Googlen tekoäly antaa vääriä/harhaanjohtavia vastauksia
Toivottavasti kukaan ei luota sokeasti sen tuotoksiin kun hakee tietoa. Ei nuo tekoälyt vielä osaa prosessoida kriittisesti mitään informaatiota.
Esimerkki: etsin tietoa mikä on ollut dollarin korkein vaihtosuhde euroon historiallisesti. Vastaus oli täysin väärä.
Kommentit (100)
Toivon että jokainen, joka käyttää tekoälyä, lukisi edes alkeet siitä, mikä tekoäly on ja mitä se tekee. Sillon ei tulisi tällaisia aloituksen kaltaisia älyntöräyksiä ja ihmetyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Oliko tämä jollekin yllätys.
Ilmeisesti on. Vähän jopa kauhistuttaa, että ihan kaikille annetaan pääsy johonkin, mitä osa ei ymmärrä eikä osaa edes ottaa selvää.
Olen huomannut saman. Esim. googletin Elisaviihteen boksin tehdasasetuksien palauttamisesta ja AI väitti sen poistavan tallenteet, mikä ei todellakaan pidä paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut saman. Esim. googletin Elisaviihteen boksin tehdasasetuksien palauttamisesta ja AI väitti sen poistavan tallenteet, mikä ei todellakaan pidä paikkaansa.
Vau, huomasit että sanageneraattori saattaa höpistä omiaan. Aikamoinen salapoliisi ja tiedemies.
Vierailija kirjoitti:
Oliko tämä jollekin yllätys.
Jatkuvasti tulee vastaan ihmisiä jotka uskoo että tekoälyn vastauksiin voi luottaa. Teinit tekee näillä läksyjä, aikuiset työprojekteja.
Eihän tekoälyjen tarkoituskaan ole prosessoida informaatiota. Kyse ei ole siitä, ettei ne vielä osaa, kun ei niitä ole sellaiseen tehtykään. eikä niitä tietenkään pidä sellaiseen käyttää.
Ei tekoäly anna, kerää eikä tuota tietoa mistään muusta asiasta kuin siitä, että mikä sana yleensä seuraavaksi seuraa edellistä sanaa. Tällöin se kertoo todennäköisen yleisen mielipiteen - muttei sen todenperäisyyttä. Se on hyvö edim mainosten ja propagandan tuottajille, koska se kertoo yleisön ennakkoluuloista ja siis siitä, mikä yleisö todennäköisesti on valmis uskomaan, mutta siitä ei ole hyötyä jos ihminen haluaa kehittää varsinaisia tietojaan.
Tekoäly ei ole hakukone, joskin se voi käyttää (tai olla kåyttömättä) hakukoneita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vau, huomasit että sanageneraattori saattaa höpistä omiaan. Aikamoinen salapoliisi ja tiedemies.
No kuule mulle tämä tekoäly on aivan vieras juttu, en ole käyttänyt enkä aiokaan. Väkisinkin vaan Google näyttää niitä höpnöitä, poistaisin sen, jos osaisin.
Vierailija kirjoitti:
Toivon että jokainen, joka käyttää tekoälyä, lukisi edes alkeet siitä, mikä tekoäly on ja mitä se tekee. Sillon ei tulisi tällaisia aloituksen kaltaisia älyntöräyksiä ja ihmetyksiä.
En oikeastaan usko, että tämä oli ihmetys tai älyntöräys, vaan varoitus - sillä yllättävän monet esimerkiksi opiskelijat näyttävät käyttövän tekoälyä kritiikittä ikään kuin se olisi tietoa.
Kollegani luottaa ja pitää minua ihan fossiilina, kun sanon että kysy ChatGPT:ltä ei ole oikea tapa toimia, kun pyydän häntä tarkistamaan, olenko tulkinnut jonkun ulkomaisen viranomaisen käytännön oikein. Oikea tapa toimia olisi siis, että hänkin lukee kyseisen viraston ohjeet läpi ja arvioi, voimmeko toimia tavalla x. Meidän pitäisi toimia pareina, mutta on vaikeaa luottaa työpariin, joka ei halua itse tarkistaa asioita ja kehittää omaa arvioimiskykyään, vaan ulkoistaa ajattelunsa kielimallille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikeastaan usko, että tämä oli ihmetys tai älyntöräys, vaan varoitus - sillä yllättävän monet esimerkiksi opiskelijat näyttävät käyttövän tekoälyä kritiikittä ikään kuin se olisi tietoa.
Aloituksesta: "Ei nuo tekoälyt vielä osaa prosessoida kriittisesti mitään informaatiota."
Kuulostaa kyllä vahvasti siltä, että ap olettaa, että tekoälyn tulisi osata näin tehdä. Se ei ole mikään "vielä", vaan tekoäly ei osaa näin tehdä eikä sitä ole siihen tarkoitettu.
