Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkoti ja päiväunet

Vierailija
07.08.2025 |

Kaksi viikkoa päiväkotia takana ja hermot on riekaleina. Lapset jätti kesällä päiväunet pois ja illalla nukahtamiseen meni viisi minuuttia.

Nyt päiväkodissa on taas nukutettu päiväunet vaikka sanottiin ennen lomaa jo että illat tosi hankalia saada unta, selkeästi eivät enää unia olisi tarvinneet. Nyt kahden viikon aikana viiden minuutin nukahtaminen muuttunut taas kahden tunnin helvetiksi iltaisin. Tyytyväisenä päivittäin raportoidaan että hyvin ovat nukkuneet. Tosi hienoa kun kotona ei nuku enää sitten kukaan.

Mä itken täällä kun en enää jaksa tätä.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi annat lapsen nukkua hoidossa?

Vierailija
2/18 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tosi kurjalle :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin  päiväkodissa töissä  ja vihasìn sitä , että väkisin piti yrittää nukuttaa lapsia. Inhosin sitä, että täytyi istua tunkkaisessa, liian lämpimässä  huoneessa, seuraten lapsia, jotka eivät halunneet nukkua. Lopetin työt, koska en kestänyt typeriä  sääntöjä. 

Vierailija
4/18 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälläinen on mahdollista vain naisvaltaisella alalla.

Vierailija
5/18 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi annat lapsen nukkua hoidossa?

Millä estän? Olen sanonut että eivät tarvii päikkäreitä kun eivät sit nukahda illalla, ei mitään vaikutusta. Kerrotaan vaan että hyvin nukkuivat. 

Vierailija
6/18 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa levätä mutta ei saa nukuttaa, sanot selvät sävelrt. Pitää löytyä "vahti" niille jotka eivät nuku,

Mun jötti päiväunet pois 2vuotiaana. Kun 4v "joutui" vähäksi aikaa päivlptiin oli juuri tuo helvetti valmis. Yritin vääntää rautalangasta, että ei! Sian sitten pitää pääni. Ei joutunut nukkumaan vaan  pääsi sitten "hiljaisiin hommiin".

Pidä pääsi, älä anna nukkua.

Pomolle vaan juttelemaan!

Vierailija
7/18 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidän lasten päiväkodissa on aina toiminut kun ollaan vain sanottu että jos lapsi nukahtaa, pitää herättää esim 20 minuutin päästä, tai likä se aika sitten onkin. Ja samoin on saanut nousta ylös hiljaisiin leikkeihin jos ei ole puolen tunnin satu/lepohetken jälkeen nukahtanut.

Vierailija
8/18 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On eri asia sanoa, että lapsen ei tarvitse nukkua päiväkodissa ja että lapsi ei saa nukkua päiväkodissa. Se on toki työntekijöiden puolelta helpompaa koota lapset samaan tilaan ja todeta, että taisipa vaan teidänkin lapsi tarvita unia kun nukahti kuitenkin. Sinä olet kuitenkin lapsesi vanhempi ja päiväunet eivät ole mikään päivittäinen pakkotoimi.

Vierailija
9/18 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin määrä- aikaisena  päiväkodissa. Nämä päiväunet olivat hirveitä. Kökötettiin pimeässä, kuumassa huoneessa, kuunnellen tylsää kirjanlukua. Ikkunoita ei saanut avata.

Vierailija
10/18 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi ei ole yli 1,5 vuoteen nukkunut kotona päikkäreitä. Mut päiväkodissa tarvii edelleen unet, päivät on niin paljon kuormittavampia. Kerran ei nukkunutkaan ja koko ilta oli sitten itkua ja huutoa ja kiukuttelua.

Ollaan sopeuduttu tähän siten että viikonloppuna mennään sillä meidän normaalilla rytmillä. Ja päiväkotipäivinä kun nukkuu päikkärit, ei myöhäistetä iltarutiinien alkamista mutta nukkumaan laittamista 30-60min. Ja panostusta hellyyden tankkaukseen aamuisin, se helpottaa myös iltoja kun osa siitä riekkumisesta on läheisyyden puutetta pitkän päivän jäljiltä.  

Vierailija
11/18 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole koskaan tajunnut sitä mantraa että "jos lapsi nukahtaa, hän kyllä tarvitsee ne unet". Aikuinenkin nukahtaa jos saa mennä lounaan jälkeen pimeään huoneeseen makoilemaan tunniksi.

Kukaan ei ole myöskään osannut selittää miksi 2h päiväunet ja 7h yöunet on jotenkin parempi lapselle kuin 10h yöunet ilman päiväunia.

Oletko ap keskustellut päiväkodissa asiasta? Jos ryhmän aikuisten kanssa keskustelu ei auta, siten johtajan puheille. Päiväkodissa on varmasti muitakin lapsia jotka eivät nuku ja nuoremmatkin kyllä voivat hyvin nousta lepohetkeltä aiemmin.

Vierailija
12/18 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime viikolla lapsesi on ollut päivystävässä päiväkodissa, tällä viikolla lapsellasi on ollut eri hoitajat. 

Väität että kaikki hoitajat ovat nukuttaneet kiellosta huolimatta?

