Oletteko huomanneet kuinka työkyvyttömyyseläkkeelle päästyään tapahtuu ihmeparaneminen
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010373964.html
Ensin valitellaan kuinka ei pystytä tekemään mitään mutta kun eläkepäätös napsahtaa niin aletaan rakentamaan vaikkapa taloa ja kiertämään maailmaa sekä pelaamaan harrastejääkiekkoa tms
Pitäisikö eläkkeelle pääsyn ehtoja tiukentaa?
Kommentit (151)
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalon Kyösti ja Allan ainakin ovat hyvinkin ahkeria touhuamaan eläkkeellä ollessaan. Työllistävät poliisiakin tämän tästä.
Sellainen rasistipläjäys.
Ystäväni on sairauseläkkeellä erään vaikean ja etenevän sairauden vuoksi. Hän rakensi sairauseläkkeen alkuvuosina talon kun oli vielä paremmassa kunnossa ja on tehnyt muutakin, mutta usein pystyy tekemään työtä tai kevyesti liikkumaan max pari tuntia päivässä ja lopun joutuu lepäämään. Ette halua olla hänen asemassaan, sen voin kertoa. Ilmeisesti Suomessa sairaseläkeläisen pitäisi olla neliraajahalvaantunut vuodepotilas, että saisi eläkkeellä olla ilman kateutta?
Mul se ei ainakaan ole ajankohtainen. Olen ollut sairaseläkkeellä OIKEASTI varmaan lähes koko ikäni (nyt olen siis 49-v nainen), ja vasta täytettyäni 15 ja rippikoulun jälkeen aloin saamaan pientä NS eläkettä. Eikä tähän ole mitään parannuskeinoa olemassakaan. ADHD, yms liitännäisssairaudet. Ja silti mun jo valmiiksi pienistä tuloistani ollaan taas ilmeisesti vähentämässä entisestään......kaikki laskut kaatuu päälle........ja monta on vielä jonossa.........mut se ei oo mun päänsärkyni, onneksi. Mut elää kidun köyhyysrajan alapuolella. Ja jotkut kelan tukia saavat eivät ole ansainneet yhtään tukia ! Esim opiskelijat yliopistoissa. Ainakaan liikaa, vaan sopivasti vuokraan, ruokaan, vaatteisiin (nekin voi ostaa halvalla kirpparilta, ei tarvitse olla uusia !) Mä esim löysin torstai- merkkisen kevättakin yhdestä paikasta VAIN 5-6 €. Halvalla sain. Muuten ne maksaa omaisuuden. Juuri sitä olin etsinyt Kin, siis takkia, en merkkiä. Se kun multa puuttu, eikä äitini suostunut ostamaan uutta........
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni on sairauseläkkeellä erään vaikean ja etenevän sairauden vuoksi. Hän rakensi sairauseläkkeen alkuvuosina talon kun oli vielä paremmassa kunnossa ja on tehnyt muutakin, mutta usein pystyy tekemään työtä tai kevyesti liikkumaan max pari tuntia päivässä ja lopun joutuu lepäämään. Ette halua olla hänen asemassaan, sen voin kertoa. Ilmeisesti Suomessa sairaseläkeläisen pitäisi olla neliraajahalvaantunut vuodepotilas, että saisi eläkkeellä olla ilman kateutta?
Usko pois, myös neliraajahalvakusesta saisi kateelliset suomalaiset neliraajaraivareita 🙄
Kyllä olen. Näitä löytyy ihan sukulaisista ja tuttavistakin.
Ennen tk-eläkettä niin hyvä, jos kättä pystyy nostamaan. Sen jälkeen pystyy vaikka tekemään vaikka mitä ja mikään ei näytä vaivaavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usko pois, myös neliraajahalvakusesta saisi kateelliset suomalaiset neliraajaraivareita 🙄
Monilla on vielä sellainen luulo, että jos tuet ja eläkkeet vietäisiin, niin he itse tulisivat saamaan ainakin 500-1000 e enemmän työstään. Työstä joka on aina tietyn normin mukainen palkkaukseltaan.
