Ahdistaa lasten koulun alkaessa Wilma-viestit!
Ihana kesä ollut taas ilman koulun Wilma-viestejä. Siksipä harkitsen jättää koko sovelluksen käyttämättä - tämä sovellus ei oikeasti voi olla vanhemmille jokin pakollinen vaatimus. Opettajalle voin ostaa lapselle reppuvihkon, siihen voi laittaa asiat sekä soitella. Myös sähköposti ja kirjeposti toimivat, joten eiköhän tuossa ole riittävästi tapoja yhteydenpitoon. Kokemuksia Wilmasta luopumisesta? Varmasti saa huonon maineen, mutta se ei paljoa kiinnostele.
Kommentit (225)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän monta opettajaa joita Wilma viestit ahdistavat ja he eivät niitä lähetä tai lue. Puhelin on keksitty ja sitä voi käyttää tarvittaessa. Miksi tehdä maailmasta liian stressaavaa.
Minä en tiedä yhtään opettajaa joka haluaa käyttää aikaansa soittelemiseen ja hoidella asioita niin että mitään ei tulee mustaa valkoiselle😂
Kuulostaa vainoharhaiselta. Oltava todisteet...
Opettaja on virkamies. Yleensä viranomaisten kanssa toimitaan juurikin niin että asioista löytyy asiakirjoja.
Ja tämä on myös ihan selkeä ohjeistus, joka tulee ylempää.
Byrokratia tuhoaa kaiken. Tärkeintä, että kaikki on virallisesti hyvin. Ei väliä, että kiusaaminen on jo pahoinpitelyjen asteella eikä kaikki opi edes lukemaan. Pääasia, että nämäkin seikat on asianmukaisesti kirjattu ylös. Ei ihme, että Pisa romahti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wilma on osa koulunkäyntiä, ei voi jättää käyttämättä.
Lapsen koulunkäyntiä, ei vanhemman. Mikä laki määrää vanhemman käyttämään Wilmaa?
Kuka sitä käyttäisi, lapsiko?
Vaikkapa. Avaat hänelle viestit illalla ja käsket katsoa. 18 v kun täyttää, ei vanhemmat enää pääse lukemaan.
Mun lapsella on Wilma omilla tunnuksilla omassa puhelimessa. Kuten monilla kavereilla. Menee kutoselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän monta opettajaa joita Wilma viestit ahdistavat ja he eivät niitä lähetä tai lue. Puhelin on keksitty ja sitä voi käyttää tarvittaessa. Miksi tehdä maailmasta liian stressaavaa.
Minä en tiedä yhtään opettajaa joka haluaa käyttää aikaansa soittelemiseen ja hoidella asioita niin että mitään ei tulee mustaa valkoiselle😂
Kuulostaa vainoharhaiselta. Oltava todisteet...
Opettaja on virkamies. Yleensä viranomaisten kanssa toimitaan juurikin niin että asioista löytyy asiakirjoja.
Ja tämä on myös ihan selkeä ohjeistus, joka tulee ylempää.
Byrokratia tuhoaa kaiken. Tärkeintä, että kaikki on virallisesti hyvin. Ei väliä, että kiusaaminen
Jos ei ole mitään millä todistaa, että asia on edes otettu esille, se kiusaajan huoltaja voi kirkkain silmiin laistaa vastuunsa.
Minulla ei ole kakruja, minulla on toimivat aivot (en käytä ajatusviivaa täällä, koska palstat poistaa sen.) Opettajalle voi sanoa, että viestejä tulee liikaa, ja toivoa muutosta. Tämä mieluiten vanhempainillassa. Tai sitten voi olla ovela ja ennakoida laittamalla vaikka nyt jo viestiä, että hei, lukuvuosi on alkamassa ja olen havainnut, että wilma-viestejä tulee todella paljon. Minun, ja varmasti monen muun vanhemman, on vaikeaa reagoida niihin kaikkiin. Olisiko mahdollista, että blaa blaa... Eli reagoi ennen kuin mitään on edes tapahtunut vielä. Jos nämä eivät auta, ottaa yhteyttä rehtoriin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole kakruja, minulla on toimivat aivot (en käytä ajatusviivaa täällä, koska palstat poistaa sen.) Opettajalle voi sanoa, että viestejä tulee liikaa, ja toivoa muutosta. Tämä mieluiten vanhempainillassa. Tai sitten voi olla ovela ja ennakoida laittamalla vaikka nyt jo viestiä, että hei, lukuvuosi on alkamassa ja olen havainnut, että wilma-viestejä tulee todella paljon. Minun, ja varmasti monen muun vanhemman, on vaikeaa reagoida niihin kaikkiin. Olisiko mahdollista, että blaa blaa... Eli reagoi ennen kuin mitään on edes tapahtunut vielä. Jos nämä eivät auta, ottaa yhteyttä rehtoriin.
