Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

" Saako lapsen jättää yksin autoon?"

Vierailija
03.04.2007 |

Kun täältä saa usein lukea esimerkkejä suomalaiskansallisesta lasten heitteillejätöstä, Suomimammoillekin tiedoksi, että BBC:llä uutisoidaan äidistä, joka oli jättänyt taaperon yksin autoon kampaajakäynnin ajaksi. Paikalle kutsuttu poliisi kommentoi:



A Northumbria Police spokeswoman said: " The young child had been left in the car unsupervised and a 21-year-old woman was given a caution for abandoning a child.



" There is no specific legislation relating to children in cars, although people can be prosecuted for neglect, depending on the circumstances.



" Obviously, common sense dictates it is extremely dangerous to leave a small child alone in a car at all."







Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
03.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen poissa maks 5min. Ja esim. apteekissa ja kaupan kassajonossa näen auton.



Enkä tee tätä muualla kuin täällä ' omilla nurkilla' .

Vierailija
2/23 |
03.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaa kului korkeintaan 5 minuuttia, tyttö huusi autossa hysteerisesti kun palasin. Olin ollut liian kauan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
03.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla viime kuussa alkoi auton konepellin alta savu nousta, kun ajoin sen parkkipaikalle. Osasin onneksi itse sammuttaa alkavan sähköjohtopalon (ei vielä näkynyt liekkejä, vain savua). Pissapojan suutinten lämmitysjohto kärähti..



Meidän poika ei siis todellakaan istu enää yksin autossa!

Vierailija
4/23 |
03.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovet laitan kyllä lukkoon ja lapsi kiinni istuimessa. Mitään ei saa syödä.

Vierailija
5/23 |
03.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten miksi Suomessakaan. Jos ei muuta järkisyytä keksi, niin esim. juuri tuo autopalo olisi jo sen verran mukava juttu, että en ottaisi kyllä sellaista taakkaa itselleni!

Vierailija
6/23 |
03.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Radiopuhelimessa äänitaajuus, eli menee päälle, jos ääntä kuuluu. Ja kännykkälinja siis avoinna mulla olevaan puhelimeen. Näin uskallan jättää kauppakäynnin ajaksi, ilman en.

Tänään maksoin parkkimaksun ja molemmat oli jo ihan naamat punaisina, kun tulin takaisin. Vaikka olin siis selittänyt mihin ja miksi menen.



Autot voi todella syttyä itsekseen tuleen, mutta se on tosi harvinaista vähänkin uudemmilla autoilla. Vanhemmilla autoilla isompi riski, muttei suuri niilläkään...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/23 |
03.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) lapset kiinni istuimissaan

B) olen saanut auton parkkiin niin että näen sen kokoajan ja pääsen autolle 5 sekunnissa

C) asiointi esim. postissa ei ole kestänyt kuin muutaman minuutin.



Ja tämä siksi kun kahden lapsen purkaminen ja pakkaaminen on niin julmetun hidasta.

Vierailija
8/23 |
03.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottunut pienestä, ettei autossa mitään paniikkia tarvi ottaa ja aina ne vanhemmat on jossain lähellä. Ei tietenkään jätetä marketin pihaan, mutta lähikaupan kyllä, apteekin, postin, omaan kotipihaan nukkumaan jne. Tietenkään ulkomailla ei moista suvaita, mutta eihän siellä lapsia vaunuihinkaan laiteta nukkumaan. Kuinka monta suomalaislasta on kuollut autoon? Kuinka monta lasta on kuollut kävellessään tien reunaa? Entä vaunuissa ulkona? Entä ihan omaan kotiinsa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/23 |
03.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvänen aika teitä hysteerikkoja!

Vierailija
10/23 |
03.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti lapsella on onnea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/23 |
03.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvä olisikin, jos meilläkin poliisi valvoisi.

Vierailija
12/23 |
03.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun oli jätetty nukkumaan autoon, auto syttyi tuleen, ohikulkija huomasi palon mutta apu ei ehtinyt ajoissa :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/23 |
03.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vahinkoja voi sattua missä tahansa milloin tahansa! Kyllä esim. 4 vuotiaalle voi jo selittää, että käyn tuossa kioskilla, odota tässä.

Sen ikäinen tietää ja ymmärtää olla lähtemättä mihinkään ja toisaalta taas jos jotain tapahtuu, osaa kyllä poistua autostakin!

Voi helevetti, minä juoksentelin 4-5 vuotiaana milloin missäkin ja ihan hyvän kasvatuksen olen saanut ja hengissä edelleen!

Vierailija
14/23 |
03.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


Toivottavasti lapsella on onnea.

Voi voi kun sitä onnea ei ole aina tuolla tien päällä liikkuessakaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/23 |
03.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pimpeli pom arvoisa 13....



Muutama minuutti kyllä täytyy osata sen verran..

Vierailija
16/23 |
03.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos tiedän että kaupassa menee kauemmin, niin otan lapset mukaan. Koska en millään viitti raahata lapsia mukaan kun haen yhden maitopurkin...



Vahinkoja ja onnettomuuksia voi tapahtua ihan missä ja milloin vaan!

Vierailija
17/23 |
03.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei kai kotiinsakaan voi jäädä, kun sinnekin on niin moni kuollut tai vähintään loukkaantunut...

Vierailija
18/23 |
03.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä eroa on autossa ja kodissa?



Mikä on lyhyt aika? Näköetäisyydellä pyörähtäminen, parin minuutin kuppa/postireissu? Vajaa kymmenen minuuttia pesutuvassa? 15 minuuttia terassila kaverin kanssa lapsen nukkuessa?



Eikö vasta viikko sitten ollut lehdissä juttua 2-vuotiaasta, joka oli kumpparit jalassa alusvaatteisillaa keskellä yötä räntäsateessa? Miten paljon teidän käsitteet joustaa?



Itse annan lapsen olla (ovi auki) autossa, turvaistuimessa kun tankkaan auton. Maksamaan mennessä otan lapsen mukaan. Olen ollut todistamassa tapausta, jossa lapsi oli lukistussa autossa, äiti pikaiseen kävi jossain ja hävitti avaimet matkalla... Sen verran pieni oli, että ei tiennyt miten ovi avataan, saatikka olisi sitä auki saanut turvaistuimessa istuessaan.

Vierailija
19/23 |
03.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


Mutta ei kai kotiinsakaan voi jäädä, kun sinnekin on niin moni kuollut tai vähintään loukkaantunut...

Vierailija
20/23 |
03.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mm. Ranskassa varoitetaan jo synnytyssairaalasta annettavissa ohjeissa (vastaa kai vähän suomalaista neuvolavalistusta), että lasta ei saa jättää yksin kotiin missään tilanteessa. Ranskassa kuolee monta yksin jätettyä lasta vuodessa tulipaloissa. Belgiassa ja Britanniassa alakouluikäistä lasta ei saa lainkaan mukaan jättää yksin kotiin.



Yllättävää, miten moni suomalainen jättää lapsensa kohtalon varaan (" vahinko voi sattua, vaikka miten vahtisi" ). Sama mentaliteetti kuin pohjoisafrikkalaisilla, joista monet (jos sen verran yleistetään) ei pidä lapsillaan edes turvavöitä saati turvaistuimia, kun kaikki on korkeamman kädessä kuitenkin.



Normaalijärjellä (ja sydämellä) varustettu vanhempi kai sentään suojelee lapsiaan ylimääräisiltä vaaroilta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi