Onko nykyinen deittailukulttuuri mielestäsi toksista?
Minun mielestä ainakin osittain on. Monet hakevat deittailuseuraa netistä, jossa osalle tulee satoja tai jopa tuhansia vaihtoehtoja (useimmiten naiset) ja osalle vain muutama tai ei olleenkaan (useimmiten miehet). Itse olen törmännyt miehenä siihen, että esim. Tinderissä käytetyt kuvat eivät ihan vastaa todellisuutta, mikä on ehdoton turn off minulle. Huomiosta kilpaillaan sukupuolesta riippumatta ja itsensä pitää saada näyttämään halutulta, vaikka sitten hieman photoshoppaamalla kuvia, esitellään trikoissa peräpäätä tai tiukassa avoinaisessa topissa tissivakoa. Luonnollisesti näillä avuilla yritetään kilpailla huomiosta. Ja deiteillä etsitään helposti syitä siihen, että onko deittikumppanissa jotain vikaa ja ehkä tuo tai tuo voisi olla red flag minulle. Varmistellaan vielä ystäviltä, että onhan se niin. Ja miksei näin tekisi, jos/kun deittiehdokkaita on esim. Tinderissä jonoksi saakka. Myös deittien suhteen ollaan todella vaativia, mikään perusjuttu ei välttämättä toimi, vaan pitäisi olla ameriikan malliin jotain sellaista, että varmasti jää toisen mieleen ja ns. vetää jalat alta positiivisessa mielessä. Jotain sellaista, mihin muut deittiehdokkaat eivät pysty vastaamaan. Itse en tähän koskaan lähtenyt ja ehkä siksi mitään pysyvämpää ei löytynyt.
Jotenkin koko deittailukulttuuri on mennyt niin monimutkaiseksi ja kilpailulliseksi. En halua tällä avautumisella yleistää, koska ei tietenkään koske läheskään kaikkia, mutta valitettavan yleistä tämä kuitenkin nykyisin on. Ehkä tämä koskee enemmän sitten nettideittailua? Itse lopetin Tinderin käytön, koska turhauduin. Samaa olen kuullut monilta muiltakin. Kohdallani kyse ei ole ollut siitä, etteikö sieltä olisi deittiseuraa löytynyt, vaikka jonoksi asti tarjokkaita ei ollut. Vika on varmasti minussa, mutta kyllä deittikumppaneillakin on ollut aivan epärealistisia odotuksia ja vaatimuksia.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on esimerkki kuitenkin siitä, miten monet eivät toimi. Osa ajattelee, että pitää varalla muita, jos tämän kanssa ei lähdekään sujumaan. Ja vaikka itse lopettaisit swaippailut ja viestittelyt muiden kanssa, niin tekeekö se deittikumppani niin?
Mistä minä voin tietää? Mutta jos ei lopeta, niin mitä ilmeisimmin hän joko ei ole kovin kiinnostunut minusta, tai mikäli ne muut ovat vain varalla, ei ole kovin kiinnostunut heistä. Mutta tapauksessa, jossa toinen ei niin kovin kiinnostunut ole, tai hän pitää muitakin varteenotettavana vaihtoehtona, ei tilanne muuttuisi yhtään, vaikka oltaisiin tavattu livenä. Silloinkin hänellä olisi samansuuntaisia ajatuksia, tyyliin "onkohan tämä sittenkään oikea" ja "entä jos tapaisin myöhemmin jonkun paremman" tai "jos tämä juttu menee pieleen niin otan sitten vaan jonkun muun, ihan ok sekin".
