Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos pitäisi pelastaa palavasta talosta naapurin vieras lapsi vai oma koirasi/muu lemmikki, kumman valitset?

Vierailija
04.08.2025 |

Itse valitsen ehdottomasti oman koirani. Koira on mun perheenjäsen, naapurin vieras ihminen ei. 

Kommentit (1362)

Vierailija
1061/1362 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelastaisin tietysti ensin oman lemmikkikärpäseni sillä Keijo-kärpänen on minulle kuin oma lapsi.

Sitten pelastaisin sen lapsen sillä mieluummin itse kuolisin kuin eläisin sen tiedon kanssa, että lapsi jäi liekkeihin minun valinnan takia. Jaksan kyllä kantaa Keijon lisäksi myös lapsen.

Mutta oho: aikaa jäi vielä. Toinen naapuri ja hänen Musti-koiransa ovat pahassa loukussa. Olen kuullut naapurin usein lässyttävän koiralleen olevansa sen äippä, joten ajattelen että hän varmasti toivoo minun pelastavan koiran.

Liekeistä pelastuu siis Keijo-kärpänen, naapurin lapsi ja Musti-koira. 

Oletan että nämä eläintenystävät pelastavat talostaan myös jokaisen hämähäkin, hiiren ja sokeritoukan

Yrität ilmeisesti olla jotenkin hauska? Ei tässä ole kyse eläin vastaan ihminen v

Siinä tapauksessa sinua ei haittaa ollenkaan, kun lemmikkikärpäseni Keijo pelastuu samalla kun sinä pyytelet apuani liekkien takaa. Kiva :)

Vierailija
1062/1362 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelastaisin tietysti ensin oman lemmikkikärpäseni sillä Keijo-kärpänen on minulle kuin oma lapsi.

Sitten pelastaisin sen lapsen sillä mieluummin itse kuolisin kuin eläisin sen tiedon kanssa, että lapsi jäi liekkeihin minun valinnan takia. Jaksan kyllä kantaa Keijon lisäksi myös lapsen.

Mutta oho: aikaa jäi vielä. Toinen naapuri ja hänen Musti-koiransa ovat pahassa loukussa. Olen kuullut naapurin usein lässyttävän koiralleen olevansa sen äippä, joten ajattelen että hän varmasti toivoo minun pelastavan koiran.

Oletan että nämä eläintenystävät pelastavat talostaan myös jokaisen hämähäkin, hiiren ja sokeritoukan

Yrität ilmeisesti olla jotenkin hauska? Ei tässä ole kyse eläin vastaan ihminen v

Ei. Tässä on kyse eläimestä ja lapsesta. Eläimestä, joka todennäköisesti ei olisi halunnut olla "perheenjäsenesi", jos olisi itse saanut valita oman lajinsa lauman.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1063/1362 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tietysti pelastaisin akvaarioni, sillä kultakalat Miina ja Manu ovat minulle tytär ja poika. Omat vanhat vanhempani, naapurin lapset ja naapurin koirat tietysti jättäisin liekkeihin katselemaan kun Miina ja Manu saavat onnellisen lopun.

Vierailija
1064/1362 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yrität ilmeisesti olla jotenkin

Ei ole. 

Vierailija
1065/1362 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yrität ilmeisesti olla jotenkin

Vaikka sitten niin. Kuten sanottu jokainen tekee omat valintansa.

Vierailija
1066/1362 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku jankkaa täällä, ettei muka olisi rikos jättää lasta pelastamatta, jos siihen olisi ollut mahdollisuus. Se nimenomaan on. 

Mutta se on kieltämättä moraaliselta kannalta mielenkiintoista, että joku, joka (ainakin väittää, että) pelastaisi ensisijassa koiran, kuitenkin tarvitsee väitteensä tueksi uskon siihen, ettei tee silloin rikosta. 

Eli tämä itsekkyys ja eläimen asettaminen asemaan, jossa se muun yhteiskunnan näkökulmasta ei ole, kuitenkin kolkuttaa omaatuntoa. Siksi selkänojaa haetaan kuvitellusta laintulkinnasta ihan inttämisen tasolle asti, ja tarpeen mukaan skenaarion yksityiskohtia muokaten. 

Miksi? Ehkä siksi, että tällä asialla pitää vieläkin huudattaa. Ehkä siksi, että jos oikeasti joku todella on tuota mieltä, niin ei kuitenkaan pysty myöntämään, että se ei oikeastaan ole oikein. 

