Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi eskarilla ja ekalla luokalla on näin suuri ero?

Vierailija
07.08.2025 |

Eskarissa oli ryhmässä neljä aikuista 16 lasta varten. Kaikki aikuiset käytti kuvakortteja kaikkien lasten ohjaamisessa. Lapsia autettiin paljon pukemisissa, kaikissa siirtymisissä jne, siis ihan käytännössä autettiin mutta siinä usein myös neljä aikuista yhdessä kuvakorteilla ohjasi lapsia. Myös vessassa käynnissä autettiin useita. Koko ajan muistutettiin käsien pesut ym. No, nyt pari kuukautta myöhemmin koulussa on yksi aikuinen 25 lasta kohden ja tämä aikuinen ei juurikaan auta eikä ohjaa, opettaa toki kyllä ne oppituntien sisällöt. Ero on valtava. Vaikka molemmissa osa lapsista on 6-vuotiaita ja osa 7-vuotiaita. Miksi ero on niin valtavan suuri? Ja millä logiikalla tämä lapsijoukko olisi 2 kk kesäloman aikana kehittynyt ihan radikaalisti kypsemmäksi ja täysin omatoimiseksi?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun eskarit on koulumaisia. Päiväkodin eskarit päiväkotimaisia.

Suuri ero oli myös omilla lapsillani, jotka kävivät saman eskarin kahden vuoden välein. Vanhemmalla oli jopa kokeita ja läksyjä, nuoremmalla vaan leikkiä ja ihan minimisti jotain opetettiin. Joku muutos osui tohon väliin kun oli sama eskari ja opetkin, mut tyyli vaihtui ääripäästä toiseen.

Vierailija
22/36 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapsia ohjataan kuvakortein? Onko ne kenties kuulovammaisia? Neljä omaa olen kasvattanut ja urheiluseuroissa pari sataa muuta enkä ole koskaan tarvinnut kuvakortteja.

Samaa ajattelen. Kuvakorteista hyötyy todella harva, monia erkkojakaan ne eivät kiinnosta, ja enemmän pitää nykylapsia harjaannuttaa kuullun ymmärtämiseen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
23/36 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tavallinen elaluokkalainen tarvitse mitään kuvakortteja tai auttajaa vessaan. Eikä normaali eskarilainenkaan. Ilmeisesti siinä teidän eskariryhmässä on ollut poikkeuksellisen paljon erityislapsia. 

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
24/36 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapsia ohjataan kuvakortein? Onko ne kenties kuulovammaisia? Neljä omaa olen kasvattanut ja urheiluseuroissa pari sataa muuta enkä ole koskaan tarvinnut kuvakortteja.

En oikein tiedä. Oma lapseni osasi lukea kun hän meni eskariin. Ja muutenkin toki ymmärsi puhetta aivan erinomaisesti. En tiedä miksi häntäkin ohjattiin eskarissa kuvakorteilla. Ap

Eskariryhmässä on ollut selvästikin erityislapsia tai huonosti suonea puhuvia. Normaalisti kehittynyt suomalainen 6 vuotias selviää jo ohjeiden avulla ja vessassa ja syömistilanteessa. Ehkäpä kakki ne eskarilaiset eivät jatkaneet tavalliseen kouluun tavalliselle luokalle.

Vierailija
25/36 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulun eskarit on koulumaisia. Päiväkodin eskarit päiväkotimaisia.

Suuri ero oli myös omilla lapsillani, jotka kävivät saman eskarin kahden vuoden välein. Vanhemmalla oli jopa kokeita ja läksyjä, nuoremmalla vaan leikkiä ja ihan minimisti jotain opetettiin. Joku muutos osui tohon väliin kun oli sama eskari ja opetkin, mut tyyli vaihtui ääripäästä toiseen.

Minun lapsen päiväkotieskarissa ei tullut koskaan läksyjä, mikä oli pettymys lapselle. Lisäksi sitä opetusta oli vain joku 2 kertaa 15 min viikossa ja sekin niin alkeellista kuin että tämä on kirjain A ja tämä on kirjain B. Arvatkaa turhautuiko lapseni, joka siis osasi jo ennen eskaria ihan sujuvasti lukea. Ja hän niin inhosi sitä pakkonukkaria, joka oli tunnin ajan vielä eskarissakin, kun oli päiväunien nukkumisen lopettanut jo kun täytti kolme. Ap

Vierailija
26/36 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Ei tavallinen elaluokkalainen tarvitse mitään kuvakortteja tai auttajaa vessaan. Eikä normaali eskarilainenkaan. Ilmeisesti siinä teidän eskariryhmässä on ollut poikkeuksellisen paljon erityislapsia. 

En osaa sanoa oliko joku muu lapsi erityislapsi, joskus kyselin mutta kuulemma eivät saaneet kertoa. Ap

Vierailija
27/36 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eskarin pointti on ottaa koululaistaidot haltuun, että sitten pärjää itsenäisesti koulussa. Ei se eskari mikään päivähoito ole.

