Miten pystyn muuttamaan halvempaan asuntoon, kun en saa enää toimeentulotukea?
Ei ole varaa muuttokustannuksiin eikä vuokravakuuteen. Jään laskelmassa n. 100 euroa plussalle.
Kommentit (102)
Muutot estetty. Vain kansalaisten herääminen tähän voi muuttaa tilanteet paremmaksi ja keskustelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herää kysymys, miksi et saa enää toimeentulotukea? Oletko mennyt töihin? Myönnän, nämä kuviot on minulle vieraita, mutta minulla on sellainen käsitys, että jos ei ole palkkatöitä tai mitään tuloja, ihminen saa silloin toimeentulotukea.
Elämäntilanne muuttuu. En ole päässyt töihin.
Ap
Mikä tutkinto sinulla on? Kai sinulle on selvää, että et voi vaatia töitä, jos et viitsi opiskella itsellesi pätevyyttä ammattiin. Suomessa on ilmainen koulutus, on opintotuki ja opintolainaakin saa. Soluasunnot ovat halpoja.
Mulla on jo kaksi tutkintoa, enempää en voi opiskella. Opintolainaa 15 000 euroa jo valmiiksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritä kaikin voimin suhteuttaa tulot menoihin. Karsi niitä menoja joita et ihan pakosta tällä hetkellä tarvi.
Kaikki on karsittu jo. Asumiskulujen jälkeen jää käteen 400 euroa ja tuosta pitäisi maksaa ihan kaikki.
Ap
ONKO kivaa pummi?. mut aattele ei tarrte lähteä töihin eikä kyl mihinkään muuallekkaan.mä ostin uuden veneen 29 900e ja auton vuosi sitten venytä sä pummi penniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritä kaikin voimin suhteuttaa tulot menoihin. Karsi niitä menoja joita et ihan pakosta tällä hetkellä tarvi.
Kaikki on karsittu jo. Asumiskulujen jälkeen jää käteen 400 euroa ja tuosta pitäisi maksaa ihan kaikki.
Ap
100€/kk saat ruoat kun teet itse, jää 300€ säästöön, eli alle 4kk olet säästänyt tuon 1000€.
Ei jää 300 euroa säästöön kun on laskuja maksettavana. Sähkölasku, sähkönsiirto, kotivakuutus, puhelinlasku, netti, tietokoneen osamaksu, luottokorttilasku, opintolainan korot.
Ap
No paljonko on luottokorttilasku? Ja paljonko on tietokoneen maksuista jäljellä?
Etkä kommentoinut mitään siihen edullisemman asunnon hakemiseen? Mitä vuokra on nyt? Onko asuinkunnassa/kaupungissa saatavilla edullisempia asuntoja? Jos ei, miten lähikunnan tilanne?
Okei. Sulla on ansiosidonnainen ja yleinen asumistuk
"No paljonko on luottokorttilasku? Ja paljonko on tietokoneen maksuista jäljellä?"
Mitä teet näillä tiedoilla? On ihan päivänselvää, että en pysty säästämään vuokravakuutta vaikka lopettaisin syömisen kokonaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
100€/kk saat ruoat kun teet itse, jää 300€ säästöön, eli alle 4kk olet säästänyt tuon 1000€.
NÖNNÖNNÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖööö
PÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ
PÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ
Vierailija kirjoitti:
"No paljonko on luottokorttilasku? Ja paljonko on tietokoneen maksuista jäljellä?"
Mitä teet näillä tiedoilla? On ihan päivänselvää, että en pysty säästämään vuokravakuutta vaikka lopettaisin syömisen kokonaan.
Ap
Mietin kokonaistilannettasi ja ajattelin voisiko nuo maksaa lainalla, jos mahdollista saada vanhemmilta tai joltain ystävältä.
Ja toiseksi, kuten jo sanoin, sinun pitää hakea vuokra-asuntoa sellaiselta vuokranantajalta, joka ei pyydä vuokravakuutta kuten yleensä kaupungin asunnot tai SATOn tai Lumon verkkokaupasta.
Toisaalta jos löydät edullisemman asunnon, olisiko mahdollisuus pyytää Kelalta harkinnanvaraista apua vuokravakuuteen (ja muuttoon)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mietin kokonaistilannettasi ja ajattelin voisiko nuo maksaa lainalla, jos mahdollista saada vanhemmilta tai joltain ystävältä.
Ja toiseksi, kuten jo sanoin, sinun pitää hakea vuokra-asuntoa sellaiselta vuokranantajalta, joka ei pyydä vuokravakuutta kuten yleensä kaupungin asunnot tai SATOn tai Lumon verkkokaupasta.
Toisaalta jos löydät edullisemman asunnon, olisiko mahdollisuus pyytää Kelalta harkinnanvaraista apua vuokravakuuteen (ja muuttoon)?
Kaupungin asunnoissa on vuokravakuus, Lumon asunnoissa on liian kalliit vuokrat ja Satoa täällä ei ole (joku muu yhtiö on kyllä, mutta siinä firmassa oli aivan törkeän kalliit vuokrat). Halvimmalla saa yksityiseltä. En millään haluaisi ruinata rahaa keneltäkään ihmiseltä, varsinkin kun en tiedä pystynkö maksamaan niitä koskaan takaisin. Täytyy toivoa, että vakuuden voisi saada harkinnanvaraisena tukena, kun en ole kovin kaukana toimeentulotuesta kuitenkaan.
