Kävin lenkillä melko uudella ok-taloalueella ja kyllä mä ihmettelin miten ihmisillä on varaa tuohon
Monen uuden uutukaisen ok-talon pihalla oli autojakin vähintään 2 kpl. Onko ne saaneet perintöjä vai onko ihmisillä todella noin hyvät palkat?
Kommentit (393)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi te sitä autolainaakin pelkäätte? Meillä ollut aina autonvaihdon yhteydessä pari vuotta rahoituksella, yleensä korottomalla lainalla joka lyhennelty jonkun satasen kuukaudessa ihan huomaamatta.
Mun nettopalkka on 2200 eikä bruttokaan kauas tuosta mediaanista jää enkä todella lyhentäisi sillä minkäänlaista autolainaa.
Mulla sattumalta samat tulot, ilmeisesti käytät sitten rahaa johonkin sellaiseen johon minä en.
Ed
Meillä on pihassa 2 autoa. Miehellä työliisari ja itsellä privaliisattu kauppakassi josta maksan 320e/kk. Aika monella on tuohon varaa
Ikinä emme osta omaa autoa, turhaa rahanmenoa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi te sitä autolainaakin pelkäätte? Meillä ollut aina autonvaihdon yhteydessä pari vuotta rahoituksella, yleensä korottomalla lainalla joka lyhennelty jonkun satasen kuukaudessa ihan huomaamatta.
Mun nettopalkka on 2200 eikä bruttokaan kauas tuosta mediaanista jää enkä todella lyhentäisi sillä minkäänlaista autolainaa.
Mulla sattumalta samat tulot, ilmeisesti käytät sitten rahaa johonkin sellaiseen johon minä en.
Ed
No mulla jää joka kuukausi vähintään 700 säästöön mitä ei tapahtuisi jos makselisin siitä vaikka autolainaa.
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen ihmetellyt. Ja kun ei velkaakaan saa kaikki, pitää olla jotain takuita ja hyviä palkkatuloja.
Monet ostavat ekan asunnon jo nuorena. Sitten kun sen myy, voi saada voittoakin. Siinä kun kaksi myy asuntonsa ja pistää rahat yhteen, saa jo ihan kivan omakotitalon. Ei se sen kummempaa ole. Onko se jollekulle ihan utopiaa, että on käyty töissä ja säästetty? Monella kolmekymppisellä ei ole mitään säästössä, itse ihmettelen selllaista kovasti.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mietin kun katselen autoja liikenteessä. Meillä autonvaihto kohta edessä. Budjetti max 20k. Meillä yhteenlasketut kktulot miehen kanssa n 11k brutto, netto tietenkin sit suomalaisittain. Onko ihmisillä oikeasti pistää autoon monia kymmeniä tuhansia vai elääkö kansa oikeasti velaksi? Meillä on asuntolaina muttei muuta velkaa eikä tule.
Tämä on toinen juurikin! Itse ajelin 2000 autolla kun sellainen vielä oli mutta möin senkin pois kun jatkuva remppaaminen tuli liian kalliiksi, ts. jouduin koko ajan pitämään puskuria yllätysmenoja varten. Nyt ei ole sitäkään kulua enää onneksi. Että millä rahalla ne tosiaan muut makselevat noita autolainojaankin? Suomalaisen mediaanipalkka on kuitenkin n. 3300 brutto. Miten tällaisella tulolla otetaan puolen miljoonan asuntolaina ja 20 tuhannen autolaina? Mitä mä en ymmärrä tässä yhtälössä?
Voitko kuvitella, että ne puolen miltsin asuntolainat ei ehkä olekaan niillä mediaanipalkkaa tienaavilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osalla on, osalla ei.
Kun sitten jos katson täältä päin myytäviä ok-taloja niin noiden hintapyynnöt on vähintään puoli miljoonaa. Siis että noin paljon rahaa kiinni seinissä? Sitten siellä välissä on satunnaisesti jotain alkuperäisasutustakin, ok-taloja vuosikymmenten takaa. Yhtäkin katsoin että tuohan olisi sopivan pieni itsellekkin mutta varmasti sitten jos se joskus myyntiin tulisi, pelkän tontin hinnalla. Oli sen verran ränsistyneen näköinen ulkoa että tuskin siihen on tehty mitään ylläpitoremontteja tässä vuosien varrella. Onkohan se noilla hulppeilla ok-taloilla sama kohtalo sitten?
