Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Atte Suutarin nettopalkka on 3650€ ja rahaa jää käyttöön 100€

Vierailija
04.08.2025 |

Suutari joutuu stressaamaan rahasta. Käyttörahaa on vain 100€, sijoitusasunnot ovat tappiollisia. Hän on siis periaatteessa köyhä.

hs artikkeli

Kommentit (101)

Vierailija
81/101 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talouden perussääntö on, että jos menot ovat liian suuret tuloihin nähden, niin rahaa ei jää tai sitä jää ainakin vähemmän. Ihmettelen miten tätä pitää vuodesta toiseen hämmästellä ihan mediassa saakka... 

Sijoitusasuntojen pois myyminen, vaikka tappiollakin, saattaisi helpottaa tilannetta. Toki tajuan että se kirpaisee, mutta eipähän sitten tarvitse enää tyhjästä asunnosta maksaa joka kuukausi. Velkaa voi kyllä jäädä, jos myyntihinta ei sitä kuittaa, silti todennäköisesti vähemmän kuin velkaa on nyt. 

Miksi kuvittelet, että asunto on tyhjä???? Tietenkin siellä on vuokralainen haloo. Vai kuvitteletko velkaisen, tyhjän espoolaisasunnon kuluiksi 500e/kk?

Eihän missään ole väitetty espoolaisasunnon olevan velkainen. Minä olen lukenut kirjoituksen aamulla lehdestä, entä

Minäkin luin sen, ja TIETENKIN se on velkainen! Mikään velaton kämppä Espoossa ei ole 500e/kk kassavirtanegatiivinen haloo.

Vierailija
82/101 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

moni kulissi kaatuu nyt ja ihmisten asuntoriskit kostaustuu. kannattaa myydä heti pois koska voi vielä joku olla ostamassa. kohta varmaan hinnat laskee. kiinan isot kaupungit kriisis. velat kaatuu ja hinnat laskee. työttömyys iso jo usa ja kiina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/101 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on netto 3000. Maksan siitä asuntolainaa, mökkilainaa ja sijoitusasuntolainaa. Sijoitusasunnon kassavirta on tällä hetkellä ehkä 50 eur negatiivinen. Ei ole ongelma. Säästöön jää about 1000 euroa kuukaudessa. En asu pääkaupunkiseudulla. Veikkaan, että se on just se juttu tässä. 

Vierailija
84/101 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tämä on varmaan sitä samaa kuin isäni köyhyys aikanaan, kun kaikki rahat on laitettu omiin harrastuksiin ja omaisuuteen, niin ei ollut varaa antaa lapsille kuin pihatöitä. Hirveän köyhää.

Kannattaa tällaisen köyhän varoa, ettei putoa alemmille olemisen tasoille, kun elää köyhänä.

Vierailija
85/101 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin ihmetyksen aihe pitäisi olla, miksi ihmeessä Suomessa 6000 e tulosta jää käteen 3000.

Koska ne IHANAT sosiaaliedut ja tulonsiirrot, joita tässä maassa niin paljon rakastetaan.

Yläkeskiluokassa pitääkin pystyä elättämään perheensä ja hankkimaan sijoitusinstrumentti.

Työn kannustimet ihan olemattomat. Ei ihme, että 10% on hakeutunut työttömiksi.

Olen miettinyt ihan samaa. Vaimo tienaa reilu kolme tonnia ja minä viisi, meidän nettopalkoissa ei ole kovinkaan monen satasen eroa.

Vierailija
86/101 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

moni elää kulissia,hyvä et asiasta puhutaan.tulee ihan lapsuuden lamat mieleen.

Vierailija
87/101 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö Aten vaimo sitten tienaa mitään.

Lankkaa kynsiään ja sheivailee

Vierailija
88/101 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoitusasunto on oma valinta, turhaa Aten valittaa ja uhriutua. Jos asunto on tappiollinen niin myyntiin vaan.

Vierailija
89/101 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka se on ja miksi pitäisi kiinnostaa, hommatkaa elämä!

Vierailija
90/101 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on bruttotulot 1100e/kk, asun kalleimmassa kaupungissa Helsingissä ja pärjään ihan hyvin ja rahaakin jää enemän käyttöön kuin 100e.

T otapa siitä mallia Atte

Sinäpä et maksakkaan yli puolta tuloistasi veroina.

Sä pysyt aina köyhänä, kun et osaa edes prosenttilaskua.

