Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kävin lenkillä melko uudella ok-taloalueella ja kyllä mä ihmettelin miten ihmisillä on varaa tuohon

Vierailija
03.08.2025 |

Monen uuden uutukaisen ok-talon pihalla oli autojakin vähintään 2 kpl. Onko ne saaneet perintöjä vai onko ihmisillä todella noin hyvät palkat?

Kommentit (393)

Vierailija
61/393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki näihin vaikuttaa moni asia. Jos opiskelee (pahimmillaan kumpikin vanhemmista) lasten ollessa pieniä, on useampi lapsi, toinen on lasten kanssa vähän pidempään kotona ja tulee vaikka ero, niin eihän sitä muuta jää kuin tuulen huuhtoma takapuoli.

Vierailija
62/393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi te sitä autolainaakin pelkäätte? Meillä ollut aina autonvaihdon yhteydessä pari vuotta rahoituksella, yleensä korottomalla lainalla joka lyhennelty jonkun satasen kuukaudessa ihan huomaamatta. 

Mun nettopalkka on 2200 eikä bruttokaan kauas tuosta mediaanista jää enkä todella lyhentäisi sillä minkäänlaista autolainaa.

Mulla sattumalta samat tulot, ilmeisesti käytät sitten rahaa johonkin sellaiseen johon minä en. 

Ed 

No mulla jää joka kuukausi vähintään 700 säästöön mitä ei tapahtuisi jos makselisin siitä vaikka autolainaa.

Eli mieluummin kituutat ja jemmaat säästöön ( mitä ihmettä varten? Käärinliinoissa ei ole tas

En koe sitä kituuttamiseksi että käytän meilläpäin hyvää joukkoliikennettä. Nuo säästöt menee suurimmaksi osaksi matkailuun ulkomaille. Haluan kokemuksia kun tosiaan ei niitä taskuja käärinliinoista löydy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi eilen ihmettelin, kun luin Aamulehden juttua asuntomessutaloa rakentavasta nuorestaparista, budjetti melkein puoli miljoonaa. Googlasin naisen, on jossain järjestössä töissä. Miehestä en löytänyt tietoja. Mutta en tunne heitä, ehkä on perintöä tms takana. On tuo muutoin aika rasti maksettavana. Enkä kadehdi, ihan on oma talo jne olemassa.

Vierailija
64/393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiks tää sama keskustelu oo jauhettu aina tasaisin väliajoin, miksi joku ei aja 70-luvun volvolla ja ei asu halvassa kaksiossa ettei olisi tarvinnut ottaa velkaa

Vierailija
65/393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osalla on, osalla ei.

Kun sitten jos katson täältä päin myytäviä ok-taloja niin noiden hintapyynnöt on vähintään puoli miljoonaa. Siis että noin paljon rahaa kiinni seinissä? Sitten siellä välissä on satunnaisesti jotain alkuperäisasutustakin, ok-taloja vuosikymmenten takaa. Yhtäkin katsoin että tuohan olisi sopivan pieni itsellekkin mutta varmasti sitten jos se joskus myyntiin tulisi, pelkän tontin hinnalla. Oli sen verran ränsistyneen näköinen ulkoa että tuskin siihen on tehty mitään ylläpitoremontteja tässä vuosien varrella. Onkohan se noilla hulppeilla ok-taloilla sama kohtalo sitten?

Onko hirvrästk eroa jos rahat on kiinni seinissä, osakkeissa tai rahastoissa? Missään noista vaihtoehdoista ne eivät ole käteisenä ja arvo realisituu vasta myyntihetkellä. 

Ja ollaan muutamaan otteeseen nähty kuinka nopeaa osakkeet ja rahastot voivat romahtaa.

Nauttikaa ihmiset elämästä tässä ja nyt! Jos on mahdollista hankkia oma ihana koti niin tehkää se! 