Veroja Suomi ei koskaan laske vaan ne nousevat aina tulojen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahaa, kiitos tästä mielikuvasta 😂😂. Joo kateus on suomalaisilla jotenkin osa kulttuuriperintöä ja saadaan meillä äidinmaidossa. Se me osataan hyvin!
Vierailija kirjoitti:
Naapurin sairaseläkeläinen käy kävelylenkillä päivittäin.
Eilenkin leikkasi ruohikon !
Mutta kirvesmiehen työt ei kuitenkaan maistu....Kunnon pummi !
Se on köyhän pakko yrittää itse tehdä pihatyöt.
Suomessa ei saa firmojakaan pikkuhommia tekemään.
Se on töihin paluu jos kärähtää.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen vain kaksi tai oikeasti 3 ihmistä. Äitini oli oikeasti sairas ja kuolikin sitten vaivojen avustamana. Ei pystynyt edes kunnolla kävelemään eikä villasukkaa neulomaan. Tuossakin vaiheessa vielä miettivät s-eläkettä! Viimein sen sai eikä ehtinyt kauaa "nauttia".
Mutta nämä kaksi muuta, miehiä, tekevät töitä kuin hullupäiset ja olleet jo yli 20v sairaseläkkeellä. "Vaivat" ei haittaa mitenkään menoa. Itse olen paljon nuorempi ja paljon huonokuntoisempi kuin nuo. Ja ei puhettakaan eläkkeestä. Enää ei helpolla pääse s-eläkkeelle, kuin ilm. Pään kautta. Ruumiinvammat ja kivut saat kestää. Ei kun Buranaa vaan kehiin ja sorvin ääreen. Tosin olisinpa edes sorvari. Saattaisin kestääkkin töissäni. Nyt otin omaa lomaa eli aloin työttömäksi. Ei muutoin onnistu jatkot.
Minä tunnen satoja ihmisiä. Aika pienet piirit sinulla.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut. Yksi kaverini sairasti väsymysoireyhtymää ja jollain ihmeellä pääsi siitä sairaseläkkeelle. Heti sen jälkeen pisti yrityksen pystyyn ja yhtäkkiä tuli jaksamista ja voimia tehdä pitkää päivää ja siinä sivussa pyöräyttää kaksi lasta ja kulkea sukulaisilla vierailuilla ja kuljettaa lapsia lasten viihdekeskuksissa jne. Mutta mikäs siinä. Kun tällainen on yhteiskunnassa laillista toimintaa, niin ei voi arvostella, että ihmiset sitä käyttää hyväksi. Ilmainen raha on ilmaista rahaa. Kyllä minäkin ehkä tekisin noin, jos jaksaisi alkaa siihen sairaseläkehakurumbaan ja esittää lääkäreille miten väsyttää ja kolottaa ja masentaa eikä mikään onnistu.
Työkyvyttömyyseläkkeet myönnetään "toistaiseksi". Jos siis potilas paranee vastoin odotuksia, hän ei ole enää oikeutettu eläkkeeseen. Jos hän ei ilmoita muuttunutta tilannettaan, hän tekee rikoksen.
Mutta se, että eläkkeelle päästyä voi paremmin, ei ole yllättävää. Stressin väheneminen ja työstä vapautuminen (jos vielä on töissä käynyt) luonnollisesti tukee parempaa vointia.
Itse kun pääsin eläkkeelle päiväkotityöstäni, se tarkoitti, että jäi voimia myös itsestä huolehtimiseen. Nyt pari vuotta kuntouttavaa liikuntaa ja terveellistä ravintoa on ehdottomasti parantanut vointiani, kipuja on vähemmän, nukun paremmin, painokin on vähän laskenut. En kuitenkaan selviäisi kokopäivätyöstä päiväkodissa. Mutta voisin tehdä kyllä pienen matkan.
Vierailija kirjoitti:
Se on töihin paluu jos kärähtää.
Sairailla on seurannat poleilla.
Meillä kerran vuodessa.
Onhan se huvittavaa että lähes 60-vuotiasta aletaan uudelleenkouluttamaan, vaikka on fyysisiä ja psyykkisiä sairauksia. Sama työntekijä, joka hoputtaa kouluttautumaan ei itse halua pätevöittää itseään vastaamaan kelan vaatimuksiin kuntouttavan työnvalmentajan pätevyydestä. Katsos kun on suojatyöpaikka kyseessä niin ei tarvitse jos ei halua. Mutta sairaita kannustaa kouluttautumaan uuteen työhön. Siis kuka edes palkkaisi välttämättä jos kouluttautuisi uudelleen?
