Vinkki köyhille osa 2: Kuukausimaksulliset jutut ja lisäpalvelut imee sun rahat huomaamatta
Ihmiset ajattelee että köyhyys tulee isoista menoista. Usein se tulee pienistä, mutta toistuvista. Tässä lista siitä, miten helposti saat taloutes sun vuotamaan:
Viihde- ja media
Netflix
HBO Max
Disney+
Amazon Prime Video
Viaplay
Ruutu+
C More
Spotify
YouTube Premium
Apple Music
Deezer
Tidal
Audible
BookBeat
Nextory
ChatGPT
OnlyFans (ei vitsi, joillain miehillä on oikeasti kymmeniä tilauksia)
Tekniikka & palvelut
Oura Ring tilaus
Whoop-mittarin kuukausimaksu
Strava Premium
MyFitnessPal Premium
Garmin Connect Premium
Dropbox
Google One
iCloud+
Microsoft 365
Adobe Photoshop / Lightroom jne
VPN-palvelut kuten NordVPN ja Surfshark
Password managerit kuten 1Password
Pelitilaukset kuten Game Pass, PS Plus, Nintendo Online
Puhelin ja netti
1000M valokuitu vaikka pärjää ihan hyvin 100M nopeudella
Nopea 5G liittymä + rajaton data vaikka pyörittää vain WhatsAppia ja selaa uutisia
Laitemaksut ja rahoitukset puhelimista, vaikka halvemmallakin pärjäisi
Turhat turvat ja lisäpalvelut
AppleCare
Puhelimen lisävakuutus vaikka kotivakuutus kattaisi jo
Tietoturvapaketti operaattorilta (vaikka ilmaisiakin vaihtoehtoja on)
Tiedonsiirtopaketti ulkomaille vaikka käy Tallinnassa kerran vuodessa
Sähkösopimuksen vihreä energia -lisä
Sähkön hintatakuu lisähintaan vaikka hinta voi silti nousta
Vakuutuksissa laajennettu laajennus
Lainan yhteydessä myyty maksuturva jota et edes tiennyt ottaneesi
Pankin tarjoama turva kortille kun maksat jo luottokortilla
Yksittäisiä kalliita virheitä
Maksat kuntosalikorttia vaikka et käy
Sijaintiseuranta perheelle (esim. Life360 Premium)
Auton vakuutuksiin lisäpalvelut joita et tarvitse (esim. lasiturva erikseen, sijaisauto turva jne)
Nettikaupoista ostetut takuunjatkot varmuuden vuoksi
Mulla on tuttu, jolla oli näitä kaikista kategorioista. Se ei tiennyt edes itse paljonko meni kuukaudessa ennen kuin mä pyysin laskemaan. Lopputulos: 280 euroa kuussa pelkkää höttöä. Ei ihme että se ei koskaan päässyt säästöille.
Tsekkaa omat tilaukset nyt. Kaikki. Kuukausittaiset, vuosittaiset, pankkikorttiin linkatut.
Peru kaikki mitä et tarvitse. Köyhällä ei ole varaa maksaa turhasta.
Kommentit (24)
Ymmärrän, jos on tyyliin useimpaa noista joita ei varsinkaan käytä ja sinne menee rahat... Mutta hulluahan se olisi alkaa kitisemään siitä, että köyhä käyttää vaikka Audiblea, jonka kuukausihinta on sellaset 10 euroa kuukaudessa.
Ihmiset ovat kuitenkin mukavuudenhaluisia. Jos viedään köyhiltä kaikki mukavuudet pois, se 100% varmuudella alkaa ajamaan heitä päihteiden ja alkoholin suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Sähkönsiirtoklubin jäsenyyttä ei voi oikein välttää, vaikka se kustantaa enemmän kuin se sähkö, kiitos Katainen ja Vapaavuori. Lisäksi puhelinliittymien karvalakkimallitkaan eivät ole nykyisin halpoja, jos ei satu bongaamaan jotain erityisen hyvää tarjousta. Kotivakuutus on pakollinen. Muita rahareikiä ei sitten olekaan, kiitos vain tyhjästä.
Winback tarjoukset. Yli 20€/kk ei kannata maksaa 5g liittymästä.
Vierailija kirjoitti: Ymmärrän, jos on tyyliin useimpaa noista joita ei varsinkaan käytä ja sinne menee rahat... Mutta hulluahan se olisi alkaa kitisemään siitä, että köyhä käyttää vaikka Audiblea, jonka kuukausihinta on sellaset 10 euroa kuukaudessa. Ihmiset ovat kuitenkin mukavuudenhaluisia. Jos viedään köyhiltä kaikki mukavuudet pois, se 100% varmuudella alkaa ajamaan heitä päihteiden ja alkoholin suuntaan.
