Jos pitäisi pelastaa palavasta talosta naapurin vieras lapsi vai oma koirasi/muu lemmikki, kumman valitset?
Itse valitsen ehdottomasti oman koirani. Koira on mun perheenjäsen, naapurin vieras ihminen ei.
Kommentit (1362)
Vierailija kirjoitti:
Jos et pelasta lasta sinut voidaan tuomita heitteillejätöstä tai kuolemantuottamuksesta.
Ei siitä voi tuomita, jos ei pysty pelastaa. Tietysti mä ottaisin oman koirani kainaloon ja koittaisin pelastaa jonkun taaperonkin siinä samalla, jos mahdollista. Helpompihan oma koira on pelastaa, kun on samassa taloudessa, kuin itse.
Pelastan oman koiran. Pelastuslaitos pelastaa naapurin lapsen jos hänen vanhempansa eivät siihen pysty. Tietysti jos pystyn niin pelastan muitakin.
Kukaan lemmikin omistaja ei vaatisi, että naapurin tulisi uhrata oma lapsensa pelastaakseen jonkun toisen lemmikki.
Ei ole tunnesiteellä merkitystä tässä tilanteessa. Ihanne olisi tietenkin että saisi pelastettua molemmat mutta jos olisi pakko valita, valitsisin lapsen koska minulla itsellä on lapsi ja tuntuu kamalalta ajatus että vanhemmat menettäisivät lapsensa.. vaikkei minulla vieraaseen lapseen olekaan tunnesidettä. Tulee tarve auttaa.
Ei kukaan joudu vankilaan jos ei naapurin lasta pelasta. Kenenkään taviksen ei tarvi mennä pelastaan tulipalosta yhtään ketään, ainoastaan soittaa häkeen.
Jos se ois mun asunnossa, niin mun koira ois varmaan ovella ja lapsi jossain piilossa niin en lähtis ettiin ja tappaa itseeni häkämyrkkyihin. Eli vastaus koira. Koirani tulee käskystä myös tykö, ei tarvi ettiä.
Ihminen menee eläimen edelle, vaikka sitten olisi pahakin räkänokka. Jumala taivaassa kyllä näkee mitä teemme. Jos olisi ollut mahdollista pelastaa se lapsi, mutta sitä ei oman koiran kustannuksella tee, niin minkä taakseen jättää sen edestään löytää. Saamme tekojemme mukaan. Se voi käydä vaikka niin, että henkiin jäänyt koira kuoleekin yhtäkkiä. Jotkut voisivat nimittää sitä karman laiksi, toiset antavat sille jonkun muun nimen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et pelasta lasta sinut voidaan tuomita heitteillejätöstä tai kuolemantuottamuksesta.
Ei siitä voi tuomita, jos ei pysty pelastaa. Tietysti mä ottaisin oman koirani kainaloon ja koittaisin pelastaa jonkun taaperonkin siinä samalla, jos mahdollista. Helpompihan oma koira on pelastaa, kun on samassa taloudessa, kuin itse.
Näin itsekin ajattelin. Ulos talosta on kuitenkin se ensimmäinen ajatus ja eiköhän se lemmikki mukana olisi. Naapuriin en menisi oman henkeni uhalla. Ulos talosta ja soitto hätäkeskukseen. Eiköhän sieltä tule ohjeita tilanteen mukaan.
Hyvät ihmiset, jos talo palaa niin heti kaikki ulos ja soitto numeroon 112. Lemmikit mukaan.
Oikeasti, hyvällä omallatunnolla pelastaisitte lemmikin ensin ja jättäisitte lapsen lieskoihin? Onpa tunteetonta...
Jos lapsen sijasta taloon jäisi pedofiili tai psykopaatti sarjamurhaaja niin en pelastaisi.
