Espoolaisella kioskinpitäjällä on ehdotus suomalaisten työttömyyteen. "Ryhtykää kioskiyrittäjiksi"
Hakan Coskun kannustaa suomalaisia yrittäjiksi. Hänen kioskistaan Espoon Kilossa saa pizzaa ja kebabia.
Erilaisia palveluja tarjoavat pikkukioskit olisivat Coskunin mielestä myös vastaisku monikansallisille ja kansallisille kahvila- ja ravintolaketjuille.
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Joo olisi varmaan todella kannattavaa perustaa tuollainen tänne alle 5000 asukkaan kylään.
Asun kaupungissa. Olen käynyt kioskilla viimeksi vuonna 2011.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitähän täällä on kyselty monta vuotta, että mikseivät työttömät perusta pientä kittaria? 🤷
Missä täällä? En ole koskaan nähnyt. Ettet itse lienet kirjoitellut tuota.
Voi kuule kun se on tällä palstalla aina ja ikuisesti niin, että jos joku jossain ketjussa in kerran jotain kommentoinut, toinen yleistää, että nyt täällä ollaan sitä mieltä. Vaikkei lisi kyse kuin yhdestä kommentista, se on aina, että ainahan täällä huudetaan jotain asiaa x. Itsekin olen sortunut siihen, että olen tehnyt aloituksen, joka on ilmeisesti ollut samantyyppinen kuin jokin toinen ketju. Ja sitten on viitattu, että mitä sä täällä tuota samaa aloitusta teet. Jaa-a, ioliko jollain ihmisellä samantyyppinen aihe 5 vuotta sitten. Nämä palstalla joka päivä roikkuvat tekevät myös yleistyksiä, että joku on sanonut saman jossain ketjussa joskus, niin sen täytyy olla sama ihminen. Vaan ei auta sanoa, etten ole sama. Minulle on jopa väitetty, että tunnistetaan kirjoitistyylistä. Vaikken ole kyseiseen aiempaan ketjuun voinut mitään kirjoittaa, koska en ole koko aihetta ikinä nähnyt.
Täällä haettiin R-kioskille uutta yrittäjää monta kuukautta, ei vaan ketään kiinnostanut tappiollinen putiikki.
näitä propagandauutisia julkaistaan päivittäin Suomen medioissa kun pitäisi kertoa se totuus että töitä ei ole kun kaksi hallintoa tuhosi suomalaisten ostovoiman ja lisäksi suomalaisten rahat varastivat rikas EU eliitti / rikkaat EU maat / Ukrainan hallinto...
Vierailija kirjoitti:
Täällä haettiin R-kioskille uutta yrittäjää monta kuukautta, ei vaan ketään kiinnostanut tappiollinen putiikki.
Kukaan ihminen ei ole niin elämäänsä väsynyt, että ryhtyisi R-kioskiorjaksi.
Ennemmin vaikka Kela Gold...
Vierailija kirjoitti:
R-kioski pitää kyllä franchising maksuillaan huolen siitä että paiskit 16 tuntiaisia päiviä 3€ tuntipalkalla.
Sehän on ihan hyvin kun saa syödä kuitenkin vanhenevat tuotteet ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
R-kioski pitää kyllä franchising maksuillaan huolen siitä että paiskit 16 tuntiaisia päiviä 3€ tuntipalkalla.
Ai saa syödä vai?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtaa karvakädellä olla naama norsun rutulla kun 10 000 työtöntä tosiaan avaa kebulan samaan kaupunginosaan.
Joopajoo. Sen halusin nähdä kun suomalaiset 40vee peräkammarin"pojat" luopuu kukan poltosta ja tietsikan pelaamisesta, ja niille alkaa ennen puolta päivää heräämiset ja työt maistumaan.
Ja te peräkamarin tytöt olette aamusta iltaan täällä.
olin joskus kioskissa töissä ja ai että minua korpesi asiakkaat, jotka jäivät joskus tunneiksi sinne "rupattelemaan" eivätkä tajunneet mitään vihjettä, että voisit hiippailla pois, ollaan jo juteltu tarpeeksi. Ei voinut tehdä mitään, tai edes hetken huilata omissa oloissaan ennen seuraavaa asiakasrypästä, kun joku takiaisen lailla vain on siellä "seurana". EI koskaan enää.
Tässä vähän tietoa, miksi kioskeja ei nykyään enää ole.