Ap
Kelan kanssa joutuu olemaan tarkkana. Menin verotoimistoon nostamaan veroprosenttia että saisin toimeentulotuen lääkkeisiin. No, sain veronpalautusta ja toimeentulo hylättiin parilta kuukaudelta. Teit niin tai näin niin aina väärinpäin. Kela ei ajattele koskaan asiakkaan parasta, vaan päinvastoin. Kelan etuuksien hakeminen on ALIkäytöllä, eli sellaisetkaan ei hae mitään Kelasta, jotka olisivat tukeen oikeutettuja. En ihmettele.
Helvetin hyvä kysymys. Mulla on pienipalkkainen työ ja ylihintainen asunto. Kun muutin tähän, vuokra oli sopivan suuruinen, mutta sitä on nostettu reilusti.
Muuttaa pitäisi, mutta olen asuntoloukussa. Palkka riittää juuri elämiseen ja säästäminen on vaikeaa, koska asuminen syö kaiken ylimääräisen.
Nyt olen saanut kokoon 2kk:n takuun, mutta vielä pitäisi säästää muuttoautoon ja yhteen ylimääräiseen vuokraan, koska muuttaessa joutuu lähes aina maksamaan kuukauden ajan kahta asuntoa. Muutto maksaa siis noin 2000e. Ei mitään halpaa lystiä.
Jos jäät 100 euroa plussalle etkä saa toimeentulotukea, niin sitten sinä varmaan et muuta. Harkinnanvaraista toimeentulotukoa voi hakea. Minä muutin (en äskettäin) ja sain sossulta takaisin kuittia vastaan 250 euroa muuttokustannuksia.
Vierailija kirjoitti:
Helvetin hyvä kysymys. Mulla on pienipalkkainen työ ja ylihintainen asunto. Kun muutin tähän, vuokra oli sopivan suuruinen, mutta sitä on nostettu reilusti.
Muuttaa pitäisi, mutta olen asuntoloukussa. Palkka riittää juuri elämiseen ja säästäminen on vaikeaa, koska asuminen syö kaiken ylimääräisen.
Nyt olen saanut kokoon 2kk:n takuun, mutta vielä pitäisi säästää muuttoautoon ja yhteen ylimääräiseen vuokraan, koska muuttaessa joutuu lähes aina maksamaan kuukauden ajan kahta asuntoa. Muutto maksaa siis noin 2000e. Ei mitään halpaa lystiä.
Ei todellakaan tarvitse maksaa kuukauden ajan kahta asuntoa!
Siis sullahan pitää olla jo joku kämppä katsottuna ennen kuin voit hakea harkinnanvaraista...? Yritä löytää joku selkeästi halvempi, ettei vuodenvaihteessa vuokra taas nouse yli kuntanormin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kaupungin asunnoissa on vuokravakuus, Lumon asunnoissa on liian kalliit
Helsingissä ei ole kaupungin asunnoissa vuokravakuutta, ihmeellistä että jossain toisessa kunnassa kehdataan periä.
Lumon hinnat joo, eivät kaikkia ole parhaasta päästä, mutta monessa kunnassa yksiön saa n. 500 eurolla. Nyt pitäisi olla vuokraajan markkinat joten kannattaa tarkistaa.
Miten olisi hakea kimppakämppää?
Toisaalta pystyt ehkä säästämään niin että käyt apua kirkolta ja ruokajonoista ja kantsii nöyrtyä jos vanhemmilta saisi yhtään lainaa. Koska sitten kun pääsisit halvempaan asuntoon, niin joka kuukausi vuokrasta säästämäsi raha auttaisi selviämään.
Opintolaina ei ole suuri, tuollaisen hoitaa helposti sitten kun pääset töihin. Sitä ei kannata surra etukäteen.
Onko paikkakunnallasi kaupungin asuntoja, KAS-asuntoja, YH-koteja tai M2-koteja? Nämä ainakin huolivat vakuudeksi Kelan maksusitoumuksen.
Vuokraturvan asuntoihin voi myös vakuuden hoitaa takauspalvelulla, joka maksaa jotain päälle 100e.
Lumo ja Sato kannattaa tosiaan unohtaa. Näissä on järkyttävät vuokrat.
Ainako pitäisi olla antamassa työttömälle uusi vuokravakuusraha. Duunari kun muuttaa, niin se ottaa vuokravakuusrahan edellisestä asunnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herää kysymys, miksi et saa enää toimeentulotukea? Oletko mennyt töihin? Myönnän, nämä kuviot on minulle vieraita, mutta minulla on sellainen käsitys, että jos ei ole palkkatöitä tai mitään tuloja, ihminen saa silloin toimeentulotukea.
Jos ihminen ei suostu hakemaan mihinkään koulutukseen tai työpaikkoihin ja asuu liian kalliissa asunnossa, pummeilta vähennetään ensi asumistuki ja myöhemmin toimeentulotuki. Mikä on mielestäni ihan oikein. Suomessa on ihan liikaa nuoria, terveitä, työhaluttomia ihmisiä.
joo, mutta kun ne vähennykset tehdään myös sairailta ja työkyvyttömiltä. Se ei ole oikein.
Olen tehnyt vuokrafirman kautta keikkaa, mutta se ei onnistu enää, kun mulla ei ole varaa pitää autoa.
Ap