Ei se Tinder tai
Kyllä se vaan on osittain aiheuttamassa sitä. Jos tapaat baarissa naisen ja saat numeron/snäpin, tms. Oletuksena on, että ette ole kumpikaan nettideittikuvioissa. Olette yhteydessä ja sovitte treffit. Tapaatte ja treffit menee ihan hyvin. Jatkoa todennäköisesti seuraa, koska kummallakaan ei ole odottamassa puhelimessa kymmeniä muita kandidaatteja. Jos taas Tinder laulaa punaisena, niin kyllä se houkutus tulee, että käydään myös vielä tämän kanssakin deiteillä, kun se ehdotti ja mietitään sitten sen jälkeen, että kumman kanssa edetään. Olet naiivi, jos ajattelet, etteikö netti vaikuttaisi deittailukulttuuriin.
Jos tinderissä näet pelkästään naisia, jotka esittelevät takapuoleta trikoissa (siis kirjaimellisesti eikä kyseessä ole ihan perus salikuva) niin eikö tuo jo kerro siitä millaisia naisia siellä katselet ja joista tykkäät?
Toisekseen - tottakai ihmiset etsivät jotain itselleensä sopivaa, eli jotain erikoista, eivätkä halua mitään maantienharmaata kumppania. Parisuhteen on tarkoitus tuoda jotakin positiivista suhteeseen, eikä joku maantienharmaa mammanpoika sellaiseen kykene. Naisilla on tutkitusti parisuhde heikentänyt heidän hyvinvointia ja onnellisuutta, miehillä taas se kohottaa hyvinvointia ja onnellisuutta. Siksi nykyään myös naiset vaativat enemmän parisuhteilta, jotta hekin hyötyvät parisuhteesta.
On ihan turha itkeä "parisuhdemarkkinoiden toksisuudesta", jos kerta et itse pyri tuomaan yhtään mitään siihen haluttuun parisuhteeseen tai ylipäätänsä näyttämään naisille miksi sinun kanssa suhteeseen halutaan.
Nykyään ei miehille riitä enää se, että on mies ja käy töissä. Tuo onnistui silloin sodan jälkeen, kun naisia oli enemmän kuin miehiä. Naisille oli silloin kovemmat vaatimukset, kuin miehille. Nykyään kummaltakin vaaditaan yhtä paljon ja näyttää siltä, että laiskimman puoleiset miehet eivät siihen kykene - ja se kertoo heistä, ei siitä, ettäkö deittikulttuuri olisi jotenkin muuttunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on esimerkki kuitenkin siitä, miten monet eivät toimi. Osa ajattelee, että pitää varalla muita, jos tämän kanssa ei lähdekään sujumaan. Ja vaikka itse lopettaisit swaippailut ja viestittelyt muiden kanssa, niin tekeekö se deittikumppani niin?
Mistä minä voin tietää? Mutta jos ei lopeta, niin mitä ilmeisimmin hän joko ei ole kovin kiinnostunut minusta, tai mikäli ne muut ovat vain varalla, ei ole kovin kiinnostunut heistä. Mutta tapauksessa, jossa toinen ei niin kovin kiinnostunut ole, tai hän pitää muitakin varteenotettavana vaihtoehtona, ei tilanne muuttuisi yhtään, vaikka oltaisiin tavattu livenä. Silloinkin hänellä olisi samansuuntaisia ajatuksia, tyyliin "onkohan tämä sittenkään oikea" ja "entä jos tapaisin myöhemmin jonkun paremman" tai "jos tämä juttu menee pieleen niin otan sitten vaan jon
Näin voi käydä, mutta en itse oikein ymmärrä, miksi se olisi jotenkin parempi ja toivottavampi tilanne, että deitaillaan toista paremman puutteessa, vaikka isompaa ihastusta ei ole eikä tule. Ei sellainen ainakaan ole sen tyyppinen suhdemuoto, mitä itse haen. Joten sikäli minun kannaltani olisi vain toivottavaa, että henkilö jatkaisi etsimistä ja swaippaulua eikä tuhlaisi turhaan aikaani, jos isompaa kiinnostusta ei kuitenkaan ole.