Palsta*
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuollainen wilma on keksitty, eihän se ole opettajan opetustyötä ? Miksi se on välttämätön ? Tuo on paapomista.
Sitähän on paljon kritisoitu ja sen tarkoitusta arvioitu. Ei ilmeisesti löytynyt korvaajaa vielä.
Olisiko se juuri tuo, että kaikesta on mustaa valkoisella? Selustan turvaaminen.
Nykyään opettajat ja koulut eivät kykene kunnialla selviämään tehtävästään. Ei edes oppilaiden turvallisuudesta pystytä vastaamaan. Opetuskaan ei aina onnistu.
Siksi tarvitaan todistusaineistoa kaikista näennäisistä, tehottomista toimista, mitä on tehty. Että näyttää siltä, että ovat jotain yrittäneet. Etteivät joutuisi vastuuseen.
Surullista, että ennen niin hyvin toimiva koulujärjestelmä on tuhottu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wilma on osa koulunkäyntiä, ei voi jättää käyttämättä.
Lapsen koulunkäyntiä, ei vanhemman. Mikä laki määrää vanhemman käyttämään Wilmaa?
Kuka sitä käyttäisi, lapsiko?
Vaikkapa. Avaat hänelle viestit illalla ja käsket katsoa. 18 v kun täyttää, ei vanhemmat enää pääse lukemaan.
Mun lapsella on Wilma omilla tunnuksilla omassa puhelimessa. Kuten monilla kavereilla. Menee kutoselle.
Joo, toki lapsilla on oma Wilma, mutta se on eri kuin vanhempien wilma. Osin sanojakin viestejä varmaan.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa koulun viestitulvasta tulee kyllä ihan muilta kuin opettajilta. Samat tiedotteet eri kielillä jne.
Minäkään en laittanut koko keväänä mitään muuta viestintää vanhemmille kuin ysien oppilaille ja huoltajlle yhteisen muistutuuksen valtakunnallisesta kokeesta ja että pitää ehdottomasti olla chrome mukana.
Kaikki muu viestintä oli vastauksia huoltajille. Erilaisia opetusjärjestelyjä, läksytietoja lomalle lähtijöille jne.
Wilma-merkintöjä toki tein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa koulun viestitulvasta tulee kyllä ihan muilta kuin opettajilta. Samat tiedotteet eri kielillä jne.
Minäkään en laittanut koko keväänä mitään muuta viestintää vanhemmille kuin ysien oppilaille ja huoltajlle yhteisen muistutuuksen valtakunnallisesta
No sitten kannattaa ottaa yhteys rehtoriin ja ilmaista, että jatkuva viestitulva uuvuttaa ja vaikeuttaa tärkeisiin asioihin reagoimista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en laittanut koko keväänä mitään muuta viestintää vanhemmille kuin ysien oppilaille ja h
Koska faktahan on se, että ne tärkeät asiat voivat helposti myös hukkua sinne kaiken turhan roskan sekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en laittanut koko keväänä mitään muuta viestintää vanhemmille kuin ysien oppilaille ja h
Eipä ne minua häiritse, kaksi omaa lasta ja kaksi vaihto-oppilasta olen sujuvasti hoitanut.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kolme lasta. Tässä esimerkkipäivä kevään Wilmasta;
2. Luokkalainen Kaaleppi saa tuntimerkinnän aktiivista osallistumista x2, unohduksen värittää tehtävän kuvan sivulla 98, huomautuksen sisäkenkiin puuttumisesta sekä viestin josss on läksyt sille päivälle. Päivän saldo Kaalepin Wilmasta: 5 ilmoitusta Wilmasta.
4. luokkalainen Eino saa tuntimerkinnän kynä puuttuu, viestin päivän läksyistä (kyllä, nelosella!), viesti jossa muistutetaan tulevasta koeaueesta ja tuntimerkinnän muualla koulussa koska kävi terkkarilla. Lisäksi opelta viesti syystä miksi kävi terkkarilla. Einon päivän saldo: 5 ilmoitusta Wilmasta.
6. luokkalainen Perttiina saa tuntimerkinnän kirja puuttuu sekä läksyt tekemättä - merkinnän, kerran kirja puuttuu. Lisäksi ope laittaa viestiä tulevasta valinnaisaineesta, joka ei koske Perttiinaa joka on eri valinnaisessa mutta viesti laitettu koko luokalle. O
Tämä on todistusaineistoa, mitä oppilaasta kerätään. Jokainen pienikin rike kirjataan ylös.
Sitten jos jossain vaiheessa tulee jokin ongelma, vaikka heitti lumipallon pihalla tai sanoi opettajalle vastaan, kaivetaan esiin tämä historiikki, jolla todistetaan, että on koko ajan ollut tällaista tottelemattomuutta, levottomuutta tai lepsumista.