Vierailija
13/18 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun se lapsi tulee hoitoon joskus seiskan aikaan, on se väsynyt päiväunien aikaan ja nukkuu. Sillä mitä vanhempi sanoo, ei ole merkitystä, lasta ei väkisin pidetä ylhäällä.

Isommat lapset lepäävät eli ovat yleensä itsekseen jotain tekemässä tai patjalla lepäilevät.

Olen ollut vuosia päiväkodissa enkä tunnista ollenkaan näitä kuumia ja ahdistavia nukkumishuoneita.

Vierailija
14/18 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsi ei ole yli 1,5 vuoteen nukkunut kotona päikkäreitä. Mut päiväkodissa tarvii edelleen unet, päivät on niin paljon kuormittavampia. Kerran ei nukkunutkaan ja koko ilta oli sitten itkua ja huutoa ja kiukuttelua.

Ollaan sopeuduttu tähän siten että viikonloppuna mennään sillä meidän normaalilla rytmillä. Ja päiväkotipäivinä kun nukkuu päikkärit, ei myöhäistetä iltarutiinien alkamista mutta nukkumaan laittamista 30-60min. Ja panostusta hellyyden tankkaukseen aamuisin, se helpottaa myös iltoja kun osa siitä riekkumisesta on läheisyyden puutetta pitkän päivän jäljiltä.  

Miten tämä auttoi ap:ta?

Ei kaikissa perheissä voi viivästyttää nukkumaanmenoa. Tai ehkä juuri 30min voi mutta se viibästys saattaa olla tunteja. Voi olla pikkusisaruksia tai esim. meillä oli ekaluokkalainen joka ei tosiaankaan voinut valvoa kymmeneen asti ja odotella että se 4v olisi valmis unille. Eikä ne aamutkaan kovin kivoja ole jos 4v on nukkunut vain 8 tuntia kun pitäisi nousta päiväkotiin.

Vierailija
15/18 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun se lapsi tulee hoitoon joskus seiskan aikaan, on se väsynyt päiväunien aikaan ja nukkuu. Sillä mitä vanhempi sanoo, ei ole merkitystä, lasta ei väkisin pidetä ylhäällä.

Isommat lapset lepäävät eli ovat yleensä itsekseen jotain tekemässä tai patjalla lepäilevät.

Olen ollut vuosia päiväkodissa enkä tunnista ollenkaan näitä kuumia ja ahdistavia nukkumishuoneita.

Älä höpötä. Harvassa päiväkodissa on jäähdytys. Viimeiset 4 viikkoa sisälläkin on ollut kuumaa ja hiostavaa. 

Vierailija
16/18 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi eipä ole ikävä päiväkotiaikoja. 

- pakkopäikkärit (no kun ei 5-vuotias ylivilkas lapsi pysy paikallaan kuin suolapatsas niin tämähän on hirveä vääntö siellä päiväkodissa kun jokaisesta asennonvaihdosta ja peiton kahahduksesta valitettiin, lapsi muistaa nämä vielä nyt 5v myöhemmin)

- pakkomaito - mulle selvisi, että edes helteillä tai liikuntapäivinä aterioilla ei saanut vettä ennen kuin on juonut lasillisen maitoa, ja mun lapseni ei juonut maitoa kun se oksettaa (tämä oli kyllä infottu hoitoon ja muuten lapsi on kaikkiruokainen), joten ei sitten juonut mitään - tästä kyllä nostin metelin, että pitää lapsen saada päivän aikana riittävästi nestettä vaikkei maito maistuisi, aina pitää olla oikein juoda janoonsa vettä (lapsella oli myös terveysjuttuja joiden takia riittävä juominen päivän aikana oli tärkeää) 

- Jeesus-pakko. Aina ne kiikutti tuon johonkin hartauteen kun hups unohtuvat että piti olla se vaihtoehtoinen toiminta, ja sitten ne muuttuikin "kasvatuskatsomushetkeksi" jossa oli ne samat raamatun tarinat ja veisattiin samat lasten virret seurakunnan työntekijän johdolla, mutta mun se nimi oli "katsomuskasvatus" niin se ei enää haittaakaan

Vierailija
17/18 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sen kyllä huomaa että olet ollut vuosia päiväkodissa. Ei vanhempien toiveiden yli voi kävellä eikä kukaan hiukan nuorempi työntekijä niin teekään. Kaveri kerran kyllästyi pakkonukuttamiseen ja siihen ettei toiveita kuunneltu. Hän antoi lapsen valvoa ihan niin pitkään kuin vain pysyi hereillä ja sitten aamulla klo 6 ylös ja päiväkotiin aivan liian vähän nukkuneen lapsen kanssa. Lapsi oli ollut aivan pitelemätön koko päivän, riehunut ja kiukutellut. Sen jälkeen alettiin kuuntelemaan toiveita nukkumisesta.

Vierailija
18/18 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin kumma ajatus, että jos vie lapsensa päiväkotiin niin pitäisi samalla luopua koko perheen itsemääräämisoikeudesta nukkumista koskien, jos ei enää kyse ole vain lapsen nukkumisesta vaan koko perheen 🤔 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yhdeksän