Vierailija kirjoitti: Jos tinderissä näet pelkästään naisia, jotka esittelevät takapuoleta trikoissa (siis kirjaimellisesti eikä kyseessä ole ihan perus salikuva) niin eikö tuo jo kerro siitä millaisia naisia siellä katselet ja joista tykkäät? Toisekseen - tottakai ihmiset etsivät jotain itselleensä sopivaa, eli jotain erikoista, eivätkä halua mitään maantienharmaata kumppania. Parisuhteen on tarkoitus tuoda jotakin positiivista suhteeseen, eikä joku maantienharmaa mammanpoika sellaiseen kykene. Naisilla on tutkitusti parisuhde heikentänyt heidän hyvinvointia ja onnellisuutta, miehillä taas se kohottaa hyvinvointia ja onnellisuutta. Siksi nykyään myös naiset vaativat enemmän parisuhteilta, jotta hekin hyötyvät parisuhteesta. On ihan turha itkeä "parisuhdemarkkinoiden toksisuudesta", jos kerta et itse pyri tuomaan yhtään mitään siihen haluttuun parisuhteeseen tai ylipäätänsä näyttämään naisille miksi sinun kanssa suhteeseen halutaan. Nykyään ei miehille ri
Nykyisin kyllä haetaan todennäköisesti isompaa ja syvempää henkistä kohtaamista kuin aiemmin, mutta silti pakko sanoa, että ei se pariutuminen Suomessa ole koskaan ollut sellaista, että otetaan kuka tahansa työssäkäyvä mies. Jopa sotien aikaan ja sen jälkeen on haettu isoja tunteita, vetovoimaa, kokemusta siitä, että toinen on erityinen. Suomi ei koskaan ole ollut maa, jossa pariutuminen olisi nähty pelkkänä järjestelynä, siitäkin huolimatta, vaikka ennen sosiaaliturvaa siinä tämäkin puoli oli mukana. Suomi oli toisaalta pitkään maatalousyhteiskunta, jossa työntekoa arvostettiin yhtä lailla miehen kuin naisen kohdalla - se työ vain oli erilaista kuin nykyisin. Heinäpellolla heiluivat molemmat sukupuolet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Jos tinderissä näet pelkästään naisia, jotka esittelevät takapuoleta trikoissa (siis kirjaimellisesti eikä kyseessä ole ihan perus salikuva) niin eikö tuo jo kerro siitä millaisia naisia siellä katselet ja joista tykkäät? Toisekseen - tottakai ihmiset etsivät jotain itselleensä sopivaa, eli jotain erikoista, eivätkä halua mitään maantienharmaata kumppania. Parisuhteen on tarkoitus tuoda jotakin positiivista suhteeseen, eikä joku maantienharmaa mammanpoika sellaiseen kykene. Naisilla on tutkitusti parisuhde heikentänyt heidän hyvinvointia ja onnellisuutta, miehillä taas se kohottaa hyvinvointia ja onnellisuutta. Siksi nykyään myös naiset vaativat enemmän parisuhteilta, jotta hekin hyötyvät parisuhteesta. On ihan turha itkeä "parisuhdemarkkinoiden toksisuudesta", jos kerta et itse pyri tuomaan yhtään mitään siihen haluttuun parisuhteeseen tai ylipäätänsä näyttämään naisille miksi sinun kanssa suh
No mitä itse olen keskustellut, niin aikalailla kriteerit ennenaikaan esimerkiksi omilla mummoillani on ollut se, että mies käy töissä ja se sitten pieni ihastuminen. Varsinkin nuorena ihastuttiin ihan pienestä asiasta ja päädyttiin sitten yhteen ties kenen kanssa.
Ehkä rikkaista perheistä olevat naiset saattoivat olla kriittisempiä valintojen suhteen, mutta kun elettiin aikaa jolloin naisella ei ollut oikeutta omaan pankkitiliin, pankkikorttiin tai oman asunnon omistamiseen, valittiin miehet huomattavasti pienimmillä kriteereillä ihan vain päästäkseen avioliittoon ja näin esimerkiksi omaan asuntoon tai tiliin.
