Työkyvytön "eläkeläinen" saa tienata 1500 e lisätienestejä, mutta työtön ei saa!
ja työttömältä on kielletty lisätyöt esim pikkulisätienestit joista voisi maksaa veroakin lisää, mutta työkyvytön saa 900 e kk min ja päälle saa tienata 1500 e "työkyvyttömänä". Sukulaiseni on työkyvyttömyyyseläkkeellä jo 48 vuotiaana ja saa 2400 e eläkettä! + päälle tekee puolityötä ja saa siitä 1500 e lisätuloja. Eli työkyvyttömänä hän tienaa 3900 e kuussa!
Kommentit (283)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri varmaan ajattelee, että meni töihin. Terve on. Juu, kovassa väsymyksessä ja aivosumussa. Pakko, kun ei rahat riitä perheessä.
Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa eikä riitä. Sitten pitää vaan mennä töihin, vaikka olisi kuinka huono olo. Nukkuu vaikka vessassa välillä. Ovi lukkoon.
Hei trolli, mt-ongelmiin saa apua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri varmaan ajattelee, että meni töihin. Terve on. Juu, kovassa väsymyksessä ja aivosumussa. Pakko, kun ei rahat riitä perheessä.
Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa eikä riitä. Sitten pitää vaan mennä töihin, vaikka olisi kuinka huono olo. Nukkuu vaikka vessassa välillä. Ovi lukkoon.
Hei trolli, mt-ongelmiin saa apua!
En ole trolli. Ja olen työkyky arviossa. Jos en pääse eläkkeelle, aion nukkua työpaikalla. Nukun nytkin välillä istualtaan, kun tulee kova väsymys.
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö edes, että työkyvyttömyyseläkettä saavan ei tarvitse olla 100 prosenttisesti työkyvytön? Lopettakaa vauhkoaminen ja sivistäkää itseänne!
Tämä. Tai että tk-eläke voi olla väliaikainen.
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö edes, että työkyvyttömyyseläkettä saavan ei tarvitse olla 100 prosenttisesti työkyvytön? Lopettakaa vauhkoaminen ja sivistäkää itseänne!
Työkyvyttömyyseläkkeelle pääsevän pitäisi olla 100 % työkyvytön. Miksi sitä muuten kutsutaan työkyvyttömyyseläkkeeksi?
Vierailija kirjoitti:
Työkyvyttömyyseläke ei välttämättä tarkoita, ettet pysty tekemään yhtään töitä. Siihen itseasiassa rohkaistaan, jos vain pystyt siihen. Kuinka helppoa tällainen työpaikka on löytää onkin sitten toinen juttu.
Näin se menee.
Työkyvyttömyyseläkkeen lajit:
Täysi työkyvyttömyyseläke: Myönnetään, kun työkyky on alentunut vähintään 3/5.
Osatyökyvyttömyyseläke: Myönnetään, kun työkyky on alentunut vähintään 2/5, mutta alle 3/5, ja se on puolet täyden työkyvyttömyyseläkkeen määrästä.
Työnteko työkyvyttömyys eläkkeen kanssa ei ole kovinkaan kannattavaa verotuksen takia,progressio nousee sekä eläkkeessä että työssä eli ei kovinkaan kannustava systeemi.
Kun olin 2v tk-eläkkeellä minulla tuloraja oli 400e, työeläkkeellä rajaa ei ole
Vierailija kirjoitti:
Olen itse työkyvyttömyyseläkkeellä. Kansaneläke ja takuueläke. 10 vuotta sitten minulla oli lyhyt, muutaman kuukauden osa-aikainen työjakso. Ainakin tuolloin Kela teki hyvin selväksi, että jos työsuhde olisi yhtään pidempi, eläke laitettaisiin tauolle. Lisäksi menetin eläkkeensaajan asumistuen, joten rahallinen hyöty oli melko lailla nolla. Olen työkyvyttömyyseläkkeellä neurologisen sairauden ja vamman vuoksi ja tein hyvin kevyttä toimistotyötä, jos sillä on tässä keskustelussa joillekin väliä.
Mulla sama mutta voi olla että se 2kk on muuttunut ja on nykyään 3kk ja lisäksi tuo raja summa on noussut. Kannattaa aina soittaa kelaan ennen työsopimuksen laatimista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa taas keskustelu. Tyhmät ihmiset trollaavat ja jankkaavat valheitaan. Siitä vaan työkyvyttömyyseläkkeelle, jos se on rahasampo.
Itse, jankkaat valheita. Jos on työkyvyttömyyseläkkeellä nuorena saa tehdä töitä ympyri vuoden, kuukausi summaa ei vaan saa ylittää.
Luepas mitä Kelan sivuilla sanotaan ja älä keksi omiasi...
Ja tiettyinä vuosina.
Juu, olen lukenut. Opettele itse lukemaan. Jos tienaat joka kuukausi 2000 kolmen kuukauden ajan niin eläke laitetaan lepämään, mutra, mutta saat tienata ympäri vuoden 986 netto.
