Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eläkeläisen syyspaniikki

Vierailija
08.08.2025 |

Jäin eläkkeelle ja muutin maaseudulle tämän vuoden alussa. Kevät meni ihmetellessä ja kesä ulkona puuhastellessa minkä nyt helteessä jaksoi. Huusholli on tullut suursiivottua useaan kertaan, matot ja ikkunat pestyä. Turhat tavarat on kierrätetty. Heinäkuun lopulla aloin marjastaa ja nyt pakastin täysi mustikkaa, vadelmia ja muutama litra lakkoja. 

Kun puolukat on aikanaan kerätty  loppuu niin mietin vaan, mitä ihmettä alan tekemään. Lähellä ei ole palveluja eikä juuri asutustakaan. Jonnekin kansalaisopiston kurssille voisi ilmoittautua ja käydä kerran viikossa 35 km päässä. Mutta entä ne muut päivät ja viikonloput? Olen ihan paniikissa. Kertokaa ja auttakaa!

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauvapalsta taitaa olla eläkeläiselle vähän väärä paikka. Mene mummojen ja pappojen palstoille kyselemään, siellä on paras asiantuntemus.

Sinä haiset, pahalta.

Vierailija
22/42 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauvapalsta taitaa olla eläkeläiselle vähän väärä paikka. Mene mummojen ja pappojen palstoille kyselemään, siellä on paras asiantuntemus.

Meinaatko, että tämä on vain vauvojen palsta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki parisuhde. Harrastakaa yhdessä kaikkea kivaa. On kivempi, kun on juttukaveri. En ole vielä Ap:n ikäinen, mutta uskoisin että minulle tulisi sama paniikki, varsinkin jos ei ole puolisoa, jonka kanssa tehdä erilaisia juttuja. Nyt työssä käyvänä olen sinkku ja nytkin harmittaa kun ei ole kaveria arkea jakamassa.

Vierailija
24/42 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

alota juopottelu,keittelet itse juomat,kiljua ekaksi ..

Vierailija
25/42 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos lepoa ajattelisit .. 

Minulle on sanottu että nauti nyt, kun ei tarvitse tehdä mitään. Mitä sekin tarkoittaa.. Ettäkö en tekisi muuta kuin lepäisin? Eihän semmoista oleilua kukaan kestä. 

Kyllä kestää. Sehän on parasta, kun voi vain olla rauhassa omassa seurassaan ja antaa ajatusten tulla.

Vierailija
26/42 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi muutit? Oisit miettinyt etukäteen.

N 56 kaupunkilainen 

Löytyy teatteria, elokuvia, konserttia, museoita, ravintoloita, vapaaehtoistyötä, taide- , käsityö- ja liikuntaryhmiä. 

Vierailija
27/42 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko, että tämä on vain vauvojen palsta?

Minäkin olen miettinyt, miksei nimeä vaihdeta.

Vierailija
28/42 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toimi noin kaukana palveluista eläminen. Me ratkaistiin asia niin, että on kaksi kotia, toinen kaupungissa  toinen maalla. Lokakuun puolella siirrytään kaupunkikotiin  kaikki on kävelymatkan päässä  - teatteri, ravintolat, kahvilat  musiikkitalo, kirjasto, uimahalli, tori, kauppahalli, harrastukset. 

Ennen vappua suunnataan jälleen maalle, kesä täällä on ihanaa aikaa.

Vierailija
29/42 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue kirjoja (kirjastosta saa ilmaiseksi, kirpputorilta halvalla), lue aikakauslehtiä ja sanomalehtiä (voi lukea kirjastossa, mielenkiintoisimpia voi tilata itselle), ratko ristikoita (Apu Ristikot on paras), tee palapelejä, käy kävelyllä, kuuntele musiikkia.

Vierailija
30/42 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole mikään vauvoista keskustelevien palsta. Tämä on ISn entinen "aihe vapaa" palsta, joka siirrettiin jostain syystä tänne. Vauva - lehteäkään ei ole enää olemassa.

Vierailija
31/42 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvella menee paljon aikaa ihan pakollisiin tehtäviin. Meillä on puulämmitteinen talo, joka päivä pitää 3 uunia lämmittää eli pilkoa puita, tuoda ne uuniin ja vahtia palaminen. Toinen on lumityöt, piha-alueen lisäksi tilustietä n 200m aurattava, jotta autolla pääsee lähtemään. Välillä lumitöitä on monena päivänä peräkkäin. Sisätöitä tietysti ruuanlaittaminen monta kertaa päivässä, tiski ja siivoamista. Minä tykkään tehdä käsitöitä, neulon ja ompelen jonkun verran, myös hyväntekeväisyyteen. Ja vapaa-ajalla vaikka luontoretkelle lintuja katsomaan, tai elokuvan ääreen. Yllättävän nopeasti päivät menevät, vaikka ns ei tee mitään. 

Vierailija
32/42 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos lepoa ajattelisit .. 

Minulle on sanottu että nauti nyt, kun ei tarvitse tehdä mitään. Mitä sekin tarkoittaa.. Ettäkö en tekisi muuta kuin lepäisin? Eihän semmoista oleilua kukaan kestä. 

Miksei?