Onko hirvrästk eroa jos rahat on kiinni seinissä, osakkeissa tai rahastoissa? Missään noista vaihtoehdoista ne eivät ole käteisenä ja arvo realisituu vasta myyntihetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Ne on pankin taloja ja autofirmojen autoja.
Puhutko itsestäsi?
asuntolaina maksettu jo 6v sitten pois ja auto ostettu käteisellä no 10 000e halpa romu
Kapea otanta on tuo yksi uusi omakotitaloalue, jossa aika varmasti siellä asuvilla ihmisillä on hyvä palkat ja mahdollisesti perinnöt, joten lainaa pystyy ottamaan. Suurin osa asuu kuitenkin ihan toisella tavalla, joten ei kannata yleistää.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Olisi kiva kuulla millaisilla tuloilla ostetaan yli 300000 e asuntoja ja miten tuohon on päästy?
Minun ja mieheni yhteiset bruttovuositulot ovat noin 130000e. Asunnon hinta oli noin 250000e eikä yhtään kalliimpaan olisi rahaa. Kaksi vanhaa autoa ja kaksi teiniä.
Meillä on vuositulot 35000€ paikkeilla, ja 450k€ asunto, ja 350k€ sijoitusasuntosalkku. En ole käynyt kouluja, suoraan amiksesta töihin, painoin nuorena hitosti hommia, ostin ekan asunnon 21v iässä. puoliso valmistui 24v iässä, teki paskahommia 7vuotta. Päätyi yrittäjäksi, tienasi hyvin. minä jäin vuodeksi pois töistäkin, rakensin ok-talomme sillä aikaa, kulut taisi olla 275k€ paikkeilla, mutta arviot tehty 450k€. Nyt kun on ikää mulla 38, ja puolisolla 37, ja perheenlisäystä tullut, on yritys myyty, ja olemme osa-aikatöissä molemmat tällä hetkellä.
Teimme nuorempana sen ison tilin, ja myydystä yrityksestä rahat kiinni sijoitusasuntoihin, ja vähän jäi ylimäärästä.
Ei se aina kerro mitä työtä tehdään vs missä asutaan. Nyt meillä on menossa selkeä suvantovaihe, tienaamme jotain, ja haluamma laadukasta perheaikaa. Velattomana tulemme hyvin toimeen, ja vähän on säästössäkin. Autoa emme pysty uusimaan tässä kohtaa tosin, eikä ole tarvettakaan kun se toimii, vaikka ikää on 11 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Voitko kuvitella, että ne puolen miltsin asuntolainat ei ehkä olekaan niillä mediaanipalkkaa tienaavilla?
No ei meidän kylillä niin paljon kyllä tätä verokoneporukkaa asu! Päinvastoin, varsinkin vielä 10 vuotta sitten täällä äänestettiin eniten SDP/vasemmistoliitto puolueita. Nykyään 1. Kokoomus 2. demarit mutta ei tuo "etumatka" silti riitä.
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen ihmetellyt. Ja kun ei velkaakaan saa kaikki, pitää olla jotain takuita ja hyviä palkkatuloja.
Monet ostavat ekan asunnon jo nuorena. Sitten kun sen myy, voi saada voittoakin. Siinä kun kaksi myy asuntonsa ja pistää rahat yhteen, saa jo ihan kivan omakotitalon. Ei se sen kummempaa ole. Onko se jollekulle ihan utopiaa, että on käyty töissä ja säästetty? Monella kolmekymppisellä ei ole mitään säästössä, itse ihmettelen selllaista kovasti.
Se töissä käyti tuntuu olevan täällä utopiaa ja että siitä maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osalla on, osalla ei.
Kun sitten jos katson täältä päin myytäviä ok-taloja niin noiden hintapyynnöt on vähintään puoli miljoonaa. Siis että noin paljon rahaa kiinni seinissä? Sitten siellä välissä on satunnaisesti jotain alkuperäisasutustakin, ok-taloja vuosikymmenten takaa. Yhtäkin katsoin että tuohan olisi sopivan pieni itsellekkin mutta varmasti sitten jos se joskus myyntiin tulisi, pelkän tontin hinnalla. Oli sen verran ränsistyneen näköinen ulkoa että tuskin siihen on tehty mitään ylläpitoremontteja tässä vuosien varrella. Onkohan se noilla hulppeilla ok-taloilla sama kohtalo sitten?
Onko hirvrästk eroa jos rahat on kiinni seinissä, osakkeissa tai rahastoissa? Missään noista vaihtoehdoista ne eivät ole käteisenä ja arvo realisituu vasta myyntihetkellä.
