Ahdistaa lasten koulun alkaessa Wilma-viestit!
Ihana kesä ollut taas ilman koulun Wilma-viestejä. Siksipä harkitsen jättää koko sovelluksen käyttämättä - tämä sovellus ei oikeasti voi olla vanhemmille jokin pakollinen vaatimus. Opettajalle voin ostaa lapselle reppuvihkon, siihen voi laittaa asiat sekä soitella. Myös sähköposti ja kirjeposti toimivat, joten eiköhän tuossa ole riittävästi tapoja yhteydenpitoon. Kokemuksia Wilmasta luopumisesta? Varmasti saa huonon maineen, mutta se ei paljoa kiinnostele.
Kommentit (225)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo voi tehdä muutenkin kuin vain sovelluksella. Yhteydenottotapoja on monenlaisia. Vaikkapa paperilappu, soitto tai sähköposti.
Ei kukaan opettaja siirrä niitä lappusia tai meilejä sinen Wilmaan, vaan siellä on sitten luvattomat poissaolot joka kerta.
Ja jos on yli 20 luvatonta poissaolotuntia kuukaudessa niin siitä tulee lasu. Melkoinen rasite ovat nämä wilmakieltäytyjät veronmaksajille, kun heidän lapsensa joudutaan ottamaan huostaan satojen eurojen vuorokausihintaan.
Ei tuosta mitään huostaanottoa tehdä, vaan selvitetään tilannetta tietenkin. Älä jaa väärää tietoa.
Ja sitten kun se jatkuu niin lasu tulee kuvioihin.
Vierailija kirjoitti:
Jos vaikka sää muuttuu niin minusta on kiva että liikunnanope laittaa illalla viestin mitä liikassa tehdään eikä tarvi itse vanhempana pähkäillään että laitanko mukaan sukset vai onko liikaa pakkasta hiihtämiseen kuten oli aiempi suunnitelma.
mitä tulee tuntimerkintöihin ja kokeiden näkemisiin niin ei niitä tarvi päivystää. Itse tapasin käydä läpi kun oli joutilasta aikaa. Joskus päivittäin ja joskus kerran kuukaudessa. Lapset sanoivat itse jos siellä jotain kiireellistä. Viestit laitoin tulemaan automaattisestisähköpostiin niin vilkaisin siellä onko tärkeää ei tarvinut avata sovellusta turhaan.
opettele käyttämään wilmaa ja jätä vähemmän tärkeät kopiot lukematta ym. En minä ainakaan opettajana vahtinut lukeeko vanhemmat yleisiä viestejä jne.
Perheissä, joissa vanhemmat asuvat eri osoitteissa, useamman kilometrin päässä toisistaan ja joissa toinen vanhempi tekee vuorotyötä, varsinkin nämä liikuntatuntien edellisenä iltana myöhään tulevat muutokset on oikeesti myrkkyä. Lapsilla on yhdet sukset, luistimet ja uikkarit. Ei niitä iloksemme kaikkia raahata yhdestä kodista toiseen joka viikko, vain että jos liikunnanopettaja sattuu keksimään äkkiä jotain. Jos on ennakkoon tieto, että mennään hiihtämään, niin silloin sukset on siellä missä lapsikin. Mutta luistimet voivat ihan hyvin olla toisessa kodissa ja toinen vanhempi on joko ilta- tai yövuorossa (aina, koska lapset ovat hänellä vain hänen aamuvuoroviikoillaan), niin paha minun on luistimiksi yön aikana muuttua. Tai hoitaa ne puuttuvat välineet seuraavaksi aamuksi lapsen toiseen kotiin.
