HS Pääkirjoitus: Arvotutkimusten mukaan suomalaiset ovat kääntyneet oikealle
"Oikeistolaisuus on ollut kesän puheenaiheita sen jälkeen, kun Elinkeinoelämän valtuuskunta (Eva) julkaisi arvotutkimuksen, jonka mukaan peräti 49 prosenttia suomalaisista sijoitti itsensä poliittisesti oikealle. Se on kyselyissä ennätystulos. Vasemmalle asemoitui noin kolmasosa ja poliittiseen keskustaan viidesosa suomalaisista.
Oikeistolaisuuden kasvu näyttää johtuvan ennen muuta poliittisen keskustan ohenemisesta. Aikaisemmin moni epäpoliittinen ihminen sijoitti itsensä turvallisesti arvokartan keskivaiheille, mutta nykyisessä kahtia jakautuneessa ilmapiirissä keskellä saa lyöntejä molemmilta puolilta. Siksi ihmiset ovat päätyneet valitsemaan puolensa ja monelle valinta on ollut oikeisto.
Oikeistolaisuus voi tuntua luonnolliselta valinnalta, koska sinne virta tuntuu vievän."
Kommentit (314)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaestön vanhetessa oikeistolaisuus aina lisääntyy, koska ihmisille tulee järkeä päähän.
No itselleni on käynyt päinvastoin. Syitä mm. se että olen tavannut ihmisiä jotka kohdanneet monenlaisia vastoinkäymisiä, jotka eivät ole millään tavalla ihmisestä itsestään kiinni, olen matkustanut maailmalla esim. Usa, seurannut erästä kaverikapitalismia läheltä ja ymmärtänyt sen että meillä on todella erilaiset lähtökohdat tässä elämässä.
Nuorena ajattelin olevani jotenkin parempi, näin vanhemmiten tajuan olevani ihan tavallinen.Oikeistolaiset arvot ovat juuri tavallisia ihmisiä varten, ihmisiä jotka käyvät töissä ja elävät omilla varoillaan.
No, eivät ole. Oikeisto ei ole työntekijän puolella, ei edes johtajan. Oikeisto on omistajien puolella.
Ja joka tapauksessa on ihmisiä, jotka eivät pysty itsestään huolehtimaan ja heistä meidän muiden on huolehdittava. Tällainen tilanne voi olla tullut myös täysin itsestä riippumattomista tekijöistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin varmaan haluaa mun työpaikan joo, jos ne osais tehdä sen työn. Mitä sitte?
Suomi on täynnä osaavaa väkeä ja vain harvoilla on työt.
Pitäisi järjestää nyrkkeily ja vapaaotteuita joiden avulla voittaja saa työt miesten maailmassa. Tällä tavoin myös syntyy luonnollisin kunnioituksen suhde toiseen mieheen. Auktoriteettiä on vaikea kunnioittaa tai hyväksyä toisen asemaa, jos se on keinotekoisesti hankittu ja henkilön habitus antaa viitteitä heikkoudesta ja pehmeydestä. Sellaista ei voi miesten maailmassa helposti kunnioittaa.
Voimakkaimman periaatteella.
Oot aika sekopää, tiesitkö sitä. Ja se joka on paras tappelemaan ei oo paras tekemää
Sä oot tälle yhteiskunnalle turha hapentuhlaaja, joka höpisee vauvafoorumin aihe vapaalla jostain tappelemisesta työttömänä 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaestön vanhetessa oikeistolaisuus aina lisääntyy, koska ihmisille tulee järkeä päähän.
No itselleni on käynyt päinvastoin. Syitä mm. se että olen tavannut ihmisiä jotka kohdanneet monenlaisia vastoinkäymisiä, jotka eivät ole millään tavalla ihmisestä itsestään kiinni, olen matkustanut maailmalla esim. Usa, seurannut erästä kaverikapitalismia läheltä ja ymmärtänyt sen että meillä on todella erilaiset lähtökohdat tässä elämässä.
Nuorena ajattelin olevani jotenkin parempi, näin vanhemmiten tajuan olevani ihan tavallinen.Oikeistolaiset arvot ovat juuri tavallisia ihmisiä varten, ihmisiä jotka käyvät töissä ja elävät omilla varoillaan.