On siinä se ero, että jos ne rahat on kiinni seinissä, niin niistä pystyy oikeasti nauttimaankin.
Vierailija kirjoitti:
Kapea otanta on tuo yksi uusi omakotitaloalue, jossa aika varmasti siellä asuvilla ihmisillä on hyvä palkat ja mahdollisesti perinnöt, joten lainaa pystyy ottamaan. Suurin osa asuu kuitenkin ihan toisella tavalla, joten ei kannata yleistää.
Eikö kaikkialla Suomessa ainakin kasvukunnissa ole tällaisia alueita? Ehkei muuttotappioalueilla mutta jonkun kasvukeskuksen kyljessä jossa mekin ollaan?
Vierailija kirjoitti:
No tämä nyt on itsestäänselvyys. Säännölliset tulot, ei muita velkoja, luottotiedot ok jne. Ja useimmilla säästöjä, kenties perintöäkin. Silloin saat lainaa hulppeaan taloon. Tämä on täysin normi käytäntö.
Hyvin harva ostaa ensimmäiseksi puolen miljoonan kämpän. Siihen pitää olla omarahoitusosuuttakin jo (tavalla tai toisella) 150 000e.
Itse olemme ensin ostaneet yksiön, sitten kaksion 2 lapsen kanssa, kolmion, 4h rivarin ja lopulta 3x rakentaneet talon. Ensimmäisen rakendimme kun olin 38v.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on pihassa 3 autoa, ja iso oma omakotitalo. Molemmilla pienet palkat, mutta eka asunto ostettiin 23 vuotiaina. Siinä.asuttiin 12 v
Se oli silloin oma, saatiin voittoa 50 000.€ Ja isohko omakotitalo on nyt oma, ollaan 53 v. Niin ja olen kaupan kassa.mies puhelinmyyjä. Elämä on valintoja.. Toki maailma on muuttunut, mutta silloin meillä 23 vuotiaina kannatti todellakin ostaa se rivitaloasunto
Pienestä yksiöstä moni on aloittanut asumisensa. Toki etuna oli, että silloin oli töitä, vaikka aika tiukalle niiden lainojen lyhennykset joskus otti.
Kun yksiö oli maksettu, saikin jo sitten lainaa vähän isompaan. MItään omakotitaloa ei ole haluttukaan. Halvalla ostettu ja itse kunnostettu 100-vuotias mökki on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ed
No mulla jää joka kuukausi vähintään 700 säästöön mitä ei tapahtuisi jos makselisin siitä vaikka autolainaa.
Eli mieluummin kituutat ja jemmaat säästöön ( mitä ihmettä varten? Käärinliinoissa ei ole taskuja) kuin että helpottaisit elämääsi hankkimalla auton.
No, kukin tyylillään.
Vierailija kirjoitti:
Ei lainaa saa jos ei ole pitkää määräaikaisuutta tai vakinaista työsuhdetta.
Ihan kevyesti olen vivuttanut jo 25 vuotta, ollut aluksi mitään, ei edes töitä. Nytkin vanha ukko ja pelkkä kesätyö tässä menossa :D
Ei kaikkia munia yhteen koriin ja tasaisia tulovirtoja sieltä täältä. En osaa muuta neuvoa. Itse aloitan kohta kaiken myynnin ja velaton tarkoitus olla kun 50 v mittarissa.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Olisi kiva kuulla millaisilla tuloilla ostetaan yli 300000 e asuntoja ja miten tuohon on päästy?
Minun ja mieheni yhteiset bruttovuositulot ovat noin 130000e. Asunnon hinta oli noin 250000e eikä yhtään kalliimpaan olisi rahaa. Kaksi vanhaa autoa ja kaksi teiniä.
250t kämppä ja 130t tulot ja pidätte itseänne köyhinä? Olisitte varmaan saaneet 300t:n lainan, ilman lapsia siihen olisi ollut varaakin.
Meillä on kaksi autoa mutta miehen auto on työsuhdeauto. Maksaa siitä tietysti veroprosentissaan mutta kuitenkin on sen hintaluokan auto jota ei koskaan olisi ostettu itse (60t) vaikka meidänkin yhteenlaskettu brutto on 15t kuussa (netto 9). Mun auto on mun ja se maksoi viisi vuotta sitten uudehkona käytettynä 32t. Mun tekisi mieli vaihtaa mutta en kyllä raaski. On se niin kallista.