Niitä vanhoja rakennuksia tyhjillään on vielä siellä täällä. Ne on loppuneet ja jatkajaa ei löydy, kun elintarvikekioskit eivät enää kannattaneet kauppojen aukiolojen vapauduttua ja irtokarkkihyllyjen tultua myös kauppoihin. Ennen ne olivat sellaisia haetaan karkkeja ja se unohtunut maitotölkki tai tupakkatoppa. Rikastumaan ei päässyt, mutta perheen ne elätti. Grilleiksi nämä ei sovellu sellaisenaan, sillä iso remontti on pakollinen, tarvitaan kunnollinen ilmanvaihto ja rasvanerotuskaivo. Käytännössä yhtä kallista kuin rakentaa uusi.
Starttirahaa ei noiden perustajat pääsääntöisesti saa. Starttirahan ehtona on, että alueella ei ole saman alan kilpailijaa sekä kannattavan liiketoiminnan edellytykset tulisi olla. Eli jos alueella on grilli ennestään, uuden perustaja ei siihen enää saa. Jos perustaa perähikiälle ruokapaikan mitä siellä ennestään ei ole niin sitten se voidaan katsoa täyttävän em. edellytykset, kunhan kukaan ei myy sitä grilliruokaa jossain pizzeriassa.
R-kioskeja oli ennen tässäkin kylässä ehkä kuusi. Nyt on yksi. Veikkauksia ei enää tehdä kioskilla kuin murto-osa ja tavarat haetaan kaupasta. Veikkauksia ei ole koskaan saanut pelkästään pyytämällä, vaan veikkaus antaa ottaa myyntipisteen liikkeisiin, joissa on riittävä asiakasvirta. Tiedän tämän siitä kun sukulainen pyysi kioskiinsa joskus kauan sitten, ei saanut. Tämä sukulaisten kioski on nyt tyhjillään.
Sinänsä jänniä asenteita täällä. Oikeastiko joku on niin typerä, ettei tiedä, että moni yritys on kyllä perustettu siinä vaiheessa, kun yrittäjä on ollut joskus työttömänä ja lähtenyt yrittäjäksi kun muuta työtä ei löydy. Itsekin olen töissä sellaisessa, nyt arvostettu firma alallamme. Starttirahaa sai joskus takavuosina vain jos oli työtön, muuttui ehkä joskus 10 vuotta sitten. Siihen varatut määrärahat loppui aina kesken.
Vanhenevia tuotteita ei saa syödä ilmaiseksi. Ne pitää merkitä kirjanpitoon omaan ottoon. Jos omia ottoja ei ole, verottaja puuttuu kyllä siihen. Eikä niitä ilmaiseksi ole saaty, vaan niistä on maksettu tukkuhinta sitä ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne pitää merkitä kirjanpitoon ja luuletko että ne tulee siihen kioskiin ilmaiseksi? Ei verottaja niitä maksa. Verovähennystarkoittaa sitä että jos myyt tuotteen kympillä ja olet itse maksanut siitä viisi euroa, liikevoitto on viisi euroa ja siitä viidestä eurosta menee verot ja muut maksut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo olisi varmaan todella kannattavaa perustaa tuollainen tänne alle 5000 asukkaan kylään.
Jos ei ole 24/7 kauppaa tai huoltoasemaa naapurissa niin suosittelen. Aina tupakkaa ja sipsejä tarvitaan
No ei todellakaan kannata. Herää todellisuuteen.
Lukaisepa Hesarin kommentit. Siellä on jo lauma tuollaisia tyhmänpulskeita trolleja ja tyhmyreitä, joiden mielestä kioski työllistää ympäri vuoden ja joka päivä kilisee kassaan rahaa niin, että sillä maksaa asumisen, kulkemisen, vaatteet, ruoan itselleen ja ehkä perheelleenkin - ja yritystoiminnan kulut.
Hesarin trollien ja tyhmyrien joukossa muuten on aina joitakin vanhoja IT-alan yrittäjiä, joilla on aikoinaan käynyt tuuri. Ja pari kappaletta niitä yrit
Hyvin sanottu 👍
Meillä olisi kioski tyhjillään sukulaisilla. Minulla on kyllä työpaikka, mutta miten voi kannattaa kioski paikassa, missä ei edes toinen ruokakauppa menesty ja ruokapaikkoja on jo kaksi ennestään, kolmas yritti ja lopetti kun ei kannata. Kaupunkiin ajaa puolessa tunnissa ja siellä käydään töissä.
