Miten on laskettu että pelkkä 500 euroa kuussa riittäisi kaikkeen?
Että 500 euron ykeistuella pystyisi kattamaan kaikkitukea tarvitsevan pakolliset menot kuten laskut, ruoan, vaatteet, lãäkkeet ja vuokran?
Kommentit (119)
Yleistuki on sama kuin nykyinen toimeentulotuki, paitsi asumisen kuluiksi huomioidaan vain Kelan normien mukaiset kulut, eikä yhtään enempää.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on 600 000 ulkomaalaista ja 300 000 työtöntä.
Rahaa ei riitä teille kaikille.
Ja 700 000 virkamiestä joiden palkka maksetaan veroista. Heille toki riittää rahat.
Vierailija kirjoitti:
No onhan se toki aikoinaan riittänyt. 20 vuotta sitten sai 500 eurolla paljon enemmän mitä nyt, oli kyse puhelinlaskusta tai ruoasta. 20 vuotta sitten ei olisi tullut kuuloonkaan, että ihan tavallinen vessapaperi maksaa vähintään 3,5 euroa. Sillä hinnalla sai jonkun luksus-lotuspaketin.
Mihin sä saat rahasi menemään jos yli 500e käyttörahaa kuukaudessa ei riitä?
Mä olen yli 130kg mies.Ostan välillä kalliita leikkeleitä, erikoisjuustoja jne. Viime kuussa ruokaan meni n. 200e sisältäen joka viikonloppuiset lonkeropackit ja saunakaljat. Jos oikeasti tekisin edullisempia valintoja kaupassa ja jättäisin turhuudet (alkoholi, energiajuomat, limsat, sipsit jne ) pois, niin varmaan selviäisi 15-25e/viikko. Joo, ja vessapaperia ostan paljon, kun pitää riittää airbnb kämppäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on hiukan alle 600 euron ns. perusosa, joka tulee säilymään. Se tarkoittaa, että vuokran, sähkön, kotivakuutuksen, lääkkeiden ja terveydenhoitokulujen (mukaanlukien silmälasit jne) täytyy jäädä tuo noin 590 euroa kk per nuppi käteen. Lapsilla summa on 300-400 euroa kk iästä riippuen per nuppi.
Se lasketaan laskemalla nettotulot ja vähentämällä niistä nuo menot. Jos on ulosotossa, lasketaan ulosoton jälkeen jäävä nettotulo.
Yleistuki helpottaa siten, ettei tarvitse lähetellä miljoonaa eri hakemusta liitteineen vaan riittää yksi lomake.
Yleistuki tarkoittaa sitä, että itsellä ei saa olla mitään realisoitavaa omaisuutta ja siihen sisältyy myös tähän tietoon sellainen juksutus, että kelan normin ylittävät asumiskulut maksetaan tuosta 590 eu
Eli käytännössä muuttuu vaan nimi ja samat kolme tukimuotoa säilyy. Montakohan kymmentä miljoonaa tuokin muutos tulee maksamaan veronmaksajille?
Vierailija kirjoitti:
Kaksi täysiköistä lasta asuu äitinsä luona. Molemmat hakeneet toimeentulotukea ja saavat sitä 500e. Sanovat etteivät muodosta perhettä vaan ovat täysi ikäisiä.
Ihan naurettavaa että tuhat egeä saavat makoilusta. Kelpaisi mullekin.
Harvalle työssä käyvälle jää käteen 500e vuokran, veden ja sähkön jälkeen pääkaupunkiseudulla.
Haluaisit makoilla äitisi luona? Olet siitä kateellinen työssä käyvänä, pääkaupunkiseudulla yksin asuvana aikuisena? Ihan sinun unelmaasi elää äidin luona ja saada 500 euroa kuukaudessa, josta oletetusti äitisi ottaa merkittävän osan jne.? En myöskään tiedä onko tarinasi nyt totta, mutta et sitten parempaa keksinyt "tuki-unelmaksi".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on hiukan alle 600 euron ns. perusosa, joka tulee säilymään. Se tarkoittaa, että vuokran, sähkön, kotivakuutuksen, lääkkeiden ja terveydenhoitokulujen (mukaanlukien silmälasit jne) täytyy jäädä tuo noin 590 euroa kk per nuppi käteen. Lapsilla summa on 300-400 euroa kk iästä riippuen per nuppi.
Se lasketaan laskemalla nettotulot ja vähentämällä niistä nuo menot. Jos on ulosotossa, lasketaan ulosoton jälkeen jäävä nettotulo.
Yleistuki helpottaa siten, ettei tarvitse lähetellä miljoonaa eri hakemusta liitteineen vaan riittää yksi lomake.
"Se tarkoittaa, että vuokran, sähkön, kotivakuutuksen, lääkkeiden ja terveydenhoitokulujen (mukaanlukien silmälasit jne) täytyy jäädä tuo noin 590 euroa kk per nuppi käteen".
Siis noiden kulujen jälkeenkö pitää jäädä se 590€/kk käteen? Eli minun tukiko tuplaantuu? Epäilen. Kyllä ny
Kyllä eli hakemus sisään Kelaan heti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan se toki aikoinaan riittänyt. 20 vuotta sitten sai 500 eurolla paljon enemmän mitä nyt, oli kyse puhelinlaskusta tai ruoasta. 20 vuotta sitten ei olisi tullut kuuloonkaan, että ihan tavallinen vessapaperi maksaa vähintään 3,5 euroa. Sillä hinnalla sai jonkun luksus-lotuspaketin.