Samoin nuo triplana tulevat yleiset viestit, joissa on sama sisältö. Tuntuu käsittämättömältä, etteikö tuollaisessa joukkoviestimessä ole toimintoa, joka estää samaan osoitteeseen useamman kuin yhden kerran saman viestin lähettämisen. Ne viestit otan ihan mielelläni vastaan, jos käytöksessä tai asioiden unohtelussa tms on jotain huomautettavaa. Mutta en tarvitse päivittäin montaa ilmoitusta siitä, että lapsi saa hyvä-merkinnän. Varsinkin kun tuntuu, että joskus opettajia muistutetaan, että pitää muistaa laittaa niitä merkintöjä, koska välillä niitä tulee muutaman viikon ajan liki jokaiselta tunnilta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuollainen wilma on keksitty, eihän se ole opettajan opetustyötä ? Miksi se on välttämätön ? Tuo on paapomista.
Se tehty korvaamaan reissuvihko ja opettajan päiväkirja. Opettaja kirjaa sinne myöhästymiset, poissaolot yms, mitkä nykyään huoltajatkin pääsevät näkemään - ei ole enää se paperinen kirja. Siellä on helppo ilmoittaa kaikille, että mitä liikuntatarvikkeita tarvitaan milloinkin eli milloin pelataan palloa ulkona, milloin on sisäliikuntaa, milloin mennään uimaan, milloin hiihdetään tai luistellaan. Siellä ilmoitetaan myös normaaleista poikkeavista koulupäivistä, milloin lähdetäänkin retkelle, jo aikaisemmin, kun koulupäivä muuten alkaisi sinä päivänä. Sen lisäksi sieltä näkee lapsen saamat arvosanat kokeista, usein myös läksyt. Oli todella ärsyttävää, kun yhdessä vaiheessa yläasteella oli periaate, ettei opettaja ilmoita läksyjä,vaikka niitä kysyttäisiin, vaan ne pitää kysellä koulukavereilta. Oma lapseni oli kauan sairaana ja hänellä oli monessa aineessa tunteja siten, ettei siellä ollut ketään tuttuja eikä hänellä ollut heidän yhteystietojaan kysymistä varten. Sitten oli näitä, jotka eivät kiusallaan halunneet kertoa. Kun lapsi oli pitkään poissa sairauden takia, niin sitten vihdoin saimme opettajilta vastauksen, mitä kaikkea pitäisi opetella ja kunnon vihdoin salliessa lapsi kävi niitä läpi itsekseen. Kouluun päästyään hän kävi myös tukiopetuksessa ja läksyparkissa ottaakseen muut kiinni opetuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vaikka sää muuttuu niin minusta on kiva että liikunnanope laittaa illalla viestin mitä liikassa tehdään eikä tarvi itse vanhempana pähkäillään että laitanko mukaan sukset vai onko liikaa pakkasta hiihtämiseen kuten oli aiempi suunnitelma.
mitä tulee tuntimerkintöihin ja kokeiden näkemisiin niin ei niitä tarvi päivystää. Itse tapasin käydä läpi kun oli joutilasta aikaa. Joskus päivittäin ja joskus kerran kuukaudessa. Lapset sanoivat itse jos siellä jotain kiireellistä. Viestit laitoin tulemaan automaattisestisähköpostiin niin vilkaisin siellä onko tärkeää ei tarvinut avata sovellusta turhaan.
opettele käyttämään wilmaa ja jätä vähemmän tärkeät kopiot lukematta ym. En minä ainakaan opettajana vahtinut lukeeko vanhemmat yleisiä viestejä jne.
Perheissä, joissa vanhemmat asuvat eri osoitteissa, us
Jotkut koulutoimen tms viestit tulevat samoina eri kouluistakin, korona-aikaan ja sähköpulan kauhuskenaarioiden aikaan noita tuli joka kautta.
Ne tuntimerkinnät pystyi ainakin selainversiossa ruksia tulemaan kerran päivässä tai vaikka kerran viikossa, ettei jokaisesta tule heti merkinnän saatua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheissä, joissa vanhemmat asuvat eri osoitteissa, us
Miten sinusta ne viimehetken muutokset pitäisi sitten ilmoittaa? Jos on sovittu, että on hiihtoa tammikuussa, mutta yhtenä päivänä tuleekin kamala lumimyrsky tai vesisade. Pakkohan siinä on muutoksia tehdä ja sitten saattaakin olla vapaana, vaikka joku uintivuoro tai sisäkenttä. Tuskin ne opet kiusallaan muutoksia tekevät. Toki inhimillisiä virheitä voi sattua ja joillekin niitä nyt vain sattuu enemmän ja sille me emme voi mitään. Näitä on joka työpaikassa. Kouluissa on myös ylimääräisiä välineitä, joita voi lainata ja uimahallivuoroillekin keksivät jotain, jos ei lapsi syystä tai toisesta pääse uimaan.
