Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Fillarien satuloista

Vierailija
08.08.2025 |

Muistelen nähneeni ohjelman jossa joku asiantunteva selitti että arkikäytössä paras satula olisi sellainen leveä ja pehmeä, mutta silti valtaosa pyöräilee kivikovalla suikaleella koska urheilu on suosittua, ja kilpapyörissä on aina sellaiset.

Siis vaikka se ei ole hyvä mukavuudelle eikä terveydellekään niin koska urheilu.

Tällainen kyseenalaistamattomuus hämmentää.

Jotkut jopa tosissaan väittävät että se kova suikale onkin hyväksi jonkin mystiikan kautta.

Silti esim nojatuoli ei kellään liene kivijakkara.

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä haluat meidän sanovan?

Vierailija
2/65 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä haluat sanoa. 

En rupea etukäteen tilaamaan vain tietynlaisia kommentteja.

Tuli nyt vain tuo asia mieleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattipyöräilijät ajavat juuri mukavuuden takia kovalla ja kapealla satulalla. Saadaan kohdistettua suoraan paine istuinluille, eikä hiertymiä tule. Pehmeä satula vihoviimeinen kapistus paljon ajavalle. Aiheuttaa verenkiertohäiriöitä, koska paine jakaantuu sinne minne ei kuulu.

Vierailija
4/65 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä haluat sanoa. 

En rupea etukäteen tilaamaan vain tietynlaisia kommentteja.

Tuli nyt vain tuo asia mieleen.

Selvä juttu. Eipä tuohon ole kyllä mitään sanottavaa minullakaan.

Vierailija
5/65 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ammattipyöräilijät ajavat juuri mukavuuden takia kovalla ja kapealla satulalla. Saadaan kohdistettua suoraan paine istuinluille, eikä hiertymiä tule. Pehmeä satula vihoviimeinen kapistus paljon ajavalle. Aiheuttaa verenkiertohäiriöitä, koska paine jakaantuu sinne minne ei kuulu.

Minä taas olen kuullut että kilpapyörissä sellainen vain painon takia, millä ei arki/asiointipyöräilyssä ole mitään väliä, mutta sillä, runnooko kova ja kapea satula eturauhasta, on.

Ja sullakin esimerkkinä "ammattipyöräilijä" eli spandex.

Minä taas ihmettelen arkipyöräilyssä käytössä olevia kilpatyylisiä satuloita.

Vierailija
6/65 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaista satulaa käytät itse? Millaisessa fillarissa?

Vierailija
7/65 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaista satulaa käytät itse? Millaisessa fillarissa?

Ei ole mulla aiheena minä.

Mutta monenlaisia on ehtinyt olla, ja vaikea saada mut uskomaan että sellainen kivikova suikale ei satu prceeceen ja ole epämukava. Tuntoaistini kautta tiedän.

Vierailija
8/65 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas olen kuullut että kilpapyörissä sellainen vain painon takia, millä ei arki/asiointipyöräilyssä ole mitään väliä, mutta sillä, runnooko kova ja kapea satula eturauhasta, on.

Ja sullakin esimerkkinä "ammattipyöräilijä" eli spandex.

Minä taas ihmettelen arkipyöräilyssä käytössä olevia kilpatyylisiä satuloita.

Missä sitten menee mielestäsi raja "ammattipyöräilyssä" ja arkipyöräilyssä? Itse poljen noin 25-40km lenkkejä muutaman kerran viikossa ja pidän itseäni ihan harrastelijana. Mulla on sellainen pehmosatula mutta olen aikeissa vaihtaa jonkinlaiseen toiseen koska ongelmaksi on tullut verenkiertohäiriöt/alapään tunnottomuus pyörälenkkien jälkeen. 

Ja tärkeintä kai että se satula on ajajalle sopiva ja hyvä, mitä väliä sinulle on onko se nyt kilpatyylinen vai ei?

Vierailija
9/65 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen vain mielessäni(ja nyt täällä) että onko tässä sellainen "keisarin uudet vaatteet"-efekti kun arkipyöräilyssä, siis asioinnnissa kaupoissa jne pitää olla urheiilusta adaptoitu kivikova suikale satulana.

Anteeksi nyt sitten.

Vierailija
10/65 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on muuten nimenomaan se kapea satula, joka aiheuttaa verenkiertohäiriöitä, siksi kilpapyöräilijöillä ei juurikaan seiso kunnolla.

Vierailija
11/65 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis nojatuoleista ja sohvista pehmukkeet veks? Ja kai pelkällä lattialla nukkuminenkin sitten elvyttää verenkiertoa?

Hankala sisäistää tällaista logiikkaa.

Vierailija
12/65 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen vain mielessäni(ja nyt täällä) että onko tässä sellainen "keisarin uudet vaatteet"-efekti kun arkipyöräilyssä, siis asioinnnissa kaupoissa jne pitää olla urheiilusta adaptoitu kivikova suikale satulana.

Anteeksi nyt sitten.

Et saa anteeksi. Pidä huoli omista asioistasi. 

Vierailija
13/65 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi nyt sitten.

Et saa anteeksi. Pidä huoli omista asioistasi. 

Tämän asian pähkäilyhän oli just se oma asiani, ja keskustelemalla pidin siitä huolta. Onko sulla huono olo tai jotain?

Vierailija
14/65 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap miltä se tuntuu olla kehitysvammainen?

Vierailija
15/65 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap miltä se tuntuu olla kehitysvammainen?

En tiä.

Vierailija
16/65 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin leveämmän ja pehmeämmän satulan omaan pyörääni. Kai se on tärkeintä, että tuntuu itsestä hyvältä? 

Vierailija
17/65 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on muuten nimenomaan se kapea satula, joka aiheuttaa verenkiertohäiriöitä, siksi kilpapyöräilijöillä ei juurikaan seiso kunnolla.

Jassoo. Omakohtaista kokemusta? 

Vierailija
18/65 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmonen on hurjan kivamissä on iso nystyrä ylöspäin. Liikkuu liikkeen mukana.

Vierailija
19/65 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leveä satula tuottaa suuremman ilmanvastuksen, joka esim. 10 kilometrin matkalla näkyy jopa 15 sadasosasekunnin lisääntymisenä loppuajassa.

Vierailija
20/65 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdoin leveämmän ja pehmeämmän satulan omaan pyörääni. Kai se on tärkeintä, että tuntuu itsestä hyvältä? 

Miehillä kans se eturauhanen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kuusi