Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pystyn muuttamaan halvempaan asuntoon, kun en saa enää toimeentulotukea?

Vierailija
07.08.2025 |

Ei ole varaa muuttokustannuksiin eikä vuokravakuuteen. Jään laskelmassa n. 100 euroa plussalle.

Kommentit (102)

Vierailija
81/102 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helvetin hyvä kysymys. Mulla on pienipalkkainen työ ja ylihintainen asunto. Kun muutin tähän, vuokra oli sopivan suuruinen, mutta sitä on nostettu reilusti. 

Muuttaa pitäisi, mutta olen asuntoloukussa. Palkka riittää juuri elämiseen ja säästäminen on vaikeaa, koska asuminen syö kaiken ylimääräisen.  

Nyt olen saanut kokoon 2kk:n takuun, mutta vielä pitäisi säästää muuttoautoon ja yhteen ylimääräiseen vuokraan, koska muuttaessa joutuu lähes aina maksamaan kuukauden ajan kahta asuntoa. Muutto maksaa siis noin 2000e. Ei mitään halpaa lystiä. 

Ei todellakaan tarvitse maksaa kuukauden ajan kahta asuntoa! 

Aika usein tarvitsee. Uusi kämppä jos löytyy yhtäkkiä etkä kerkeä ajoissa irtisanomaan edellistä.

Vierailija
82/102 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helvetin hyvä kysymys. Mulla on pienipalkkainen työ ja ylihintainen asunto. Kun muutin tähän, vuokra oli sopivan suuruinen, mutta sitä on nostettu reilusti. 

Muuttaa pitäisi, mutta olen asuntoloukussa. Palkka riittää juuri elämiseen ja säästäminen on vaikeaa, koska asuminen syö kaiken ylimääräisen.  

Nyt olen saanut kokoon 2kk:n takuun, mutta vielä pitäisi säästää muuttoautoon ja yhteen ylimääräiseen vuokraan, koska muuttaessa joutuu lähes aina maksamaan kuukauden ajan kahta asuntoa. Muutto maksaa siis noin 2000e. Ei mitään halpaa lystiä. 

Joissain tilanteissa voi joutua, mutta todellakin kannattaa välttää jos mahdollista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/102 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellakin pitää. Asunnoissa on irtisanomisajat. Eikä vuokranantajat ole mitään hyväntekijöitä, jotka seisottavat asuntoja tyhjillään sen aikaa, kun vuokralaisen irtisanomisaika päättyy. Uusi vuokralainen halutaan heti, koska vuokranantajillakin on lainat ja vastikkeet, jotka pitää maksaa joka kuukausi. 

Vierailija
84/102 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainako pitäisi olla antamassa työttömälle uusi vuokravakuusraha. Duunari kun muuttaa, niin se ottaa vuokravakuusrahan edellisestä asunnosta. 

Jos on asunut pitkään edellisessä asunnossa, saattaa olla että siinä ei ole vuokravakuusrahaa vaadittu. Joten sitä rahaa ei ole käytössä.

Itse en ole koskaan asunut asunnossa, josta olisi vaadittu vuokravakuuta. 

Vierailija
85/102 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä näitä ihmisiä tulee jotka ei osaa mitään, ei ole yhtään rahaa, ei anmattia, ei opintoja, ei ystäviä, ei auttavia vanhempia ei mitään. Ihan kuin olisi tynnyrissä odottanut aikuisikää ja sitten noustaan sieltä ja itketään että yhteiskunnan pitää tehdä kaikki. Säälittävää.

Vierailija
86/102 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainako pitäisi olla antamassa työttömälle uusi vuokravakuusraha. Duunari kun muuttaa, niin se ottaa vuokravakuusrahan edellisestä asunnosta. 

Vanha vakuusraha saadaan takaisin vasta, kun kämppä on tyhjä ja siivottu. Uuteen asuntoon et taas pääse sisään ennen kuin vakuus on maksettu. Pihallako meinasit tämän väliajan omaisuuttasi säilyttää ja teltassa nukkua?

Vierailija
87/102 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiko täällä pyörii vai miten niin moni on täysin pihalla muuttamisesta? Ei niihin vuokra-asuntoihin noin vain kävellä. 

Vierailija
88/102 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä näitä ihmisiä tulee jotka ei osaa mitään, ei ole yhtään rahaa, ei anmattia, ei opintoja, ei ystäviä, ei auttavia vanhempia ei mitään. Ihan kuin olisi tynnyrissä odottanut aikuisikää ja sitten noustaan sieltä ja itketään että yhteiskunnan pitää tehdä kaikki. Säälittävää.

