Tätini ja vanhempani jäivät 90-luvulla kevyestä työstä eläkkeelle 55-vuotiaana ja 58-vuotiaina
Koska haluttiin että riittää työtä nuoremmille. Arvio menikin täysin pieleen. Tuo oli todellinen emämoka mutta eipä tuostakaan kukaan joutunut vastuuseen.
Kommentit (700)
Vierailija kirjoitti:
Asumistuessa otetaan huomioon bruttopalkka eli verot mukana ja lomarahat. Ja sitten puolison työttömyyskorvaus bruttona eli verot mukana. Eli ei saa mitään, jos toinen on työtön.
Eli lukee tässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtönkin saa työmarkkinatukea 595 ja joutuu maksamaan korkeita vuokria. Moni lapsiperhe asuu kaksiossa tai kolmiossa vuokralla. 4 h + k olisi liian kallis vuokrata.
Jos työmarkkinatuen saajalla on lapsia niin hän saa vähintäänkin lapsilisää. Mikäli hän sattuu olemaan yksinhuoltaja niin hän saa myös elatusmaksut ja asumistukea.
Ei saa, jos puolisolla pieni palkka ja työssäkäynnistä tulee kuluja esim. auton kulut.
Yksinhuoltajalla ei ole puolisoa. Mutta niin jos parisuhteen toinen osapuoli on töissä niin kyllä silloin menee paremmin kuin tilanteessa jossa pitäisi pelkällä työmarkkinatuella pärjätä ja toisaalta työmarkkinatuella on tarkoitus pärjätä vain sen aikaa
Ei mene, jos olet lähihoitaja päivätyössä ilman lisiä eli palkka 2400 brutto - verot ja 2 lasta niin puolisosi saa pelkän 595 työmarkkinatuen.
Ette saa muita tukia edea vuokralla.
Jos sun palkka on 2400 brutto - verot ja eläkemaksut niin pärjäättekö hyvin, jos 2 lasta ja puolison palkka vaihtuu 595 työmarkkinatukeen, kun tulee potkulaki?
Vierailija kirjoitti:
Jos sun palkka on 2400 brutto - verot ja eläkemaksut niin pärjäättekö hyvin, jos 2 lasta ja puolison palkka vaihtuu 595 työmarkkinatukeen, kun tulee potkulaki?
Jos ette pärjää niin kannattaa säästää rahaa, koska muita tukia ei tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Suomi muuttuu vuokra-asujien maaksi."
Ja tästäkö täällä syytetään eläkeläisiä???
Miten voi olla jonkun 40-50-luvulla syntyneen ihmisen vika, että Suomi muuttuu vuokra-asujien maaksi 2020-luvulla?
Hirveä viha eläkeläisiä kohtaan, jotka on ihan syyttömiä nykytilanteeseen. Yhtään uutta työpaikka ei synny, eikä yhdenkään patkätyöläisen työ muutu kokopäivätyöksi sillä, että kaikki eläkeläiset viedään saunan taaksi tai eläkkeiden maksaminen lopetetaan.
No he nyt kuitenkin ovat päättäjinä olleet ja asipihin voineet vaikuttaa. Ja jauhavat laiskoista nykynuorista.
<
Oppikoulun olisi hyvin voinut muuttaa maksuttomaksi. En ole ikinä ymmärtänyt, mikä sille oli oikein esteenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla jonkun 40-50-luvulla syntyneen ihmisen vika, että Suomi muuttuu vuokra-asujien maaksi 2020-luvulla?
Hirveä viha eläkeläisiä kohtaan, jotka on ihan syyttömiä nykytilanteeseen. Yhtään uutta työpaikka ei synny, eikä yhdenkään patkätyöläisen työ muutu kokopäivätyöksi sillä, että kaikki eläkeläiset viedään saunan taaksi tai eläkkeiden maksaminen lopetetaan.
No he nyt kuitenkin ovat päättäjinä olleet ja asipihin voineet vaikuttaa. Ja jauha
No niinhän se muutettiinkin peruskoulu-uudistulsen myötä.
