Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhuksen edunvalvoja ei saa olla perinnön saaja -voi yrittää manipuloida vanhusta

Vierailija
01.08.2025 |

Esimerkiksi yksi lapsista ei saa olla edunvalvoja jos on samaan aikaan edun saajana.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me hankittiin selvitysmies käymään läpi ihan kaikki paperit/tilit jne koska oli epäilys, että edunvalvoja on ollut manipuloiva kieroilija.

Vierailija
22/41 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen isäni edunvalvoja, joten aloitus on roskaa.

Minäkin olin, tarkkaan ottaen edunvalvontavaltuutettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo ei ole sama asia kuin edunvalvoja.

Vierailija
24/41 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edunvalvonta loppuu samana päivänä kun se valvottava kuolee.

Vierailija
25/41 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulisi yhteiskunnalle kalliiksi laittaa edunvalvoja. Kun kukaan läheinen ei suostuisi.

Pankit on nykyisin velvoitettuja vahtimaan enemmän. Ja viimeistään perinnönjaossa nähdään kuka on ennakkoperintöjä ottanut.

Tilit syynätään. Mutta jos kukaan ei älähdä niin ei.

Höpö höpö. Viran puolesta edunvalvontaa tekevä veloittaa palvelunsa valvottavalta.

Vierailija
26/41 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edunvalvonta loppuu samana päivänä kun se valvottava kuolee.

Mitä sitten?

Vierailija
27/41 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä saa. Vanhempamme on tehneet yhdelle sisaruksista edunvalvontavaltakirjan ja me muut olemme hyväksyneet sen. On hyvä ja selkeää, kun yksi on perillä 9-kymppisen vanhuksen asioista ja hoitaa hänen laskunsa ym.pankkiasiat.  Luotamme häneen kyllä. 

Ei edunvalvontavaltakirjan tekemiseen tarvita muiden hyväksyntää.

Ei tarvita, mutta hän halusi kysyä meiltä muilta, ennen, kuin otti tehtävän vastaan. Melle kaikille se sopi

Vierailija
28/41 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin minäkin olin.

Kannattaa tehdä edunvalvontavaltuutus ajoissa, silloin voi valita, kuka asioita hoitaa. Voi myös kirjata valtuutukseen sen, kenellä on tiedonsaantioikeus asioiden hoidosta.

Jos viranomaiset nimeävät edunvalvojan, niin hänellä ei ole velvollisuutta, eikä edes oikeutta kertoa vanhuksen läheisille, miten asioita hoidetaan. Lisäksi hän veloittaa tehtävästä kalliin hinnan.

Vierailija
29/41 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä saa olla. Luotamme lapseemme todella täysin, hänhän sen perinnön loppuviimmein tulee saamaankin. Ei kukaan tuntematon ole häntä parempi.

Vierailija
30/41 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin minäkin olin.

Kannattaa tehdä edunvalvontavaltuutus ajoissa, silloin voi valita, kuka asioita hoitaa. Voi myös kirjata valtuutukseen sen, kenellä on tiedonsaantioikeus asioiden hoidosta.

Jos viranomaiset nimeävät edunvalvojan, niin hänellä ei ole velvollisuutta, eikä edes oikeutta kertoa vanhuksen läheisille, miten asioita hoidetaan. Lisäksi hän veloittaa tehtävästä kalliin hinnan.

Miten paljon veloittavat?

Vierailija
31/41 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toistan saman, jonka kirjoitin toiseenkin edunvalvonta-aloitukseesi:

Älä trollaa aiheesta, josta et tiedä.

Vierailija
32/41 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpöhöpö. Olen ainoana lapsena vanhempani edunvalvoja. Olen myös ollut aikoinaan omien lapsieni edunvalvoja. 

Vierailija
33/41 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin minäkin olin.

Voin kertoa, että tuo edunvalvonta lähes pakotetaan nykyisin lähiomaiselle vaikka tuota valtuutusta ei oltaisi tehtykään - näin kävi meilläkin. Yleinen edunvalvonta on tosi tukossa.

Vierailija
34/41 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin minäkin olin.

Kuinka paljon tarkalleen on kallis hinta?

Vierailija
35/41 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika usein vanhuksen edunvalvoja on hänen lapsensa. Ihan omakohtaista kokemusta jo 80-luvulta

Vierailija
36/41 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika usein vanhuksen edunvalvoja on hänen lapsensa. Ihan omakohtaista kokemusta jo 80-luvulta

Nykyisin jos on hengissä ja yhtään järjissään, lankeaa homma melko varmaan juurikin lapselle.

Vierailija
37/41 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin minäkin olin.

Voin kertoa, että tuo edunvalvonta lähes pakotetaan nykyisin lähiomaiselle vaikka tuota valtuutusta ei oltaisi tehtykään - näin kävi meilläkin. Yleinen edunvalvonta on tosi tukossa.

Miten käytännössä tämä pakotus tapahtuu?

Vierailija
38/41 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin minäkin olin.

Voin kertoa, että tuo edunvalvonta lähes pakotetaan nykyisin lähiomaiselle vaikka tuota valtuutusta ei oltaisi tehtykään - näin kävi meilläkin. Yleinen edunvalvonta on tosi tu

Meillä oli ihan suostuttelua, jotta löytyisi joku lähiomainen jolle edunvalvonta lankeaa.

Vierailija
39/41 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

*

Lähiomainen voi toimia edunvalvojana, jos hän on tehtävään sopiva ja antaa siihen suostumuksensa. Edunvalvojaksi voidaan määrätä myös yleinen edunvalvoja, jos sopivaa lähiomaista ei löydy. 

Edunvalvonta ja lähiomainen: 

Lähiomainen voi olla edunvalvoja:

Lähiomainen, kuten puoliso, vanhempi, lapsi tai sisarus, voi toimia edunvalvojana, jos hän on tehtävään sopiva ja suostuu tehtävään. 

Edunvalvojan määrääminen:

Lähiomainen voi hakea edunvalvojan määräämistä Digi- ja väestötietovirastosta. Hakemuksen voi tehdä myös henkilö itse, jos hän ymmärtää edunvalvonnan merkityksen. 

Yleinen edunvalvoja:

Jos sopivaa lähiomaista ei löydy, Digi- ja väestötietovirasto tai käräjäoikeus voi määrätä yleisen edunvalvojan, joka usein on valtion virkahenkilö. 

Edunvalvontavaltuutus:

Henkilö voi myös itse etukäteen nimetä edunvalvontavaltuutetun, joka hoitaa hänen asioitaan sitten, kun hän ei itse kykene siihen. *

Vierailija
40/41 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja äitini olemme jo tehneet paperit siitä, että minusta tulee hänen edunvalvojansa. Hulttiosiskosta (entinen narkkari, tai voi olla vielä nykyäänkin, mistä minä tiedän) ei siihen ole. Mutta ei huolta! En aio ottaa perintöä vastaan sitten joskus. Hulttio tarvitsee kaiken avun, jonka voi saada, joten ottakoon pienen perinnön kokonaan. Minä pärjään kyllä. Hulttion pärjäämisestä ei ole tietoa siinä kohtaa, kun on tuhlannut perinnön, eikä siihen varmaan kauan mene. Minä en ala hulttiota siinä kohtaa elättämään. Emme muutenkaan ole tekemisissä lainkaan keskenämme.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yhdeksän