Vierailija
66/393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kapea otanta on tuo yksi uusi omakotitaloalue, jossa aika varmasti siellä asuvilla ihmisillä on hyvä palkat ja mahdollisesti perinnöt, joten lainaa pystyy ottamaan. Suurin osa asuu kuitenkin ihan toisella tavalla, joten ei kannata yleistää. 

Eikö kaikkialla Suomessa ainakin kasvukunnissa ole tällaisia alueita? Ehkei muuttotappioalueilla mutta jonkun kasvukeskuksen kyljessä jossa mekin ollaan?

Ehkä pointti siinä, että näille alueille muuttaa ne joilla on varaa. 

Vierailija
67/393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylempi keskiluokka vielä pystyy tuohon nippa nappa, mutta ei sekään välttämättä enää pääkaupunkiseudulla. Vaatii jo hyvää taloudenhallintaa. Tietysti osalla perintöjä taustalla. 

Jos kaksi suurituloista ja hyvät taloudenhallinnan taidot kotoa eväänä, niin kyllä siihen pystyy myös Helsingissä ja Espoossa. Osa tietysti saa suurilla tuloilla myös suuret lainat.

Vierailija
68/393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ihmettelen työkavereita. Useita matkoja vuodessa, hienot autot ja omakotitalot. Heillä tosin puolisot, ja itse olen  yksin, mutta kuluttavat aivan älyttömästi rahaa. 

Osalle maksetaan niin pirusti ja sitten se kulutus ja saastutus on pienen kylän verran ja tämän takia köyhiä pitää sitten rokottaa erilaisilla vihreillä rasitteilla, ettei päästöjä synny, eli köyhät eivät saa kuluttaa sitä vähääkään, törkeäksi on mennyt, maailmalta otettu mallia.

Vierailija
69/393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mullakaan ole koskaan ollut autovelkaa mutta ei myöskään uutta autoa. Kallein auto maksoi 13 t, jonka olen ostanut. Ajoinkin sillä sitten 15 vuotta ja hyvin pelasi, ei juuri rahaa mennyt kuin bensaan.

Auto on mun mielestä niin huono sijoitus etten koskaan ostaisi sitä velalla ja korottomassa lainassa on kyllä ne korot leivottu siihen myyntihintaan.

Tämä on tullut kotoa jotenkin. Mun vanhemmat oli nuukia. Isällä oli hyvä liksa koulun rehtorina mutta ajeli "pompannapilla" eikä ottanut ollenkaan itsetuntoon. Aloittivat nollasta ja sitten oli omakotitalo, mökki ja kolme sijoitusasuntoa + osakesalkku. 

Vierailija
70/393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velkarahaa se on, ei kannata kadehtia.

Itse asun vuokralla, eikä velkaa yhtään - tuo taloudellista vapautta.

Vierailija
71/393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi te sitä autolainaakin pelkäätte? Meillä ollut aina autonvaihdon yhteydessä pari vuotta rahoituksella, yleensä korottomalla lainalla joka lyhennelty jonkun satasen kuukaudessa ihan huomaamatta. 

Mun nettopalkka on 2200 eikä bruttokaan kauas tuosta mediaanista jää enkä todella lyhentäisi sillä minkäänlaista autolainaa.

Mulla sattumalta samat tulot, ilmeisesti käytät sitten rahaa johonkin sellaiseen johon minä en. 

Ed 

No mulla jää joka kuukausi vähintään 700 säästöön mitä ei tapahtuisi jos makselisin siitä vaikka autolainaa.

No et voi sekä syödä ja säästää kakkua. Sen sijaan olihan sulla varaa johonkin käytetyn halvan auton lainan maksuun 400 e ja säästöön jäisi 300. En laskenut bensa enkä huoltokuluja/vakuutuksia.

Vierailija
72/393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ihmiset eivät nyt vaan ole niitä mediaanipalkallisia, vaan 50% tienaa mediaania enemmän. Toki suurin osa näistä 50% lähellä mediaania, mutta ihan riittävästi on niitäkin, joilla tulot selvästi yli mediaanin. 