Näistä kuulin koulunkäynnin ohjaajalta, joka oli vaihtanut alaa.
2. Luokkalainen Kaaleppi saa tuntimerkinnän aktiivista osallistumista x2, unohduksen värittää tehtävän kuvan sivulla 98, huomautuksen sisäkenkiin puuttumisesta sekä viestin josss on läksyt sille päivälle. Päivän saldo Kaalepin Wilmasta: 5 ilmoitusta Wilmasta.
Niin. Eli olisi tullut pelkkää positiviista ja yksi positiivinen muistutus, ja tieto että pitää skarpata huolellisuuden kanssa. Mikä vika?
4. luokkalainen Eino saa tuntimerkinnän kynä puuttuu, viestin päivän läksyistä (kyllä, nelosella!), viesti jossa muistutetaan tulevasta koeaueesta ja tuntimerkinnän muualla koulussa koska kävi terkkarilla. Lisäksi opelta viesti syystä miksi kävi terkkarilla. Einon päivän saldo: 5 ilmoitusta Wilmasta.
Eli mikä vikana?
6. luokkalainen Perttiina saa tuntimerkinnän kirja puuttuu sekä läksyt tekemättä - merkinnän, kerran kirja puuttuu. Lisäksi ope laittaa viestiä tulevasta valinnaisaineesta, joka ei koske Perttiinaa joka on eri valinnaisessa mutta viesti laitettu koko luokalle. O
Valinnaisista ei laiteta noin merkintöjä, vaan se valinnaisaineen ope viestii siitä.
Tietäisitpä vain paljonko niitä turhia läksykyselyjä tulee opettajille. Itse laitan ne aina vaikka opetan yläkoulussa. En tosin viestinä vaan kotitehtävien osioon.
Vierailija kirjoitti:
Kasiluokkalainen Pertti saa viestin, jossa lukee "olit läsnä, mutta poissa."
Varmaankin osa vanhemmista ahdistuu.
Toisaalta vanhemmissa on myös hälläväliätyyppejä, jolloin ahdistus on enemmän opettajan puolella.
Pitää paimentaa lasta ja sen vanhempaa, että vanhempi muistaa lukea ne viestit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
6. luokkalainen Perttiina saa tuntimerkinnän kirja puuttuu sekä läksyt tekemättä - merkinnän, kerran kirja puuttuu. Lisäksi ope laittaa viestiä tulevasta valinnaisaineesta, joka ei koske Perttiinaa joka on eri
Ei poissaoloja tai läsnäoloja koskaan viesteillä ilmoiteta.
Jos lapsi on selkeästi unohtavainen ja opettaja vaistoaa, että kaikki ei ehkä ole kunnossa, hän voi myös katsoa muiden opettajien havaintoja ja esimerkiksi jututtaa sitä lasta, että onko kaikki varmasti kunnossa.
Onko hän oikeasti taas unohtanut/hukannut vihkonsa vai kiusaako joku häntä ja varastelee tavaroitaan.
Tai jos on levoton ja rauhaton jne. voi katsoa, onko samaa muillakin tunneilla. Lapsen kanssa sitten jutellessa selviää, että vanhemmat juuri eronneet ja lapsi levoton siksi.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Eli olisi tullut pelkkää positiviista ja yksi positiivinen muistutus, ja tieto että pitää skarpata huolellisuuden kanssa. Mikä vika?
Eli mikä vikana?
6. luokkalainen Perttiina saa tuntimerkinnän kirja puuttuu sekä läksyt tekemättä - merkinnän, kerran kirja puuttuu. Lisäksi ope laittaa viestiä tulevasta val
Olisiko se, että jos avaat sovelluksen jokaisesta notifikaatiosta, joka saapuu merkinnöistä ja viesteistä avaat sovelluksen parikymmentä kertaa päivässä? Minusta tuossa oli turhaa tietoa. Miksi yksittäinen unohdus on raportoitava? Ymmärrän jos se toistuu, mutta joskus saisi armo käydä oikeudesta. Jos ottaa ilmoitukset pois päältä, saattaa jäädä jokin tärkeä viesti näkemättä. Toisaalta tuohon tulvaan helposti hautautuu ne tärkeät asiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli mikä vikana?
6. luokkalainen Perttiina saa tuntimerkinnän kirja puuttuu sekä läksyt tekemättä - merkinnän, kerran kirja
Niiden tuntimerkintöjen takiahan ei tarvitse avata yhtään mitään. Ja eihän niille mitään sillä sekunnilla muutenkaan tarvitse tehdä mitään. Illalla sitten selaa läpi tai viikonloppuna.
Ainoa jonka minä äitinä olisin tuosta saman tien katsonut, olisi tuo terkka.
AP ei jaksa turhaa viestitulvaa. Selvästi opettajan painajainen!