Lapsi tietysti. Koiran voisin vaikka kantaa palavaan taloon. Yrittänyt imuroida tänään epätoivoisesti karvoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtääköhän nuo lemmikin valitsijat, että syyllistyvät rikokseen, jos eivät pelasta ihmistä, vaikka voisivat, vaan jättävät kuolemaan. Minullakin on elämän aikana rakkaita lemmikkejä ollut, mutta en silti asettaisi eläintä samalle viivalle kuin ihmishenkeä.
Ei kukaan syyllisty mihinkään, koska tällaista tilannetta ei ole olemassa kuin palstalaisten sairaassa päässä. Kenenkään talossa ei hengaile mitään tuntemattomia lapsia.
No esim. kerrostalossa. Taidat olla koko ikäsi omakotitalossa asunut.
Kerrostalossakin palohälytyksen sattuessa jokaisen asunnon asukkaat hankkiutuvat ensisijaisesti itse ulos rakennuksesta. Talut
No joo, tässä ketjussa on kuitenkin koko ajan puhuttu jostain superdramaattisesta tilanteessa, missä palava kattokin on romahtamassa hetkellä millä hyvänsä. Jos yhdessä asunnossa palaa vaikka astianpesukone, niin ei kai siinä tapauksessa muiden asuntojen koirat tai lapset missään hengenvaarassa vielä olekaan.
Kun tarkastelee tilannetta rehellisesti, vaatimus lapsesi pelastamisesta toisen lemmikin kustannuksella on hyvin itsekäs, sillä se tarkoittaa tuskallista kuolemaa koiralle ja valtavaa surua sen omistajalle. Miksi sinä pidät oikeutenasi A) tuottaa tuskaa koiralle ja B) surua lemmikin omistajalle?
Vierailija kirjoitti:
Kun tarkastelee tilannetta rehellisesti, vaatimus lapsesi pelastamisesta toisen lemmikin kustannuksella on hyvin itsekäs, sillä se tarkoittaa tuskallista kuolemaa koiralle ja valtavaa surua sen omistajalle. Miksi sinä pidät oikeutenasi A) tuottaa tuskaa koiralle ja B) surua lemmikin omistajalle?
Koska yhteiskunnallisesti ajateltuna ihmisen elämä on tärkeämpi kuin koiran. Koirafanaatikot ajattelevat varmasti päinvastoin. Voisi ajatella enemmänkin niin että miksi pidät oikeutenasi A) tuottaa tuskaa lapselle ja B) surua lapsen vanhemmille?
Laitoin toisen ketjun aiheesta kumpi pitäisi pelastaa: sinut vai koirasi. Jostain syystä koiranomistajat eivät vastaile sinne. Oma napa onnkuitenkin koiraa tärkeämpi?
hah mitä pas kaa
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti, hyvällä omallatunnolla pelastaisitte lemmikin ensin ja jättäisitte lapsen lieskoihin? Onpa tunteetonta...
Koira on tässä vieressä, en tiedä, missä mahdollinen naapurin lapsi on tai ei ole enkä lähde savuiseen rappukäytävään harhailemaan. Lapsella on omat vanhemmat, jotka huolehtivat hänestä. Pelastuslaitos hoitaa loput.
Laitoin toisen ketjun aiheesta kumpi pitäisi pelastaa: sinut vai koirasi. Jostain syystä koiranomistajat eivät vastaile sinne. Oma napa onnkuitenkin koiraa tärkeämpi?
hah mitä pas kaa
Vierailija kirjoitti:
hah mitä pas kaa
Ei tarvis pelastaa kumpaakaan. Mun koira on niin leimautunut minuun, että en tiedä miten elelisi jonkun muun kanssa. Mennään sit molemmat kerralla jos ei onnistu molempia, ei tarvi valita vieraan.
Vierailija kirjoitti:
hah mitä pas kaa
Koira tietysti, mutta veikkaan, että pelastuslaitos priorisoi ihmiset.
"Ketjusi" ei näy...
Pelastaisin lemmikkini. Tarpeen vaatiessa pyrkisin hyödyntämään lasta lemmikkini pelastamisessa.