Väite: Opintolaina kannattaa aina nostaa ja sijoittaa!
Opintolainaa on pitkään kutsuttu ilmaiseksi rahaksi. Varmaan jo 15 vuotta on neuvottu monessa yhteydessä nostamaan se, vaikka ei edes tarvitsisi ja sijoittamaan, koska sijoituksille saa kuulemma kovemman tuoton aina kuin mitä opintolainan korot ovat. Nykyään myös Kela maksaa osan opintolainasta puolestasi pois, jos valmistut tavoiteajassa.
Näiden asioiden kanssa viime kevään painiskelleena, en voisi olla enempää eri mieltä. Olen ottanut opintolainaa ja olen viime aikoina myös joutunut tekemään isoja päätöksiä sijoitusten suhteen. Opintolainan ottaminen kaduttaa siis niin älyttömästi. Se oli äärimmäisen typerä päätös. Olisin aivan varmasti pystynyt silloin aikoinaan järjestelemään talouteni paremmin ja olemaan ottamatta sitä lainaa. Mutta kun kaikki ympärillä hoki näitä mantroja: Ilmaista rahaa, valtiontakaus, ilmaista rahaa, ota, ota, ota. Niin minähän nuoruuden hölmöydessä sorruin ja otin. Nyt sitä onkin sitten hampaat irvessä lyhennetty vuosikausia ja korkojen plus pankin kulujen kera onkin kuin joka kuukausi polttaisi seteleitä, puuf, sinne meni taas rahaa. Kaikki sijoitukset eivät myöskään ole olleet plussalla, ja niistäkin muuten menee veroja ja muita kuluja. Joten oli kyllä absoluuttinen idioottimaisuus ottaa sitä lainaa.
Ihmettelen myös, miten kukaan vastuullinen talousguru voi neuvoa sijoittamaan ja pelaamaan VELKArahalla, eli rahalla, jota sinulla ei käytännössä ole, ja jonka joudut korkojen ja kulujen kera maksamaan takaisin. Nordnetissä lukee ihan jokaisen rahaston, jopa äärimmäisen matalan riskin rahastojen kohdalla, että sijoittamiseen liittyy aina riski. Koskaan ei pitäisi sijoittaa enemmän kuin on varaa hävitä. Oikea aika sijoittamiselle on, kun on ylimääräistä rahaa, jota sijoittaa.
Mitä mieltä te muut olette? Nythän opiskelusta ollaan tekemässä entistä enemmän velkavetoista ja osalla on kymppitonnien lainat niskassa valmistuessa.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintolaina kannattaa nostaa ja sijoittaa ainoastaan siinä tapauksessa että tietää mitä on tekemässä. Muussa tapauksessa ei kannata nostaa opintolainaa jos ei ole pakko.
Onko sinulla sellainen kristallipallo, joka kertoo varmuudella voittavat hevoset?
Ei tietenkään ole, mutta olen sijoittamista harrastellut tässä ihan menestyksekkäästi viime vuodet että uskaltaisin opintolainani sijoittaa jos sellainen minulla olisi. Luulen, että moni nuori pystyisi samaan jos on jo useamman vuoden kokemusta asiasta.
Paino sanalla useamman vuoden kokemuksella. Silti kokeneet ja ammattilaisetkin tekevät virheitä. Saati joku juuri kotoaan muuttanut 18-vuotias, jolla ei ole vielä sitä kokemusta sijoittamisesta. Oppirahat tulee aina kaikessa maksettavaksi.
Tietenkin kannattaa, jos tietää valmistuvansa tavoiteajassa ja tietää työllistyvänsä varmasti opintojen jälkeen, vaikkapa isin firmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sä saat opintolainahyvityksen niin en näe kyllä syytä, etteikö se kannattaisi. Etenkin jos se pääoma on edelleen sijoituksissa.
Jos saat. Paino sanalla JOS. Ja sekin taitaa maksimissaan olla vain 40% koko otetusta lainasta. Yhä jää useita tonneja takaisin maksettavaksi.
