Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos pitäisi pelastaa palavasta talosta naapurin vieras lapsi vai oma koirasi/muu lemmikki, kumman valitset?

Vierailija
04.08.2025 |

Itse valitsen ehdottomasti oman koirani. Koira on mun perheenjäsen, naapurin vieras ihminen ei. 

Kommentit (1362)

Vierailija
1101/1362 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yleisesti ottaen pidä ihmisistä omaa perhettäni lukuunottamatta. Perheeseeni kuuluu myös rakas koira.

Tietysti pelastaisin kaikki omat olentoni ensin. 

Vierailija
1102/1362 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut vähän outo olo joistain lemmikinomistajista. Tottakai lemmikki on kaikille tärkeä, mutta toisille se on normaalimmalla tavalla tärkeä ja joistain tulee outo viba. Alankin välttelemään näitä outoja.

Se, että sinä et kykene kokemaan erittäin syvää rakkautta eläintä kohtaan ei tarkoita etteivätkö muut pystyisi. Sanomalla että jonkun toisen tapa rakastaa on väärä/outo kuulostaa kieltämättä aika karulta.

Lemmikki on eläin. Se ei ole sinun lapsesi, äitisi, rakastajasi tms. Lemmikki ei ole ihminen. Se voi olla sinulle tärkeä, mutta jossain menee epäterveen raja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1103/1362 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut vähän outo olo joistain lemmikinomistajista. Tottakai lemmikki on kaikille tärkeä, mutta toisille se on normaalimmalla tavalla tärkeä ja joistain tulee outo viba. Alankin välttelemään näitä outoja.

Se, että sinä et kykene kokemaan erittäin syvää rakkautta eläintä kohtaan ei tarkoita etteivätkö muut pystyisi. Sanomalla että jonkun toisen tapa rakastaa on väärä/outo kuulostaa kieltämättä aika karulta.

Lemmikki on eläin. Se ei ole sinun lapsesi, äitisi, rakastajasi tms. Lemmikki ei ole ihminen. Se voi olla sinulle tärkeä, mutta jossain menee epäterveen raja.

Onko se naapurin synninhedelmä sun sisko tai rakastaja? 🤭🤣

Vierailija
1104/1362 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi tällaista edes keskustellaan. Ihminen on ihminen ja eläin on eläin. Toki lemmikki on lemmikki mutta eläimiä saa ostaa uuden, ihmisiä ei. 

Lisäksi jos pelastat oman lemmikkisi ja jätät naapurin kauhukakaran liekkeihin - saat naapurin ikuiset vihat ja katkeruudet niskaasi ja mitäköhän lakikin sanoo jos valitset eläimen ihmisen sijaan. 

Naapurista viis - missäs hän muuten oli kun ei pelastanut lastaan? Lapsi yksin kotona???

Vierailija
1105/1362 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos Esko antaa elämällesi merkityksen niin toki pelastat sitten Eskon. Ilmeisesti on sinulle äärimmäisen tärkeä kun on nimenkin saanut. Useimmat ihmisit eivät taida kärpäsiin kiintyä aivan noin paljon.

Vierailija
1106/1362 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairasta että joku kirppusäkki menee ihmisen edelleen

Todellakin pelastaisi ihmislapsen 

Vierailija
1107/1362 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma perhe menee aina edelle. Koira on omaa perhettä. Olen vastuussa siitä. 

Naapurin lapsi on naapurin vastuulla. 

Koira on perhettä? Oletko läheisiesikin omistaja? Omistatko lapsesi ja laajennetun sukusi sukulaiset?

Vierailija
1108/1362 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kysymyksen tarkoituksena ei ole niinkään keskittyä siihen, mitä tositilanteessa tapahtuisi, vaan se on filosofinen kysymys, jossa pohditaan, miten ihmiset näkevät moraalin. Toisille moraalinen ratkaisu on asettaa ihminen eläimen yläpuolelle, kun taas toiset pitävät molempia eläviä olentoja yhtä arvokkaina ja kokevat vastuun ja tunnesiteen eläintä kohtaan ratkaisevaksi. Todennäköisesti molemmat ryhmät kokevat tekevänsä moraalisesti oikean ratkaisun."

Moraalinen filosofia jää tässä kyllä nyt aika puolitiehen, koska kysymys ei tosiaan ole pelkästään tästä.