Ja ennen peruskoulua esimerkiksi meillä oli maksuton kokeilukeskikoulu. Siskoni ja veljeni kävi sen.
Pikkusiskoni kävi minun oppikouluni (maksullinen) peruskouluna (maksuton).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No he nyt kuitenkin ovat päättä
Tarkoitin sitä, että miksei sitä voitu muuttaa maksuttomaksi niin, että sinne pitäisi kuitenkin edelleen pyrkiä. Peruskoulussa mennään liikaa heikompien oppilaiden ehdoilla, eivätkä lahjakkaat ja motivoituneet saa välttämättä tarpeeksi haastetta. Näin on ollut etenkin sen jälkeen, kun kielistä ja matematiikasta poistettiin tasokurssit.
Tarkoitin sitä, että miksei sitä voitu muuttaa maksuttomaksi niin, että sinne pitäisi kuitenkin edelleen pyrkiä. Peruskoulussa mennään liikaa heikompien oppilaiden ehdoilla, eivätkä lahjakkaat ja motivoituneet saa välttämättä tarpeeksi haastetta. Näin on ollut etenkin sen jälkeen, kun kielistä ja matematiikasta poistettiin tasokurssit.
Peruskoulussa eriytetään myös ylöspäin ja on olemassa paljon sekä Ilmaisia matikka- että kielipainotuksia joihin on pääsykokeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
oo, mutta he eivät päässeet kuitenkaan aikaisemmin eläkkeelle, vaan he saivat pidennettyä työttömyysturvaa eläkeikään saakka, jonka jälkeen se muuttui eläkkeeksi. Ja nykyään myös työttömyysturva kartuttaa eläkettä, toisin kuin ennen.
Kyllä he pääsi kun vielä muutama vuosi sitten minunkin eläkkelle jäämisikäni olisi ollut reilusti alle 65 vuotta. Nyt se no 65 v ja 10 kk.
Miten voi olla, kun korkein tähän mennessä päätetty eläkeikä on tasan 65 (1962-64 syntyneet) pohjautuen vuoden 2017 lakiin. Kaikki muut ovat arvioita, joihin elinajanodote vaikuttaa. Tai lakimuutokset - rittävästi kun huudatte eläkkeistä, niin kohta se alin eläkeikä on yli 70 vuotta.
Aivan. Ja ei se voi olla 10 kk yli 65v, koska se nousee joka vuodesta KOLMELLA kuukaudella, eli esim 65v3kk, 65v 6kk, 65v 9kk, 66v.
Ite oon syntyny 1960 ja alin eläkeikä oli 64v 6kk. Olin töissä vähän pitempään ja jään nyt sitten syyskuussa eläkkeelle. Työura on alkanut vuonna 1978. Viisi ensimmäistä vuotta taisi mennä töissä niin, että eläkettä ei kertynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edesmennyt Jope Ruonansuuhan tästä aikoinaan kertoi että tuohon aikaan oli mahdollista lopettaa peruskoulu kahdeksanteen luokkaan jos pääsi ammattikouluun. Jopekin oli syntynyt 1964
Minä olen syntynyt 1964 ja tasan tarkkaan tuo Jopen laulu ei pidä paikkaansa. Yksikään luokkakaverini ei lopettanut peruskoulua ennen yhdeksättä luokkaa. Olen käynyt peruskoulun. Mieheni on käynyt peruskoulun ja kymppiluokan, hän on syntynyt 1963. Olisi päässyt ja jopa painostettu lukioon mutta ei ole halunnut mennä. Se on täysin väärää mututietoa jos joku väittää että ikäiseni ovat voineet lopettaa peruskoulun kahdeksanteen luokkan. 100 % varmuudella oli pakko käydä yhdeksän vuotta ja kymppiluokan sai käydä jos halusi.
