Mummolassa oli sitten annettu lapselle piiskaa...
Eikös tämä ole jo rikosilmoitusasia? Selvitä ensi tilassa asian todenmukaisuus mummolasta
Kommentit (22)
Minä veisin lapsen lääkäriin arvioitavaksi ja sitten tekisin rikosilmoituksen poliisille. Isä ei sen jälkeen varmaan saa tavata lasta kuin valvotusti.
mutta ne on aina selitetty serkusten nahisteluilla.
Mummola tuskin myöntää yhtään mitään vaikka heihin ottaisin yhteyttä. Eivät pidä minusta muutenkaan.
Soitan huomenna lastenvalvojalle ja kysyn sieltä miten kannattaa toimia, mutta mielelläni kuulen teidän kokemuksia/mielipiteitä.
valvotuiksi, mikäli isä aikoo viedä lapsen piiskattavaksi. Poliisi osaa myös auttaa pahoinpitelykysymyksissä.
jos sukulaiset haluavat nähdä, menet itse mukaan, tai ainakin isä menee, mutta sinne ei jätetä hoitoon
Eli riittääkö siihen minun sana vastaan isän sana? Kun todennäköisesti mitään ei sieltä suunnalta myönnetä ja 4-vuotiaan sanomiset saatetaan helposti kuitata keksittyinä.
ap
ja kysyisin ilman mitään kamalaa syyttelyä, että onko teillä tapana antaa piiskaa vai mistäköhän kummasta tuo tyttö on saanut tuollaista päähänsä!
tiedän että vaikea varmaan saada asiaa kuulostamaan hyväntahtoiselta, mutta silti soittaisin! kyseessä on kuitenkin sun lapsi! ja kysyisin myös mieheltä asiasta!
Sinne suuntaan olen siis tehnyt ihan selväksi että fyysistä kuritusta en hyväksy jo silloin kun olen lapsen isän kanssa vielä ollut yhdessä.
Eli missään tilanteessa he eivät tule mitään myöntämään koska tietävät etten asiaa jätä siihen.
ap
yrittää isälle kerran vielä tilanteen? Hän voi viedä lapsen mummolaan, jos siellä ei satuteta. Jos tämä ei onnistu, isä saa hoitaa lasta itse. Kolmas vaihtoehto onkin sitten ottaa yhteyttä lastensuojeluun.
ajattelin siis että tilanne voisi olla se että he myöntävät kurituksen kun "niinhän on aina lapsille tehty", mutta jos asiasta on jo puhuttu niin sitten varmasti vaikeaa.
mä soittaisin silti ja sanoisin reilusti että mitäs nyt tehdään kun neljä vee ei halua tulla teille kun teillä kuulemma saa piiskaa...
voisiko kyse olla siitä että lapsi keksii jutun tai häntä vaikka uhkaillaan että saa piiskaa? sekään ei tietty oikein, mutta...
t- se joka ehdotti soittoa
Kun osaa niin selkeästi kertoa mitä on tehty.
Selitti siis että "mummo lyö kädellä pepulle näin" ja että ukki hakee risun ja hän ja P juoksivat karkuun, mutta ukki sai P:n kiinni ja löi sillä risulla pepulle. P siis on tädin lapsi eli serkku.
Koitin soittaa isälle, muttei vastannut.
ap
Huh, Mikä Hel''''''''''in vaikea tilanne. Jos joku pieksee lastasi, eikö se ole sinun tehtäväsi suojella häntä?
Jos lapsen isä ei osaa olla altistamatta lasta omien vanhempiensa "kasvatukselle", älä silloin vie myöskään isälleen. Ompa helpoin asia maailmassa. Sen lisäksi: Jos joku kurittaisi minun lastani (vielä minun tietämättäni) olisin kyllä tikkana selvittämässä millä oikeudelle.
Asiat kannattaa selvittää itse ja kasvotusten. Miksi lapsi valehtelisi tällaisesta. Jos mummolassa olisi kivaa, eikä tarvitsisi pelätä, hän varmasti menisi ihan mielellään eikä keksisi juttuja.
Vaikeaa?? Vaikeaa?? En kestä. Vaikeaa muka??