On se huomattu ja sen takia ei sinne niin helpolla nykyisin pääsekkään. Kìitos kuuluu juuri näille huijareille.
Vierailija kirjoitti:
On se huomattu ja sen takia ei sinne niin helpolla nykyisin pääsekkään. Kìitos kuuluu juuri näille huijareille.
Taitaa todellinen syy olla raha. Jos olisi Norjan öljytulot, niin ei meidän tarvitsisi muutamasta työkyvyttömyyseläkeläisestä välittää. Mutta kun ei ole niin oikeistohallitus piiskaa köyhää ja kohta eläkeläistäkin. Tästä suosta nousu vie ainakin 10 vuotta vielä. Silti valtion kirstu ei ole koskaan täynnä eikä sinne riitä mikään raha.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se huvittavaa että lähes 60-vuotiasta aletaan uudelleenkouluttamaan, vaikka on fyysisiä ja psyykkisiä sairauksia. Sama työntekijä, joka hoputtaa kouluttautumaan ei itse halua pätevöittää itseään vastaamaan kelan vaatimuksiin kuntouttavan työnvalmentajan pätevyydestä. Katsos kun on suojatyöpaikka kyseessä niin ei tarvitse jos ei halua. Mutta sairaita kannustaa kouluttautumaan uuteen työhön. Siis kuka edes palkkaisi välttämättä jos kouluttautuisi uudelleen?
Itse kuntoutustuella eli väliaikaisella sairaseläkkeellä matkustin kysymään eräästä kaupungista, sen sairaalasta töitä. Ilmoitin rehellisesti mikä tilanne on.
Puivat siinä sitten vastapäätä että eikös tuollaisia oteta kuntouttavaan työtoimintaan tms. Minua ei palkattu eikä edes soitettu miten kävi. Hukkaan meni nekin matkustusrahat.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olen. Näitä löytyy ihan sukulaisista ja tuttavistakin.
Ennen tk-eläkettä niin hyvä, jos kättä pystyy nostamaan. Sen jälkeen pystyy vaikka tekemään vaikka mitä ja mikään ei näytä vaivaavan.
Olin raksalla 35vuotta ja niin vain hyvä työkunto heikkeni, varsinkin kun piti kädet yläasennossa touhuta, leikkauksen ja kuntoutuksen jälkeen ortopedi sanoi että eiköhän se työura ollut nyt tässä ja kirjoitti hyvät lausunnot ja eläkkeelle pääsin. Pystyn nyt parin vuoden jälkeen uimaan ja käymään kuntosalilla useita kertoja viikossa mutta ylöspäin nostot eivät vieläkään onnistu, eli pystyn liikkumaan ja ulospäin vaiva ei näy mutta työhöni en pysty.
Henry Saari pääsi eläkkeelle kipeän polven takia. Paneminen polviltaan ei enää onnsitunut kameran edessä. Todellakin pitäisi kiristää kriteerejä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa todellinen syy olla raha. Jos olisi Norjan öljytulot, niin ei meidän tarvitsisi muutamasta työkyvyttömyyseläkeläisestä välittää. Mutta kun ei ole niin oikeistohallitus piiskaa köyhää ja kohta eläkeläistäkin. Tästä suosta nousu vie ainakin 10 vuotta vielä. Silti valtion kirstu ei ole koskaan täynnä eikä sinne riitä mikään raha.
Niin, ne Nojan öljyrahat on sijoitettu ja sijoitetaan pahan päivän varalle. Ei se yhteiskunnassa näy kuin vähän parempina palkkoina. Ruoka ja asuminen on kalliimpaa. Kuntia on ahdingon partaalla. Tutustu ensin asioihin, ennen kuin suollat sontaa.
Mielenterveysongelmien varsinkin masennus kohdalla käy usein noin. Ihmistä masentaa, että häneen kohdistuu vaatimuksia, kun itsestä tuntuu ettei pysty. Masennus poistuu, kun vaatimukset poistuu.