Mä olen yli 130kg mies.Ostan välillä kalliita leikkeleitä, erikoisjuustoja jne. Viime kuussa ruokaan meni n. 200e sisältäen joka viikonloppuiset lonkeropackit ja saunakaljat. Jos oikeasti tekisin edullisempia valintoja kaupassa ja jättäisin turhuudet (alkoholi, energiajuomat, limsat, sipsit jne ) pois, niin varmaan selviäisi 15-25e/viikko. Joo, ja vessapaperia ostan paljon, kun pitää riittää airbnb kämppäänkin.
Saatko vaatteet ilmaiseksi ja liikut kaikkialle kävellen tai polkupyörällä etkä harrasta mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Se tarkoittaa, että vuokran, sähkön, kotivakuutuksen, lääkkeiden ja terveydenhoitokulujen (mukaanlukien silmälasit jne) täytyy jäädä tuo noin 590 euroa kk per nuppi käteen".
Siis noiden kulujen jälkeenkö pitää jäädä se 590€/kk käte
Hakekaa ihmiset sitä toimeentulotukea! Saatte laskelman oletteko oikeutettuja. Jo 50 euroa lisää kuussa on iso raha
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatko vaatteet i
Kyllähän tuosta jää rahaa vaatteisiin ja HSLn lippuun
Mitä väliä sillä on miten se on laskettu tai onko mitenkään.
Eniten mä olen ihmetellyt sitä ajatusta, että pitäisi olla työttömiä varalla investointien takia. En ole ikinä kuullut työttömyyden olevan rekrytoinnin peruste.
"Kyllähän tuosta jää rahaa vaatteisiin ja HSLn lippuun"
Niin sehän se oli poitti olikin, että siitä pitää maksaa paljon muutakin kuin vain ruoka. Puhelinlasku, hygieniatuotteet, kodinkoneet, siivousvälineet jne. Tuo pelkästä ruoasta jankkaaminen on naurettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaveri on työtön ja vaikea ymmärtää tätä 590e kuussa KAIKKIEN MENOJEN JÄLKEEN asiaa?
Olen osa-aikatöissä 5 päivää viikossa, saan melko tarkkaan 950e käteen, josta jää pelkän vuokran ja minimiruoan jälkeen käteen 150e ja siitä maksetaan vielä vedet, sähköt, puhelimet, netit sun muut, että käyttörahaa jää ehkä 20-30e ja työttömälle siis jää 590e, eli pyöreästi 20 kertaa enemmän?????????
Juuri näin. Uskomatonta, että porukka pitää tuota liian pienenä rahana. Näin työssä käyvänä minusta tuo on huima ja aivan liian iso raha siitä, ettei tee mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on 600 000 ulkomaalaista ja 300 000 työtöntä.
Rahaa ei riitä teille kaikille.
Ja 700 000 virkamiestä joiden palkka maksetaan veroista. Heille toki riittää rahat.
Tähän ulkomaalaisvirtaan on helppo vaikuttaa. Kun ei päästetä sisään. Niin silloin ei tule. Oppia voi ottaa Virosta. Jossa on myös työrauha kouluissa. Johtuen juurikin maahantuloseulasta.
Vierailija kirjoitti:
Sulla ei ilmeisesti termi nimeltä inflaatio ole tuttu? 1970-luvulla vuodessa hinnat nousivat saman verran kuin nykyään noin vuosikymmenessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo täysin kohtuutonta. Kyllä selkeintä olisi ettei makseta mitään rahallisia tukia ja jokainen pärjää omillaan. Eletään kuitenkin maassa missä koulutus maksetaan verorahoista.
Oletko kuullut sairastumisesta?
Oletko kuullut sairaspäivärahasta? Entä varhaiseläkkeestä?
Kukaan ole sanonut ettei työkyvytöntä pitäisi tukea, jos oma perhe/sukulaiset eivät pysty..
Vierailija kirjoitti:
Eniten mä olen ihmetellyt sitä ajatusta, että pitäisi olla työttömiä varalla investointien takia. En ole ikinä kuullut työttömyyden olevan rekrytoinnin peruste.
Työttämät ovat hyvä reservi kaikenlaiseen roskatyöhön jolla dystooppinen maailmamme pyörii. Muistuttavat myös työssäolevia siitä että ei kannata liittoutua ja pomppia työnantajan silmille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri, mutta itselläni menee jo pelkästään pikkuyksiön vuokraan noin 470 euroa, veteennoin 30 euroa ja sähköön ja sähkönsiirtoon noin 60 euroa. Siinä on jo 560 euroa kulutettavaksi pelkästään asumiseen. Mutta ettehän te joilla ei ole mitään asumiskuluja tallaisia asioita ymmärrä kun ette asu yksin vaan on joku joka maksaa ne aina teidän puolestanne.
Kyllähän se riittää hyvinkin, jos vuokra on esim. 100 euroa kuussa.
Hae asumistukea.