Finanssialan johtaja vanhusten hoivasta: Perinnöt lihoiksi ennenkun saavat hoitoa
Finanssiala ry:n toimitusjohtaja Arno Ahosniemi ehdottaa kolumnissaan, että vanhusten tulisi käyttää omaa varallisuuttaan - kuten säästöjä, asuntoja ja sijoituksia - hoivakustannuksiin sen sijaan, että ne säästetään perintöinä jälkipolville. Hänen mukaansa "suomalainen on rikkaimmillaan kuolinpäivänsä aamuna", mikä ei ole yhteiskunnan näkökulmasta kestävää. Hän korostaa, ettei hoivavastuu saa kaatua yksin naisten harteille, vaan yhteiskunnan ja perheiden on mukauduttava uusiin ratkaisuihin. Hän viittaa myös aiempaan ehdotukseen, jossa lasten pitäisi osallistua enemmän vanhempiensa hoivaan.
https://www.verkkouutiset.fi/a/finanssialan-johtaja-vanhusten-hoivasta-…
Kommentit (11)
Näinhän se on että töölöläismummoilla voi olla puolen miljoonan euron omaisuus kertynyt pelkästään asunnon arvonnoususta ja silti valtio makselee heille hoivan. Täysin kestämätöntä.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Mulla on edunvalvontavaltuutuksessani jo merkintä, että jos se valtuutus joudutaan joskus ottamaan käyttöön, samalla hetkellä koko mun omaisuuteni on annettava ennakkoperintönä lapsilleni. Jos jostain käsittämättömästä syystä joutuisin/pääsisin hoivakotiin silloin, kun mulla päänuppi vielä toimii, niin silloin voin ihan itsekin antaa omaisuuteni ennakkoperintönä. Edunvalvontavaltuutuksessa tuo merkintä on siksi, että yleensä hoivakotiin pääsee vasta sitten, kun ei enää itse kykene hoitamaan asioitaan.
Miksi ennakkoperintönä eikä lahjana jolle pidät hallintaoikeuden? Tulisi vähemmän veroa.
Ai pääsee hoivakotiin. Höpö höpö. Mun äiti kotiutettiin mun hoidettavaksi kun noin vaikealle hoidettavalle ei ole paikkoja. Että älä turhaan tollasia mieti. Sun lapset laitetaan hoitaan.
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on että töölöläismummoilla voi olla puolen miljoonan euron omaisuus kertynyt pelkästään asunnon arvonnoususta ja silti valtio makselee heille hoivan. Täysin kestämätöntä.
Entäs muut sairaat? Jenkkimeininkiä suomeen jossa joudut konkkaan jos syöpä iskee? Missä vedetään raja mikä on vanhustenhoitoa?
Ei tuo mikään uusi ajatus ole. Minä muistan samanlaista ehdotetun jo pari vuosikymmentä sitten, kun suuret ikäluokat alkoivat eläköitymään.
Jos tuo oikeasti toteutuisi, moni vanhus antaisi koko omaisuutensa ennakkoperintönä lapsilleen ja yhteiskunta ja veronmaksajat maksaisivat edelleenkin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on edunvalvontavaltuutuksessani jo merkintä, että jos se valtuutus joudutaan joskus ottamaan käyttöön, samalla hetkellä koko mun omaisuuteni on annettava ennakkoperintönä lapsilleni. Jos jostain käsittämättömästä syystä joutuisin/pääsisin hoivakotiin silloin, kun mulla päänuppi vielä toimii, niin silloin voin ihan itsekin antaa omaisuuteni ennakkoperintönä. Edunvalvontavaltuutuksessa tuo merkintä on siksi, että yleensä hoivakotiin pääsee vasta sitten, kun ei enää itse kykene hoitamaan asioitaan.
Miksi ennakkoperintönä eikä lahjana jolle pidät hallintaoikeuden? Tulisi vähemmän veroa.
No tuo lahja olisi tietty yksi vaihtoehto, mutta se on laitettu nyt perinnöksi. Hallintaoikeudella en tee yhtään mitään siinä vaiheessa, jos en ymmärrä enää yhtään mitään minkään hallinnasta ja olen jossain laitoksessa lopun elämääni. Tämä nykyhallitus on myös vähän suunnitellut, että perintöveron alarajaa nostettaisiin. Tuleeko menemään läpi vai ei se jää nähtäväksi.
Tuolla logiikalla pitäisi sitten poistaa eläke, ennakonpidätys tuloista!
Vierailija kirjoitti:
No tuo lahja olisi tietty yksi vaihtoehto, mutta se on laitettu nyt perinnöksi. Hallintaoikeudella en tee yhtään mitään siinä vaiheessa, jos en ymmärrä enää yhtään mitään min
Eipä niin, mutta hallintaoikeuden takia lahjan arvo laskee, mikä vähentää lahjaveroa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo mikään uusi ajatus ole. Minä muistan samanlaista ehdotetun jo pari vuosikymmentä sitten, kun suuret ikäluokat alkoivat eläköitymään.
Jos tuo oikeasti toteutuisi, moni vanhus antaisi koko omaisuutensa ennakkoperintönä lapsilleen ja yhteiskunta ja veronmaksajat maksaisivat edelleenkin.
Varmaan osa olisi niin tyhmä ettei antaisi.
Olen varmaan outo, mutta pienituloisena ja monisairaana säästän nimenomaan oman vanhuudenturvani vuoksi. Työeläke on jäämässä pieneksi työuran alun epätyypillisten työsuhteiden vuoksi. Parhaat tulot tuolloin olivat ikäluokissa 18 - 24, joista vain vuosi kerrytti omaa työeläkettä.
On minulla henkivakuutus, jossa edunsaajana on lapseni ja iso osa omaisuudesta on kiinni hyvin talon puolikkaassa. Talo sijaitsee kasvukeskuksessa ja sitä on ylläpidetty hyvin. Mitenkähän tuokin laitetaan lihoiksi, jos asumaan jää hyväkuntoinen puoliso, jolla on 50% omistus. Pitää varmaan siirtää oma puolikas hallintaoikeudella lapselle hyvissä ajoin, että ei lähde puolisolta koti alta.
https://safkaajashamanismia.blogspot.com/