Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huomenna töihin äitiysvapaalta, lohduttakaa:(

Vierailija
03.08.2025 |

Olen ihan sydän särkyneenä siitä, että tämä kotona oleminen tuon lapsen kanssa on nyt ohi. Surettaa että tää aivan ainutlaatuinen aika on takana ja tyttö ei ikinä tuu enää olemaan noin pieni ja mun ikioma. Itkettää, enkä haluaisi laittaa lasta edes nukkumaan kun en kestä että tää päivä päättyy. Töihinpaluu ei sinänsä ahdista yhtään, päinvastoin, pidän työstäni, mutta tää äitiysvapaa ja vanhenpainvapaa on vaan ollut niin ihanaa ja parasta (vaikka tietenkin ajoittain myös ihan kamalaa:D). Jos jollain on kokemusta ja lempeitä sanoja, kuulisin niitä mieluusti. Haluaisin lukea ennen kun käyn nukkumaan jotain lohduttavaa.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkaako isä nyt lapsen kanssa ettei tarvi lähteä päiväkotiin pienenä?

Ei, lapsi menee päiväkotiin, mutta ei ole siis 9kk ikäinen, mitä joku tuolla ylempänä ilmeisesti ehkä oletti. Olen pitänyt tähän samaan syssyyn paljon pitämättömiä lomia ja muutaman hoitovapaa kuukauden, joten on jo piirun yli 1,5v. Ja oisin ehkä voinut olla vielä pidempään, mutta omien uratavoitteideni takia nyt on hyvä hetki mennä, vaikka sattuukin. Lopulta se aika meni vaan liian nopeasti.

Kiitos kaikille, ihanaa kun vierailta ihmisiltä löytyy empatiaa tilanteessa, jossa ite on vähän hukassa.

Vierailija
22/39 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En viitsinyt lukea. PÄÄSET kotoa töihin ja olet siitä toivottavasti haltioissasi. Muu olisi sairasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milläköhän lapsettomat tyydyttävät tarpeitaan ja kuka kannattelee heidän merkityksellisyyden tunnettaan? Ovat niin olevinaan kun eivät pakota omaa lastaan kuolemaan. Ällöttäviä pyhimyksiä.

Vierailija
24/39 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsi aloittamassa päiväkodin? Itse palasin töihin niin että puoliso hoito lasta oman perhevapaansa ajan vielä joten lasku oli pehmeä. Kun päiväkoti alkoi nii itseä helpotti se, että näin miten paljon iloa päiväkoti toi pienelle ihmiselle. Uusia kokemuksia, ystäviä ja kauheasti uutta oppia. Lapsi oli heti hyvin mukana ja tottui uuteen elämäntyyliin. Muutokset jännittää ja surettaa joskus mutta kunhan ei tartuta sitä lapseen niin kaikki menee hyvin. Hyvin se menee, älä liikaa mieti asiaa. :)

Vierailija
25/39 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vasta luin että lapsi tosiaan aloittaa päiväkodin. Omani aloitti vähän yli 1-vuotiaana ja vaikka nyt palstamammat kauhistelee, niin kaikki meni super hyvin. :D Menee varmasti teilläkin! 

Nro 24.

Vierailija
26/39 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahden lapsen äiti samassa veneessä huomenna!

Anna itsellesi lupa tuntea. Saat olla surullinen siitä, että "joudut" antamaan lapsesi muille huomenna. Se kertoo siitä, että olet ihana rakastava äiti. Ja ihana rakastava äiti saa luotsattua perheen läpi hoidon alkamisestakin.

Lapsen kasvaminen on loputonta luopumista joka päivä, huomenna hän ei enää ole niin pieni kuin tänään. Ja vuodet vierii nopeaan. Ääretön ylpeys ja ilo lapsen kasvamisesta tuo mukanaan myös mielettömän haikeuden ajasta, joka ei koskaan palaa.

"Lapseni,

maailmalle minä sinut synnytin,

että hymyilisit hymyn heidän ilmeettömille kasvoilleen,

antaisit kukastasi tuoksun ja värin heidän arkeensa,

laulaisit hiljaisuutta heidän kiireeseensä,

nauraisit iloa heidän tyhjyyteensä,

menisit heidän luokseen sateisina päivinä.

Menisit,

katson kun menet

ja sylini ikävöi sinua,

mutta elämälle mi

Olipa kaunis runo, kiitos tästä! Melkein tuli tippa linssiin. 

Vierailija
27/39 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin edellisen vauvavuoden jälkeen niin finaalissa, että päiväkodin alku oli helpotus. Olen iloinen puolestasi, koska ilmeisesti äitiysloma on ollut sinulle antoisa eikä liian raskas. Ylipäätään Suomessa voimme olla iloisia, että meillä on mahdollisuus olla aika pitkään kotona pikkuisten kanssa. Teetkö kuitenkin alkuun lyhennettyä työviikkoa? Ehkä siinä tapauksessa vähän lohduttaa ajatus, että hoitoviikot eivät ole lapselle alkuun kovin pitkiä?

Tsemppiä!

Kiitos tsempistä! Teen lyhennettyä viikkoa, ja se kyllä auttaa jo aika paljon. 

Ymmärrän myös tosi hyvin, että töihinpaluu voi olla myös helpotus. Olisi ollut mullekin jos olisi kysytty vuosi sitten, kun lapsi oli vielä pienempi, kadehdin puolisoani, joka sai lähteä töihin aamuisin. Osittain siksi myös tuntuu pahalta kun viime kuukaudet on ollut elämäni ihanimpia, enkä tajunnut ja osannut nauttia aikasemmin kun olis voinut. 