Olisiko Jope sekoittanut kansalaiskouluun? Peruskouluhan ei tullut koko maahan samaan aikaan, osa tuon ikäisistä suoritti vielä keskikoulun tai kansa- ja kansalaiskoulun oppimäärän. Ja kansalaiskoulu oli tosiaan mahdollista lopettaa jo kahdeksannen luokan jälkeen, mikäli pääsi ammattikouluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
oo, mutta he eivät päässeet kuitenkaan aikaisemmin eläkkeelle, vaan he saivat pidennettyä työttömyysturvaa eläkeikään saakka, jonka jälkeen se muuttui eläkkeeksi. Ja nykyään myös työttömyysturva kartuttaa eläkettä, toisin kuin ennen.
Kyllä he pääsi kun vielä muutama vuosi sitten minunkin eläkkelle jäämisikäni olisi ollut reilusti alle 65 vuotta. Nyt se no 65 v ja 10 kk.
Miten voi olla, kun korkein tähän mennessä päätetty eläkeikä on tasan 65 (1962-64 syntyneet) pohjautuen vuoden 2017 lakiin. Kaikki muut ovat arvioita, joihin elinajanodote vaikuttaa. Tai lakimuutokset - rittävästi kun huudatte eläkkeistä, niin kohta se alin eläkeikä on yli 70 vuotta.
Aivan. Ja ei se voi olla 10 kk yli 65v, koska se nousee joka vuodesta KOLMELLA kuuk
Siis tavoite-eläkeikä nyt syyskuussa 2025 jos on syntynyt 1960?
Mulla se on vaata 1.9.2026!
t 1960 syntynyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edesmennyt Jope Ruonansuuhan tästä aikoinaan kertoi että tuohon aikaan oli mahdollista lopettaa peruskoulu kahdeksanteen luokkaan jos pääsi ammattikouluun. Jopekin oli syntynyt 1964
Minä olen syntynyt 1964 ja tasan tarkkaan tuo Jopen laulu ei pidä paikkaansa. Yksikään luokkakaverini ei lopettanut peruskoulua ennen yhdeksättä luokkaa. Olen käynyt peruskoulun. Mieheni on käynyt peruskoulun ja kymppiluokan, hän on syntynyt 1963. Olisi päässyt ja jopa painostettu lukioon mutta ei ole halunnut mennä. Se on täysin väärää mututietoa jos joku väittää että ikäiseni ovat voineet lopettaa peruskoulun kahdeksanteen luokkan. 100 % varmuudella oli pakko käydä yhdeksän vuotta ja kymppiluokan sai käydä jos halusi.
Minä olen syntynyt vuotta aikaisemmin ja minun luokaltani lopetti ainakin yksi ennen peruskoulun loppumista, kun täytti 16 ja oppivelvollisuus päättyi. Haki eropaperit heti tuon täyttäessään. Tai ei hän siinä vaiheessa oikeasti ollut enää minun luokallani, hänet oli siirretty tarkkikselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan. Ja ei se voi olla 10 kk yli 65v, koska se nousee joka vuodesta KOLMELLA kuuk
Olen syntynyt 6.11 ja tavoite on 1.9
Eikö se ole 10 kk???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen syntynyt 1964 ja tasan tarkkaan tuo Jopen laulu ei pidä paikkaansa. Yksikään luokkakaverini ei lopettanut peruskoulua ennen yhdeksättä luokkaa. Olen käynyt peruskoulun. Mieheni on käynyt peruskoulun ja kymppiluokan, hän on syntynyt 1963. Olisi päässyt ja jopa painostettu lukioon mutta ei ole halunnut mennä. Se on täysin väärää mututietoa jos joku väittää että ikäiseni ovat voineet lopettaa peruskoulun kahdeksanteen luokkan. 100 % varmuudella oli pakko käydä yhdeksän vuotta ja kymppiluokan sai käydä jos halu
Eihän hän saanut päättötodistusta.
Mun kansakouluaikaan ammattikouluun haettiin hakemuksella jonka liitteenä kopiona kansakoulun päättötodistus. "Kunnioittavasti pyydän tulla huomioiduksi valinnassa sähkötyölinjalle" ...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtönkin saa työmarkkinatukea 595 ja joutuu maksamaan korkeita vuokria. Moni lapsiperhe asuu kaksiossa tai kolmiossa vuokralla. 4 h + k olisi liian kallis vuokrata.
