Koulut alkavat, mistä säästäisit koulussa?
Itse poistaisin maksuttoman kouluruoan, välipalat ja aamupalat. En usko että maksuttomaan kouluruokaan on varaa tulevaisuudessa
Kommentit (45)
Joo, viimeisenä luovutaan kouluruokailusta. Mutta ehkä tuota digiloikkaa voisi vielä hieman miettiä? Aika monessa hyvässä pisa-maassa opiskellaan edelleen ihan kirjan, kynän ja paperin voimin. Ja ovat kyllä halvempia kuin älylaitteet, lisenssit ja tietoverkot ylläpitää.
Vierailija kirjoitti:
Tunnustuksellinen uskonnonopetus pois, elämänkatsomustietoa tilalle kaikille tasapuolisesti. Uskonnolliset yhteisöt voisivat ottaa kopin omistaan vaikkapa erilaisten nuorisokerhojen avulla.
Rlämänkatsomustiesossa voi olla kaikista uskonnoista perusteet. Lapseni koulussa uskonnossa opetettaan ja vierailtiin kaikissa eriuskontojen tiloissa. Moskeijasta ,harekruishnaa yms. Vähän hälvenee kuvitelmat ja lisääntyy tieto.
En säästäisi koulussa mistään, van lisäsin sinne varoja.
Vierailija kirjoitti:
Jos jostain on säästettävä niin aikuisten määrästä. Itse aloitin 1980 ja ekaluokallamme oli 36 oppilasta ja yksi pieni nais opettaja. Nuorimmaiseni luokalla oli 10 oppilasta ja 3 aikuista. Yksi tosin oli delegoitu moni vammaiselle lapselle.
Koulu avustajat ei kyllä ole kalliita, mutta jos säästää pitäisi. Tälläinen vaatisi ruumiillisen kurituksen palauttamisen.
Aika harvassa luokassa on 10 oppilasta. Vaan se 25 + ja yksi ole ja joskus avustaja.
Liikuntatunneille golffia. Osaavat sitten aikuisena verkostoitua.
Vierailija kirjoitti:
Ennemmin koulurakennuset ja pihat kunnolla käyttöön. Tilojen vuokrausta seuroille ja yhdistyksille ym kerhoille
Kyllä kai yleensä ainakin liikuntasaleissa on iltakäyttö aika tehokasta, ainakin täällä meillä päin on ihan palapeli saada seuroille riittävä määrä salivuoroja harrastajille sopiviin akoihin (jotain alakouluikäisten vuoroa ei voi laittaa alkamaan klo 21).
Kaikki erityisruokavaliot pois paitsi lääkärin todistuksella määräämät ruokavaliot. Eli jos on vakavasti allerginen jollekin ruoka-aineelle, saa sopivan ruuan. Ei mitään erityissapuskaa uskonnon tai mutkumäensyötota periaatteella. Ruokalistalla sekaruokaa, joka päivä on kuitenkin jotain kylmää tai lämmintä kasvislisuketta + perunaa, pastaa tai riisiä, lihattomat voi syödä niitä. Ja onhan siellä aina niitä puuropäiviä tai muutenkin kasvisruokapäiviä, täysi vegaanisuus ei ole tarpeen kouluruuassa.
- Ruotsi vapaaehtoiseksi
- Oman äidinkielen opetus pois, maksakoot tulijat sen itse
- Tulkit pois
- Yksi yhteinen katsomusaine
- Vastuu läksyjen ja kokeisiin valmistautumisen sekä kouluun saapumisen valvomisesta vanhemmille. Sakon uhalla. Järjetön paapomiskoneisto vapautuu laiskojen höösäämisestä oppimisvaikeuksissa auttamiseen.
- Luokalle jättö rutiiniksi
- Vaatimukset takaisin ja jatkuvat kokoukset henkilökohtaisesti räätälöidyistä curling-ohjelmista pois. Ryhtiä rupeaa löytymään kun vaihtoehtoja ei anneta ja edessä on luokan kertaus.
