Kävin lenkillä melko uudella ok-taloalueella ja kyllä mä ihmettelin miten ihmisillä on varaa tuohon
Monen uuden uutukaisen ok-talon pihalla oli autojakin vähintään 2 kpl. Onko ne saaneet perintöjä vai onko ihmisillä todella noin hyvät palkat?
Kommentit (393)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä siinä mitään, että on loppuelämän velka hienosta talosta, mutta millä hemmettiä ihmiset pystyy ylläpitää ne kaikkine mahollisineen maksuineen? Siis ihan kaikki, jätemaksut, sähkö- ja vesi, tiemaksut, kkinteistöverot. Mulla olisi varaa edes sähköön ja veteen omakotitalossa, minkäänlaisessa.
Sitten kun jompi kumpi omistajista sairastuu, niin... ai hitto, tulee vaikeaa.
Kateellisen ulinaa.
Nauttisit kauniista hoidetusta ympäristöstä ja yrittäisit tehdä työtä oman elinympäristösi kohentamiseen mieluummin, kuin käytät aikaasi naukumiseen ja kateuteen ja katkeruuteen.
Ja olet siis laittanut tämän uikutuksen ylilaudallekin. Säälittävää!
Älä saikuta töissä äläkä istu pitkään kahvitauolla. Jos lapsi sairastaa vie se mummolaan hoitoon. On kurjaa maksaa asuntovelkaa 595 netto kuukaudessa työmarkkinatuella.
Hallitus leikkasi myös sairaspäivärahaa eli 3000 brutto palkalla saa sairaspäivärahaa 1300 netto kuukaudessa, jos sairastuu syöpään. Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua.
Hallitus leikkasi myös sairaspäivärahaa monta sataa euroa kuukaudessa. Moni tajuaa sen vasta, jos sairastuu.
Jos 1300 netto ei riitä niin teet sitten syöpäsairaana vaan töitä niin saat talon kulut maksettua. Niin ei mene ulosottovirastolle kämppä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niillä olekkaan vaan kaikki on ostettu lainarahalla
Niin ja kohta tulevat nuokin talot myyntiin joko avioerojen tai maksuvaikeuksien takia.
Uli uli uli uli. Ei kaikki ole epäonnistujia ja kulje avioerosta toiseen.
Va-kuu-tuk-set on keksitty. Meillä ei ole edes asuntolainaa enää mutta ollaan silti varauduttu työttömyyteen, vakavaan sairauteen ja kuolemaankin vakuutuksilla.
Heti mulle kaikki nyt, ja sitten seuraavat vuosikymmenet tehdään töitä että saataisiin ne velat maksettua. Jos vaan riittää niitä töitä eikä tule sairauksia, avioeroa tms. joka pistää koko homman sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Jos 1300 netto ei riitä niin teet sitten syöpäsairaana vaan töitä niin saat talon kulut maksettua. Niin ei mene ulosottovirastolle kämppä.
By the way, moni syöpälääke ei kuulu maksukattoon.
Suurin osa ei matkustanut tänä kesänä. Rahaa säästetään tammikuun potkulaki varten tilille ja sairastumista.
Ei käy kateeksi uudet talot ja autot. Ite asun vanhassa talon rötiskössä korvessa. Ei ole velkaa ja tilillä rahnaa riittää. Voi ottaa vähän rennommin kuin jos olis uusi kivitalo ja teslat pihassa. Pari kolme autoa on mullakin.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ystäväni on autokauppias, ja on kertonut miten lähes päivittäin tulee tapauksia missä ei voi kun ihmetellä kun tehdään rahoitushakemusta ja asiakkaan tulot tai ammatti ei ole mitenkään suhteessa siihen miten kallista autoa ollaan ostamassa.
Kuinka moni kertoo autokauppiaalle oman ammattinsa? Kaverisi taitaa käyttää vähän värikynää.
Häh? Eiköhän se ammatti laiteta siihen hakemukseen?
Vierailija kirjoitti:
Ei käy kateeksi uudet talot ja autot. Ite asun vanhassa talon rötiskössä korvessa. Ei ole velkaa ja tilillä rahnaa riittää. Voi ottaa vähän rennommin kuin jos olis uusi kivitalo ja teslat pihassa. Pari kolme autoa on mullakin.