Ja jos opintojen aikana käy jotain, vaikka sairastuu, joutuukin ottamaan työvuoroja, tai ei yksinkertaisesti pääse kaikille kursseille, tai läpäise jotain, niin sittenhän sitä onkin totaalisen kusessa.
Vain 40%? Eikö se ole ihan hitokseen paljon ilmaista rahaa? Kyllä se tavoiteaika on sen verran pitkä, että ei ihan pikkulipsahdukseen kaadu se hyvitys.
Sehän ei ole edes puolet lainasta. Eli jos otat sen 30-40k€ lainaa, niin siitä jää pari
Sille hyvitykselle on maksimimäärä: 300 op tutkinnolle 6200 euroa ja 210 op tutkinnolle 4120 euroa. Ei siis lähellekään 40 prosenttia koko lainasummasta, jos on mennyt nostamaan 30-40 k€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijoittaminen ei ole pelaamista.
Mieti vaikka kiinteistörahastoihin, tai Venäjä rahastoihin rahansa menettäneitä. Maailmassa on paljon huonoja sijoituksia, joskus riskit käy ilmi myöhemmin. Tai ihan Suomessa ICON kuplaa, ihmiset menetti miljoonia rahaa sijoittamalla kiinteistöihin. Sijoittajina oli jopa kovatasoisia rahoitusalan ammattilaisia.
KUKAAN ei käske laittaa KAIKKIA rahojaan yhteen kohteeseen. eli JÄRKEVÄLLÄ riskien hallinnalla YKSIKÄÄN NOISTA ei olisi ollut ongelma kokonaisuuden kannalta.
1) Kiinteistörahastoissa rahat ovat yhä tallessa, rahastoja EI OLE LOPETETTU, ainoastaan sieltä rahojen pois saanti on viivästynyt.
2) ryssärahastot ovat AINA kaikissa luokiteltu ERITTÄIN RISKISIKSI, asteikon tappiin up to eleven. ja sokea reettakin näki mihin suuntaan venäjä on kehittymässä, joten aikaa kyllä oli reagoida.
3) ICON nyt oli puhdas kusetus eikä investointi. Ei wincapitat ja onecoinitkaan olleet sijoituksia. Kyllä minulle KAIKKIA näitä on yritetty myydä mutta yhteenkään en lähtenyt. "kovatasoisia rahoitusalan ammattilaisia" on ollut mukana myös wincapitasssa ja one coinissakin. Ja on väärin puhua näistä "sijoittajina", Huijauksen eli rikoksen UHREJA he oliviat ja menivät huijauksiin ahneuksissaan ja jättivät varoitusmerkit huomioimatta. Huijaus kaikissa näissä rakennettiin nimenomaan siten että vetoavat ihmisten ahneuteen.
Olen sijoittanut 90-luvulta asti, ja tällä hetkellä elän sijoittamalla, joten tasan tarkkaan tiedän että sijoittaminen EI OLE pelaamista, Riskiä siinä toki otetaan, mutta kun tekee kotiläksynsä ja hallitsee riskit niin sijoittaminen tuottaa varmasti. Tällä hetkelläkin minulla on yli 100 yhtiötä seurannassa ja omistan 70 yhtiötä.
Vierailija kirjoitti:
Opintolainan saa korkoineen kokonaan anteeksi jos kaikki ei mene hyvin. Itse sain 16000e korkoineen anteeksi ja lyhensin jo lainaa. Mitään kuluja ei tullut ja luottotiedot pysyivät.
Näinhän sitä opintolainaa on kärjistäen pankit halunneet ja yrittäneet myydä. Koska oabkkinin voinut olla lähes varna, että valtiontakaamana se kyllä saa omansa pois.
Sensijaan on tavattu unohtaa kertoa, että joitta oointolainaa eivtarvitsisi maksaa takaisin tai riittäisi, että maksaa siitä vain osan ja "hyvinvointi valtio" jättäisi perimättä takaisin lainakuluja, jos se on joutunut ne maksamaan, niin lainan ottajan oma talous olisi tullut pääsääntöisesti olla useita vuosia (muistaakseni ainakin 5 vuotta) hyvin kurja ja heikossa tilassa.