- kirjat takaisin, digilaitteista voi säästää
Kuri tuo säästöjä. Pisa laskee, koska tunneilla ei ehdi opettaa lasten loputtomien oikeuksien ja häiriköinnin vuoksi. Mistään ei saa seurata mitään, teet tai jätit tekemättä. Aina pitää ymmärtää. Jännä ettei näitä ongelmia ollut juuri lainkaan silloin kun oli oletus, että tehtävät tehtiin ja luokassa oltiin hiljaa tai muuten seuraukset olivat sen mukaiset, että todellakin tunsi tehneensä väärin. Nykyään diagnoosien turvin oikeutetaan kaikki mahdollinen apinointi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jostain on säästettävä niin aikuisten määrästä. Itse aloitin 1980 ja ekaluokallamme oli 36 oppilasta ja yksi pieni nais opettaja. Nuorimmaiseni luokalla oli 10 oppilasta ja 3 aikuista. Yksi tosin oli delegoitu moni vammaiselle lapselle.
Koulu avustajat ei kyllä ole kalliita, mutta jos säästää pitäisi. Tälläinen vaatisi ruumiillisen kurituksen palauttamisen.
Aika harvassa luokassa on 10 oppilasta. Vaan se 25 + ja yksi ole ja joskus avustaja.
Kummallakaan hiukka vanhemmalla lapsellani s2002 ja s2003 oli vain 20 oppilasta ja luokkakuvissa oli aina 4 aikuista. Tuo nuorin oli s2007.
Todellisuus mun säästoistä olisi kaikenmailman sääntely koko yhteiskunnassa. Sitten veroja alas ja noita kouluavustaja saisi olla mutta huonolla palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Kaiken maailman kouluavustajat ja vieressäpaapojat pois ja luokalle jättö niin kauan, että alkaa onnistumaan.
Apukoulu? Oppikoulu takaisin?
Mun lukihäiriöinen lapsi kylläkin hyötyi englannintunneista erityisopettajalla. Kirjoitti siitä c:n. Nyt lukee jo englanninkielistä kirjallisuutta.
Viestini on ristiriitainen.
Ikävä todellisuus ap, mutta lähi tulevaisuudessa lapsimäärät vähentyy niin rajusti, että kouluja lakkautetaan. Raumalla esimerkiksi nykyiset 20 ala-asteesta jää jäljelle vain kolme.
Opettajien palkoissa. Ei voi noilla lomamäärillä palkat olla tuolla tasolla.
Noi on jotain piraattimakaroneja noi harmaaksi keitetyt.
Vierailija kirjoitti:
Lapsesi on varmaan jollain vammaisluokalla. Oman lapseni luokalla on 44 lasta ja kaksi opettajaa.
Pitäisi perustaa oppikirja yhdistys ja siinä vuosi maksu . Käytetyt käytetään seuraavalle luokalle eikä heitetä roskiin kuin ulkomaalaiset heittää niitä.
Vierailija kirjoitti:
Opettajien palkoissa. Ei voi noilla lomamäärillä palkat olla tuolla tasolla.
Teidän alati tyhmenevät ja häiriintyneemmät pershedelmänne vievät kaiken energian opettajalta. Itse asiassa ihme, että tuolla palkalla enää nykypäivänä kukaan suostuu heidän parissaan töitä tekemään.
Etikka on hyvää näin aikuisena luettiin etiikan kirjat . Myös Eurooppa tietous kirjat ja yhteiskunta tieto. Terveystieto kirja oli hyvä. Kuin nykyajan uudet matematiikka kirjat lapsille on melko hyviä kuten opitaan jakamaan ja hinnoittelemaan kuin painot ja mittaus oppi. Aika hyvin ettei liian monimutkaista vielä lapsille.
Jos tänne muutto loppuisi, monet koulujen tukitoimet lakkaisivat ja rahaa säästyisi.