Alko ja päihteet nyt maistuu joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Ymmärrän, jos on tyyliin useimpaa noista joita ei varsinkaan käytä ja sinne menee rahat... Mutta hulluahan se olisi alkaa kitisemään siitä, että köyhä käyttää vaikka Audiblea, jonka kuukausihinta on sellaset 10 euroa kuukaudessa. Ihmiset ovat kuitenkin mukavuudenhaluisia. Jos viedään köyhiltä kaikki mukavuudet pois, se 100% varmuudella alkaa ajamaan heitä päihteiden ja alkoholin suuntaan.Alko ja päihteet nyt maistuu joka tapauksessa.
Ei maistu kaikilla köyhillä, mutta rahan jatkuva puute, toivottomuus tulevaisuudesta ja mukavuuksien sekä nautintojen puuttuminen kyllä ajaa siihen.
Luin koko listan ja väitän että rikkaidet rahoja nuo syö. Mulla on ainoastaan Prime. Köyhällä ei oo varaa ottaa useaa kuukausimaksullista palvelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähkönsiirtoklubin jäsenyyttä ei voi oikein välttää, vaikka se kustantaa enemmän kuin se sähkö, kiitos Katainen ja Vapaavuori. Lisäksi puhelinliittymien karvalakkimallitkaan eivät ole nykyisin halpoja, jos ei satu bongaamaan jotain erityisen hyvää tarjousta. Kotivakuutus on pakollinen. Muita rahareikiä ei sitten olekaan, kiitos vain tyhjästä.
Kuka hullu nyt yli sen maksaisikaan. Muutama vuosi sitten vain sai helposti liittymän kympin kuussa ja allekin.
Aivan turha vinkki itselle. Minulla ei ole ainuttakaan noista luetelluista asioista. En myöskään tupakoi, enkä läträä viinan kanssa.
Luuletko että jollain edes köyhällä on tuollaisia. No ei ole kun varaa niin ei ole!
Köyhällä varmaan onkin Oura sormus
Itse asia on jo tuhat kertaa kuulutettu juttu, mutta ap oli hienosti listannut nimeltä näitä rahareikiä. Itse ihmettelin että onko Dropbox todella maksullinen palvelu? Minulla nimittäin näyttää olevan se, mutta en ole käyttänyt sitä kymmeneen vuoteen. Liittyi lapsen harrastukseen aikoinaan.
Vierailija kirjoitti: Ymmärrän, jos on tyyliin useimpaa noista joita ei varsinkaan käytä ja sinne menee rahat... Mutta hulluahan se olisi alkaa kitisemään siitä, että köyhä käyttää vaikka Audiblea, jonka kuukausihinta on sellaset 10 euroa kuukaudessa. Ihmiset ovat kuitenkin mukavuudenhaluisia. Jos viedään köyhiltä kaikki mukavuudet pois, se 100% varmuudella alkaa ajamaan heitä päihteiden ja alkoholin suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse asia on jo tuhat kertaa kuulutettu juttu, mutta ap oli hienosti listannut nimeltä näitä rahareikiä. Itse ihmettelin että onko Dropbox todella maksullinen palvelu? Minulla nimittäin näyttää olevan se, mutta en ole käyttänyt sitä kymmeneen vuoteen. Liittyi lapsen harrastukseen aikoinaan.
Ei maksa mitään, jos sinulle riittää se ilmaistila.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moi 9 e kk.
Hyvä listaus ap, helposti tulotason muuttuessa voi näitä tilauksia jäädä pyörimään vaikkei olisi enää varaa, joten vinkkaisin myös että kannattaa kahdesti miettiä ennenkuin tarttuu esim niihin kuukauden ilmaistarjouksiin jostain kanavista, itse kieltäydyn niistä koska tilaus jää yleensä päälle maksullisena ellei muista katkaista, ja mä en välttämättä muista. Olen pienituloinen ja noista mulla onkin vain spotify, se on kyllä täysin maksunsa arvoinen musiikin suurkuluttajalle.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä listaus ap, helposti tulotason muuttuessa voi näitä tilauksia jäädä pyörimään vaikkei olisi enää varaa, joten vinkkaisin myös että kannattaa kahdesti miettiä ennenkuin tarttuu esim niihin kuukauden ilmaistarjouksiin jostain kanavista, itse kieltäydyn niistä koska tilaus jää yleensä päälle maksullisena ellei muista katkaista, ja mä en välttämättä muista. Olen pienituloinen ja noista mulla onkin vain spotify, se on kyllä täysin maksunsa arvoinen musiikin suurkuluttajalle.
Ei todellakaan kenellekään jolla on aivot jää helposti noita tilauksia.
Nyt taidetaan puhua naisista joihin on ihan pakko tilata Netflix että pääsevät näkemään korealaista paskasarjaa.
Vierailija kirjoitti:
Samat biisit soi youtubesta ilmaiseksi ilman mainoksia kun käyttää oikeaa selainta...