Palkka 6k€, tiukkaa tekee
Kommentit (71)
Kyllä kyllä. Jos elämältä haluaa muutakin kuin olla maalla yksiössä asuva peräkammarin poika, niin se maksaa. Suomessa toki olet rikas, jos sinulla on rivitalokolmio ja pihassa 7v vanha Skoda. Jos olet lisäksi perinyt pienen hikisen mökin, niin olet jo ökyrikas.
Vierailija kirjoitti:
Sijoittaminen on riski, aikaisempi tuotto ei ole tae tulevasta tuotosta.
Ei asuntojen vuokraaminen koskaan ole ollut kovin kummoista toimintaa 2% tuottoineen nyt ylitarjonnan vallitessa sijoitusbuumin jäljiltä monet tekee massiivista tappiota. Sinänsä kannattaisi myydä se huono sijoitus kun vielä saa hyvin jos hinnat romahtaa jää pelkkää velkaa.
Voi voi sitä kokoomuslaista vuokralordia jonka rahat ei riitä kokoomus/persu-hallituksen toimien takia.
Kiva jakaa linkkejä, joita ei voi lukea kuin tilaaja.
Neton sieltä näki, mutta ei muita olennaisia asioita kuten perheen koko, onko puoliso töissä, mikä on puolison palkka....
Tuo n.3700 netto pk-seudulla ei ole suuren suuri summa. Mieheni tienaa tuon varsinais-suomessa ja sen lisäksi itse tienaan nettona 2700. Tämä riittää peruselämiseen kahden teinin ja lemmikin perheessa, asumme okt:ssa, kaksi autoa ja mökki on. Velkaa 70 000€. Lomamatkat on 3-5 päivää kerran vuodessa. Tietysti joku voi sanoa, että tämä on jo paljon muuta kuin peruseläminen.
15 vuotta sitten tienasimme vähemmän ja lomailtiin enemmän. Silloin oli vain okt ja yksi auto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa tapetaan hengiltä progressiivisella verotuksella. Mun palkka 600€ pienempi, silti käteen jää 3400€. Reiluako? Ei välttämättä
Mulla samat summat. Lisätöille js ylitöille olen sanonut parikymmentä vuotta ei koska niistä verottaja vie yli puolet.
No ei vie verottaja puolia lisätöistä tai ylitöistä. Suomessa on jo pitkään ollut yksi veroprosentti. Ja jos vuosiraja ei riitä sen voi nostaa ylöspäin esim. Kesäloman jälkeen ja veroprossa ei siitä hirveästi hypähdä.
Vierailija kirjoitti:
Tulispa eu-direktiivi että kaikille 10% tasavero ansiotuloista ja julkinen sektori sen mukaan.
Jos tasavero tulee se on n. 30%.
Vierailija kirjoitti:
Mullakin on yks mieslapsi kaveri, joka tienailee 3600€/kk, ei nyt mikään hirveä summa, mutta tuosta jää verojen jälkeen about 2600€/kk ja asumismenot 850€/kk(ei kilpailuta asuntolainaansa ja on tyytyväinen 1,5% marginaaliin) ja valittaa kuinka mihinkään ei jää rahaa eikä pysty säästämään. Sitten kun ruvetaan avaamaan tilannetta, niin makselee kuukaudessa useasta striimauspalvelusta sekä spotify, maksaa discordin nitrosta, maksaa chatgpt:stä, ei osaa kilpailuttaa sähkösopimusta vaan maksaa jotain 9s/kwh ja 5,9€/kk perusmaksua, huuattaa kylppärinsä sähkölämmitystä ihan täysillä, ei kilpailuta vakuutusta, ei kilpailuta puhelinliittymä ja maksaa siitä 27€/kk, kyseinen henkilö ns. Simppi ja makselee twitchissä naisstriimaajille subeja. Netti pitää olla yksiössä 500m ja maksaa siitäkin 39€/kk, puhelin pitää olla Samsungin 1400€ lippulaiva, jota maksetaan osarilla. Ostaa pelien game passeja joista saa lisää pixeleitä peleihin. Muutam
No jos asunto (huom., omistusasunto) vie vain 850, niin jäähän tuossakin nyt pelimerkkejä jopa 1750 euroa? Joo pienistä puroista jne., mutta nuo listailemasi nyt eivät montaa kymppiä vie kuussa per palvelu. Eli yhteensäkin ehkä jotain pari sataa max? Ja yksin (?) yksiössä asuva mies, niin kaiken voi käyttää itseensä.
Voiko joku copioida jutun tekstin? Maksumuurin takana ei näy ja vaikea kommentoida tilannetta tietämättä lisää.
Itsellänikin on palkka yli 6000 euroa kuussa, kaksi teiniä "vuoroviikoin" (todellisuudessa nykyään lähes aina mun luona) eli ei elareita. Lapsilla kalliit harrastukset. Asumme keskiluokkaisella alueella Helsingissä. Rahat riittävät, mutta elämä ei ole millään tasolla ylellistä. Vaikka asuntomme maksoi kiitettävän paljon, ei se varustelultaan ja kooltaan eroa ihmeemmin tuilla elävien yh:hoiden kaupungin vuokrakämpistä, toki naapurit ovat rauhallisempia. Euroja ei kuitenkaan täydy ihmeemmin laskeskella ja matkoihinkin on varaa.
Palkka bruttona 6 k ja siitä siis käteen jää sen n. 3.5.
Työnantajallehan kustannus on vielä paljon enemmän kuin tuo 6k. Miettikää, paljonko työnantaja maksaa työntekijästään vrt paljonko työntekijä saa siitä nettona käteen.
Ja kun se työntekijä palkkapäivän jälkeen ostaa tuolla 3.5k:llaan jotain, niin myytävissä tuotteissa on yleisesti ottaen ALV 25.5%.
Tietysti saattaa olla että täytyy myös liikkua paikasta toiseen jolloin täytyy maksella mm. ajoneuvovero, vakuutusmaksut, bensat tai/ja sähköt, katsastus, huollot, jne jne jne.
Suomen kokonaisveroaste on aivan järjetön.
Tunnut olevan asiantuntija, niin voitko näin työttömälle neuvoa, että miten kelan taikaseinästä saa 1500€/kk? Itse saan kelan taikaseinästä 536€/kk joka ei riitä edes vuokraan ja loput menee säästöistä.