Millaisia ovat tuntemasi korvikeäidit ja osittaisimettäjät?
Tutkimusten mukaan täysimettävät äidit ovat muita useammin korkeakoulututkinnon suorittaneita, älykkäitä, hyväosaisia ja tunnollisia sekä terveitä ja elinvoimaisia.
Tästä voisi päätellä, millaisia ovat sitten korvikeäidit ja ne osittaisimettäjät, joilla imetys ei syystä tai toisesta " onnistu" .
Olen itse korvikeäiti ollut alusta asti. Olen suorittanut akateemisen tutkinnon ja olen entinen kilpaurheilija, kaunis ja hoikka. En siis sovi muottiin.
Miten kuvaisitte itseänne tai muita tuntemianne korvikeäitejä? Olemmeko todella niitä lähiöäitien rupusakkia, kuten tutkimukset väittävät?
Kommentit (45)
Hoikkuus korreloi yritteliäisyyden kanssa ja sen kanssa että on elämä hallinnassa. Täten lihavat eivät keskimäärin jaksa imettää, joka monilla vaatii sinnikkyyttä.
Tää loppu porukka täällä on ihan jippii. En ole akateeminen, mutta olen laiha, siis samassa venessä akateemien kanssa." Olen menestynyt elämässäni" . Paras tuo, ettei lihavat jaksa imettää. DDDDD Reps ja kops
Aion ehdottomasti imettää jos maitoa tulee, ja nyt herumisesta päätellen se ei ole ongelma (olen puolivälissä raskautta). " Koulutettu" tuttavani alkoi suoraan antamaan korviketta esikoiselleen, ei halunnut että tissit rupsahtavat. Minulle ei mene päähän tälläinen turhamaisuus, ei edes " äidin oikeuksien" nimellä...
että korkeastikoulutetut äidit tai ihmiset olisivat parempia kuin muut! tuskin näin on. heillähän yleensä kiire takaisin työelämään ja vähemmän aikaa lapsille! tunnen pienten lasten nuoria äitejä.. imettävät korvikkeen kera..
Rauhottukaa nyt pikku hiljaa. Ne, jotka syystä tai toisesta eivät pysty imettämään, kärsivät täällä hirveitä syyllisyydentuskia siitä, etteivät onnistuneet siinä elämänsä tärkeimmässä tehtävässä.
Nyt heidän lapsistaan tulee sitten rumia, tyhmiä, ja kaikenlisäks ne joutuu amikseen. Voi voi voi.
Kaikki maailman fanaatikot pitäis viedä autiolle saarelle ja tiputtaa sinne kerran kuussa laatikko jousipyssyjä.
Tuntemani " korvikeäidit" :
1: Parikymppinen, lihava, vain peruskoulun käynyt " lähiöäiti" , jolla lapsi " vaan lopetti imemisen 3-kuisena, kun pullosta tuli paremmin" . Ilmeisesti alunperin antoi pulloa, kun ei jaksanut imettää niin usein, ei jaksanut myöskään lypsää.
2: Parikymppinen, kai jonkun ammatin hankkinut, maatalonemäntä, joka lopetti imettämisen alkuviikoilla " kun tisseihin sattui" .
3: Parikymppinen, ei koulutusta, lopetti heti alkuunsa rintatulehduksen takia.
4: Yli kolmekymppinen, kouluttamaton, lapsi ei halunnut enää tissiä 5-kuisena. Eka lapsi oli halunnut 2-vuotiaaksi.
Näyttäis kyllä, että kaikki nää on melko kouluttamattomia.
että korkeasti koulutetut täysimettävät enemmän kuin vähemmän koulutetut ja myös pidempään. Lisäksi he pitävät yleensä pidempiä hoitovapaita, sillä mies on yleensä myös korkeasti koulutettu ja parempipalkkaisempi kuin vähemmän koulutetun äidin mies.
Näin se vain on.
1. Yliopiston käynyt, mensaan kuuluva, 6 lapsen äiti. Imettänyt osittain ja täysin joitakin kuukausia lapsiaan. Maidontulo vain vähentynyt ja loppunut (luultavasti johtuen äidin hoikkuudesta, mistä sitä riittäisi, kun ei riitä ravinto äidillekkään?)
2. Lennonjohtajana toimiva, kahden lapsen äiti. Imetti joitakin kuukausia, maito ei riittänyt. Hoikka ja nätti.
3. Opiskelee toimittajaksi, yksi lapsi, lapsi syntyi keskosena, imetyksen lisäksi paljon pumppaamista alusta asti. korvike astui kuvioihin kuukauden kohdalla ja imetys päättyi kokonaan 3kk kohdalla, keskosvauva vaati maitoa aikas paljon ja vauvan kasvu oli äidin fanaattista imetystä tärkeämpää! Esillä työssään, että nätti ja hoikka. Entinen kilpaurheilija.
4. yrittäjä. kaksi lasta. ensimmäistä imetti vain kuukauden ja toista 6kk. ekan kanssa maito ei riittänyt, oli paljon syövä poika. tokan kanssa maito riittänyt hienosti...hento tyttö.
Että näin. täysimettävissä tutuissani on samanmoista porukkaa ja pari amista sen lisäksi. ei päde siis tääälläkään :)
ja tutkimusten mukaan perhepedissä lastaan nukuttavat äidit ovat laiskoja. Luultavasti myös lihavia. Laiskuus näkyy siinä, että ei jakseta kantaa lasta imettämisen jälkeen omaan sänkyyn ja muutenkin päästään helpommalla. Myös perhepedissä nukkuvien perheiden isät elävät keskimääräistä useammin puutteessa.
