Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En usko, että koira on onnellinen jossain kerrostaloasunnossa.

Vierailija
06.08.2025 |

Vaikka aina sanotaan, että maalla koira ei pääse lenkille kuin omaan pihaan, mutta ei se ole yhtään sen varmempi kuin se, että kaupunkilaiskoira ei pääse kuin korttelin kiertämään. Se on täysin omistajasta kiinni, varmasti molempia mahtuu maalle ja kaupunkiin. 

Kyllä mua säälittää ne "pihattomat" koirat jotka ei saa rallattaa pitkin pihaa kun mieli tekee, kaivaa kuoppia, kulkea ulos ja sisään miten haluaa ja vahtia omaa tonttia.

Monta koiralle luontaisesti ominaista asiaa jää tekemättä esimerkiksi kerrostalossa. 

Mikä on sun mielipide?

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

tykkään asua kerrostalossa ja uskoakseni koirani tykkää olla samassa asunnussa perheen kanssa. Saa päivittäin pari tuntia reipasta lenkkeilyä, paljon rapsuttelua ja seuraa. Vaikka eläin onkin, uskon, että pitää meitä laumanaan. Vaikuttaa tyytyväiseltä ja hyväntuuliselta koiralta.

Vierailija
22/23 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein koiran tai kissan pitämistä lemmikkinä pidetään jotenkin parempana ja valitetaan, että käärmeen tai hämähäkin tms. terraarioelukan pitäisi saada elää vapaana jossain viidakossa. Mielestäni tässä on itsepetosta mukana. Koira ja kissa voivat kärsiä jopa enemmän, koska ymmärtävät käsitteitä ja aistivat, ihan eri tasolla kuin vaikka hämähäkki. 

Sitäpaitsi hämähäkit änkevät sisälle ihmisasumuksiin muutenkin. Tuossakin ikkunanpielessä taas roikkuu yksi. Koiranomistajien pitäisi katsoa totuutta silmiin ja lopettaa kuvittelemasta, että ovat parempia kuin terraarioelukoitten omistajat.

Höpsis. Sinne uloshan ne kissat kuolee talvella ja niin koiratkin, jos niitä samalla tavalla hylättäisiin. Ehkä joku alkukantainen ja talvenkestävä turkkinen rotu voisi selvitä. Jos minä pistäisin koirat ulos yksinään, olisi minuutin päästä oven takana joukko karvakorvia pyrkimässä sisään tai vaatimassa minua ulos mukaan. Tuommoinen ideologia on vähän myöhäistä nyt enää, kun koirat ja kissat on jo kesytetty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istuskelin tuossa taannoin kaupungin keskustassa tunnin ajan odottelemassa ja seurasin kun läheisissä taloissa koirat omistajineen kävivät ulkona. Kiersivät juurikin sen muutaman korttelin. Koirat pissasivat ja kakkivat asvaltille. Haistelivat talojen kulmia. Sitten takaisin sisälle.

Voihan hyvin olla että koirat pääsevät vaikka puistoon tai metsään esim. kerran viikossa ja toivottavasti niin! Mutta kun katsoo noita omia koiria jotka saa juosta isolla omalla pihalla vapaana tuntikausia päivässä, katsella lintuja, peuroja, jäniksiä pellolla, käydään lenkillä meren rannassa ja metsässä ja pellolla, kaikki alle kilometrin säteellä ja rannassa saa uidakin tai vaan tallustella hiekalla, niin kovin surullinen olo tuli noita kaupunkikoiria katsellessa.

Ja siis itse mietin juurikin näitä luonnon virikkeitä ulkoillessa, en sisätiloja missä asuvat. Meillä esimerkiksi asunto on pienempi kuin monella kerrostalossa koiran omistavalla. Sisällä on vaan oltava paljon enemmän virikkeitä, jos ei niitä ulkona koiralle saa tarjottua.

Itse en ottaisi koiraa kerrostaloon/kaupungin keskustaan. En tosin kissaakaan ja kissassa sama juttu, kun on nähnyt miten kissa nauttii kunnon hiirestämisestä maalla, en voi ajatella sitä yhtä onnellisena sisällä kerrostalossa.