On heillä kaikki nuo mutta haluavat että yhteiskunta tekee  tuon kaiken heille, ovat tottuneet siihen 

Vierailija
89/102 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herää kysymys, miksi et saa enää toimeentulotukea?  Oletko mennyt töihin?   Myönnän, nämä kuviot on minulle vieraita, mutta minulla on sellainen käsitys, että jos ei ole palkkatöitä tai mitään tuloja, ihminen saa silloin toimeentulotukea.  

Elämäntilanne muuttuu. En ole päässyt töihin.

Ap

Mikä tutkinto sinulla on? Kai sinulle on selvää, että et voi vaatia töitä, jos et viitsi opiskella itsellesi pätevyyttä ammattiin. Suomessa on ilmainen koulutus, on opintotuki ja opintolainaakin saa. Soluasunnot ovat halpoja.

Mulla on jo kaksi tutkintoa, enempää en voi opiskella. Opintolainaa 15 000 euroa jo valmiiksi.

Ap

Kannattiko opiskella kaksi tutkintoa, jos ei silti saa töitä eikä ole varaa edes muuttaa? Saati että kykenisi itse edes keksimään ratkaisua tilanteeseen. 

Vierailija
90/102 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:llahan on kaksi tutkintoa. 

Vierailija
91/102 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

joo ja miten köyhät, joilla jää n 400e vuokran jälkeen ihan kaikkeen, niin pystyy muuttamaan? Syödäkin pitäisi ja puhelin ja muut laskut maksaa.

Vierailija
92/102 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsiko täällä pyörii vai miten niin moni on täysin pihalla muuttamisesta? Ei niihin vuokra-asuntoihin noin vain kävellä. 

Olen asunut ainakin kuudessa eri vuokra-asunnossa, eikä ole koskaan ollut niin avutonta touhua kuin ap:lla nyt tuntuu olevan.

Vierailija
93/102 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmilla ihmisillä ei yleensä ole enää vanhempia hengissäkään. Ystäväpiirikin pienenee yleensä vanhemmiten. Muuttoon tarvitaan rahaa. Vai päästävätkö jossain vuokranantajat ilmaiseksi asumaan ihmisen, jolla on ammatti ja koulutus. 

Vierailija
94/102 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no kun ei ne siirry automaattisesti. Vaikka siitä ei käytettäisi euroakaan, niin se palautuu. Se on asuntokohtainen. Seuraavaan asuntoon sitten uusi vuokravakuus uuteen asuntoon.

Vierailija
95/102 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne on lukeneet palstalta, että nyt on vuokralaisten markkinat. Tästä oli ketjukin. Uskomatonta luettavaa.

Vierailija
96/102 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitat Kelalle ja kysy miten tässä toimitaan. Sitten soitat aikuissosiaalihuoltoon ja kysyt sieltä.

Vierailija
97/102 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

joo ja miten köyhät, joilla jää n 400e vuokran jälkeen ihan kaikkeen, niin pystyy muuttamaan? Syödäkin pitäisi ja puhelin ja muut laskut maksaa.

Silloin täytyy joko säästää, myydä jotain, tehdä lisätyötä tai lainata rahaa. Minä lainasin siskoltani. Ihan kaupungin vuokratalossa kasvaneita ollaan eikä mitään rikkaita. Mutta vuokravakuudet lainasin ja maksoin takaisin hitaasti, mutta joka sentin. 

Vierailija
98/102 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no kun ei ne siirry automaattisesti. Vaikka siitä ei käytettäisi euroakaan, niin se palautuu. Se on asuntokohtainen. Seuraavaan asuntoon sitten uusi vuokravakuus uuteen asuntoon.

Täällä kaupungin vuokrayhtiö hakee suurennuslasin kanssa jotain juputettavaa, ettei tarvitsisi maksaa vakuutta takaisin. 

Vierailija
99/102 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ara-asunnot eli valtion tukemat vuokra-asunnot pienituloisille lienee ainoa vaihtoehtosi. Jos näitä ei ole paikkakunnallasi, niin olisiko naapuripaikkakunnalla?

Kelasta saat takuupaperin ja pienen muuttorahan. 

Vierailija
100/102 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin täytyy joko säästää, myydä

ei näistä rahoista säästetä yhtään. Päinvastoin, tämä summa riittää noin 3 viikoksi ja viimeinen viikko eletään pyhällä hengellä.

Ei ole mitään myytävää. Ei yhtään mitään.

Olen täysin työkyvytön.

Ei ole ketään, keltä lainata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi viisi