Täällä monet esimerkiksi ovat perustelleet lemminkin pelastamistaan sillä, että koska se on heille perheenjäsen ja tunnetasolla arvokkaampi, kuin vieras lapsi. Jotkut jopa ovat sanoneet, että lemmikki totta kai koska eivät yleisellä tasolla pidä lapsista, joten ilmeisesti se ei silloin ole pelastamisen arvoinen. Tottahan se tietysti on, että suurimmalle osalle ne läheiset ovat tärkeysjärjestyksessä korkeimmalla ja ensin varmistetaan heidän turvallisuus. Tämä vain on valitettavasti se asia, joka onnettomuuksissa erilaisissa kriiseissä muodostuu sellaiseksi itsekkyydeksi ihmisten toiminnassa, joka sitten maksaa niitä henkiä. 

Moraalia ei voi pelkästään tarkastella oman henkilökohtaisen hyödyn ja tunteen kautta.

Vierailija
1109/1362 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos Esko antaa elämällesi merkityksen niin toki pelastat sitten Eskon. Ilmeisesti on sinulle äärimmäisen tärkeä kun on nimenkin saanut. Useimmat ihmisit eivät taida kärpäsiin kiintyä aivan noin paljon.

Eli Eskolla ei ole arvoa ellei hän olen MINULLE tärkeä ja anna MINUN elämälleni merkitystä? Päätös siis tehdään MINÄMINÄMINÄ pohjalta?

Vierailija
1110/1362 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä täällä on paljon kateellisia ihmisiä, kun pitää kyseenalaistaa ihmisen rakkaus lemmikkiä kohtaan.

Suhtaudun erittäin skeptisesti ihmisiin, jotka eivät pysty kokemaan rakkautta eläintä kohtaan. En oikeastaan pidä heitä edes ihmisinä. 

Vierailija
1111/1362 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Skenaarion koira valitsi lapsen, pelasti sen henkensä kaupalla. Sen sekopää omistaja halusi lapsen palavan hengiltä, mutta onneksi koira osoitti moraalista kyvykkyyttä ja lapsi pelastui.

Muistetaan koiraa sankarina. Kunnia sille.

Vierailija
1112/1362 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen huolehtii rakkaistaan jalkojen lukumäärästä riippumatta. 

Simppeliä, eikö? 

Vierailija
1113/1362 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koira on perhettä? Oletko läheisiesikin omistaja? Omistatko lapsesi ja laajennetun sukusi sukulaiset?

Kyllä, koira on meille perheenjäsen - eli perhettä. Onko ajatus sulle aivan uusi?  

Vierailija
1114/1362 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ota niin tyhmää eläintä lemmikiksi, joka ei osaa pelastautua.

Mulla on nainen lemmikkinä.. Jos se on sidottu, niin pitäiskö riskeerata oma henki ja alkaa availemaan kahleita?

Vierailija
1115/1362 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi olisi epätervettä kyetä rakastamaan syvästi? Veikkaisin pikemminkin, että ihmiset, jotka kykenevät rakastamaan erittäin syvästi (myös eläimiä) kokevat sisäisen maailmansa merkityksellisemmäksi kuin ne, joille rakkaus on rajallisempaa.

Vierailija
1116/1362 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, koira on meille perheenjäsen - eli perhettä. Onko ajatus sulle aivan uusi?  

Ei oikeastaan, kuvainnollisesti. Sinulle ajatus vain tuntuu olevan varsin kirjaimellinen. Sinä olet koirasi omistaja. Se ei ole osa sinun perhettäsi, kuten lapsesi ovat, tai vanhempasi tai laajennettu suku. Eikä ole kenenkään muunkaan koira. Sen sijaa ihmislapsi on osa jonkun sukua/perhettä.

Vierailija
1117/1362 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairasta että joku kirppusäkki menee ihmisen edelleen

Todellakin pelastaisi ihmislapsen 

Ihmislapsi voi olla hirviö.

Vierailija
1118/1362 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei oikeastaan, kuvainnollisesti. Sinulle ajatus vain tuntuu olevan varsin kirjaimellinen. Sinä olet koirasi omistaja. Se ei ole osa sinun perhettäsi, kuten lapsesi ovat, tai vanhempasi tai laajennettu suku. Eikä ole kenenkään muunkaan koira. Sen sijaa ihmislapsi on osa jonkun sukua/perhettä.

Mikä oikeus sinulla on rajata kenenkään rakkautta? Typerä kommentti. 

Vierailija
1119/1362 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asetellaanpas kysymys niin, että se naapurin lapsi on somppu- tai mannelapsi.

Moniko edes menisi pelastamaan, vaikkei olisi lemmikkiä? 

Vierailija
1120/1362 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli Eskolla ei ole arvoa ellei hän olen MINULLE tärkeä ja anna MINUN elämälleni merkitystä? Päätös siis tehdään MINÄMINÄMINÄ pohjalta?

No juurihan sinä itse kerroit, että Esko on minua tärkeämpi.