En ole koskaan käyttänyt Wilmaa. Mun miehellä on se. Hyvin on pärjätty. Toinen lapsi jo koulut käynyt ja toinen 17 ja lukiossa.
Juu ei minunkaan mies sitä käyttänyt. Minulla oli. Kokonaan ilman ei kyllä selviä.
Olen samaa mieltä siitä, että joissain kuluissa wilman kautta asiat ilmoitetaan aivan liian lyhyellä aikataululla, mutta sen vihkon kautta niitä viestejä ei tulisi ehkä ollenkaan, kun unohtaisin kysyä vihkoa ja lapsi unohtaisi sen antaa.
Mutta joo, mun mielestä kouluilla pitäisi olla "lakisääteiset" ohjeet siitä, että pitää ilmoittaa ajoissa, mitä liikuntaa on milläkin viikolla. Yksi koulu ilmoitti heti syyslukukauden alussa kaikki viikot, ja teki muutoksia vain kelin mukaan, ja niistäkin oli varoitettu siinä ensimmäisessä viestissä, toisessa koulussa opettaja ilmoitti edellisenä päivänä mitä liikuntaa oli - se olikin kiva, kun alkoi luistelu tai uinti, eikä varusteita ollut, koska lapset kasvaa niin nopeasti ja luultiin, että koululta tulee varoitus näistä vähän ajoissa, niin ei tullutkaan.
Ja se viesti saattoi koululta tulla 9n aikaan illalla. Lähde siinä sitten ostamaan uimapukua lapsella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo voi tehdä muutenkin kuin vain sovelluksella. Yhteydenottotapoja on monenlaisia. Vaikkapa paperilappu, soitto tai sähköposti.
Ei kukaan opettaja siirrä niitä lappusia tai meilejä sinen Wilmaan, vaan siellä on sitten luvattomat poissaolot joka kerta.
Ja jos on yli 20 luvatonta poissaolotuntia kuukaudessa niin siitä tulee lasu. Melkoinen rasite ovat nämä wilmakieltäytyjät veronmaksajille, kun heidän lapsensa joudutaan ottamaan huostaan satojen eurojen vuorokausihintaan.
Ei tuosta mitään huostaanottoa tehdä, vaan selvitetään tilannetta tietenkin. Älä jaa väärää tietoa.
Mitenkä sitten maaseudulla tai Lapissa homma hoituu, kun yhteydet heikot tai niitä ei ole lainkaan? Onko siellä kaikki lapset huostaanotettu? Kaikilla ei ole edes älylaitteita.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole kakruja, minulla on toimivat aivot (en käytä ajatusviivaa täällä, koska palstat poistaa sen.) Opettajalle voi sanoa, että viestejä tulee liikaa, ja toivoa muutosta. Tämä mieluiten vanhempainillassa. Tai sitten voi olla ovela ja ennakoida laittamalla vaikka nyt jo viestiä, että hei, lukuvuosi on alkamassa ja olen havainnut, että wilma-viestejä tulee todella paljon. Minun, ja varmasti monen muun vanhemman, on vaikeaa reagoida niihin kaikkiin. Olisiko mahdollista, että blaa blaa... Eli reagoi ennen kuin mitään on edes tapahtunut vielä. Jos nämä eivät auta, ottaa yhteyttä rehtoriin.