Vierailija
91/101 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle jää palkasta muutama satanen enemmän. Sijoitukset tuottaa lisäksi osinkoja n 1600e/kk. Laitan tonnin palkasta ja osingoista 100% joka kuukausi sijoituksiin  Asuntoihin en sijoitusmielessä koske. Kaikki indeksirahastoihin ja osinko-osakkeisiin. 

Asuntosijoittamisessa ei ole kuin noin kaksi hyvää puolta. Eli voit harrastaa sitä vaikka 90% vivulla jos pankki vain näyttää vihreää valoa. Toinen on arvonnousu (jota ei ole tapahtunut muutamaan vuoteen). Huonoja puolia onkin sitten roppakaupalla. Remontteja on mahdoton aina ennakoida, ne tulevat kalliiksi, vuokralainen saattaa olla perseestä, maksamattomat vuokrat muutamalta kuukaudelta syövät vuosien tuoton. Puhumattakaan jos on joku huumehörhö joka laittaa asunnon remonttiin. Joo, ei kiitos.

Vierailija
92/101 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntematta tätä tapausta, mutta aika usein käyniin, että kun tulotaso nousee --> menot nousevat myös.

Ihminen peilaa usein (tiedostamattaankin) omaa elämäänsä 'lähipiirin' elämään. Jos vaikka työkavereista suurin osa tienaa (suunnilleen) saman verran, moni voi sokaistua sille mihin rahat hänen kohdalla riittävät.

Todellisuudessa vaikka palkkataso on n. sama, monet muut asiat vaikuttavat myös siihen mihin palkka riittää:

Elääkö yksin vai onko perheellinen?

Onko omistus- tai sijoitusasunto ostettu 'julkisilta' markkinoilta ja rahoitettu 100% velalla, vai ehkä vanhemmat maksaneet 'pesämunan' ja asunto lapsettomalta Silva-tädiltä alle markkinan hinnan ostettu? 

Onko hieno auto liisattu tai ostettu 'itse maksaen', vai saako liki läpi vuoden vapaasti ajella Espanjassa pääosin asuvan sukulaisen autolla?

Harrastaako lähes ilmaista (lenkkarit, verkkarit) kävelyä, vai kalliimpia juttuja kuten purjehdusta?

Ostaako vaatteet ja muut ketjuliikkeistä vai teettääkö mittojen mukaan?

Ehkä esimerkin tapauksessakin on jonkinlainen, no sanotaanko "harha", jos tuntuu että kaikilla muillakin on sitä ja tätä (itselläkin  pitää olla!) vaikka toisen lähtökohdat voi olla ihan  erilaiset, tiedä vaikka olisi lotossa voittanut, harva sellaisista asioista huutelee.

Ja joskus ihmiset voi myös tahallaan kaunistella asioita, TAI toinen ymmärtää vahingossa väärin. Puhutaan jostain hirsimökistä Levillä, mikä onkin joku pieni 'vaja' jossain kaukana, tai ehkä loma-osake viikko tmv. 

Kannattaa elää ja ostella vaan niitä juttuja mitkä oikeasti(!) on itsell tärkeitä, ja kiri tietää että on rahaa. Ymmärrän että joku voi ajatella miten 'kiva' on maksella sijoitusasunto ja elellä sitten sen tuloilla joskus, mutta elämästä ei tiedä(!), kannattaa seki  huomioida.

Ukrainassaki  varmasti on monia koteja ja sijoitusasuntoja 'menetetty', tai sitten voi kuolo korjata (onnettomuus, sairaus) yllättäen, silloin ehkä katuu ettei ollut varaa mennä uimaan lapsen kanssa kun piti maksaa sijoitusasunnon lyhennyksiä, elämä on VALINTOJA.

Vierailija
93/101 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on suunnilleen sama palkka kuin Atella. Erotuksella, että minulla on kaksi lasta ja olen huushollin ainoa, joka tuo leipää pöytään. Vaikka se toinen tienaaja puuttuukin, ja maksettavana on yksin perheasunnon laina ja vastike, niin en minä silti kärvistelekään. Tällä palkalla eletään ihan mukavaa elämää ja jopa kesällä reissattiin. 

On Aten valinta elää kitsaasti, jotta voi maksaa sijoitusasuntoja. Vähän samaa itkua kuin Jasmin Hamid, joka asuu bossemiehensä kanssa kantakaupungissa, omistaa mökin ja sijoitusasuntoja. Ja hupsis kun korot nousivat, niin ei ollut varaa avokadoihin.