Et osaa edes lukea Kelan sivuja. 
Vierailija kirjoitti:
"Jos saat työkyvyttömyyseläkettä ja takuueläkettä, voit ansaita 986,30 e/kk ilman että ansiotulot vaikuttavat eläkkeiden maksamiseen."
3kk ajan.
Vierailija kirjoitti:
Saa tienata 11 832€ vuodessa eli 986€/kk Tulorajan saa ylittää kahtena peräkkäisenä kuukautena ilman että eläke menee levolle. Tämä on siis minimi mitä saa tienata.
Ja jos menee yli 2kk saman tai seuraavan vuoden aikana se katsotaan toistuvaksi työnteoksi. Mulle kela soitti että nyt menee asumistuki poikki. Kysyin miksi. Sanoivat että verottajan tiedoista näkee että olen ollut töissä viime vuoden tammikuussa. Elettiin elokuuta. Tämä tarkoitti käytännössä vähintään 3kk ilman 500/kk
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa taas keskustelu. Tyhmät ihmiset trollaavat ja jankkaavat valheitaan. Siitä vaan työkyvyttömyyseläkkeelle, jos se on rahasampo.
Itse, jankkaat valheita. Jos on työkyvyttömyyseläkkeellä nuorena saa tehdä töitä ympyri vuoden, kuukausi summaa ei vaan saa ylittää.
Juu, olen lukenut. Opettele itse lukemaan. Jos tienaat joka kuukausi 2000 kolmen kuukauden ajan niin eläke laitetaan lepämään, mutra, mutta saat tienata ympäri vuoden 986 netto.
Sun tuttusi valhetelee tai nukkuu kohta sun olkkarissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet väärässä. Kelan sivuilta:
"Työnteko kuntoutustuella ja työkyvyttömyyseläkkeellä
Voit ansaita kuntoutustuella tai työkyvyttömyyseläkkeellä enintään 986,30e/kk. Jos tämä raja ylittyy 3 peräkkäisen kuukauden aikana, eläkkeesi jätetään lepäämään eli Kela keskeyttää eläkkeesi maksamisen työssäolon ajaksi."
t. eri
Sulla kuule tulee aika ikävät ajat kun kela soittaa että verottajan tiedoista näkyy sun tienanneen liikaa. Oletko valmis elämään pari vuotta ilman asumistukea ym.?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rajoituksia on myös työaikaan, ei pelkästään palkkaan.
Sen lisäksi työkyvyttömyyseläkeläiset ei ole haluttua työvoimaa, osatyökyvyttömyyseläkeläisiä ei palkata edes osa-aikaisiin hommiin. Ja kun tulee yyteet, he lentää ekana pihalle.
Kerrotko kaikki henkilökohtaiset asiat ja vaivat?
Ei työnantajalle ole pakko kertoa, että on työkyvyttömyyseläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3kk on raja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tossa takuueläkkeessä lue mitään, että saisi tienata vain parina kuukautena vuodessa. Ei lue mitään rajoituksia paitsi enimmäismäärä mitä saa tienata kuukaudessa.
Jos tienaat enemmän kuin parina kuukautena vuodessa, eläke ja muut tuet laitetaan tauolle.
Mistä tämä tieto on peräisin?
Kelan asiantuntijalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet väärässä. Kelan sivuilta:
"Työnteko kuntoutustuella ja työkyvyttömyyseläkkeellä
Voit ansaita kuntoutustuella tai työkyvyttömyyseläkkeellä enintään 986,30e/kk. Jos tämä raja ylittyy 3 peräkkäisen kuukauden aikana, eläkkeesi jätetään lepäämään eli Kela keskeyttää eläkkeesi maksamisen työssäolon ajaksi."
t. eri kommentoija
"raja ylittyy kolmena peräkkäisenä kuukautena" Tämä tarkoittaa sitä että 4 kuukausi tienasit vaikka perhanan 10e niin silloin menee joku tuki varmasti tauolle.
Tiedän tämän kokemuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rajoituksia on myös työaikaan, ei pelkästään palkkaan.
Sen lisäksi työkyvyttömyyseläkeläiset ei ole haluttua työvoimaa, osatyökyvyttömyyseläkeläisiä ei palkata edes osa-aikaisiin hommiin. Ja kun tulee yyteet, he lentää ekana pihalle.
Kuka menee sen kertomaan työnantajalle? ei kuulu hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tossa takuueläkkeessä lue mitään, että saisi tienata vain parina kuukautena vuodessa. Ei lue mitään rajoituksia paitsi enimmäismäärä mitä saa tienata kuukaudessa.
Jos tienaat enemmän kuin parina kuukautena vuodessa, eläke ja muut tuet laitetaan tauolle.
Ei laiteta. Ei tossa lue sellaista ja mun tuttu tekee töitä ympäri vuoden. On 42-vuotias ja työkyvyttömyyseläkkeellä.
Sun tutulle nakki napsahtaa ja kovasti sillä kohta kela vaatii siltä kymmeniä tuhansia euroja takaisin ja laittaa hanat kiinni.