Mutta onhan tämä toki parempi tilanne kui tilanne, jola yleisempi muyalla maailmassa, kossa vanhemmat tai suku takaa tai maksaa opinnot ja opiskelija on heille vastaavasti vuosia velkaa; tai vähintään heidän talutus- nuorassa.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintolaina kannattaa nostaa ja sijoittaa ainoastaan siinä tapauksessa että tietää mitä on tekemässä. Muussa tapauksessa ei kannata nostaa opintolainaa jos ei ole pakko.
Onko sinulla sellainen kristallipallo, joka kertoo varmuudella voittavat hevoset?
Ei tietenkään ole, mutta olen sijoittamista harrastellut tässä ihan menestyksekkäästi viime vuodet että uskaltaisin opintolainani sijoittaa jos sellainen minulla olisi. Luulen, että moni nuori pystyisi samaan jos on jo useamman vuoden kokemusta asiasta.
Paino sanalla useamman vuoden kokemuksella. Silti kokeneet ja ammattilaisetkin tekevät virheitä. Saati joku juuri kotoaan muuttanut 18-vuotias, jolla ei ole vielä sitä kokemusta sijoittamisesta. Oppirahat tulee aina kaikessa maks
Tottakai tällaisia nuoria on olemassa joilla on jo tuohon ikään mennessä useamman vuoden kokemus asiasta. Aina on olemassa se hyväosainen porukka joka pelaa oman pelinsä hyvin ja opettaa nämä taitonsa myös jälkeläisilleen, minkään muun luuleminen on todella naiivia ajattelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sä saat opintolainahyvityksen niin en näe kyllä syytä, etteikö se kannattaisi. Etenkin jos se pääoma on edelleen sijoituksissa.
Jos saat. Paino sanalla JOS. Ja sekin taitaa maksimissaan olla vain 40% koko otetusta lainasta. Yhä jää useita tonneja takaisin maksettavaksi.
Ja jos opintojen aikana käy jotain, vaikka sairastuu, joutuukin ottamaan työvuoroja, tai ei yksinkertaisesti pääse kaikille kursseille, tai läpäise jotain, niin sittenhän sitä onkin totaalisen kusessa.
Vain 40%? Eikö se ole ihan hitokseen paljon ilmaista rahaa? Kyllä se tavoiteaika on sen verran pitkä, että ei ihan pikkulipsahdukseen kaadu se hyvitys.
Sehän ei ole edes puolet lainasta. Eli j
Joo, ja se tavoiteaika alkaa raksuttaa ensimmäisestä korkeakoulupaikasta, jonka otat vastaan. Eli jos aloitat ammattikorkeassa ja vaihdat myohemmin yliopistoon, se lasketaan siihen mukaan.
Alempi tutkinto on 3,5 vuotta ja ylempi 7 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijoittaminen ei ole pelaamista.
Mieti vaikka kiinteistörahastoihin, tai Venäjä rahastoihin rahansa menettäneitä. Maailmassa on paljon huonoja sijoituksia, joskus riskit käy ilmi myöhemmin. Tai ihan Suomessa ICON kuplaa, ihmiset menetti miljoonia rahaa sijoittamalla kiinteistöihin. Sijoittajina oli jopa kovatasoisia rahoitusalan ammattilaisia.
KUKAAN ei käske laittaa KAIKKIA rahojaan yhteen kohteeseen. eli JÄRKEVÄLLÄ riskien hallinnalla YKSIKÄÄN NOISTA ei olisi ollut ongelma kokonaisuuden kannalta.
1) Kiinteistörahastoissa rahat ovat yhä tallessa, rahastoja EI OLE LOPETETTU, ainoastaan sieltä rahojen pois saanti on viivästynyt.