Minusta se vaikutti kyllä ihan päivähoidolta. Tapahtui osana päiväkotia ja päivät oli käytännössä samanlaisia kuin vuotta aiemmin. Oli pakolliset nukkarit ja vaikka mitkä mitä pienemmilläkin. Ja opetusta ei ollut juurikaan. Ap

Koulun eskarissa ulkoilu oli liikuntaa, lapsille tuli perusvalmiudet pallopeleihin ja yleisurheiluun. Päiväkodin eskarissa istuttiin kurahousuissa hiekkalaatikolla. Hurja ero omatoimisuudessa, kun menivät kouluun.

Joo toi on hassu miten parissa kuukaudessa kasvaa isoksi, kun toukokuussa vielä ulkoillaan eskarissa pääsääntöisesti kuriksissa, niin elokuusta lähtien sitten ei kuriksia ollenkaan käytetä.

Vierailija
28/36 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaista eskari ja ekaluokan opetuksen pitäisi sitten ap:n mielestä olla? Käsittääkseni harvemmalla on ekaluokalla ongelmia pukeutumisen, ruokailun yms. kanssa, enemmän haasteet voivat olla kognitiivisia, kuten esim. oppilas ei opi lukemaan. Tällöin erityisopettaja auttaa.

Vierailija
29/36 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa että lapsi kasvaa fyysisen kasvun lisäksi myös henkisesti. Eli kun eskarin lopussa hän tietää että ensi syksyllä koittaa koulu, tapahtuu myös lapsissa muutoksia.

Vähän sama kun itse pidän kokkikerhoja pikkulapsille ja saadessaan essut päälle, muuttuvat he samalla vauvoista tomeriksi ja itsenäisiksi kokeiksi.

Vierailija
30/36 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en käynyt edes eskaria enkä ollut päiväkodissa, koulun sain käytyä ilman ongelmia. 

Vierailija
31/36 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla lähti kymmenes lapsi kouluun. Olen kokenut kaikista tarpeellisemmaksi hommaksi opettaa päivittäistoimintojen itsenäisen hoitamisen, omien tavaroiden huolehtimisen ja koulumatkan turvallisen kulkemisen. Näitä asioita harjoiteltiin kesällä, mutta myös aiemmin. Päiväkodeilla on säännöt, ettei eskarilainen saa kulkea kotiin yksin 100 metriä. Muutaman kuukauden päästä hänen on kuljettava 2,5 km matka itsenäisesti. Ensimmäiset lapseni olivat koulun eskarissa ja kokenut eskariopettaja oikein opasti meille vanhemmille, että koulumatkaa harjoiteltiin eskarin keväällä pienin askelin niin, että koulumatkan kulkeminen oli jo tuttua hommaa syksyllä. Kellon ymmärtäminen jollain tasolla on myös pakollista ekaluokkalaiselle. Mutta yksikään lapsistani ei ole osannut kelloa kunnolla kouluun mennessään.

Vierailija
32/36 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kenties kuullut maahanmuutosta ja monikulttuurisuuden tuomista muutoksista varhaiskasvatuksessa, esiopetuksessa ja kouluissa suurissa kaupungeissa. Itse työskentelen lapsiryhmässä, jossa on 21 lasta ja 16 eri kieltä. Kuvakortit ovat koko ajan käytössä, koska kaikkien lasten suomen kielen taito ei ole vielä riittävä arjessa selviämiseen. Monet lapset tulevat vakaan oppiakseen suomen kielen ennen koulua ja eskaria.

Vierailija
33/36 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni oppi lukemaan 3 vuotiaana, luisteli jo 2 vanhana ja on uinut vauvasta asti. Hän lukee tietokirjoja ja on voittanut lasten älykilpailuja jo 6 vuotiaana (6-9 vuotiaille). Koulussa tuskin oppii motään, jos toisia vasta vessassa käyntiin opetetaan.

Vierailija
34/36 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kusymys.

Vierailija
35/36 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset eivät olleet päiväkodissa ennen eskaria. Heille eskarissa tärkeintä olikin oppia olemaan osa isompaa ryhmää. (Toki olivat kerhoissa ja ryhmäharrastuksissa olleet.) Varsinaiset koulutaidot kynäotteineen, leikkaamisineen ja perunankuorimisineen oli jo hallussa. Samoin mm. uinti, hiihto ja luistelu. 

Esikoisen eskari oli "filiaatti" fyysisesti erillään päiväkodista ja oli enemmän koulumaista. Toisen eskari taas oli täpötäydessä päiväkodissa, jossa oli valtava melu jatkuvasti. Enimmäkseen olivatkin ulkona. Esimerkiksi yhtään askartelua tai piirtämistä ym. eivät vuoden aikana tehneet 

Varsinainen eskari kesti n. puoleenpäivään. Sen jälkeen lepohetki/päikkärit koski vain niitä, jotka jäivät eskarin jälkeen päiväkotiin päiväkotilaisiksi. 

Eräs työntekijä kertoikin, että sellaisten lasten, jotka ovat jo olleet aiemmin samassa päiväkodissa, on vaikea eritellä eskaria, kun päivässä on paljon samaa, kuin aiemmin päiväkotilaisena.

Vierailija
36/36 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähtökohtainen oletus on, että ekaluokkalainen osaa pukeutua, käydä vessassa ja kuoria perunat itse.

Kuka helvetti kuorii perunoita?

Minä ainakin kuorin perunat. Minun perunat eivät tule suikaleina pakasteesta!