No, eivät ole. Oikeisto ei ole työntekijän puolella,
Vasemmisto on vain puolue-eliitin puolella. Tuo on nöhty kaikkialla. Suomessakin Ay-liikkeen pomot ja kaikenmaailman shampanja-sosialistit istuvat notkuvissa pöydissä veronmaksajien varoilla.
Aito oikeisto kengittää kaikki loiset kadulle ja oikeita töitä tekemään. Kokoomus on Suomessa pelkkä vasemmiston oikeistosiipi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, eivät ole. Oikeisto ei ole työntekijän puolella,
Miten Vasemmisto on muka mun puolella, ku mun 6500 euron bruttopalkka on vaan 3800 nettona? Kokoomuski on mulle liian vasemmistolainen. En halua elättää mun palkalla muita
Vapaassa maailmassa yrittäjä palkkaa kenet haluaa. Jokainen meistä voi alkaa yrittäjäksi.
Vierailija kirjoitti
Näin se on. Kunnia koville ja nuorille miehille. Rahat myös nuorille ja tuottaville tuottavuuden mukaan.
Antaa tulosten näyttää sen kuka saa työt. Monella alalla tuottamatonta materiaalia hyvissä viroisassa laiskottelemassa. Näkee valehtelematta jo kaukaa habituksesta. Herää vahva epäilys että henkilö ei ole oman saadun työn mittainen henkilö ja pitää työtään itestäänselvänä turvatyöpaikkana.
Kaikki työt voisi pistää pois viroilta ja työttömyysturvan varaan testiin siten, että paras saisi työpaikan vuodeksi kerrallaan. Mutta sen jälkeen taas testi tai kilpailutus.
Meillä on kirjoituksistakin päätellen täysin epäpätevää porukkaa ja ylimielistä kultalusikkasakkia sellaisissa viroissa jotka ei heille selvästi kuulu. Varasinkaan rahat ei kuulu heille.
Vain tehokkaimmalle työt. Rehellinen suomalainen peli.
Se on ainoa oikeistolainen tapa ratkaista asia.
Vierailija kirjoitti:
Miten Vasemmisto on muka mun puolella, ku mun 6500 euron bruttopalkka on vaan 3800 nettona? Kokoomuski on mulle liian vasemmistolainen. En halua elättää mun palkalla muita
Ei ole sun palkkas. Se on sun työantajan tai asiakkaiden rahaa, joka on sulle lahjoitettu.
Älä pidä meidän rahoja itsestäänselvänä itselles.
Ne voidaan ottaa pois voimakkaimman oikeudella. Ala treenata ja treenaa kovaa. Se mikä nyt sulla on pidä siitä kiinni. Paida reidet yhteen ja haudo sitä palloa. Se voidaan ottaa helposti pois sormia näpäyttämällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset sekoittavat oikeistolaisuuden ja konservatiiviset arvot. Moni kokoomuslainen ja etenkin rkp ovat hyvin liberaaleja.
Tuossa pääkirjoituksessa käsiteltiin tätä asiaa.
Liberaalius, eli yksilöarvojen ja individualismin arvot ovat lähempänä yksilöä ja yhteisöä korostavaa oikeistolaista maailmaa kuin sosialistista yhteiskunta ensin ajattelua.
Mutta on täyttä puppua väittää että oikeistolaisuus tarkoittaa konservatiivisuutta. Etenkään Suomessa. Esim. Valtonen on hyvinkin liberaali oikeistolainen ministeri. Samoin lähes kaikki Rkp:n edustajat.
Riippuu miten liberaaliuden käsittää. Voiko EK:n talutusnuorassa oleva ihminen olla edes liberaali. Valtonen haluaa lakkauttaa ammattiyhdistysliikkeen ja työttömyystuet. Hänhän edustaa voimakkaasti oikeaa äärilaitaa työntekijöiden kurituksesta, kuten kokoomus ylipäätään. Toki vähän näyttelee maailmanhalaajaa muodon vuoksi äänien takia. Äänet hän keräsi myös Hommaforumilta ja sillä ponnahti politiikkaan. Jotkut ovat unohtaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sun palkkas. Se on sun työantajan tai asiakkaiden rahaa, joka on sulle lahjoitettu.
