Kävin lenkillä melko uudella ok-taloalueella ja kyllä mä ihmettelin miten ihmisillä on varaa tuohon
Monen uuden uutukaisen ok-talon pihalla oli autojakin vähintään 2 kpl. Onko ne saaneet perintöjä vai onko ihmisillä todella noin hyvät palkat?
Kommentit (393)
Vierailija kirjoitti:
Hyvät palkat niin saa pankista lainaa.
Tai hyvät puhelahjat. Ei noita palkkoja paljon tarkistella.
Vierailija kirjoitti:
Monen uuden uutukaisen ok-talon pihalla oli autojakin vähintään 2 autoa...
No rehellisesti uuden ok talo alue uusien talojen omistajat on poikkeuksetta melko hyvä tuloista porukkaa joissa molemmat vanhemmat on hyväpalkkaisessa työssä
Usein on pakko olla ainakin 2 autoa, jos molempien vanhempien pitää käydä eri tahoilla töissä. Nimittäin ok-alueilla on usein aivan surkea joukkoliikenne. Jos perheessä on lisäksi esim. au-pair, joka käy kaupassa ja kuskaa lapsia harrastuksiin, niin hänelle saatetaan tarvita kolmas auto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pankkihan näkee tarkkaan, paljonko tilille tulee palkkaa.
Kävin juoksemassa myös ja kattelin pihoja muussakin mielessä.
Yhden pihalla oli robottiruohonleikkuri. Hinta 4000e päälle.
Sellainen mitä saisin itse säästää omalla työllä noin 8 vuotta.
Toiset ne ostaa tollasen noin vain. Onko se oikein?
Kaksi ihmistä, hyvät palkat niin velalla elellään. Paitsi jos on vähintäänkin varakas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärässä olet.
Perin talon isältäni 32-vuotiaana. Emme olleet läheisiä, äiti oli yh, mutta olin isän ainoa perillinen.
yhä harvemmalla on varaa enää mihinkään kun kaksi hallintoa on antanut tuhota suomalaisten ostovoiman pysyvästi 2020-2025
Vierailija kirjoitti:
Siilintappaja ei ole oikein, ne pitäisi kieltää. En todellakaan laittaisi omalle pihalleni robottileikkuria. Meillä käy ihminen leikkaamassa, hänellä on toiminimiyritys, saa kotitalousvähennyksenkin.
23-vuotiaana valmistuin korkeakoulusta. Koko kouluajan tehnyt töitä ja suoraan pääsi vakitöihin. Säästöjä oli jo kouluajoilta siis. 24-vuotiaana oli käsiraha omaan ekaan asuntoon. 27v ostettiin puolison kanssa tontti. Rakennusaikana saatiin vanhemmilta apua. Nyt kolmekymppisinä asutaan kivassa isossa okt. Molemmilla vakituinen työ. Pari autoa pitää olla että päästään hankaliin paikkoihin töihin, ei julkiset kulje. Perintöä tulossa joka tapauksessa myöhemmin, niin jos jotain isompaa sattuisi niin vanhemmat voisi tukea ennakkoperinnöllä.
Olemme onnekkaita ja kiitollisia saamastamme vanhempien avusta. Tässä kohtaa elämää sitä isompaa taloa tarvitsee lasten kanssa, ei sitten 50v:nä kun he muuttavat pois kotoa.
Asunnon ostoon pitää olla 10 % asunnon (ensiasunnon ostossa 5%) hinnasta säästöjä tai muita vakuuksia, joten ihan pelkällä lainalla asuntoja ei maksella.
Minä olen ihmetellyt sitä, kun nuorilla on uudenkarheita Tesloja, Audeja, Bemareita tms. vastaavia kalliimpia autoja. Onko ne omia, velkarahalla vai leasing-sopimuksella hankittuja?
Vierailija kirjoitti:
Asunnon ostoon pitää olla 10 % asunnon (ensiasunnon ostossa 5%) hinnasta säästöjä tai muita vakuuksia, joten ihan pelkällä lainalla asuntoja ei maksella.
