Kuullostaako tämä testamentti reilulta?
Minulla on kolme aikuista lasta joilla on lapsia. Yksi lapsistani eron jälkeen muutti isän isän luo toiseen maahan emmekä sen jälkeen ole olleet missään yhteyksissä hänen pyynnöstään. En ole tavannut hänen lapsiaan, siis lapsenlapsiani.
Tekisin testamenti siten, että kaikki kolme lastani saisivat puolet omaisuudestani. Mutta toisen puolen jakaisin neljälle lapsenlapselleni. Siis niiden kahden lapseni lapsille joiden kanssa olen tiiviisti yhteydessä. En antaisi mitään niille lapsenlapsilleni joita en ole koskaan tavannut.
Omaisuuteni ei ole hirvittävän suuri, yksi asunto ja kesämökki.
Kommentit (81)
Miksi tapaamisellasi pitäisi olla merkitystä?
Ainut reilu tapa on jakaa perintö lapsille tasapuolisesti eli kolmeen osaan. Lapsenlapset eivät kuulu asiaan millään tavalla.
Siis jakaisit 2 objektia yhteensä 7 ihmisen kesken ja ajattelet, että tämä on fiksua.
Realisoi omaisuutesi ja jaa rahat kaikille mielihalusi mukaisesti. Jos sukulaisten välit ovat noin etäiset, sitä ei tiedä mitä perinnönjaosta tulee.
Tuolla testamentilla takaat lapsillesi juuri sen, mitä he voisivat vaatia jos tekisit testamentin, jolla lahjoittaisit koko omaisuutensa muualle. Eli jokainen lapsesi saisi lakiosansa verran. Lain mukaan täysin reilu testamentti.
Sitten eri asia on ne tunneasiat. Teet niin tai näin, aina pahoitat jonkun mielen.
Minun isoäitini aikanaan teki kaikkensa, ettei perillisten välille tulisi riitoja, vaan perintö olisi tasapuolinen. Hän teki niin, että antoi rahaa, kun hänen luonasn kävi auttamassa. Sain 500 markkaa siitä, että parikymppisenä vein hänet pyörätuolilla ulos lounaalle ja pankkiin. Näin hän varmistui sen, että he jotka auttavat, saavat eniten.
Oma isäni toteutti samaa niin, että hänellä oli pieni rahasto (15 k), joka tuli minulle. Muu perintö meni puoliksi. Sain rahaston, koska minä autoin, muutin, remontoin, kuskasin yms vanhempiani. Ulkomailla asuva veljeni ei edes joulukorttia lähettänyt, eikä käynyt Suomessa. Vaimonsa kuitenkin syytti epäreiluudesta, että sain rahaston.
Minusta on reilua, että se saa eniten, jotka auttavat, mutta ei kai se ole ulkomailla asuvien lastenlasten vika, ettei sinua näe? Lapseltahan se perintö pitää puolittaa.
Toki voit tehdä testamentin, mutta jos sinulla ei ole rahavaroja tuo asunto ja mökki on jo myyty kun kuolet. Hoitomaksuihin ja muihin palveluihin menee vanhana uskomattoman paljon rahaa.
Tee niin kuin parhaaksi katsot. Huomioithan kuitenkin, että lapsilla on oikeus vaatia lakiosaa.
Minun isovanhemmat tekivät testamentin lapsenlasten hyväksi. Tetamentissaan he toivoivat, että lapset eivät vaatisi lakiosaa. Heillä oli 5 lasta, joilla oli 2 vastaan 3 liittouma, he riitelivät jatkuvasti. Myös vanhempiensa kanssa. Lisäksi 1 lapsi ei ollut missään tekemisissä vanhempiensa kanssa. Lapset vaativat lakiosaansa (paitsi isäni ei olisi vaatinut, mutta minä pakotin hänet vaatimaan, koska niin teki muutkin).
Nämä lähellä olevat lapsenlapseni ovat jo sen verran vanhoja 9-20v, että he auttavat minua monissa asioissa. He eivät huoli koskaan mitään maksua palveluksistaan, siksi minusta nyt olisi vaan reilua, että heitä muistaisin testamentissani. ap
Vierailija kirjoitti:
Nämä lähellä olevat lapsenlapseni ovat jo sen verran vanhoja 9-20v, että he auttavat minua monissa asioissa. He eivät huoli koskaan mitään maksua palveluksistaan, siksi minusta nyt olisi vaan reilua, että heitä muistaisin testamentissani. ap
Kyllä he ottavat maksun vastaan, jos perustelet. Sano, että jos te ette auta, joudun ostamaan siivouspalven tms yritykseltä, eli maksan kuitenkin jollekin. Ja haluan ennemmin maksaa siitä sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Tee niin kuin parhaaksi katsot. Huomioithan kuitenkin, että lapsilla on oikeus vaatia lakiosaa.
Minun isovanhemmat tekivät testamentin lapsenlasten hyväksi. Tetamentissaan he toivoivat, että lapset eivät vaatisi lakiosaa. Heillä oli 5 lasta, joilla oli 2 vastaan 3 liittouma, he riitelivät jatkuvasti. Myös vanhempiensa kanssa. Lisäksi 1 lapsi ei ollut missään tekemisissä vanhempiensa kanssa. Lapset vaativat lakiosaansa (paitsi isäni ei olisi vaatinut, mutta minä pakotin hänet vaatimaan, koska niin teki muutkin).
Tuolla testamentilla heille on jo tulossa lakiosansa verran.
Vierailija kirjoitti:
Ainut reilu tapa on jakaa perintö lapsille tasapuolisesti eli kolmeen osaan. Lapsenlapset eivät kuulu asiaan millään tavalla.
Lapsethan saa lakiosan. Loput ap voi testamentata kenelle haluaa vaikka se pahoittaisi lasten ja palstamammojen mielen.
Minusta tuo testamentti on reilu. Yksi lapsista lähti isänsä luo / kanssa ulkomaille eikä yhteys häneen ole ollut yhtä tiivis ja lapsensakin tuntemattomia. Tuo sinun lapsesi saa kuitenkin saman kuin sisaruksensa.
Onhan niillä poismuuttaneilla lapsilla tai lapsenlapsilla oikeus vaatia perintöosaansa, vaikket ole heitä koskaan tavannutkaan.
Sun kannattaa ehdottomasti teettää se testamentti ammattilaisella. Tuo ei ihan yksinkertaisin tapaus kuitenkaan ole.
Joo. Kun lakiosa menee lapsille niin mikäs siinä.
sen pohtisin että onko merkityksellistä se että kaukaisten lastenlasten jättäminen testamentista voi vaikuttaa sisarusten ja serkusten välisiin suhteisiin. Harmittaisko sua jos sisarusten välit kärsii? Tai no, sillonhan sä oot jo kuollu
Jaa. Minä oon tekemässä just 2,5 miljoonan euron varallisuudesta testamenttia. Lapsia on kaksi, teinejä vielä. 1:1 heille menee.
Kolmelle lapselle, niin että jokainen saa puolet? Matematiikka ei taida olla ap:n vahvin puoli.
🇺🇦🇮🇱
Kaffebulla kirjoitti:
Kolmelle lapselle, niin että jokainen saa puolet? Matematiikka ei taida olla ap:n vahvin puoli.
tarkoitti varmaan kirjoittaa, että 50% omaisuudesta jaetaan kolmen lapsen kesken ja 50% jaetaan niiden valittujen lastenlasten kesken.
Kuullostaa sipulilta paistinpannulla.