Ne voidaan ottaa pois voimakkaimman oikeudella. Ala treenata ja treenaa kovaa. Se mikä nyt sulla on pidä siitä kiinni. Paida reidet yhteen ja haudo sitä palloa. Se voidaan ottaa helposti pois sormia näpäyttämällä.
hahaha 😂 joku mielisairas niuvanniemestä kirjottelee sieltä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieti kerrankin syvällisesti, mistä sun noin iso palkka tulee, kaikki syysuhteet mitä pystyt kuvittelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset sekoittavat oikeistolaisuuden ja konservatiiviset arvot. Moni kokoomuslainen ja etenkin rkp ovat hyvin liberaaleja.
Tuossa pääkirjoituksessa käsiteltiin tätä asiaa.
Liberaalius, eli yksilöarvojen ja individualismin arvot ovat lähempänä yksilöä ja yhteisöä korostavaa oikeistolaista maailmaa kuin sosialistista yhteiskunta ensin ajattelua.
Mutta on täyttä puppua väittää että oikeistolaisuus tarkoittaa konservatiivisuutta. Etenkään Suomessa. Esim. Valtonen on hyvinkin liberaali oikeistolainen ministeri. Samoin lähes kaikki Rkp:n edustajat.
Riippuu miten liberaaliuden käsittää. Voiko EK:n talutusnuorassa oleva ihminen olla edes liberaali. Va
Mitä tekemistä työttömyystuella on liberaaliuden kanssa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Mutta jännästi asiaa.
Työntekijän tehokkuus ja ammattitaito pitäisi jatkuvasti testata. Testit pitäisi olla fyysisiä testejä ja älykkyystestejä ja myös testata työmaalla tehokkuus.
Meillä on paljon porukkaa jotka vetää hyvää liksaa ja ei tuota sellaista tulosta mitä monet työttömät nuoret voisi tuottaa.
Pitäisi tasoittaa tilejä ja löytää kilpailua. Kun katselet monilla työpaikoilla leveällä palkallaan itseään viinillä turvottaneita ja aivosolujaan liuoittaneita, sekä roskaruualla pulleaksi vetäneitä. Niin ei sellainen anna ensinnäkään yritykselle ja yrittäjästä hyvää tervettä tehokasta kuvaa asiakkaille ja ulkomaailmalle.
Huonoa imagoa. Kielii vain laiskuudesta.
Ihan aistella havaittavissa oleva juttu. Kilpailu alkaa olla kovaa, mutta Suomessa on ihmisiä jotka hautoo työpaikkoja ja on turvassa, vaikka parempia työntekijöitäkin olisi niihin virkoihin haastamassa.
Pitäisi saada kilpailua ja parhaimmat töihin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Mutta jännästi asiaa.
Työntekijän te
No ei oo kuule mitään asiaa tolla hullulla. Se et se hullu alkaa puhua väkivallasta on nimenomaan osoitus siitä ettei se voi olla myöskään tehokas työntekijä, vaan laskis koko tuotantoyksikön tehoa myrkyttämälle ilmapiirin.
Vierailija kirjoitti:
Evan tutkimus, eli ns. nollatutkimus. Miten HS voi olla noin kritiikitön lähtiessään???? Tuollaisen lähteen käyttäminen vakavin naamoin on oikea journalismin irvikuva. Kyllä HS tietääkin sen.
Miten niin? Se on laitos eikä se Eeva lehti johon nyt sekoitat.
Tosi-tv ohjelma TYÖKKÄRII.
Työntekijät taistelee hengestään kamppaillen töistään työttömien kanssa. Voittaja saa työt.
Vierailija kirjoitti:No ei oo kuule mitään asiaa tolla hullulla. Se et se hullu alkaa puhua väkivallasta on nimenomaan osoitus siitä ettei se voi olla myöskään tehokas työntekijä, vaan laskis koko tuotantoyksikön tehoa myrkyttämälle ilmapiirin.
Väkivaltaa on myös puhua omista rahoista ja että maksaa mukama liikaa veroja. Väkivaltaa on se että ei haluta maksaa takaisin yhteiskunnalle sitä mitä itse sai.
Haluat turvatyöpaikkas ja olla osallistumatta yhteiseen kivaan kuten maanpuolustukseen jne.
Kyllähän sinä tässä olet se väkivaltainen joka kurittaa köyhää, jonnka pitäisi saada se sun työpaikka testattavaksi, onko hän kenties parempi vaihtoehto ja tuottavampi kuin sinä olet?