Jos työmarkkinatuen saajalla on lapsia niin hän saa vähintäänkin lapsilisää. Mikäli hän sattuu olemaan yksinhuoltaja niin hän saa myös elatusmaksut ja asumistukea.
Ei saa, jos puolisolla pieni palkka ja työssäkäynnistä tulee kuluja esim. auton kulut.
Yksinhuoltajalla ei ole puolisoa. Mutta niin jos parisuhteen toinen osapuoli on töissä niin kyllä silloin menee paremmin kuin tilanteessa jossa pitäisi pelkällä työmarkkinatuella pärjätä ja toisaalta työmarkkinatuella on tarkoitus pärjätä vain sen aikaa
Puolentoista vuoden kuluttua ei ole työmarkkinatukea, on vain talouskohtainen yleistuki. Tarkoittaa useimmiten, että toinen on tuloton toisen elätti. Kaksi elää silloin yhden palkalla, onko se silloin paremmin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No he nyt kuitenkin ovat päättäjinä olleet ja asipihin voineet vaikuttaa. Ja jauha
Suurin osa oppikouluista oli yksityisiä, eri tahojen perustamia. Edelleen kotikaupungissani on kaksi yksityistä korvaavaa peruskoulua. Ja steinerkoulu joka on maksullinen.
Noissa yksityisissä oppilasvalinnat näkybät lukion korkeassa rajassa. Alakoulua niissä ei ole. Toiseen tosi hyvällä keskiarvolla voi hakea yläasteelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen syntynyt 1964 ja tasan tarkkaan tuo Jopen laulu ei pidä paikkaansa. Yksikään luokkakaverini ei lopettanut peruskoulua ennen yhdeksättä luokkaa. Olen käynyt peruskoulun. Mieheni on käynyt peruskoulun ja kymppiluokan, hän on syntynyt 1963. Olisi päässyt ja jopa painostettu lukioon mutta ei ole halunnut mennä. Se on täysin väärää mututietoa jos joku väittää että ikäiseni ovat voineet lopettaa peruskoulun kahdeksanteen luokkan. 100 % varmuudella oli pakko käydä yhdeksän vuotta ja kymppiluokan sai käydä jos halu
Vuokralla asuvat pariskunnat voi muuttaa erikseen, kun tulee yleistuki niin nainen saa isot tuet.
Vierailija kirjoitti:
Peruskoulussa eriytetään myös ylöspäin ja on olemassa paljon sekä Ilmaisia matikka- että kielipainotuksia joihin on pääsykokeet.
Riippuu ihan kunnasta, paljonko eriytetään ylöspäin. Onhan peruskoulu kyllä aika tasapäistävä, ja lahjakkaimmat usein turhautuvat. Eriyttämistä voisi olla paljon enemmän, eikä kaikkia tarvitsisi päästää läpi, vaan voisi reilusti antaa lukutaidottomille jonkinlaisen "on osallistunut opetukseen mutta ei saavuttanut vielä tavoitteita" -tyylisen todistuksen. Myös muitakin keskeisiä asioita, kuten vaikka peruskäytöstapojen, peruslaskutoimitusten, yhteiskuntaopin perusteiden ja uimataidonkin oppimisen voisi laittaa pakolliseksi. Eli voidaan nostaa kädet pystyyn ettei kaikki opi, jos motivaatio puuttuu, ja lopettaa rahan syytäminen näihin. Voivat sitten palata aikuisena suorittamaan loppuun. Pääsykokeiden palauttamista en kuitenkaan kannata.
Yksinhuoltajalla ei ole puolisoa. Mutta niin jos parisuhteen toinen osapuoli on töissä niin kyllä silloin menee paremmin kuin tilanteessa jossa pitäisi pelkällä työmarkkinatuella pärjätä ja toisaalta työmarkkinatuella on tarkoitus pärjätä vain sen aikaa että löytää töitä, se ei ole pysyvä olotila.