Kysymyksen tarkoituksena ei ole niinkään keskittyä siihen, mitä tositilanteessa tapahtuisi, vaan se on filosofinen kysymys, jossa pohditaan, miten ihmiset näkevät moraalin. Toisille moraalinen ratkaisu on asettaa ihminen eläimen yläpuolelle, kun taas toiset pitävät molempia eläviä olentoja yhtä arvokkaina ja kokevat vastuun ja tunnesiteen eläintä kohtaan ratkaisevaksi. Todennäköisesti molemmat ryhmät kokevat tekevänsä moraalisesti oikean ratkaisun.

Vierailija
1067/1362 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen lapsen, epäilemättä. Olisi hirveää menettää oma lemmikki, mutta en voisi jättää lasta kuolemaan.

Millainen fasisti hylkää hädän hetkellä oman lemmikkinsä? 

Eiköhän niitä ihmis pentuja tule lisää, kun äiti parinpäivän päästä toivuttuaan aloittaa uudestaan Tinderöidin ja bilettämisen.

Juuri tällaisten vastausten takia jotkut eivät usko että joku oikeasti pelastaisi sen koiran....

Uskon, että moni pelastaisi. Tosin uskon, että suurin osa näistä koiranpelastajista kokee myös myötätuntoa sitä lasta kohtaan ja pitävät tätä kauheana tilanteena. Häiriintyneitä ovat lähinnä ne ihmiset, jotka huutelevat puoleen tai toiseen että lapsi/koira ansaitsee kuolla tai jopa uhkailevat tässä ketjussa tappavansa näitä.

Vierailija
1068/1362 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus ehkä 20 vuotta sitten olisin varmaan valinnut lapsen, mutta ihan piruuttani valitsen nykyään koiran, oli se sitten omani tai jonkun muun. Äipät ja isät voivat syyttää tästä itseään

Ennemmin nykyään sanoisin, että koiranomistajat voisi katsella sinne peiliin. Päivittäin koirarähinöitä kaduilla, jonkun koira louskuttaa koko ajan jossakin, kadulla, asunnossa, pihalla. 

Tuodaan kaiken maailman rescue-piskejä ties mistä maista, ja koirista voi levitä jo nyt vaikka mitenkä viheliäisiä tauteja. 

Nuo koirat eivät ainakaan ryöstele, r a is k aa, tai auo päätään opettajille

Mutta voivat tappaa tai ryöstää pikkulapsella ja miksei aikuiseltakin ruuan kädestä ja todellakin aukovat päätään usein kaikelle mikä liikkuu. 😅

Vierailija
1069/1362 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistuttaisin kaikkia, kun joku otti keskustelussa esiin Hitlerin. Hänethän tosiaan tunnettiin eläinrakkaana ihmisenä.

Mitä sitten? Kaikista rumimmat vastaukset tässäkin ovat niiltä jotka pelastaisivat lapsen. Muutamaa trollia lukuunottamatta koiran pelastavat ovat vastanneet paljon empaattisemmin. Eläinrakkaat ovat yleensä muutenkin huomattavasti lempeämpää väkeä kuin the mammat.

Tuleeko mieleen, että joitakin ihmisten itsekkyys saattaa etoa aika oahasti, ja koska lemmikinomistajana varmasti ymmärrät niin hyvin muita ihmisiä, niin todennäköisesti ymmärrät myös heidän katkuiset vastaukset. Eläimen pelastaminen ihmisen yli on puhdasta itsekkyyttä ja tunteettomuutta, se aiheuttaa reaktioita ihmisissä. 

Vierailija
1070/1362 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota niin tyhmää eläintä lemmikiksi, joka ei osaa pelastautua.

Vierailija
1071/1362 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tästä pitää kinastella ja kyseenalaistaa toisen valintaa. Ei kukaan tule joutumaan ko. tilanteeseen niin aivan sama kenet kukakin tässä kuvitellussa tilanteessa pelastaisi. 

Vierailija
1072/1362 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissani voisin yrittää pelastaa, koska se voisi yrittää tuossa tilanteessa piiloutua. Koira saa pelastautua itse. Naapurustossa ei ole yksin asuvia pikkulapsia.

Vierailija
1073/1362 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistuttaisin kaikkia, kun joku otti keskustelussa esiin Hitlerin. Hänethän tosiaan tunnettiin eläinrakkaana ihmisenä.