Kun lähdetääns suuta soittamaan ja uhkaikemaan, niin on peliin ryhdytty. Peili vastaa kun sinne tuijottaa.
Tuo systeemi on vain sun arvomaailmaa vastaava systeemi, jossa ns. voimakkaampi ja pätevämpi saa työpaikan.
Ei ole yrityksen etu tai kenenkään etu että sun firma on pystyssä, jos on tehokkaampia työntekijöitä tai yrittäjiä potentiaalisesti elossa.
Meillä Niuvasta halutaan enemmän bodareita yritysjohtajiksi ja voimamiehiä tekemään tulosta yritysmaaimaan.
Heikot voi mennä salille kehittämään itseään ja kun on aika, niin tulla haastamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorena ajattelin olevani jotenkin parempi, näin vanhemmiten tajuan olevani ihan tavallinen.Sosialismi perustuu muiden työn tuotosten varastamiseen ja hyväksikäyttöön. Olet siis tajunnut olevasi häpeämätön varas.
Tosiasiassa pääomatuloilla elävät loisivat muiden työllä ja ohjaavat siitä syntyvät tulokset ja työn hedelmät suurimmaksi osaksi itselleen sen sijaan että työn tekevät henkilöt sillä rikastuisivat. Heille ei haluttaisi nykyään oikein palkkaakaan maksaa, ja jos maksetaan niin juuri sen verran että pystyvät kattamaan suomessa pakolliset elinkustannukset jotka ovat pilvissä. Ks. esim varallisuus- ja tulonjakotilasto työtä tekevän luokan ja omistavan luokan tuloista ja varallisuudesta sodan jälkeisistä vuosista tähän päivään 1950 - 2025. Niin että kukahan se loinen tässä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:No ei oo kuule mitään asiaa tolla hullulla. Se et se hullu alkaa puhua väkivallasta on nimenomaan osoitus siitä ettei se voi olla myöskään tehokas työntekijä, vaan laskis koko tuotantoyksikön tehoa myrkyttämälle ilmapiirin.
Väkivaltaa on myös puhua omista rahoista ja että maksaa mukama liikaa veroja. Väkivaltaa on se että ei haluta maksaa takaisin yhteiskunnalle sitä mitä itse sai.
Haluat turvatyöpaikkas ja olla osallistumatta yhteiseen kivaan kuten maanpuolustukseen jne.
Kyllähän sinä tässä olet se väkivaltainen joka kurittaa köyhää, jonnka pitäisi saada se sun työpaikka testattavaksi, onko hän kenties parempi vaihtoehto ja tuottavampi kuin sinä olet?
Kun lähdetääns suuta soittamaan ja uhkaikemaan, niin on peliin ryhdytty. Peili vastaa kun sinne tuijottaa.
En ees tiedä mistä lähtisin purkamaan tätä sun hölynpölyäs. Monissa Eu-maissaki on 10% tasavero ja siellä mulla jäis joku 20 tuhatta euroa vuodessa enemmän käteen tuhlattavaks kelloihin, autoihin ja matkusteluun. Ja niissäki on julkinen terveydenhoito. Nii mä en tiiä mihi sä perustat ton sun häiriintyneen ajatusmallin että sulla on oikeus mun rahoihin ja oikeus parempaan sosiaaliturvaan ku Romaniassa tai Bulgariassa. Siksikö vaan ku sä synnyit Suomeen? Pöhköä vaatia että syntymämaa oikeuttaa joihinki juttuihin, etenki ku Euroopan unionissa ollaan yhtä suurta perhettä.
Ja mä oon ite opiskellu tutkinnon huolellisesti ja ollu huolellinen työntekijä niin mä oon palkkani ansainnut. Oon vielä yksityisellä sektorilla eli en oo mikään verorahoilla rahotettava. Mun vanhemmathan on köyhiä ja vasemmistolaisia niinku sinäki.
Ja oon ihan ollu vuoden armeijas niin oon antanu maanpuolustukselle isomman panostuksen ku suomalaiset keskimäärin (joku 70% ei käy armeijaa ollenkaan ja niistä 30% jotka käy 60% on vaan 6 kk. Armeijaa käymättömät naiset ja miehet sais maksaa enemmän veroa maanpuolustukseen.
Tunnepohjainen politiikka pohjautuu ihmisvihaan loppu viimein,