Minä olen ihmetellyt sitä, kun nuorilla on uudenkarheita Tesloja, Audeja, Bemareita tms. vastaavia kalliimpia autoja. Onko ne omia, velkarahalla vai leasing-sopimuksella hankittuja?
Pappa betalar.
Jos on isin yrityksen auto niin niistä saa hakea verovähennystä ja lopuksi poistoihin. Veronmaksajat maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai on oikein, jos on omalla työllään ansainnut.
Vierailija kirjoitti:
En muista tiedä tarkemmin, mutta meillä on omat autot. Kerran ostettiin yksi auto rahoituksella, mutta maksoin rahoituksen muistaakseni noin 2 kk:n sisään pois, kun se kuitenkin tuli yllättävän kalliiksi, lähes nollakorosta huolimatta, ja piti olla kalliit vakuutukset. Tykkään ajaa Volvolla, on vakaa ja turvallinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin juoksemassa myös ja kattelin pihoja muussakin mielessä. Yhden pihalla oli robottiruohonleikkuri. Hinta 4000e päälle. Sellainen mitä saisin itse säästää omalla työllä noin 8 vuotta. Toiset ne ostaa tollasen noin vain. Onko se oikein?
Totta kai on oikein, jos on omalla työllään ansainnut.
Ei minusta, koska robotti ei tunnista siilejä. Se ajaa siilit kuoliaaksi. Ei omalla rahallakaan saa mitä tahansa tehdä. https://yle.fi/a/74-20034551
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Olisi kiva kuulla millaisilla tuloilla ostetaan yli 300000 e asuntoja ja miten tuohon on päästy?
Minun ja mieheni yhteiset bruttovuositulot ovat noin 130000e. Asunnon hinta oli noin 250000e eikä yhtään kalliimpaan olisi rahaa. Kaksi vanhaa autoa ja kaksi teiniä.
Yhteensä 100k/vuosi tuloilla 330 000euroa lainaa, josta jäljellä parin vuoden jälkeen 230 000. Auto velaton (20 000 euron auto) pihassa ja toista ei tule koska mikään ei ole huonompi sijoitus kuin auto (syö rahaa ja arvo alenee). Maksetaan pois ennen eläkeikää helposti ja rempatkin pystyy toteuttamaan. Kun ei ole sitä toista autoa tai lainaa jää rahaa käyttöön ihan eri lailla. Lasten kanssa voi budjetoida ja lomien suhteen miettiä hieman kuinka usein ja missä lomailee. Näin ei tarvitse ottaa ylimääräistä turhaa velkaa.
Rikkaiden alueella tulee kävellä tällä tavalla, kuten kohdasta 4:24 eteenpäin:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Olisi kiva kuulla millaisilla tuloilla ostetaan yli 300000 e asuntoja ja miten tuohon on päästy?
Minun ja mieheni yhteiset bruttovuositulot ovat noin 130000e. Asunnon hinta oli noin 250000e eikä yhtään kalliimpaan olisi rahaa. Kaksi vanhaa autoa ja kaksi teiniä.Yhteensä 100k/vuosi tuloilla 330 000euroa lainaa, josta jäljellä parin vuoden jälkeen 230 000. Auto velaton (20 000 euron auto) pihassa ja toista ei tule koska mikään ei ole huonompi sijoitus kuin auto (syö rahaa ja arvo alenee). Maksetaan pois ennen eläkeikää helposti ja rempatkin pystyy toteuttamaan. Kun ei ole sitä toista autoa tai lainaa jää rahaa käyttöön ihan eri lailla. Lasten kanssa voi budjetoida ja lomien suhteen miettiä hieman kuinka usein ja missä lomailee. Näin ei tarvitse ottaa ylimääräistä turhaa velkaa.
Älä ole turhan vaatimaton. Tuota vauhtiahan se teidän laina on maksettu pois alle viidessä vuodessa.
Uskoo ken tahtoo.
Helsingissä hyvät palkat. Onnistuu hyvin.
Riippuu mitä autoja. Jos on muutamalla tonnilla hankittuja, tarkoittaa, että yleensä toinen on rikki ja toisella voi ajaa.