Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi eskarilla ja ekalla luokalla on näin suuri ero?

Vierailija
07.08.2025 |

Eskarissa oli ryhmässä neljä aikuista 16 lasta varten. Kaikki aikuiset käytti kuvakortteja kaikkien lasten ohjaamisessa. Lapsia autettiin paljon pukemisissa, kaikissa siirtymisissä jne, siis ihan käytännössä autettiin mutta siinä usein myös neljä aikuista yhdessä kuvakorteilla ohjasi lapsia. Myös vessassa käynnissä autettiin useita. Koko ajan muistutettiin käsien pesut ym. No, nyt pari kuukautta myöhemmin koulussa on yksi aikuinen 25 lasta kohden ja tämä aikuinen ei juurikaan auta eikä ohjaa, opettaa toki kyllä ne oppituntien sisällöt. Ero on valtava. Vaikka molemmissa osa lapsista on 6-vuotiaita ja osa 7-vuotiaita. Miksi ero on niin valtavan suuri? Ja millä logiikalla tämä lapsijoukko olisi 2 kk kesäloman aikana kehittynyt ihan radikaalisti kypsemmäksi ja täysin omatoimiseksi?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtökohtainen oletus on, että ekaluokkalainen osaa pukeutua, käydä vessassa ja kuoria perunat itse.

Vierailija
2/36 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähtökohtainen oletus on, että ekaluokkalainen osaa pukeutua, käydä vessassa ja kuoria perunat itse.

Tiedän tämän enkä sitä kysynyt vaan sitä että millä logiikalla lapset on toukokuussa sellaisia, että niitä täytyy koko ajan ja kaikessa ohjata kuvakortein ja auttaa kaikessa ja aikuisia tarvitaan yksi per neljä lasta. Ja elokuussa sitten sellaisia, että aikuisia riittää yksi per 25 lasta ja ketään ei tarvitse ohjata juuri missään. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nivelvaiheet tuovat aina muutoksia, joskus isojakin. Samahan se on lukiolaisilla, ei välttämättä mennä saman ryhmän kanssa luokasta toiseen, vaan pitää itse valita kurssit ja katsoa missä luokassa tunti pidetään.

Olen myös itse sijaistanut alkuopetuksessa 1-2lk ja kyllä monissa luokissa oli avustaja mukana, kuvakortteja sekä oppilaita sai opastaa käsienpesussa jne. 

Vierailija
4/36 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nivelvaiheet tuovat aina muutoksia, joskus isojakin. Samahan se on lukiolaisilla, ei välttämättä mennä saman ryhmän kanssa luokasta toiseen, vaan pitää itse valita kurssit ja katsoa missä luokassa tunti pidetään.

Olen myös itse sijaistanut alkuopetuksessa 1-2lk ja kyllä monissa luokissa oli avustaja mukana, kuvakortteja sekä oppilaita sai opastaa käsienpesussa jne. 

Lapseni koulussa on alkuopetuksessa vain yksi avustaja ja hänen koko työaika menee jollain erityisluokalla tai pienluokalla vai mikä se nyt onkaan. Ap

Vierailija
5/36 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän tämän enkä sitä kysynyt vaan sitä että millä logiikalla lapset on toukokuussa sellaisia, että niitä täytyy koko ajan ja kaikessa ohjata kuvakortein ja auttaa kaikessa ja aikuisia tarvitaan yksi per neljä lasta. Ja elokuussa sitten sellaisia, että aikuisia riittää yksi per 25 lasta ja ketään ei tarvitse ohjata juuri missään. Ap

Mun lapsen eskarissa oli 16 lasta ja ryhmässä 2 aikuista. Ei kuvakortteja käytössä, koko porukka osasi suomea. Käsienpesusta muistutettiin ennen aterioita ja sisälletullessa, mutta eipä muuten. Nämä lapset on pienestä kaupungista, eskariopella ikää varmaan 50v ja toiminta jämäkkää ja rauhallista. Koko ajan ei sanoiteta tunteita eikä koko ajan paapota. 

Vierailija
6/36 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eskarin pointti on ottaa koululaistaidot haltuun, että sitten pärjää itsenäisesti koulussa. Ei se eskari mikään päivähoito ole.

Vierailija
7/36 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsen eskarissa oli 16 lasta ja ryhmässä 2 aikuista. Ei kuvakortteja käytössä, koko porukka osasi suomea. Käsienpesusta muistutettiin ennen aterioita ja sisälletullessa, mutta eipä muuten. Nämä lapset on pienestä kaupungista, eskariopella ikää varmaan 50v ja toiminta jämäkkää ja rauhallista. Koko ajan ei sanoiteta tunteita eikä koko ajan paapota. 

Varmaan eskareita ja kouluja on erilaisia. Oman lapseni eskariryhmän 16 lapsesta jotkut ei osanneet hyvää suomea, jonkun verran osasivat kuitenkin, moni taas oli ihan supisuomalainen. Iso kaupunki kyseessä. Ap

Vierailija
8/36 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eskarin pointti on ottaa koululaistaidot haltuun, että sitten pärjää itsenäisesti koulussa. Ei se eskari mikään päivähoito ole.

