En löydä paikkaani (työ)elämässä
Olen jotenkin hidas ja tyhmä. Usein en meinaa ymmärtää suullisia ohjeita. Työmuistini on todettu olevan keskitasoa heikompi.
Sosiaaliset tilanteet jännittävät, mistä johtuen mikään asiakaspalvelu ei ole vaihtoehto. Vaikkapa kaupan kassa olisi kauhistuttava paikka minulle.
Tällä hetkellä teen yksinkertaista puhelintyötä, joka tavallaan toistaa samaa kaavaa. Ajattelin, että puhelintyö sopisi minulle, koska siinä ei tarvitse olla kenenkään kanssa kasvotusten eikä se näy mihinkään, jos punastun (mitä tapahtuu usein).
Valitettavasti soittaminen kuitenkin jännittää minua myös (ainakin, jos tulee muuttuva tilanne - saman toistossa en jännitä).
Mikään stressaava työ ei tule kysymykseen, koska kuormitun siitä aivan liikaa.
Siivoustyötä olen kokeillut, enkä välttämättä haluaisi siihen takaisin. Keittiötyötä olen kokeillut myös, enkä pärjännyt siinä.
En keksi, mitä ihmettä voisin tehdä. En ikinä pärjäisi amk:ssa. Amispuolella en oikein koe mitään kiinnostavaa (tai minulle sopivaa) olevan.
Onko muita samankaltaisten haasteiden kanssa painivia?
Kommentit (40)
Kaikissa töissä jännittää aluksi ja harvoin edes edellytetään, että heti osaisi kaiken sujuvasti tehdä.
Minuakin jännitti kovasti, kun jouduin puhelimessa palvelemaan usein vihaisia asiakkaita. Mutta kun jotkut asiantuntijat kuuntelivat opetusmielessä sanomiseni (soittivat feikkipuheluita), niin yllätyksekseni kiitosta kyvystäni olla lähtemättä mukaan asiakkaan asiaan kuulumattomiin väitteisiin, vaan pysyin asiassa.
Minä kävin aikoinaan työvoimatoimiston järjestämän kurssin, jossa nimenomaan keskusteltiin ja testattiin, mikä ala olisi itselle sopivin. Siitä oli kyllä hyötyä. Unelma-ammattiini siihen aikaan olin liian vanha, koska se olisi vaatinut pitkän koulutuksen.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä puhelintyö on sinulle sopiva työ?
Tuntuu, ettei ole, koska jännitän siinäkin :( Mikä on aika raskasta keholle ja mielelle.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minä kävin aikoinaan työvoimatoimiston järjestämän kurssin, jossa nimenomaan keskusteltiin ja testattiin, mikä ala olisi itselle sopivin. Siitä oli kyllä hyötyä. Unelma-ammattiini siihen aikaan olin liian vanha, koska se olisi vaatinut pitkän koulutuksen.
En tiedä, tarkoitatko tätä, mutta ammatinvalintapsykologilla olen käynyt työkkärin kautta. Siitä ei valitettavasti ollut apua.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Entäs joku hyllytys? Puutarhahommat?
Hyllyttämään menisin mielelläni, mutta ainakaan täällä pienellä paikkakunnalla ei paikkoja ole ollut pelkkään hyllytykseen :(
Puutarhurin ammattia olen miettinytkin. Jostain vain luin, että siinä täytyy opetella ulkoa iso määrä jotain kasvilajikkeita tai mitä olivatkaan.. Ja alkoi hirvittää, etten opi kuitenkaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Niimmikä puhelintyö? Myytkö lehtiä vai onko ihan oikeaa työtä?
Puhelinhaastattelija
Ap
Mitkä olivat koulussa vahvimpia aineita sinulle?
Mitä tykkäät tehdä vapaa-ajallasi?
Mistä asioista olet kiinnostunut?
Mistä asioista/tekemisistä olet saanut myönteistä palautetta?
On olemassa lukemattomia töitä/työtehtäviä. Varmasti myös sinulle sopivia.
Miten joku asiakaspalvelu työ puhelimitse/sähköpostitse/chat palvelulla?
Mielestäni ei pidä antaa liikaa painoarvoa sille, että jossain työssä jokin asia aluksi jännittää ja tuntuu epämukavalle. Ei se silti tarkoita sitä, ettetkö voisi kehittyä työssä, oppia uutta ja saada lisää varmuutta. Ole armollisempi itsellesi.
Entä lasten kanssa työskentely
Sanoit, että sosiaaliset tilanteet jännittävät. Lasten kanssa et ehkä jännittäisi.
Vierailija kirjoitti:
Entä lasten kanssa työskentely
Sanoit, että sosiaaliset tilanteet jännittävät. Lasten kanssa et ehkä jännittäisi.
Ihana ajatus, mutta lasten kanssa en osaa olla yhtään :(
Ap
Up