Eihän tuosta ole kuin alle sata vuotta, kun esimerkiksi naisille annettiin mahdollisuus omaan pankkitiliin. Kannattaa nyt tuollainenkin huomioon ottaa.
Ja muistutuksena tosissaan. Ennen vanhaan miehet olivat se mahdollisuus naiselle saada pankkitili ja ennen kaikkea mahdollisuus omaisuuteen, koska naisien ei annettu omistaa mitään (paitsi jos olit jonkun aatelisen/porvariston tytär). Oli oikeastaan pakko mennä naimisiin ja tehdä lapsia jonkun kanssa, jos ei halunnut loppuelämää köyhyydessä elää.
Tästä syystä johtuen miehille asetetut kriteerit olivat pienet, koska miehen mukana tuli yhteiskunnalliset mahdollisuudet, minkä takia miehet ja naiset oli ihan epätasapainoisessa suhteessa deittimarkkinoilla. Siksi Suomen kulttuurissa oli usein alhaiset kriteerit miehille deittimarkkinoilla.
Nykyään miehiltä vaaditaan enemmän, koska naiset saavat ne kaikki samat edut yhteiskunnalta mitä miehetkin saavat, eli pankkitilin ja mahdollisuuden hankkia ja omistaa oman asunnon.
Jos tapaan jonkun kiinnostavan tyypin, en todellakaan halua torpata mahdollisuuksiani hänen suhteen säätämällä muiden kanssa. Eikä yksinkertaisesti kiinnosta enää kokeilla mikä se seuraava vaihtoehto olisi. Jos taas tyyppi ei kiinnosta tarpeeksi, niin en halua hänen kanssaan mitään.
Vierailija kirjoitti:
Kuten sanoit niin menestys riippuu täysin sukupuolesta.
Naisena on valitsijan asemassa ja miehenä kerjäläisen asemassa.
Miesten tulisi nostaa standardejaan eikä tyytyä mihin tahansa ja näin luovuttaa valtaa naisille.
Ole hyvä vaan. Ala vaatimaan.
Vierailija kirjoitti: Ja muistutuksena tosissaan. Ennen vanhaan miehet olivat se mahdollisuus naiselle saada pankkitili ja ennen kaikkea mahdollisuus omaisuuteen, koska naisien ei annettu omistaa mitään (paitsi jos olit jonkun aatelisen/porvariston tytär). Oli oikeastaan pakko mennä naimisiin ja tehdä lapsia jonkun kanssa, jos ei halunnut loppuelämää köyhyydessä elää. Tästä syystä johtuen miehille asetetut kriteerit olivat pienet, koska miehen mukana tuli yhteiskunnalliset mahdollisuudet, minkä takia miehet ja naiset oli ihan epätasapainoisessa suhteessa deittimarkkinoilla. Siksi Suomen kulttuurissa oli usein alhaiset kriteerit miehille deittimarkkinoilla. Nykyään miehiltä vaaditaan enemmän, koska naiset saavat ne kaikki samat edut yhteiskunnalta mitä miehetkin saavat, eli pankkitilin ja mahdollisuuden hankkia ja omistaa oman asunnon.
Mistä ajanjaksosta nyt puhut?
Vierailija kirjoitti: Ja muistutuksena tosissaan. Ennen vanhaan miehet olivat se mahdollisuus naiselle saada pankkitili ja ennen kaikkea mahdollisuus omaisuuteen, koska naisien ei annettu omistaa mitään (paitsi jos olit jonkun aatelisen/porvariston tytär). Oli oikeastaan pakko mennä naimisiin ja tehdä lapsia jonkun kanssa, jos ei halunnut loppuelämää köyhyydessä elää. Tästä syystä johtuen miehille asetetut kriteerit olivat pienet, koska miehen mukana tuli yhteiskunnalliset mahdollisuudet, minkä takia miehet ja naiset oli ihan epätasapainoisessa suhteessa deittimarkkinoilla. Siksi Suomen kulttuurissa oli usein alhaiset kriteerit miehille deittimarkkinoilla. Nykyään miehiltä vaaditaan enemmän, koska naiset saavat ne kaikki samat edut yhteiskunnalta mitä miehetkin saavat, eli pankkitilin ja mahdollisuuden hankkia ja omistaa oman asunnon.