Vierailija
33/42 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole mikään vauvoista keskustelevien palsta. Tämä on ISn entinen "aihe vapaa" palsta, joka siirrettiin jostain syystä tänne. Vauva - lehteäkään ei ole enää olemassa.

Minä olen ollut nimenomaan Vauva-lehden aihe vapaa -keskusteluissa jo 90-luvun lopulta alkaen.

Vierailija
34/42 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, veltostut nopeasti. Se tule nopeammin kuin uskotkaan. Tee nyt ne hommat esim. pihapiirissä, jotka haluat. Hetken päästä päivät vaan valuu. Sen huomaa jo lyhyemmälläkin ajanjaksolla. Olin 7kk työttömänä ja ekat viikot touhailin kaikkea. Sitten vaan päivät meni. Sitä oikein huokaili, että "onhan tässä imuroitu", kun oli saanut niin paljon päivässä aikaiseksi. Saman, jonka teki työnohessa aiemmin. Kesälomakin riittää tuohon. Ensimmäisellä viikolla on puuhakas ja sitten se vaan loma menee vetelehtiessä. Päivät laukkaa ohi oikein saamatta isompia aikaiseksi. Pienikin kotityö alkaa muuttua isoksi. 

Äitini, tuo työelämän sankari kaksine töineen, on ollut 10 vuotta eläkkeellä. Ei ole koskaan ollut laiska vaan teki kokoaikaisen työn lisäksi toista työtä 10h/vko, lisäksi teki kaikki kotityöt, leipoi leivät, siivosi, hoiti pihat jne. Siis käsittämätön raataja. Ja nyt tuo kertoo, kuinka hänellä on niin paljon töitä ja raskasta. Siivotessa sitä nykyistä 80m2 kerrostaloasuntoa. Ihan uupuu niihin kotitöihinsä ja ruuanlaittoon. Ei halua myöntää, mutta on muuttunut aikaansaamattomaksi. Eikä kyse ole vielä iästä. Ikää on nyt 71 ja on muuten hyväkuntoinen.

Vierailija
35/42 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi? Miksi muutit korpeen?

Vierailija
36/42 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kun jäin pois töistä, niin ei kyllä käynyt pienessä mielessäkään muuttaa korpeen! Sen sijaan hankin asunnon Etelä-Espanjasta, mukavahan se on jatkaa aktiivista elämää läpi talven muiden aktiivisten eläkeläisten kanssa, kun ei tarvi pelätä liukastumisia ja kaatumisia. Kesät voi viettää Suomessa mökillä tai vaikka korvessa, jos niikseen tulee.

Vierailija
37/42 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muutin eläkkeelle siirtyessäni aivan uuteen kerrostaloasuntoon kaupungissa. Toki lähiöön, että on luontoa, metsää ja merenrantaa tässä lähellä. Mutta hetkessä pääsen bussilla kauppakeskuksiin, terveysasemalle ja apteekkiin. Ja 25 minuutissa olen julkisilla mennen jo kaupungin keskustassa, jossa kaikki riennot. 

Uudisasuntoon muutin siksi ettei lähivuosina tulisi remonttia, talossa on hissi ja asunto on esteetön, eli rollaatoriakin käyttävänä pystyisi täällä asumaan tulevina vuosina. Lisäksi on kaikki uudet laitteet jotka pelaa ja säästää sähköä, ilmastointi ja lämmitys toimii. Eli pyrin vähentämään ongelmia ja rahankulua etukäteen sekä ennakoimaan tarpeita, jos ja kun kunto heikkenee. Tärkeä on myös iso parveke, jossa voi puuhastella silloin kun ei ole ulkona sään tai terveyssyiden takia.

Mutta joo, en muuttanut maalle, pois palvelujen, ystävieni ja harrastusteni luota, ne jatkuvat samanalaisina. 

Sun, AP, on nyt etsittävä itsellesi ne palvelut, uudet ystävät ja uudet harrastukset sieltä maaseudulta. Kotisi olet ilmeisesti tehnyt jo mukavaksi itsellesi, nyt lähde tutkimaan ympäristöä. Mieti mistä pidät, ja hakeudu sellaiseen toimintaan mukaan. Kehitä itsellesi myös jotkut kivat päivärutiinit, jotka kaikki eivät ole jotain siivoamista ja suorittamista. On lupa relata.

Vierailija
38/42 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suppilovahveroita voi kerätä lumen tuloon asti. Sitten onkin jo aika kaataa hirvi ja pari peuraa. Siinä syksyn tekemiset. Palataan asiaan taas, kun pilkkikelit alkaa.

Vierailija
39/42 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Notku netissä niin työttömätkin tekee kun ei ole rahaa tehdä mitään muuta. Telkkaria ei jaksa kattella kun sieltä tulee enemmän mainoksia kuin itse ohjelmaa. Öisin tosin tulee vähemmän mainoksia, silloin jaksaa kattella. Sitte mulla on kirjoja, ristikoita ja sudokuja. Kerta viikkoon soitto Äidille ja kirkkoon. Välillä hakeen kaupungista halpaa ruokaa ja juomaa. Siinä se työttömän elämä.

Vierailija
40/42 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mee töihin!