Minusta se vaikutti kyllä ihan päivähoidolta. Tapahtui osana päiväkotia ja päivät oli käytännössä samanlaisia kuin vuotta aiemmin. Oli pakolliset nukkarit ja vaikka mitkä mitä pienemmilläkin. Ja opetusta ei ollut juurikaan. Ap

Vierailija
9/36 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka helvetti kuorii perunoita?

Vierailija
10/36 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eskari ei ole hoitanut tehtäväänsä oikein. 

Vierailija
11/36 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tähän myös jokainen normaalisti kehittynyt lapsi pystyy, jos vanhemmat ovat kantaneet kasvatusvastuunsa. Ja paljon muuhun, osataan uida, käyttäytyä, lukeakin suurin osa, numeroita, vähän matematiikkaa jne. Ekaluokkalainen ei ole mikään autettava vauva enää.

Vierailija
12/36 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tähän myös jokainen normaalisti kehittynyt lapsi pystyy, jos vanhemmat ovat kantaneet kasvatusvastuunsa. Ja paljon muuhun, osataan uida, käyttäytyä, lukeakin suurin osa, numeroita, vähän matematiikkaa jne. Ekaluokkalainen ei ole mikään autettava vauva enää.

Minä kyllä tunnustan, että lapseni ei osaa kuoria perunoita. Päiväkodissa ja siis myös eskarissa perunat oli aina koneella valmiiksi kuorittuja. Itse en tykkää perunasta eikä mieskään eikä oikein lapsikaan, niin siksi meillä on vain harvoin keitettyjä perunoita. Ja kun on niin kuorin ne raakana ennen keittämistä. Inhoan kuorineen keitettyjä perunoita lautasellani. Eli lapseni ei ole kohdannut kuoriperunoita, kun ei niitä ravintolassakaan ole. Ap

Vierailija
13/36 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän joulukuussa syntynyt oli kyllä 5v eskarin alkaessa. Ihan päiväkoti-ikäinen siis. Toki kouluun mennessä jo 6, nopeasti tuossa 6-7v vaiheessa lapset kehittyy.

Vierailija
14/36 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta se vaikutti kyllä ihan päivähoidolta. Tapahtui osana päiväkotia ja päivät oli käytännössä samanlaisia kuin vuotta aiemmin. Oli pakolliset nukkarit ja vaikka mitkä mitä pienemmilläkin. Ja opetusta ei ollut juurikaan. Ap

Koulun eskarissa ulkoilu oli liikuntaa, lapsille tuli perusvalmiudet pallopeleihin ja yleisurheiluun. Päiväkodin eskarissa istuttiin kurahousuissa hiekkalaatikolla. Hurja ero omatoimisuudessa, kun menivät kouluun.

Vierailija
15/36 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ei ollut mitään eskaria. Suoraan kouluun.  Kotona opetettava perusasiat; vessat,!pukemiset, aterioinnit, kello.

Vierailija
16/36 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapsia ohjataan kuvakortein? Onko ne kenties kuulovammaisia? Neljä omaa olen kasvattanut ja urheiluseuroissa pari sataa muuta enkä ole koskaan tarvinnut kuvakortteja.

Vierailija
17/36 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulun eskarissa ulkoilu oli liikuntaa, lapsille tuli perusvalmiudet pallopeleihin ja yleisurheiluun. Päiväkodin eskarissa istuttiin kurahousuissa hiekkalaatikolla. Hurja ero omatoimisuudessa, kun menivät kouluun.

Uskon tämän. Päiväkodin eskarissa ei ollut liikuntaa käytännössä ollenkaan. Lapset sai toki pelata palloa kuraisella pihalla kurahousuissaan, jos halusivat, mutta useimmat eivät halunneet. Jumppasalia ei ollut. Oli jotain karhukävelyä ryhmän huoneessa pöydän ympäri. Retkiä ne teki paljon, mutta niillä vain käveltiin. Ei luistelua, ei hiihtoa, ei edes pulkkailua. Ap

Vierailija
18/36 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapsia ohjataan kuvakortein? Onko ne kenties kuulovammaisia? Neljä omaa olen kasvattanut ja urheiluseuroissa pari sataa muuta enkä ole koskaan tarvinnut kuvakortteja.

En oikein tiedä. Oma lapseni osasi lukea kun hän meni eskariin. Ja muutenkin toki ymmärsi puhetta aivan erinomaisesti. En tiedä miksi häntäkin ohjattiin eskarissa kuvakorteilla. Ap

Vierailija
19/36 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen ei ollut mitään eskaria. Suoraan kouluun.  Kotona opetettava perusasiat; vessat,!pukemiset, aterioinnit, kello.

Se olikin aikaa, kun vanhemmat vielä kasvattivat lapsensa. Nythän moni on ulkoistanut kasvatusvastuun ensin päiväkodille ja sitten koululle. 

Vierailija
20/36 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oikein tiedä. Oma lapseni osasi lukea kun hän meni eskariin. Ja muutenkin toki ymmärsi puhetta aivan erinomaisesti. En tiedä miksi häntäkin ohjattiin eskarissa kuvakorteilla. Ap

🧕🏿