Alakoulussa saattaisi toimiakin. Eikä Wlma silloin ollutkaan ongelma, kun oli oma opettaja ja vain muutama muu opettaja ja Wilman käyttö erittäin maltillista. Mutta kun siirryttiin yläkouluun, joka aineessa eri opettaja, rehtorit, kaikenmaailman muut aikuiset (koulun eri koordinaattorit, oppilaskunta, vanhempainyhdistys jne), niin niitä viestejä tulee useita päivittäin, enkä kyllä keksi miten nämä kaikki saisi vähentämään tätä pääosin täysin turhaa viestintää.
Minun kuopukswni liikkamaikka ilmoitti Wilmassa nerokkaasti iltakuudelta että aamun 8.30 liikuntapaikka ja -ohjeet on koulun ilmoitustaululla.
Painotettu kuvisluokka jonne 80 oppilaista kulki ihan muualta kuin koulun läheltä.
Se oikeasti raivostutti.
Vierailija kirjoitti:
Wilma on osa koulunkäyntiä, ei voi jättää käyttämättä.
Olemme ehkä ääritapauksia, mutta meillä ei toimi kotona netti (eikä puhelin) juurikaan, juuri katvealueelle ollaan jääty. Meille opettaja laittaa perinteisen tekstiviestin, jos on jotain mistä on hyvä ilmoittaa/tarvitsee vastauksen tms. Juuri tästä syystä. Ei ole pitänyt lainkaan vaivalloisena, kun olemme kysyneet ja pahoitelleet. Wilmaan tulee sitten vain ne jutut, joihin ei odoteta vastausta tai jotka eivät ole ns tärkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko ottaa huostaan jos vanhemmat eivät selvittelyn jälkeenkään korjaa toimintaansa määräysten mukaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Montako lasta sinulla on josta tulee Wilma viestejä ? Miksi koet ne niin raskaiksi ?
Ajatteleppas sitä opettajaa jolla on esim 100 oppilasta viikon aikana. Mitä luulet onko opettajasta kiva tulosteita erikseen sinun lapsellesi viestejä esim erikoisaikatauluista tai kirjoitella reissuvihkoon palautetta lapsen käytöksestä? Jos lapselle tulee paljon negatiivista palautetta niin mitä luulet pitäisikö lapsi edes sitä vihkoa tallessa? Ja muistaisiko näyttää sinulle /muistaaitko päivittäin tarkistaa sen?
4 lasta, ja jäätävä määrä ylimääräistä infoa ihan päivittäin. En ole hyväksynyt velvollisuutta päivystää sovellusta. Opettaja saattaa laittaa wilmaan viestiä klo 21 seuraavan päivän muutoksista tyyliin eväät mukaan retkelle tai liikuntaan tarvitaankin ne ja ne välineet - hirveä stressi ho
Meillä saattaa molemmilla vanhemmilla olla iltavuoro töissä (lapsilla toki hoitaja), siinä ei paljon wilma-viestejä lueta ja eväitä/liikuntavälineitä kaivella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasu tulee
Miten lastensuojelu rankaisee sellaista perhettä jossa ei käytetä Wilmaa? Onko se huostaanotto heti?
Lapsen koulunkäynnistä huolehtiminen on huoltajan velvollisuus.
Tuollahan joku jo aiemmin totesi, ettei Wilma ole pakollinen.
Voihan sitä kuka vaan todeta mitä haluaa, mutta se Wilma on se viestintäväline. Vöhän vaikea sitä on huolehtia, jos ei tieto kulje.
Siskoni pisti pelkät sairaspoissaolot wilmaan. Siinä se. Mitään ei tapahtunut. Tyttö kuulemma muisti aina itse luistimet ja eväät. Jos jotain missasi, ei haittaa. Nyt on lukiossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se tarkoita huostaanottoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se tarkoita huostaanottoa.
Jos huostaanottoa ei voi tulla niin miksi lasua sitten pelätään?
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan käyttänyt Wilmaa. Mun miehellä on se. Hyvin on pärjätty. Toinen lapsi jo koulut käynyt ja toinen 17 ja lukiossa.
Miten kertoa ettei välitä lapsen koulumenestyksestä, ilman että kertoo sen?