Ainoa mikä siellä voisi kannattaa, voisi olla jäätelökioski kesällä, jos on lämmin kesä ja saisi laittaa tienvarsimainoksen, siitä menee kuitenkin jonkun verran vilkasta liikennettä muutaman sadan metrin päästä ja sitten siinä voisi ehkä myydä jotain muutakin. Talvella ei kannattaisin, ehkä joulupäivänä kun kylän ainoa kauppa on kiinni. Poikkeaisiko joku, no jos muutamakin niin se olisi eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En väitä että kenenkään tulisi ruveta yrittäjäksi ilman pääomaa, itsekin velkaannuin yrittäessäni... mutta ihmettelen sitä, miksi ennen kioskit kannattivat nimenomaan tuollaisissa paikoissa? Minunkin kotikylässäni oli hyvin vilkas kioski.
Sitten kioskin kilpailijaksi tuli lähikauppa, ja kioski lopetti.
Mutta nyt sitä lähikauppaakaan ei ole. Eikö tähän saumaan sopisi hyvin kioski?
Paljonko siitä on lähimpään kaupunkiin tai muuhun isompaan kyläpaikkaan matkaa? Kioskit eivät pysty myymään markettien hinnoilla, sillä tukkuhinnat on pienille kalliimpia kuin markettien kuluttujahinnat. Siksi niissä onkin niitä "ei jälleenmyyjille" -viestejä tai ostorajoituksia, sillä mm. kahvit menisi heti jälleenmyyjille. Olin takavuosina mukana yhdessä yhdistyksessä. Ajateltiin ottaa yhdistykselle tukkukortti ja hommattiin se. Käytiin siellä kerran. Lähdettiin tyhjin käsin, sillä jopa minun lähi-Salessa on edullisempaa tavaraa kuin siellä tukussa. En oikein ymmärrä ketä varten se tukku edes on. Ulkomaalaisia jauhojen ostajia siellä oli, ehkä he ostivat myös niitä kalliita muita tuotteita. Veli tuntee kauppiaita kun on ollut kaupassa töissä. Hän kertoi ettei kukaan enää hae noutotukusta mitään vaan tilaavat suoraan tuottajilta.
Niin kyllästynyt näihin oma yritys -jankutuksiin. Pelkkä yrityksen aloittaminen nielee monta tonnia ja kuukausittaiset kulut päälle. Miten työttömät nämä maksaisivat?
Vierailija kirjoitti:
Niin kyllästynyt näihin oma yritys -jankutuksiin. Pelkkä yrityksen aloittaminen nielee monta tonnia ja kuukausittaiset kulut päälle. Miten työttömät nämä maksaisivat?
Moni sanoo että starttirahat. Ei myönnetä kioskeille, muuta kuin poikkeustapauksessa ja se on veronalaista henkilökohtaista tuloa, sitä ei edes saisi käyttää yritykseen vaan sen tarkoitus on turvata toimeentuloa alkuvaiheessa.
Joillakin työttömillä on kyllä varallisuutta, eihän kukaan synny suoraan työttömäksi ja osa voi myydä osaamistaan. Mutta kaikilla ei ole ns. yrittäjäpalikkaa päässä. On niitäkin tapauksia, että on ryhdytty yrittäjäksi vaikka osaamista toimia yrittäjänä ei ole.
Aina tota saakelin " kepappia", tursuaa joka paikasta jo.
Miettikää nyt ihmiset edes vähän paljonko myynnin pitää olla että pääsee edes omilleen. Saati sitten saada palkkaa verojen/yel/kulujen jälkeen
Eli ei toimi
Vierailija kirjoitti:
Hyvin sanottu! Äippävainaa teki just tuota: pomomies soitti: "tuletko nyt töihin, mun pitää lähteä asioille".
Äiti teki niin. Lopulta paloi häneltäkin pinna - ei mitään omaa aikaa, aina pitäis muka hypätä toisen mielihalun mukaan.
Sanoin, et lopeta se, eiköhän me tässä kahdestaan pärjätä (muutin puoleksi vuodeksi takaisin kotiin .... no, kesä meni kyllä kaljotellessa; "peräkammarin poitsu" :)...
(mulle tuli sitten "uusi nousu", Nokian myötä .... ja muutin muualle).
Voi olla kannattavaa, jos myy tiskin alta nuuskaa.tai jotain muuta epämääräistä.
.