Suurin osa ihmisistä ei asu puolen miljoonan omakotitaloissa tai kerrostaloasunnoissa. Jokaista sellaista omistusasujaa kohti löytyy aika monta vuokralla asuvaa ja selvästi halvemmassa omistusasunnossa asuvaa. 

Vierailija
73/393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästä.

...sen verran, että hellettä on pidellyt

Vierailija
74/393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ed 

Mulla jää tällä hetkellä reilu tonni, mutta se ei nyt ollut se pointti varmaan. 

Ed 

Vierailija
75/393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ed 

No et voi sekä syödä ja säästää kakkua. Sen sijaan olihan sulla varaa johonkin käytetyn halva

Huh, tuo olisi kyllä aika hullu yhtälö mun budjetilla että rupeaisin laittamaan 400 per kk autolainaan. Mikään budjettimalli ei kannusta noin suureen velkaosuuteen kun auton arvo kuitenkaan ei pysy samana vaan putoaa koko ajan.

Vierailija
76/393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Velkarahaa se on, ei kannata kadehtia.

Itse asun vuokralla, eikä velkaa yhtään - tuo taloudellista vapautta.

Kiitos kun maksat vuokran .vuokralla asuvaa ei kyl kannata kadehtia.

Vierailija
77/393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ihmettelen työkavereita. Useita matkoja vuodessa, hienot autot ja omakotitalot. Heillä tosin puolisot, ja itse olen  yksin, mutta kuluttavat aivan älyttömästi rahaa. 

Sitä kutsutaan elämäksi. Haudassa ei tarvi enää kuluttaa, eikä matkustella. 

Eikä välittää jälkipolvesta, saatutetaan ja kulutetaan nyt kaikki, eikä jätetä muille mitään.

Vierailija
78/393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin on hyvät palkat ja ns. vakityö. Pariskunnissa on usein kaksi tuomassa rahaa yhteiseen talouteen. Ja sitten on niitä, jotka ovat saaneet hyvän perinnön tai saamassa sellaisen ja voivat laskea sen varaan - varakkaat vanhemmat tukevat jne.

Toinen äärilaita ovat tehdastyöläisten ja siivoojien lapset, jotka ovat varttuneet kaupungin vuokra-asunnossa. Siitä on vaikea ponnistaa vauraaseen keskiluokkaan. Palkkatyötä tekemällä harva rikastuu Suomessa.

Vierailija
79/393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käydään kumpikin töissä.

Ekat asunnot ostettu

parikymppisinä.

Kerrotko tarkempaa tietoa neuvoksi. Miten tuo mahdollista.

Ilmeisesti yliopistoon on haettu noin 6 vuotiaana, valmistuttu 12 vuotiaana ja 20 jo asunnon verran säästöjä kasassa 8 vuoden työuran tuloksena.

Vierailija
80/393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen hyväkuntoinen kauppakassi "kaikilla silloisilla herkuilla" 11 vuotta vanha ja 80 kkm ajettu, toinen ns iso oikea maasturi, 4 vuotta vanha. Kumpikin velattomia, kämpästä lainaa vielä 28 k€ (arvo noin 400 k€), säästöt ylittää pian kämppälainan määrän.

Miten tähän päästy? Maltilla kämpän kokoa kasvattaen (omistuskaksio -> rivarineliö -> OK-talo),  säästeliäisyys aikoinaan keskituloisena, vähän onneakin kämppien myynnin ajoituksissa saaden isot voitot &  meikäläisen hyvätuloinen työpaikka johon päädyin päänmetsästäjän toimesta. Ei isommin matkusteltu/lomailtu, oikeastaan vasta 2015 tehtiin eka iso lentomatkaloma. Koronan jälkeen joka kesä lentoreissu ja talvisin hiihtolomat, tänä vuonna elämä suorastaan risaiseksi reissaten kun nyt "ylimääräistä" on, mm kahden viikon Lapin reissu joista toinen tunturiin helikopterilla.

Kaikki siis ns omin tuloin, ei perintöä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi viisi