Vierailija
94/101 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiin menee yllättävän paljon. Tuntuu, että joka päivälle on joku kulu. Meillä on kolme poikaa ikähaitarilta 9-15, urheilevat ja harrastavat paljon, ja kasvavat! Lapsilisä on kulutettu ensimmäisen viikon aikana. 

Vierailija
95/101 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi helvetti tätä Suomen progressiivista verovarkautta.

Atellakin kuuden tonnin palkka ja lähes puolet varastetaan eläkeläisten ja tukiloisten taskuun.

Vierailija
96/101 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on rivitalokaksio järven rannalla. Ostin juuri eläkeläislahjaksi itselleni uuden Bemarin ja rahaa on säästössä 70 000€

Eläke netto 1400€/kk. Pyri ainakin tähän Atte!

Säästöjä noin vähän ja iskit kymmeniä tuhansia arvonsa menettävään menoerään nimeltä auto.

Et taida olla mikään talousnero.

Vierailija
97/101 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi helvetti tätä Suomen progressiivista verovarkautta.

Atellakin kuuden tonnin palkka ja lähes puolet varastetaan eläkeläisten ja tukiloisten taskuun.

Todellisuudessa edes puolet ei riitä. Aten pitää tehdä työtä myös työnantajan maksamien kulujen edestä, kuten eläkemaksu. Aten työn todellinen veroprosentti on varmaan 60. 

Tämähän ajaa siihen että kovempipalkkaisia esimiehiä juoksutetaan ihan urakalla( joku lähtee niin ketään ei palkata tilalle vaan tehtävät jaetaan), itsellänikin meni taas kesäloma siihen, että hoidin tehtaan asioita usean päivän lomasta( joka sekin pilkkoutui kun piti hoitaa projekteja)

Vierailija
98/101 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä se sijoittaminen on. Mä oon ostanut ekan asunnon 95 ja 97 seuraavan. 2010 oli yli 20 ja asuntoja tulee lisää koko ajan.

Mulla on monta tuttua vuokralla. Ovat itse saaneet etsiä asunnon, rempata ja tietää ei kkinä tarvi muuttaa pois. Vanhimmat sopimukset ovat yli 20 v vanhoja.

Taikasanat ovat sijainti ja taloyhtiön kunto. Yli 10 v ei vuokratulot ole kuitanneet lainoja, mutta kun on paljon velattomia asuntoja, vuokratuloilla kuitataan kaikki lainat, joka kk ja asunnoissa on vuokralaiset.

Niin kauan, kun rahaa on, tämä kannattaa. Meillä on 3 lasta ja tässä on heille työpaikat valmiina.

Mikä työ on vuokrata asuntoja joista hyvällä tuurilla saa muutaman prosentin tuoton sijoitukselleen?  

2010 asti vuokralla maksoi yhtiövastikkeen ja lainan. Ollaan otettu lähes kaikkiin 20 v laina ja keskimäärin asunnot on maksettu 11 vuodessa.

Onhan siinä työtä. Tehdä ilmoitus, tarkistaa hakijat, sopia näyttöjä, tehdä sopparit ja tarkistaa asunto. 

Vierailija
99/101 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselle jää palkasta muutama satanen enemmän. Sijoitukset tuottaa lisäksi osinkoja n 1600e/kk. Laitan tonnin palkasta ja osingoista 100% joka kuukausi sijoituksiin  Asuntoihin en sijoitusmielessä koske. Kaikki indeksirahastoihin ja osinko-osakkeisiin. 

Asuntosijoittamisessa ei ole kuin noin kaksi hyvää puolta. Eli voit harrastaa sitä vaikka 90% vivulla jos pankki vain näyttää vihreää valoa. Toinen on arvonnousu (jota ei ole tapahtunut muutamaan vuoteen). Huonoja puolia onkin sitten roppakaupalla. Remontteja on mahdoton aina ennakoida, ne tulevat kalliiksi, vuokralainen saattaa olla perseestä, maksamattomat vuokrat muutamalta kuukaudelta syövät vuosien tuoton. Puhumattakaan jos on joku huumehörhö joka laittaa asunnon remonttiin. Joo, ei kiitos.

Tai sun sinoitusasunnon naapurisss on huumehörhö, jota asunnon omistsja ei halua häätää

Vierailija
100/101 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä täsmää! Tämä henkilö elää Aten lompakosta tulosiirroilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi