Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi suomalaiset ajavat niin vanhoilla autoilla?

Vierailija
06.08.2025 |

Yksi syy on tietenkin se että ihmisillä  ei ole varaa kalliiseen uuteen tai uudempaan autoon ja autolainan korko on jotain 18 %. Jo keskihintainen auto tulee kalliiksi autolainalla. Auton vaihto uudempaan tulee myös ostajalle yllättävän kalliiksi. Auton arvo on lunnollisesti  laskenut vuosien ja ajokilometrien lisäännyttyä ja autoliike hyvittää käytetystä autosta vähemmän kuin auton arvo oikeasti on. Autoliike myös myy uuden vaihtoauton huomattavasti kalliimmalla kuin millä liike on sen vaihdossa sisäänostanut.

Esimerkiki ihan omasta kokemuksesta useamman auton osalta. Vaihdoin auton uudempaan, autosta hyvitettiin alle 2000 euroa ja kohta auto oli liikkeessä myynnissä yli 4000 eurolla. Auto oli kunnossa ja katsastettu ja vain pari vuotta omistuksessani. Nyt olin kiinnostunut vaihtamaan taas autoa mutta autosta hyvittettäisiin vain puolet vähemmän kuin sen millä auton ostin muutama vuosi sitten. Auto on kunnossa ja katsastettu eikä edes paljon ajettu näiden muutaman vuoden aikana. Lisäksi on pelko että uudessa autossa ilmaantuu heti joku kallis vika ns. piilevänä josta ei tiedä autoliike eikä ostaja kaupantekohetkellä. Näinkin on minulle käynyt. Lisäksi autoliikkeet ovat nostaneet roimasti toimituskulujaan muutaman vuoden aikana.

Lisäksi ihmiset tekevät vähemmän suoraa autokauppaa keskenään koska tori.fi lopetti automyyntipalstan. Toki edeleen voi omatoimsesti myydä autonsa mutta se on selvästi vähentynyt.

Niinpä sitten ajan tämän auton loppuun jottei auton omistamien ole minulle liian huono sijoitus.

Niin, tiedän, tämä on vain köyhän ja saidan kitinää.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomainen tuttava ihmetteli vaimonsa kanssa suomalaisten iäkästä autokantaa. Se sai heidät muistelemaan vanhoja.

Suomi on liikkuva automuseo.

Vierailija
22/37 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auto on kyllä hyvin harvoin mikään sijoitus. Siis sellainen miltä mitään tuottoa olisi odotettavissa. Ei sellaisia ainakaan Suomalaisista autokaupoista löydy mitä voisi sijoituksiksi mieltää.

Minulla olisi varaa vaihtaa autoa joka vuosi ja pitää useitakin autoja, on tilaa pihalla ja talleja. Mutta kun en tarvitse useampia niin miksi vaihtaisin tai ostaisin niitä. Rahaa kannattaa käyttää mielummin tuottaviin oikeisiin sijoituksiin eikä vain rahareikiin joka auto oikeasti on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajan noin 20 vuotta vanhalla autolla koska sain sellaisen sukulaiselta käytännössä ilmaiseksi ,autossa ei ole pääoma- eikä vakuutuskuluja, ja auton ylläpito on toistaiseksi todella edullista koska kilsoja tulee maltillisesti ja auto on hyvin ylläpidetty.

Välillä katselin uusia autoja, mutta on taloudellisesti järjetön ajatus maksaa useita tuhansia euroja vuodessa vaan siitä että auto olisi vähän hienompi. Tuo 20 vuotta vanha auto kuljettaa määränpäähän käytännössä ihan yhtä nopeasti, turvallisesti ja mukavasti kun uusikin auto.

Ainoa ero on uuden auton statusarvossa, ja sillä ei ole tällä hetkellä itselleni mitään merkitystä.  

24/37 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhat autot on parempi laatuisia kuin uudet. Ja niitä pystyy vielä itse korjaamaan ja osat saa halvalla vaikka motonetistä.

Vierailija
25/37 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ajan noin 20 vuotta vanhalla autolla koska sain sellaisen sukulaiselta käytännössä ilmaiseksi ,autossa ei ole pääoma- eikä vakuutuskuluja, ja auton ylläpito on toistaiseksi todella edullista koska kilsoja tulee maltillisesti ja auto on hyvin ylläpidetty.

Välillä katselin uusia autoja, mutta on taloudellisesti järjetön ajatus maksaa useita tuhansia euroja vuodessa vaan siitä että auto olisi vähän hienompi. Tuo 20 vuotta vanha auto kuljettaa määränpäähän käytännössä ihan yhtä nopeasti, turvallisesti ja mukavasti kun uusikin auto.

Ainoa ero on uuden auton statusarvossa, ja sillä ei ole tällä hetkellä itselleni mitään merkitystä.  

Ai ei oo liikennevakuutusta. Nyt taidat vähän huijata.

Vierailija
26/37 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei koske minua..vaihdan viimeistään 3 vuoden välein uuteen..

Eikä minua. Ostan sen sun 3-vuotiaan puoleen hintaan ja ajan niin kauan kunnes tulee isoa vikaa.

Nykysellä hybridillä ajettu kohta 100t ja mittarissa 150t eikä akun kuluminen merkittävästi vielä näy. Kahtasataa kohti mennään ja sitten pääomakulut jää maltillisiksi.

Vierailija
27/37 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi suomalaiset ovat niin köyhiä, sinun piti kaiketi kysyä.

Vierailija
28/37 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muissa pohjoismaissa ajetaan jo enimmäkseen sähköautoilla, Suomessa ei.

Länsimaissa ajetaan paljon sähköautoilla, Venäjällä ei. Tämä kertoo kaiken oleellisen suomalaisista. 

Vierailija
29/37 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juljus kirjoitti:

Vanhat autot on parempi laatuisia kuin uudet. Ja niitä pystyy vielä itse korjaamaan ja osat saa halvalla vaikka motonetistä.

Jos ne ovat niin hyvälaatuisia, miksi niitä täytyisi olla edes korjaamassa jollain motonetin osilla? Kenellä oikeasti on aikaa ja mielenkiintoa rassata jotain polttomottoriromua työpäivien jälkeen? Ehkä joku työtön, jolla ei muuta olekaan kuin aikaa?

Vierailija
30/37 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Länsimaissa ajetaan paljon sähköautoilla, Venäjällä ei. Tämä kertoo kaiken oleellisen suomalaisista. 

Ei balkanin maissa paljoa sähköautoja näy

Vierailija
31/37 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei balkanin maissa paljoa sähköautoja näy

Mistä lähtien Balkan on ollut osa länsimaita? Kuten sanottu: köyhät ja jäljeenjääneet joutuvat ajamaan polttomoottoriautoilla.

Vierailija
32/37 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusi auto täytyy myös huollattaa joka vuosi merkkiliikkeessä ja se maksaa. Käytetyn auton huollot ovat edellisempia eivätkä niin "viimeisen päälle". Ja kasko oltava laaja.

Ei ole mikään pakko. Kasko on oltava jos rahoitus, omalla ajaessasi liikennevakuutus riittää.

33/37 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juljus kirjoitti:

Jos ne ovat niin hyvälaatuisia, miksi niitä täytyisi olla edes korjaamassa jollain motonetin osilla? Kenellä oikeasti on aikaa ja mielenkiintoa rassata jotain polttomottoriromua työpäivien jälkeen? Ehkä joku työtön, jolla ei muuta olekaan kuin aikaa?

Niin, autoissa on paljon kuluvia osia joita joutuu vaihtamaan myös uudenpiin autoihin. Eikä esim jarruremottissa kauaa mene, jos tietää mitä tekee. Uudenpiin ei välttämättä voi itse tehdä jos tarvitaan vaikka erikois työkaluja yms.

Vierailija
34/37 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autovero juu.. mutta näkeehän sen että kaikessa kaupankäynnissä katteet ovat hyvät. Siksi ihmiset tilaavat tavaraa ulkomailta ja varmaan ruoankin tilaisivat  jos se olisi mahdollista. 

Vierailija
35/37 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen osatiin käyttää tuulilasinpyyhkijiä, nyt nekin automatisoitu monissa uusissa autoissa. Osattiin myös peruuttaa ilman tutkia. 

Vierailija
36/37 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Yksi syy on tietenkin se että ihmisillä  ei ole varaa kalliiseen uuteen tai uudempaan autoon ja autolainan korko on jotain 18 %."

No ei ihan tuota selitä. Autojen keski-ikä alkaa kuitenkin olla jo noin 13 vuotta. Sellaisen hinta on muutaman tonnin. Samaan aikaan keskivertoihminen ansaitsee kuitenkin reippaasti yli 3000e/kk. Siitä jää kuiteinkin käteen yli 2000e/kk.

Ja kun oikeasti autolainojen korko ei ole mitään 18% (paitsi joku täysin vakuudeton riistolaina) niin ihmetyttää jos tuo on se mihin keskivertoihminen yltää. Ymmärrän että tavis ei osta upouutta autoa koska se on huono sijoitus mutta se että hän ostaa muutaman tonnin koslan on kyllä yli minun ymmärrykseni.

Itse ostin ensimmäisen upouuden autoni kun olin selkeästi alle keskituloinen ja perheellinen juuri kolmekymmentä täyttänyt. Ei tehnyt tiukkaakaan. Se oli minun valintani.

Vierailija
37/37 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juljus kirjoitti:

Tuo sama virsi on muuten veisattu jokaisella vuosikymmenellä niin kauan kuin muistan. Aina ennen autot kesti ja uudet on vain täynnä turhia rikkoituvia härpäkkeitä. Muistan hyvin kun tällaisiksi turhakkeiksi leimattiin ensin sähköikkunat, sitten lukkiutumattomat jarrut ja sitten ilmastointi. Eikä autoa tietenkään voinut enää korjata itse sen jälkeen kun siihen ilmestyi ensimmäinenkään mikroiprosessori.