Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos olet keskipalkkainen, päivittäinen 13,70e lounas vie vuositasolla kokonaisen nettokuukausipalkan verran rahaa

Vierailija
02.08.2025 |

Ei ihme että lounaspaikkoja menee nurin.

Teet töitä jotta saat nauttia vain 11 kuukauden palkasta, maksat kokonaisen kuukauden elämässäsi siitä että saat yhden aterian puolen päivän maissa.

Meillä suht hyvätuloinen esimieskin syö ison eväsleivän ja perusduunarit syö rasiaan pakatun aterian. Ehkä jopa terveellisempää kuin lounaspaikan muona mutta annoshinta euron pari.

Kommentit (265)

Näytä aiemmat lainaukset

Sen takia onkin lounasetu, että ei tartte koko tuota summaa maksaa omasta pussista. 

Vierailija
22/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lounasedulla maksaa 8€ hyvässä lounasravintolassa. Pakkohan se jotain on syödä kumminkin. Ap varmaan ei syö mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Rahan tarkoitus on laittaa sitä kiertoon. Jos teet keskituloista työtä niin voit maksaa muille siitä että kokkaavat sinulle. Ei ihme että suomen talous sakkaa kun ihmiset ovat tällaisia pihtareita.

Ei ole kohtuullinen palvelu eikä ole pihtaamista. Ranskassa on KOVEMMAT työllistämisen sivukulut kuin Suomessa, hieman korkeammat palkat, mutta lounaan saa niin maaseudulla kuin kaupungissakin 6-9 eurolla.

Ja tuohon hintaan sisältyy ruuan lisäksi esim. yksi lasillinen beaujolais-viiniä tai muuta halpisviiniä kahvin ja jälkkärin lisäksi.

Mistäkö tiedän, kun olin Avignonissa ja Poitiersissa insinöörinä 2021-2024. Suomessa on oikeasti ryöstöhinnat yleiseen palkkatasoon nähden.

Et siis ollut ravintolassa töissä? Mutta tiedät hyvin heidän palkat, vuokrat ja kulut? Suomessa harva ravintoloitsija on rikas.

Vierailija
24/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen nykyhallituksen myötä aloittanut tarkemman rahankäytön. Olen jättänyt lounaat pois ja ottanut omat eväät töihin. Tämä on iso säästö.  Tavoiteeni on säästää rahaa niin, että olisin mahdollisimman nopeasti velaton. Jos jäisi vaikka työttömäksi, niin kiinteät kulut olisivat niin pienet, että tuet tai vaikka osa-aikaisen työn palkka riittäisi. 

Vierailija
25/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lounasedulla itselle jää n. 10e per lounas maksettavaa, pidän kalliina jos n. 50e/vko menee rahaa lounaaseen.

Minulla on liki aina eväät, ei niihin mene juurikaan rahaa (edellisen päivän jämäruoka, tai puuroa/ voileipää/ jugurttia/ hedelmiä/ smoothieta ym.) 

Yksi tuttu syö joka päivä keiton töissä: kertonut että keittelee muutaman viikon välein kattilalliset erilaisia, ja pakastaa annosrasioissa, mistä sitten ottaa töihin useamman viikon ajan.

Vierailija
26/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Rahan tarkoitus on laittaa sitä kiertoon. Jos teet keskituloista työtä niin voit maksaa muille siitä että kokkaavat sinulle. Ei ihme että suomen talous sakkaa kun ihmiset ovat tällaisia pihtareita.

Vatut. Helsingissä saa jostain kusisesta kebabrullastakin maksaa nykyään joku 14 euroa, kun vastaava on Berliinissä luokkaa 5 euroa.

Väki alkaa herätä tuohon ryöstön yritykseen eikä enää tue näitä yrittäjiä.

Mikä on ryöstön yritys? Pitäisikö ruokaa myydä mielestäsi tappiolla? 

Vierailija
27/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lounassetelit paskottiin aikoinaan maksoin itse noin kolmasosan ateriasta,seteleitä sai ostaa niin monta kun oli työpäiviä,silloin söin edullisesti ja terveellisesti nykyhinnat ovat liian kovat.

Vierailija
28/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapanani on tehdä edellisenä päivänä ruokaa sen verran, että sitä jää evääksikin seuraavan päivän lounasateriaan. Olkoot sitten vaikka makaronilaatikkoa salaatin kera. On sille vuodessa kasautuvalle lounaskululle muutakin käyttöä. Samasta syystä pyöräilen töihin aina, kun se sään puolesta on mahdollista. Työmatkaa on tosin vain 3 kilometriä hyviä pyöräteitä pitkin, mutta ajavat jotkut autollaan lyhyemmätkin välit. 

Vierailija
29/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa palvelut on järjettömän kalliita.

Jos mietit sellaisen kohtuu hyvätuloisen ihmisen tuntipalkkaa nettona (18€/h) ja suhteutat sen palvelun ostohintaan, esim:

20min parturissa (36€), teet 2h töitä tienataksesi sen.

1h autokorjaamolla (117€), teet 6,5h töitä tienataksesi sen.

Lounas (13,5€), teet 45min töitä tienataksesi sen.