Yhden tutkimuksen mukaan taaperoimettäjät eivät ole hyviä äitejä. Äidit pelkäävät mielipahan tuottamista lapselleen ja eivät uskalla lopettaa imettämistä. Myös äidin omat omituiset halut tyydyttyvät lasta imettämällä. Myös näiden perheiden isät elävät usein puutteessa.
Tutkimuksen mukaan yli puolivuotiaana tuttia imevät lapset kärsivät muit5a lapsia useammin korvatulehduksista ja oppivat myöhemmin puhumaan kuin tutittomat lapset. Myös etupurennan mahdollisuus kasvaa tuttia syövillä yli puolivuotiailla lapsilla. Näiden lasten äidit ne vasta ilkeitä ovatkin!!! Hankkia nyt lapselle purentavika, puhevika ja kipeät korvat! Hyi hyi!
Hauskoja nää tutkimukset :) heh
Akateemista koulutusta ei ole (muita kyllä), asutaan omakotitalossa, en ole lihava, ikä 27 v., yksi lapsi.
Meille osittaisimetys + korvike oli selvä valinta (tiedän kyllä imetyksen hyödyt jne.), enkä ole sitä katunut. Sen verran ajattelen myös itseäni, että haluan saada välillä myös omaa aikaa tai päästä kotonta johonkin ja silloin mies voi hoitaa vauvan syöttämisen pullosta. Täysimettäjät hikeentykää, mutta mun mielestä äidin jaksaminen/hyvinvointi on myös lapsen parhaaksi.
Enkä muuten vieläkään ymmärrä, mitä haittaa tästä järjestelystä olisi lapselleni pitänyt koitua. Lapsi on nykyisin iloinen, terve ja kaikin puolin tyytyväinen kolmivuotias. Minkään näköistä ongelmaa ei ole ollut missään vaiheessa. Aivan vauvasta asti tyytyväinen ja terve tapaus. Kasvanut +1 käyrillä tasaisesti.
Ai niin, itse olen täysimettänyt. Muutenhan tuo ylläoleva kommenttini ei olisi tämän palstan hengen mukaan oikeutettu.
on akateeminen vammaisen lapsen äiti. Ikävä kyllä aina se imetys ei ole siitä kiinni, etteikö todella yrittäisi. Voi kun ihmiset lopettais sen syyllistämisen niin olisi elämä helpompaa.
Vai eikö kukaan muista, kuinka ennen korvikkeita käytettiin imettäjiä???
Olen kyllä lihava (95/172), lyhytjalkainen ja ässävikainen, mutta muuten kaiketi ihan ok. Koulutus on FM, duuni esimiesasemassa. Toinen silmä katsoo väsyneenä vinoon. Vasen ranne vähän oikeaa heikompi. Luen 7 päivää lehteä aina kun vain saan käsiini. Eli itse asiassa taidan olla sittenkin luuseri.
Lapsi syntyi isona keskosena, mutta niin väsyneenä, ettei jaksanut imeä muuta kuin tuttia. Lopulta ei suostunut rinnalle lainkaan. Nanilla kasvanut ensin alakäyrillä ja nyt sitten keskikäyrällä, paitsi ääni soi korkeelta ja kovaa.
Olen kyllä huomannut tuon koulutetut imettäjät vs. kouluttamattomat korvikeäidit jutun kanssa ihan käytännössä. Mutta ehkä se on myös sitä että koulutetut ottavat itse asiosta selvää (jopa siis ennen vauva syntymää) ja usein kouluja käymättömät ovat sen neuvolan varassa?!
rakennevika ruokatorvessa joten imetyksestä oli pakko luopua. Olen akateeminen mutta se ei varmaankaan mitenkään liity tähän???
kaikki on ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneita. Useimmat työelämässä. Asuvat omakotitaloissa tai rivareissa. Ovat ihan tavallisia, suht keskiluokkaisia opettaja/virkamiesperheitä. Keskivertoliikunnallisia, keskivertoelämäntavoilla (ei ylipainoa, ei tupakkaa tai alkoholismia muttei vastaavasti mitään ylitreenausta tai absolutismiakaan (no yksi on kyllä absolutisti) Yhdellä lapsella oli takaisinvirtauongelma, muut on ihan terveitä.
Yhtään ns " luuseri-korvike/osittaisyimetysäitiä" en tunne, mutta en minä kyllä tunne luusereita muutenkaan.
En mä kehtaa ruveta, kun en ole imettänyt - voivat vielä siitä lynkata ja tulee ruma ruumis.
Tissit on silti hävinneet taiston painovoimalle 6-0.
- kovin nuoria äitejä
- kaksosten äitejä
- pahan rintatulehduksen saaneita äitejä
Pääsääntöisesti tuntemani äidit kyllä täysimettävät sen 6kk ja sitten osittain vuoteen - puoleentoista saakka.
Täysimetin ekaan lastani kuukauden ja kokonaan lopetin imetyksen lapsen olleessa kolme kuukautta vanha. Nuorempaa lasta täysimetin nelisen kuukautta ja kokonaan imetys loppui, kun lapsi oli viisi kuukautta. Taidan kuulua siis imetyksen perusteella rupusakkiin.
Olen akateemisesti koulutettu ja ap:n tapaan entinen kilpaurheilija ja kaunis ja hoikkakin olen. Minulla ja perheelläni menee niin sanotusti hyvin enkä ole edes kovin tyhmä. Ensimmäisen lapsen aikoihin asuimme vielä lähiössä, nykyään emme.
En kärsi siitä, että minut leimataan rupusakiksi. Tiedän, että sinne kuuluu tämän imetysjaottelun perusteella ihan fiksuakin porukkaa.