2) ryssärahastot ovat AINA kaikissa luokiteltu ERITTÄIN RISKISIKSI, asteikon tappiin up to eleven. ja sokea reettakin näki mihin su
Kommenttisi loppuosa mitätöi koko juttusi tämän keskustelun kontekstissa. Olen sijoittanut jo 90-luvulta asti. Eli vähän eri homma kuin Veeti 18v.
Toisekseen, ICON hallinnoi useita kiinteistöjä, jopa arvokkailla paikoilla Helsingissä. Ihan varmsti sinä et sitä huijaukseksi tiennyt ennen kuin homma kosahti kunnolla, kuten ei tiennyt jopa pankinjohtajatkaan.
Vierailija kirjoitti:
Sille hyvitykselle on maksimimäärä: 300 op tutkinnolle 6200 euroa ja 210 op tutkinnolle 4120 euroa. Ei siis lähellekään 40 prosenttia koko lainasummasta, jos on mennyt nostamaan 30-40 k€.
eli suht varma 6200 euron TUOTTO sille velalle. Käytännössä jos on nostanut vaikka 5000 euroa /kvartaali viimeisen 4 vuoden aikana ja sijoittanut sen sp500 seuraavaan tuotot uudelleen sijoittavaan etf:ään olisi opiskelijalle jäänyt lainan (ja sen korkojen) maksun jälkeen käteen mukava noin 6000 täysin ilmaista rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Kommenttisi loppuosa mitätöi koko juttusi tämän keskustelun kontekstissa. Olen sijoittanut jo 90-luvulta asti. Eli vähän eri homma kuin Veeti 18v.
Toisekseen, ICON hallinnoi useita kiinteistöjä, jopa arvokkailla paikoilla Helsingissä. Ihan varmsti sinä et sitä huijaukseksi tiennyt ennen kuin homma kosahti kunnolla, kuten ei tiennyt jopa pankinjohtajatkaan.
Kuitenkin KAIKKI MERKIT iconin kohdalla huusivat punaisella. Sanoin muutamille kavereillenikin että "tää homma kusee, ei ole kaikki kunnossa" eikä ollut. Eli kyllä tiesin ennen kuin kosahti että kusetus on. Se että joku random pankijohtaja ei tiedä, etteikö joku toinen voisi "tietää". Eli en minäkään sitä faktisesti tiennyt, vaan kaikki merkit minulle kertoi että tähän ei kannata mukaan lähteä. Jälkikäteen voi sanoa että tässä tapauksessa minä olin oikeassa, pankinjohtaja väärässä. Ja miksikö tiesin? olen minäkin jättänyt ahneuksissani huutomerkit huomioimatta, ja sijoitus on mennyt penkin alle. On jopa kohteenseen sijoitettu pääoma menetetty kokonaan Chapter 11 iskettyä päin naamaa. Mutta Tässä se hajautuksen taika tulee, kun ei ole kaikki munat samassa korissa niin ei mene koko pääoma, meni vain 5000 euroa, kun olin kuitenkin varovainen sijoituksessani.
Suht varma, jos hyvityksen saa? Niitä aikoja on tiukennettu, eli 3,5 vuotta ja 7 vuotta kandi plus maisteri. Vaikka olisit poissaolevana, tai vaihtaisit alaa, se kaikki lasketaan tuohon mukaan.
Riskitöntä, ilmaista rahaa opintolaina ei ole. Pitää ottaa huomioon korot plus pankin kulut. Ja jos teet tuottoa, tai saat voittoja sijoituksista, niistäkin kulut ja verot. Plus hajautus ja ajoitus jne.
Varmasti joku nuori voi saada homman kannattamaan, mutta on vain edesvastuutonta väittää, että kaikki saavat.
Vierailija kirjoitti:
ja sinä et tietänkään ole mitään jälkikasvullesi koskaan opettanut?