Googlen Gemini on muutenkin huonompi kuin esim. ChatGPT. Deepseek on mielenkiintoinen, siinä on jo jotain oikeaa ajattelua muistuttavia elementtejä mukana. Harmi että kiinalainen.
Joo, kysyin kuinka Boosteria ajetaan, ni se höpisi jostain autonkäynnistysboosterista 😂
Vasara ei sovi virkkaamiseen. Se on silti kelpo työkalu oikeissa hommissa. Sama pätee tekoälyyn.
Nyt maailma on täynnä puupäitä, jotka lähestyy tekoälyä kuin jontain kaikkitietävää jumalaa toinen toistaan pöllömmillä prompteilla tyyliin: "Olet maailman taitavin osakesijoittaja, kerro minulle mitä osakkeita ostan..."
Vierailija kirjoitti:
AI, sikäli kun puhutaan kuluttajille suunnatuista Google AI assistantista, Copilotista ja ChatGPT.stä ei ole mitään muuta kuin nopea tiiviste vuoden 2022-2023 Google-hakujen tuloksista joita sille on opetettu LLM-mallilla (suuri kielimalli).
Mitä useampi ihminen tajuaa miten vajavainen ja primitiivinen tuo systeemi on, sitä vähemmän sitä käytetään muuhun kuin viihdetarkoituksiin.
Kustomoiduilla AI:lla jotka on opetettu itse omia tarkoitusperiä varten ja joita firma tai ihminen pyörittää omilla koneilla (vaikka eri työhakemusten seulonta, isojen kirjanpitodatamäärien seulominen jne) on toki oikeita hyödyllisiä käyttöjä.
Kysyin "Milloin koulu alkaa 2025"
Vast. Koulu alkaa syyslukukaudella 2025 keskiviikkona 6.8. (joo, ei ala kuin joissain kunnissa)
"Kenen nimipäivä tänään?"
"Tänään, 4. elokuuta 2025, suomalaisen kalenterin mukaan nimipäivää viettää Veera" no just
Tekoäly ei koskaan valehtele.
Valehteleminen edellyttäisi että ensinnäkin tietää mikä on totta ja sen jälkeen vääristelee sitä tietyn tarkoitusperän saavuttamiseksi.
Tekoäly ei tiedä mikä on oikein tai väärin eikä asia sitä kiinnosta pätkääkään. Tekoäly suoltaa asialliselta kuulostavia vastauksia kysymykseen saatavilla olevasta materiaalista ilman mitään kritiikkiä eikä sen kannalta ole merkitystä vaikka tulos olisi aivan puutaheinää.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tekoälyjen tarkoituskaan ole prosessoida informaatiota. Kyse ei ole siitä, ettei ne vielä osaa, kun ei niitä ole sellaiseen tehtykään. eikä niitä tietenkään pidä sellaiseen käyttää.
Ei tekoäly anna, kerää eikä tuota tietoa mistään muusta asiasta kuin siitä, että mikä sana yleensä seuraavaksi seuraa edellistä sanaa. Tällöin se kertoo todennäköisen yleisen mielipiteen - muttei sen todenperäisyyttä. Se on hyvö edim mainosten ja propagandan tuottajille, koska se kertoo yleisön ennakkoluuloista ja siis siitä, mikä yleisö todennäköisesti on valmis uskomaan, mutta siitä ei ole hyötyä jos ihminen haluaa kehittää varsinaisia tietojaan.
Tekoäly ei ole hakukone, joskin se voi käyttää (tai olla kåyttömättä) hakukoneita.
Niin, ongelma vain tässä tapauksessa että se tekoäly on integroitu osaksi hakukonetta, jolloin toki olisi suotavaa että se kykenisi generoimaan jokseenkin oikeita vastauksia ainakin helppoihin faktakysymyksiin (kuten aloittajan valuuttakurssikysymys).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ongelma vain tässä tapauksessa että se tekoäly on integroitu osaksi hakukonetta, jolloin to
Jos kysymys vaatii laskuria tai kaavaa joka ei ole julkinen, AI "hallusinoi" eli heittää ihan paskapuhetta olevan vastauksen.
Netistä voi toki löytyä inflaatiolaskureita sekä rahanarvolaskureita joista tiedon saa ongittua itse esille, mutta ei AI voi eikä pysty tätä tekemään itse.
AI kun ei voi käyttää eri sivustojen sovelluksia saadakseen uutta dataa. Se tiivistää tietoja julkisista lähteistä ja ellei se googlaa reaaliajassa, sen tiedot ovat myös muutaman vuoden vanhentuneita koska kielimalli on opetettu sille esim. 2022.
Voit sanoa tekoälylle, että nyt meni pieleen.