Mitä sitten? Kaikista rumimmat vastaukset tässäkin ovat niiltä jotka pelastaisivat lapsen. Muutamaa trollia lukuunottamatta koiran pelastavat ovat vastanneet paljon empaattisemmin. Eläinrakkaat ovat yleensä muutenkin huomattavasti lempeämpää väkeä kuin the mammat.

Tuleeko mieleen, että joitakin ihmisten itsekkyys saattaa etoa aika oahasti, ja koska lemmikinomistajana varmasti ymmärrät niin hyvin muita ihmisiä, niin todennäköisesti ymmärrät myös heidän katkuiset vastaukset. Eläimen pelastaminen ihmisen yli on puhdasta itsekkyyttä ja tunteettomuutta, se aiheuttaa reaktioita ihmisissä. 

Voipi sitä ajatella niinkin, että on itsekästä ajatella, että ihminen olisi automaattisesti tärkeämpi kuin yhtälailla tunteva eläin ja itsekästä on vaatia, että toisen ihmisen on luovuttava omasta rakkaastaan ja koiran luovuttava hengestään, jotta oma rakas ei menehtyisi. 

Vierailija
1074/1362 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ota niin tyhmää eläintä lemmikiksi, joka ei osaa pelastautua.

Naapurin lapsi ilmeisesti on sitten aika tyhmä kun ei osaa itse pelastautua?

Vierailija
1075/1362 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voipi sitä ajatella niinkin, että on itsekästä ajatella, että ihminen olisi automaattisesti tärkeämpi kuin yhtälailla tunteva eläin ja itsekästä on vaatia, että toisen ihmisen on luovuttava omasta rakkaastaan ja koiran luovuttava hengestään, jotta oma rakas ei menehtyisi. 

Tämä itseäni nimenomaan häiritsee tässä eniten, että nämä ihmiset vaativat että toisen on uhrattava oma perheenjäsen heidän puolestaan ja että koiran henki ei ole arvokas eikä sen kivulla ole väliä. Ja tämä ajatustyyli että koska minä en kestä lapseni menetystä vähät välitän sinun menetyksestä.

Vierailija
1076/1362 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voipi

On se huomattavasti pienemmän riesan tie. Koira on kuitenkin esine, siis lakiteknisesti. Korvattavissa oleva esine, ja ihmisen pelastaminen menee aina esineen edelle. Joskus pitää lemmikkien omistajienkin vaan kyettävä ajattelemaan muita

Vierailija
1077/1362 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä itseäni nimenomaan häiritsee tässä eniten, että nämä ihmiset vaativat että toisen on uhrattava oma perheenjäsen heidän puolestaan ja että koiran henki ei ole arvokas eikä sen kivulla ole väliä. Ja tämä ajatustyyli että koska minä en kestä lapseni menetystä vähät välitän sinun menetyksestä.

Kukaan ei ole sanonut näin. Mutta on sairasta ajatella että koiran henki menisi lapsen hengen edelle. Todella sairasta.

Vierailija
1078/1362 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko mieleen, että joitakin ihmisten itsekkyys saattaa etoa aika oahasti, ja koska lemmikinomistajana varmasti ymmärrät niin hyvin muita ihmisiä, niin todennäköisesti ymmärrät myös heidän katkuiset vastaukset. Eläimen pelastaminen ihmisen yli on puhdasta itsekkyyttä ja tunteettomuutta, se aiheuttaa reaktioita ihmisissä.&nb

Ei se tarkoita sitä, etteikö koiran henki voisi olla jollekin tärkeä, mutta se on yksinkertaisesti vähemmän arvokas, kuin ihmisen henki. Eli jos näistä kahdesta olisi tositilanteessa valittava, pitää valita oikein ja pelastaa ihminen. 

Vierailija
1079/1362 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On aika pelottavaa, jos teoreettinen, epärealistinen ajatusleikki aiheuttaa näin tulikivenkatkuisia reaktioita ja jopa tappouhkauksia teissä mammoissa.

Viatonta lastasi auttaisin hädässä, mutta teikäläiset ovat puistattavia.

Vierailija
1080/1362 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisesti sanon että pelastaisin lapsen, mutta tositilanteessa pelastaisin koirani ja keksisin jonkun selityksen miksi en löytänyt lasta palavasta talosta ym 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kuusi