Minä olen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuitenkin KAIKKI MERKIT iconin kohdalla huusivat punaisella. Sanoin muutamille kavereillenikin että "tää homma kusee, ei ole kaikki kunnossa" eikä ollut. Eli kyllä tiesin ennen kuin kosahti että kusetus on. Se että joku random pankijohtaja ei tiedä, etteikö joku toinen voisi "tietää". Eli en minäkään sitä faktisesti tiennyt, vaan kaikki merkit minulle kertoi että tähän ei kannata mukaan lähteä. Jälkikäteen voi sanoa että tässä tapauksessa minä olin oikeassa, pankinjohtaja väärässä. Ja miksikö tiesi
Meni vain 5000€? Se on monelle opiskelijalle paljon rahaa.
Toisekseen, Meinaat, että ihmiset todella saavat rahansa vielä ulos näistä kiinteistörahastoista?
Vierailija kirjoitti:
Meni vain 5000€? Se on monelle opiskelijalle paljon rahaa.
Toisekseen, Meinaat, että ihmiset todella saavat rahansa vielä ulos näistä kiinteistörahastoista?
Minulla on sääntö että yhteenkään kohteeseen en sijoita kuin maksimissaan 5% kokonaissijoituspotista. Tässä tapauksessa oli vieläkin vähemmän.
ja kyllä se mahdollisuus että sieltä rahoja vielä tulee on vielä olemassa. Minulla ei ole tosin rahastoissa merkittäviä sijoituksia, eikä näissä kiinteistörahastoissa ollenkaan. Olivat alun alkaenkin liian epälikvidejä minulle, kuten metsärahastotkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eli suht varma 6200 euron TUOTTO sille velalle. Käytännössä jos on nostanut vaikka 5000 euroa /kvartaali viimeisen 4 vuoden aikana ja sijoittanut sen sp500 seuraavaan tuotot uudelleen sijoittavaan etf:ään olisi opiskelijalle jäänyt lainan (ja sen korkojen) maksun jälkeen käteen mukava noin 6000 täysin ilmaista rahaa.
Niin sille lainamäärälle on myös maksimi, ei sitä voi nostaa 5000 euroa per kvartaali vaan laskennallisesti korkeintaan 850 euroa per opiskelukuukausi eli 7650 euroa per lukuvuosi jos ei opiskele kesällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin sille lainamäärälle on myös maksimi, ei sitä voi nostaa 5000 euroa per kvartaali vaan laskennallisesti korkeintaan 850 euroa per opiskelukuukausi eli 7650 euroa per lukuvuosi jos ei opiskele kesällä.
ei muuta suhdelukuja mihinkään. Ainoastaan euromäärät muuttuu, Laskin sen tuon että opiskelijalle on ehtinyt kertyä 40 000 euroa lainaa. Itse suoritin maisterintutkintoni 4 vuodessa.
Kuka niin neuvoo? Velkarahalla sijoittamisen lopputulos nähtiin jo 90-luvun lamassa.
Vierailija kirjoitti:
Kuka niin neuvoo? Velkarahalla sijoittamisen lopputulos nähtiin jo 90-luvun lamassa.
Onhan se asuntosijoittajien velkavivutuskin nyt vähentynyt, ei ole hehkuttavia juttuja enää siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja sinä et tietänkään ole mitään jälkikasvullesi koskaan opettanut?
Minä olen.
Ikinä, ikimaailmassa en antaisi oman teinin ottaa velkaa 40 000€ sitä varten, että sijoittelee sen johonkin. Siis ei todellakaan.
Voisin itse toki heittää teinille muutaman tonnin ja sanoa, että sijoita fiksusti ja katsotaan mitä tapahtuu. Mutta enpä neuvoisi omaa lasta ottamaan pankista lainaa kymmeniätuhansia sijoittamista varten. Siinä on aina riskejä.
Ja mikä on tämä mentaliteetti joillain ketjussa, ettei se haittaa mitään, koska lainaa ei tarvitse maksaa takaisin? Tietenkin velat tulee maksuun. Korkojen kera. Toinen juttu kokonaan on, jos on niin pahasti sairas, ettei koskaan työntekoon enää pysty, mutta sehän on asia aivan erikseen.
Sä tai sun lapset eivät edes tajua kuinka hyväosaisia olette.