Helpottaa myös se että tyttö on tykännyt olla päiväkodissa sen mitä harjoiteltu on. Ei itkenyt sinne jäädessään, eikä sielä yksin ollessaan ja meni pihalla innoissaan muita katsomaan, on siinä suhteessa tosi reipas. En halua edes kuvitella miten kamalaa on jättää lapsi, jolle jo harjoitteluaika on ollut raskas ja on jäänyt itkemään pihalle.

Vierailija
28/39 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tulee varmasti menemään hyvin ja arki alkaa rullata. Seurasin sydän syrjällään  vuosi sitten kun mun lapsenlapsi meni aika lailla samanikäisenä tarhaan, yllättävän kivuttomasti ja nopeasti se sinne sopeutui ja hyvin on mennyt. 

Tsemppiä huomiseen, kaikki järjestyy.

Vierailija
29/39 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa muuta en osaa sanoa 

Vierailija
30/39 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet tietenkin tyhmä hoitaja. Ei armoa hoitajille. 

Vierailija
31/39 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vali vali ja töihin. Omia valintoja kaikki. Ei heru sitä sääliä ja sympatiaa.

Toivottavasti päiväkotielämä alkaa iloisesti :)

Vierailija
32/39 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ahdisti aikoinaan myös. Mutta jostain syystä lapsi sujahti päivähoitoon ihan helposti, äidillä oli hankalampaa sopeutua. Mutta toisaalta tuntuu hyvältä viettää muutama tunti  (teen 80% tuntimäärää)aikuisten parissa, niin jaksaa myös kotona touhuta.  Sopivassa tasapainossa. Ja rahalle tietysti löytyy aina käyttöä, se kotihoidon tuen määrä kun ei jätin iso ole. 

Vierailija
33/39 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. lääkäreiden taso on laskenut alan naisistumisen myötä. Ei osaaminen ja kokemus kartu poikimisvapailla.

Meillä aloitti töissä harjoittelija ja heti vakinaistamisensa jälkeen merkitsin kalenteriin milloin hänen työnsä siirretään minulle, eli noin 9kk päästä. Piti paikkansa.

Vierailija
34/39 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajat ovat loppujen lopulta hölmöläisiä. Lääkelaskutkin ovat ihan kauheita näille pölhöille. 

Vierailija
35/39 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. lääkäreiden taso on laskenut alan naisistumisen myötä. Ei osaaminen ja kokemus kartu poikimisvapailla.

Meillä aloitti töissä harjoittelija ja heti vakinaistamisensa jälkeen merkitsin kalenteriin milloin hänen työnsä siirretään minulle, eli noin 9kk päästä. Piti paikkansa.

Miksei liikakansoittajien tilalle oteta sijaisia, kun työttömiä on puoli miljoonaa?

Vierailija
36/39 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei liikakansoittajien tilalle oteta sijaisia, kun työttömiä on puoli miljoonaa?

Kyllähän monikin pienyritys on palkannut sijaisia ja mennyt konkkaan, kun myös sijainen on jäänyt lisääntymislomalle ennen pätkän loppua ja hänellekin on pitänyt ottaa sijainen, joka myös jäänyt lisääntymislomalle.

Vierailija
37/39 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei, ei saa enää maata myöhään maxisloggeissa ja somettaa aamusta iltaan yhteiskunnan ja miehen piikkiin! Nyt pitää uhriutua äitiyden varjolla!

Vierailija
38/39 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt vasta luin että lapsi tosiaan aloittaa päiväkodin. Omani aloitti vähän yli 1-vuotiaana ja vaikka nyt palstamammat kauhistelee, niin kaikki meni super hyvin. :D Menee varmasti teilläkin! 

Nro 24.

Sama meillä. Juttelin hoitajan kanssa, kun kävimme tutustumassa paikkaan. Hän sanoi, että 1 v sopeutuu helpommin päiväkotiin kuin uhmaikäinen 2v. Ensimmäisen päivän iltana kyselin päivän kulusta. Lapsi oli aamupäivällä kiivennyt pari kertaa hänen syliinsä, mutta jo pienen hetken päästä oli taas menossa. Meillä saatiin kylläkin pidettyä päivät maltillisen mittaisena, kun isä vei aamulla ja minä hain illalla. 

Ihan terve ja täyspäinen ihminen tuosta kasvoi. Ja edelleen kotona käydessään käpertyy hetkeksi ihan liki, vaikka on 15 cm minua pidempi ja tyttöystävä istuu vieressä. Läheisen ja lämpimän suhteen loimme aikaisesta päiväkotielämän alkamisesta huolimatta.

Vierailija
39/39 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täyttääkö lapsesi jo 3 vuotta? Jos ei, niin hoitovapaata (Kelan tukea nostaen) saa töistä pitää yhteensä 2 pätkässä siihen saakka, että lapsi on 3v. Eli vielä myöhemmin on mahdollista jäädä kotiin uudestaan lapsen kanssa, jos tulee olo, että ennen 3:a vuotta haluat. :)

Ja jos lapsesi jo on sen 3v, niin varmaan on hänellä ihan mukavaa hetken päästä päiväkodissa, koska siellä on paljon kavereita. 3-vuotiaana niistä ikätovereiden leikeistä on jo paljon hyötyä lapselle. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yhdeksän