Lääkärikäynti (180€), teet 10h töitä tienataksesi sen.

Onko ihme ettei ihmiset käytä palveluita, kun hintataso on sitä luokkaa että joudut tekemään päiväkausia töitä tienataksesi sen?

Vierailija
30/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen töitä kotoa, joten ei lounaita. Viikomloppuisin usein aamulla viedään tavaraa kirppikselle, sitten viedään auto mun työpaikalle. Nähdään joku ystäväpariskunta, käydään esim museokortilla museossa, virikkeellä ostetut leffassa, syömässä. Ja paluussa haetaan lisäänkirppistavaraa ja ruokakaupassa. 

Laitetaan rahaa kiertämään jonkun verran

Vierailija
31/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa palvelut on järjettömän kalliita.

Jos mietit sellaisen kohtuu hyvätuloisen ihmisen tuntipalkkaa nettona (18€/h) ja suhteutat sen palvelun ostohintaan, esim:

20min parturissa (36€), teet 2h töitä tienataksesi sen.

1h autokorjaamolla (117€), teet 6,5h töitä tienataksesi sen.

Lounas (13,5€), teet 45min töitä tienataksesi sen.

Lääkärikäynti (180€), teet 10h töitä tienataksesi sen.

Onko ihme ettei ihmiset käytä palveluita, kun hintataso on sitä luokkaa että joudut tekemään päiväkausia töitä tienataksesi sen?

Mulla menee noihin puolet vähemmän työaikaa kun sulla.

Vierailija
32/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lounasedulla itselle jää n. 10e per lounas maksettavaa, pidän kalliina jos n. 50e/vko menee rahaa lounaaseen.

Minulla on liki aina eväät, ei niihin mene juurikaan rahaa (edellisen päivän jämäruoka, tai puuroa/ voileipää/ jugurttia/ hedelmiä/ smoothieta ym.) 

Yksi tuttu syö joka päivä keiton töissä: kertonut että keittelee muutaman viikon välein kattilalliset erilaisia, ja pakastaa annosrasioissa, mistä sitten ottaa töihin useamman viikon ajan.

Edellisen päivän jämäruoka, tai puuroa/ voileipää/ jugurttia/ hedelmiä/ smoothieta ym.

Nuoko ovat mielestäsi ilmaisia?

Vierailija
33/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Sen takia onkin lounasetu, että ei tartte koko tuota summaa maksaa omasta pussista. 

Meillä saa töissä onneksi verottoman ateriakorvauksen 13,25€/päivä, ja saat ihan itse valita käytkö lounaalla vai käytätkö rahan muuhun.

T. Raksaukko

Vierailija
34/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä 16,90€ maksavaa lounasta kalliina. On kuitenkin 3 eri pääruokaa, jälkiruoka, 4-5 eri salaattia (lohta ja kanaa lisukkeeksi).

Vierailija
35/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kohtuullinen palvelu eikä ole pihtaamista. Ranskassa on KOVEMMAT työllistämisen sivukulut kuin Suomessa, hieman korkeammat palkat, mutta lounaan saa niin maaseudulla kuin kaupungissakin 6-9 eurolla.

Ja tuohon hintaan sisältyy ruuan lisäksi esim. yksi lasillinen beaujolais-viiniä tai muuta halpisviiniä kahvin ja jälkkärin lisäksi.

Mistäkö tiedän, kun olin Avignonissa ja Poitiersissa insinöörinä 2021-2024. Suomessa on oikeasti ryöstöhinnat yleiseen palkkatasoon nähden.

Paljonko maksaa Ranskassa kaupassa pullo halvinta viiniä? Onko euron vai kaksi?

Oman havaintoni mukaan ulkomailla viini on halvempaa kuin vesi.

Suomessa vähän toisin.

Vierailija
36/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsääntöisesti lounaspaikoista saa monipuolisen ja ravitsevan annoksen, joka riittää koko päiväksi. Aamulla kun syö puuron ja illalla jonkun voileivän, niin siinä se.

Vierailija
37/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapauskohtaista ja palkkakohtaista. Isäni joka aika tarkka,  mutta nuuka vain joissain asioissa söi aina työpaikka lounaan. 

Äitini ei ja otti aina eväät. 

Isällä isompi palkka. Heillä perinteinen jako. Isä maksoi omistusasunnon äiti ruuat. Tuolloin ruuan osuus kyllä pienempi kun asunnon. Nykyään voi mennä lähes samaan nuo kulut, jos ei halua kitsastella. 

Vierailija
38/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä se rasiaan pakattu ravitseva ja monipuolinen lounas on, joka maksaa euron pari?

Kylmä makaroonilaatikko (sikanaudalla, ei juustoa päällä)

Vierailija
39/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy.ikinä työlounaalla. Minusta 8-10 euroakin on älytön summa. Rahka ja kananmunaleipä on toiminut 15 vuotta hyvin. Säästö on ollut merkittävä.

Käyn kyllä kohtuullisen usein syömässä miehen tai koko perheen kanssa. Eli laitan rahaa kiertämään. 

Vierailija
40/265 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lounaallani minä tarjoan muillekin ihmisille töitä ja kaikki voivat paremmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yksi