Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä määrin tunnette olevanne vastuussa puolisostanne

Vierailija
04.08.2025 |

Esim. hänen tekemisistään tai tekemättä jättämisistään. Olkoon sitten avo- tai avopuoliso.

Aiheuttaako vastuun tunne samalla myös vihantunnetta?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avo- tai aviopuoliso, oli tarkoitus kirjoittaa.

Vierailija
2/21 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivopuoliskon tekemisistä tunnen suurta vastuuta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En missään määrin.

Vierailija
4/21 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En missään määrin. Olen päässyt irti läheisriippuvuudesta, mikä oli ongelmani ensimmäisen aviopuolison kohdalla. 

Vierailija
5/21 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein ymmärrä kysymystä. Ihan ollaan vapaaehtoisesti yhdessä, rakastetaan toisiamme ja haluamme olla toiselle hyvä kumppani.

t. Parisuhteessa 24 vuotta ollut

Vierailija
6/21 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikin aikuinen on teoistaan vastuussa,  niitä ei sälytetä kenenkään niskoille.   Jos toisen teot ei miellytä niin näkemiin. 

Vierailija
7/21 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan tajua. En siis ole vastuussa hänen tekemisistään tai valinnoistaan, mutta luotan hänen hyvään harkintakykyynsä ja tyylitaitoonsa kyllä, niin ettei tarvitse sen puolesta huolta kantaa. Keskustellaan kuitenkin jos olen eri mieletä jostain hänen tekemisestään tai jos hän itse haluaa asiasta aloittaa keskustelun.  

Koen toki olevani osaltani vastuussa puolison ja koko perheen ja kodin hyvinvoinnista ja pärjäämisestä. 

Vierailija
8/21 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vastuussa. Inhottavasti muut ihmiset yhdistää puolisot yhdeksi ja kuvittelee että minun kautta voivat selvittää asioita joihin en ole osallinen millään tavalla. Monet kuvittelevat myös että olen puolison kanssa aina samalla kannalla oli asia mikä hyvänsä. 

Vierailija
9/21 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

0%, olen vastuussa vain itsestäni. Jos puolisoni tekee rikoksen tai toimii muuten moraalittomasti, voin ihan rauhallisin mielin erota.

Olen itse entinen läheisriippuvainen, joka tuki ja otti kannettavakseen kumppanin tekoja. Ei enää.

Vierailija
10/21 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä lie ap lopulta tarkoittanee, mutta sillä tavalla olen vastuussa aviopuolisostani, että huolehdin hänestä sairaana tai muuten toimintakyvyltään rajoittuneena. Kun ikää tulee ja terveysongelmat mahdollisesti lisääntyvät, autan jos vain itse kykenen. Elatusvastuu tulee jo laista. Jos puoliso jää jostain syystä vähäisille tuloille, maksan kyllä elämisen kuluja enemmän. Mutta me ollaan oltu yksissä kohta 30 vuotta. 

Vierailija
11/21 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

0 %

Vierailija
12/21 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mitä tarkoitetaan. En ole vastuussa hänen teoistaan tai käytöksestään. Olen vastuussa hänen elättämisestään, jos hän ei itse siihen pystyisi. Koska olen töissä terveydenhuoltoalalla, koen olevani myös aika paljon vastuussa hänen terveydestään. Olen mm. passittanut hänet lääkäriin kun epäilin hänellä yhtä sairautta, joka hänellä sitten todettiinkin. Ja pidän huolta, että hän seuraa aika ajoin verenpaineitaan, koska ne ovat vähän koholla.

Vierailija
13/21 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä on huonot elämäntavat ja jotenkin tuntuu että esimerkiksi anoppi ajattelee että minun pitäisi ottaa vastuuta 🙄

Miten estää aikuista miestä ostamasta alkoholia, makkaraa ja sipsiä? Miten pakottaa aikuinen mies lääkäriin ja hammaslääkäriin? 

Vierailija
14/21 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole millään tapaa vastuussa. Mieheni on fiksu ihminen, joka hoitaa hyvin työnsä ja osuutensa lapsista ja kotitöitä jne. Ei minun tarvitse koskaan mitenkään huolehtia hänestä. Rakastan kyllä valtavasti ja jos hän vaikka sairastuisi vakavasti, niin olisin tukena ja turvana.

Yhdessä oltu 13vuotta.

Vierailija
15/21 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastuun tunteeseen varmaan liittyy olennaisesti häpeä, siitä ettei osannut hallita puolisonsa käytöstä. Ja sitten voikin olla veitseen tarttuminen lähellä.

- ap

Vierailija
16/21 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastuun tunteeseen varmaan liittyy olennaisesti häpeä, siitä ettei osannut hallita puolisonsa käytöstä. Ja sitten voikin olla veitseen tarttuminen lähellä.

- ap

Ai tässä on kyse jostain mt-ongelmaisten parisuhteesta. No, normaalissa parisuhteessa ei tarvitse miettiä tuollaisia.

Vierailija
17/21 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai tässä on kyse jostain mt-ongelmaisten parisuhteesta. No, normaalissa parisuhteessa ei tarvitse miettiä tuollaisia.

Oletko varma, ettei parisuhde muutu normaalista epänormaaliksi, ja ennen normaalit ihmiset mt-ongelmaisiksi, kun ruuvia kiristetään tarpeeksi? 

- ap

Vierailija
18/21 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuinen on ihan itse vastuussa tekemisistään ja sanomisistaan, vaikkakin exmieheni yritti sälyttää kaikki muitten syyksi. 

Vierailija
19/21 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko varma, ettei parisuhde muutu normaalista epänormaaliksi, ja ennen normaalit ihmiset mt-ongelmaisiksi, kun ruuvia kiristetään tarpeeksi? 

- ap

Terve ihminen lähtee epäterveestä suhteesta.

Vierailija
20/21 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpikin aikuinen on teoistaan vastuussa,  niitä ei sälytetä kenenkään niskoille.   Jos toisen teot ei miellytä niin näkemiin. 

Tämä. Juuri näin. 👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kuusi