Missä olet ollut viimeiset 60 vuotta? Kuvauksesi osuus sinne ennen toista maailmansotaa edeltävään aikaan sekä hieman sen jälkeiseen.
Vierailija kirjoitti:
Missä olet ollut viimeiset 60 vuotta? Kuvauksesi osuus sinne ennen toista maailman
Itse asiassa naisella oli oikeus omaan omaisuuteensa jo tätä ennen. Naimattomien naisten asema oli tässä mielessä jopa parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Ja muistutuksena tosissaan. Ennen vanhaan miehet olivat se mahdollisuus naiselle saada pankkitili ja ennen kaikkea mahdollisuus omaisuuteen, koska naisien ei annettu omistaa mitään (paitsi jos olit jonkun aatelisen/porvariston tytär). Oli oikeastaan pakko mennä naimisiin ja tehdä lapsia jonkun kanssa, jos ei halunnut loppuelämää köyhyydessä elää. Tästä syystä johtuen miehille asetetut kriteerit olivat pienet, koska miehen mukana tuli yhteiskunnalliset mahdollisuudet, minkä takia miehet ja naiset oli ihan epätasapainoisessa suhteessa deittimarkkinoilla. Siksi Suomen kulttuurissa oli usein alhaiset kriteerit miehille deittimarkkinoilla. Nykyään miehiltä vaaditaan enemmän, koska naiset saavat ne kaikki samat edut yhteiskunnalta mitä miehetkin saavat, eli pankkitilin ja mahdollisuuden hankkia ja omistaa oman asunnon.Missä olet ollut viimeiset 60 vuotta? Kuvauksesi osuus sinne ennen toista maailman
Kulttuuri ei muutu hetkessä, kun jostain tulee mahdollista, vaan se muuttuu useamman sukupolven jälkeen.
Moni hakee seuraa netistä tai sovelluksista ja sitten valittaa kun mikään ei onnistu. Siitä huolimatta toistavat sitä uudelleen ja uudelleen. Tämä taitaa olla kutakuinkin Albert Einsteinin määritelmä tyhmyydelle. Pitäisiköhän siirtyä kokeilemaan IRL kun bittiavaruus ei toimi. IRL on toiminut tuhansia vuosia ja toimii edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Ja saman olisit voinut sanoa kolmella rivillä.
Tiktok-aivo🙄
Vierailija kirjoitti:
Moni hakee seuraa netistä tai sovelluksista ja sitten valittaa kun mikään ei onnistu. Siitä huolimatta toistavat sitä uudelleen ja uudelleen. Tämä taitaa olla kutakuinkin Albert Einsteinin määritelmä tyhmyydelle. Pitäisiköhän siirtyä kokeilemaan IRL kun bittiavaruus ei toimi. IRL on toiminut tuhansia vuosia ja toimii edelleen.
No miten sitä IRL kokeillaan? Aika monen kohdalla se IRL ei toimi, ja vaikka siellä kuinka "kokeilisi" niin jos oikeanlainen ihminen ei ikinä osu samaan paikkaan, niin eipä sitä kumppania silloin löydy.
Heteronaisen todellakin kannattaa miettiä, onko kumppaniehdokkaassa jotain vikaa tai näkyykö varoitusmerkkejä. Miehet ovat väkivaltaisempia, rikollisempia, päihderiippuvaisempia ja taipuvaisempia valehtelemaan ja pettämään kuin naiset. Tyhmähän se sellainen nainen on, joka ei hoksottimiaan käytä.