Hän voi haastatella isän ja mummon. Tai ilman tuotakin esittää tapaamisia valvotuiksi. Mikäli sieltä puolletaan ja annetaan maksusitoumus, tapaamiset menevät valvotuiksi. Lasten piiskaaminen on nykyään jo lastensuojeluasia, joten sosiaalityöntekijän on selvitettävä asiaa.
T. tapaamisvalvoja
muista se, että 4-vuotta on se ikä jolloinka lapsen mielikuvitus on aika villinä ja raja valheen ja totuuden välillä vielä tuntematon.
Ota ensin selvää sieltä mummolasta suoraan, miten asia on. Soita ja sano, että kun tämä meidän X on useampaan kertaan sanonut, että mummolassa saa piiskaa, että miten sen asian laita nyt on, että tarviiko asian suhteen ryhtyä toimenpiteisiin...
Soita isälle ja keskustele asiasta rauhallisesti ja asiallisesti. Soita myös vaikka mummolaan. Anna heille tilaisuus kertoa oma versionsa.
Jos isä ja mummola eivät ole yhteistyöhaluisia, niin sitten yhteys suoraan poliisiin.
kysyisin ensin isovanhemmilta asiaa enkä lähtisi suoriltaan syyttelemään kun kyse on neljävuotiaasta.
Piiskaaminen on laitonta ja se ei edes sanana kuulu nelivuotiaan maailmaan.
Ennen vanhaan lapset sai piiskaa ja sitten on demonstroitu muka piiskaamalla pepulle kädellä, siis ei ole tietenkään edes läppäisty oikeasti. Mutta on siis tehnyt vaikutuksen lapseen...
Meidän 4-vuotias on tästä keksinyt sitten kertoa kaikille, että mummo antoi piiskaa, ja nyt kertoo tätä aina, ja kailottaa myös vaikka keskellä kauppaa pikkuveljelle että "älä tee noin tai äiti antaa piiskaa..."
Kivat! ;)
Mutta siis siihen ei liity mitään itkua. Toisaalta, jos lapsi ei halua mennä johonkin epämieluisaan paikkaan, niin 4-vuotias osaa jo valehdella ja tarinoida mitä hyvänsä, että ei tarvitsisi mennä sinne, ja vääntää krokotiilinkyyneleitä. Ja toisena hetkenä pyytelee ja anelee päästä kyseiseen paikkaan.
Tönimistä ja lyömistä tapahtuu myös lapsilla.Ei sitä pidä hyväksyä, mutta ainahan lapset kokeilee rajojaan. Ja jos on tramboliini, muista kieltää sen käyttö vaarallisena, tai sitten käsket vahtimaan ihan vieressä, yksi kerrallaan pomppimista tms.
Lapsesi taitaa olla ainut?
jos ei auta ota yhteys mummoon ja tätiin ja juttele niiden kanssa. Sitten kun saat asiasta selvyttä ja jos että pääse yhteisymmärrykseen niin ota yhteyttä lastenvalvojaan ja pyydä neuvoja tilanteeseen.
kertookahan nyt miten toimisitte minun tilanteessani.
Tyttö 4v käy jokatoinen viikonloppu isällään ja isä vie lasta vanhemmilleen eli mummolaan. Tyttö alkoi selittää pari viikkoa sitten että mummo ja ukki antaa piiskaa. Ensin ajattelin että keksii juttuja, mutta nyt on puhunut enemmän piiskaamisesta ja että ukki hakee risun ja antaa piiskaa sillä pepulle. Ja täti kuulemma antanut piiskaa kärpäslätkällä. sanoo ettei halua mennä enää mummolaan eikä tädille. Isä kuulemma vie silti.
Isä ei siis ilmeisesti piiskaa, eikä usko että siskonsa tai vanhempansakaan piiskaavat, tai sitten ei vaan pidä sitä kovin vakavana juttuna.
Tädillä asuu myös lapsen serkku joka tönii ja lyö. Oli tänäänkin tönäissyt tytön alas trampoliinilta.
Minulla on yksinhuoltajuus. Mitä teen? Estänkö isän ja lapsen tapaamiset vaikka isä ei varsinaisesti mitään tee. En usko että suostuu siihen ettei veisi tyttöä enää sukulaisilleen.