Minä asun myös korvessa, mutta uudehkossa talossa ja pihalta löytyy myös "teslat". Eikä ole velkaa ja otan rennosti itsekin tekemällä lyhennettyä työviikkoa.
ovat ylivelkaantuneita,kierrätetääb velkaa-luottoa.järkkyä.
Eivät ole tuhlanneet rahoja vuokriin, tupakkaan ja rahapeleihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varakkaiden perheiden lapsilla voi aikuistuesaan olla jopa kymmenien tuhansien osakesalkku. Siihen päälle akateeminen ammatti 5000+ kk palkalla eikä euroakaan opintolainaa. Voi olla myös perintöjä tai lahjoja isovanhemmilta.
Niin ja köyhän perheen lapsella ei aikuistuessaan ole yhtään mitään tai korkeintaan muutama kymppi synttäri rahoja. Tukien leikkaaminen on mielestänne ok? Jokainen saavuttaa kaiken omilla ansioilla?
Lapsille ei kannata antaa yhtään ylimääräistä rahaa, jotta oppivat sitä itse tienaamaan. Ei kannettu vesi kaivossa pysy ja tähän pätee sama juttu. Ilman työtä hankittu raha käytetään myös hyvin huoletta. Itse olen köyhästä perheestä, jossa arvostettiin akateemista koulutusta ja sillä olen päässyt todella pitkälle ja saanut käytännössä kaikki asiat mitä näissä kommenteissa kadehditaan.
Vierailija kirjoitti:
Materialismi on sairaus siinä kuin narsismi, alkoholismi... Ihminen ei paljon tarvitse, että pystyy elämään hyvää ja tyydyttävää elämää, mutta jos terveys kunnolla tavalla tai toisella pettää, niin yleensä sitä ei rahalla takaisin saa.
Oletko sinä noin äärettömän kade.
Älä mene itseäsi rikkaampien joukkoon, ja jos mielenterveys ei kestä sitä.
Voin paljastaa, että keskituloiset pariskunnat eivät elä sellaisessa kurjuudessa kuin annetaan ymmärtää. Mutta ilmeisesti somesta saa kuvan siitä, että he ansaitsisivat ja tarvitsevat vielä enemmän materiaa kuin heillä on. Somevihaajana en ole vielä itse sairastunut samaan tautiin.
Tuskin noita ilman lainoja voi monikaan hankkia. Ja moni riippuvainen työtulosta.
Helpompi elinikäinen kaupungin halpa vuokra-asunto. Toimeentulotukea saadakseen pitää tehdä hakemus kuukausittain, mutta eipä ole ainakaan riippuvainen työkkäristä.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin noita ilman lainoja voi monikaan hankkia. Ja moni riippuvainen työtulosta.
Helpompi elinikäinen kaupungin halpa vuokra-asunto. Toimeentulotukea saadakseen pitää tehdä hakemus kuukausittain, mutta eipä ole ainakaan riippuvainen työkkäristä.
Auton tarkkaa ikää on vaikea arvioida, jos se on viitsitty pestä hyvin ja ruosteeton. Lisäksi muutaman vuoden välein vaihtavalla väliraha tahtoo pienentyä. Ensimmäiset autot ovat käytännössä kalleimpia. Asuntolaina on luonnollisesti välttämätön, mutta muuten selviää pitkälle, jos on kaksi keskituloista palkansaajaa. Paljon riippuu myös siitä laittaako rahansa kokemuksiin vai materiaan. Matkustelu, keikat ja festariviikonloput eivät todellakaan ole mitään halpaa lystiä ja samalla rahalla ostaa vaikka mitä.
Oulussa omakotitalot maksaa näillä uusilla alueilla n.300k ja meillä keskituloisillakin oli sellaiseen varaa, joten sellaisessa nyt asumme. Eri asia pääkaupunkiseudulla.
Joku muu on kopioinut aloituksen muuallekin nettiin eikä edellinen lainattu viestikään ollut ap:n