Ennen nuori pääsi töihin reippaalla kädenpuristuksella
Suomessa oli loppuvuodesta 2024 noin 71 600 työtöntä alle 30-vuotiasta, ja työttömyys on ollut kasvussa jo noin kolme vuotta.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Nykyään nämä työt ovat paskatöitä.
Meille on kehittynyt maahanmuutonmyötä uusi värikoodilla varustettu paarialuokka, joka samalla jakaa työt ja niiden tekijät arvostettuihin-, ja paskaduuneihin. Tämä ei toivottu luokka siivoaa kotini, ajaa minut lentokentälle, tekee ruokani ja hoitaa äitiäni.
En tiedä mitä te muut teitte kesätöinänne, mutta minä siivosin, ajoin taksia, olin ravintolassa ja kotihoidossa jakamassa ruokaa.
Äiti sai "tuutko töihin" soittoja nuorempana. Opiskeli lähihoitajaksi myöhemmin.
Itse joutuu käymään temppuradan läpi ja sen jälkeen sanotaan "ei käy. ei kelpaa. ei riitä. ei onnistu painu v*ttuun".
Vierailija kirjoitti:
Äiti sai "tuutko töihin" soittoja nuorempana. Opiskeli lähihoitajaksi myöhemmin.
Itse joutuu käymään temppuradan läpi ja sen jälkeen sanotaan "ei käy. ei kelpaa. ei riitä. ei onnistu painu v*ttuun".
Ylikoulutus on vittumainen juttu. Nykyisenlaisessa palkkatyöjärjestelmässä on pakko vaatia vuosikausien koulutus sellaisiinkin hommiin, jotka todellisuudessa oppisi parissa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylikoulutus on vittumainen juttu. Nykyisenlaisessa palkkatyöjärjestelmässä on pakko vaatia vuosikausien koulutus sellaisiinkin hommiin, jotka todellisuudessa oppisi parissa viikossa.
Koulutuksen myötä on hävinnyt juurikin nämä ammatit, jotka alkoivat sanalla, apulainen.
Yhteiskunnan koulutusinto ei suinkaan johdu siitä, ettei maailmasta löytyisi tekemätöntä työtä, jota kuka tahansa pystyisi tekemään. Ja vielä vähemmän siitä, että akateemisista lässyttäjistä olisi pulaa. Työhaluiset ihmiset ovat ilman työtä siksi, että nykyisessä järjestelmässä vain pääoma voi työllistää. Ja suurpääomallehan menee nykyään sitä paremmin mitä vähemmän se työllistää ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Töihin joudutaan, ei päästä.
T. Persu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä asenne on vikana nyky-yhteiskunnassa.
Ei se ole mikään asenneongelma, vaan nykyään ymmärretään, ettei yhtä ja ainoaa elämää kannata tuhlata mihinkään turhaan paskaan, kuten esim. työhön.
Silti tulojen pitää olla samat kuin keskituloisilla eli valtion pitäisi antaa vähän yli 3000 e/kk verottomana, jotta voisi elää hyvää ja itsensänäköistä elämää. Itku pääsee, kun tukia pienennetään eikä olekaan varaa kolmeen rescuekoiraan.
Valtio orjuuttaa ihmiset yhdeksän vuotta kestävään aivopesuun. Siitä kuuluukin saada kunnon korvaukset.
Sun pää siis soveltuu vain ovenpönkäksi tai keilapalloksi eikä älyn käyttöön .
Ikävää sulle.
Ei toki, 27. Äly ja ymmärrys vain riittää siijen, että tajuan käyttää elämäni mukaviin asioihin orjana olemisen sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen kuin pääset edes yrittämään sitä käden puristusta sinulla pitää olla nippu voimassaolevia pätevyyskortteja, hygienia- ja anniskelupassi, työturvallisuus, ensiapu, yms. Trukkiakaan et pääse enää ajamaan johonkin varastoon ilman korttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole mikään asenneongelma, vaan nykyään ymmärretään, ettei yhtä ja ainoaa elämää kannata tuhlata mihinkään turhaan paskaan, kuten esim. työhön.
Niin mutta miksi meidän muiden pitää tuo sinun neronleimaus maksaa? Omalla työllämme?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Persu
Kätevä palsta siitä, että täällä voi jokainen päättää mielensä mukaan, että jos sanot noin ja olet tota mieltä, olet varmasti tuollainen ja edustat tota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin mutta miksi meidän muiden pitää tuo sinun neronleimaus maksaa? Omalla työllämme?
Sitä kutsutaan hyvinvointivaltioksi. Eikö olekin ihan oikein, että muut rahoittavat vähäväkisten välttämättömät ja ei niin välttämättömät tarpeet!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole pakottamassa ketään töihin. Ihan muut tyypit yrittää pakottaa kaiken aikaa, turhaan sä siitä mua syyttelet. Mun puolesta saatte vaikka kaikki alkaa heti työttömiksi, en ole estämässä. Siitä vaan.
Nykyään vessansiivoojankin pitää olla karismaattinen ja ylivertainen sosiaalinen hyvä tyyppi, joka erottuu hakuprosessissa ensin hienolla hakemuksella, jännittävillä harrastuksilla ja stand up -koomikkomaisen viihdyttävällä ja luontevalla videoesittelyllä. Ryhmähaastattelussa hän ottaa tilanteen haltuun esitellen luontaisia johtajuustaipumuksiaan. Englanninkielisessä yksilöhaastattelusaa hän viimeistään vakuuttaa nelihenkisen raadin, ja pääsee tarvittaessa töihinkutsuttavaksi yövuoroon. Niin että mitä valitatte, kyllä tekevälle töitä löytyy!
Vierailija kirjoitti:
Milloin tämä sun ennen on ollut?
Vanhoihin hyviin aikoihin joita ei ollut olemassa.
Nykyään jos menee puristamaan kättä j esittelemään itsensä pidetään hulluna ja vartija kutsutaan paikalle eli nöyryytetään ensin työtöntä että mene paikan päälle esittäytymään ja sitkun menee heitetään lähes (henkisesti) niskaperse otteella pihalle. Muistan jo 2009 kun menin työttömänä ansioluettelo ja CV kädessä esittäytymään erääseen pikaruokalapaikkaan koska siellä kuulemma tarvittiin väkeä niin se johtaja katso kuin hullua eikä suostunut ottamaan niitä mun papereita ja oli sillain öööö.... Ei meillä ole tarvetta tekijöille.... Ja nöyryytyksestä huolimatta tein muutaman kerran muuallekkin samaa ja aina lähdin naama tomaatin punaisena pois. Sen jälkeen opin että mielummin haen netin kautta niitä työpaikkoja ja odotan yhteydenottoja.
Nykyään nuorille pitää opettaa reipas kädenpuristus ja silmiin katsominen XD
Vierailija kirjoitti:
Tuota temppuratailua ollut viimeiset 15-20 vuotta, tosin nyt se on pahentunut vaan, ei siivoustöihinkään enää " Kuka tahansa" pääse ja ihan noinvain vaikka moni niin luulee.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään nuorille pitää opettaa reipas kädenpuristus ja silmiin katsominen XD
Sitä ennen laitetaan äiti soittamaan työpaikalle ja kehumaan meidän MarjaKallea kuinka ahkera, reipas ja iloinen nuori kaveri hän on.
Valtio orjuuttaa ihmiset yhdeksän vuotta kestävään aivopesuun. Siitä kuuluukin saada kunnon korvaukset.