Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysymys Brittien asunnoista.

02.04.2007 |

Hei,

Olemme muuttamassa syksyllä Britteihin, ja olen tässä katsellut asuntoilmoituksia vähän sillä silmällä, että missä hinnoissa vuokra-asunnot ovat. Pari ilmoituksissa ollutta termiä kaipaisi vähän selvennystä tosin. Mitä tarkoittaa " fitted kitchen" ? Joissa on esim. mainittu " modern fitted kitchen" .

Entä minkälainen on " cloakroom" ? Kuvittelin sen ensin olevan vaatehuone, mutta sitten jossain oli " cloakroom wiht a shower" ja mulla meni ajatukset ihan sekaisin =)

Kiitokset avusta jo etukäteen.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
05.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonnariikka72:

Yleensä ilmoitetaan mihin " Band" iin asunto kuuluu jo sitä mainostettaessa ja netistä voi tsekata paljonko on Council Tax vuodessa.

Lueskelin tuosta council taxista netistä, mutta en löytänyt mitään tietoa että miten usein se maksetaan. Tuleeko lasku siis kerran kuussa vai kerran vuodessa? Vai jotain siltä väliltä?

Vierailija
2/27 |
05.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilla tulee 10 kertaa vuodessa (tammi- ja helmikuu ovat " ilmaisia" ), mutta riippuu varmaan kunnasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
07.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vapaat kuukaudet nähtävästi vaihtelee, mutta taitaa olla aina tossa keväällä, ehkä riippuen missä kuussa on muutettu asuntoon. saa myös maksaa kerralla koko vuoden. Ja kuukausittaisessa maksupäivässä taitaa olla 4 eri vaihtoehtoa, eli haluaako maksaa kuun alussa, puolivälissä vai lopussa.

Vierailija
4/27 |
15.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa selvittaa onko tuleva asuntonne kalustettu vai kalustamaton? ainakin taala skotlannissa kalustamattomia vuokra-asuntoja on todella erittain harvassa!

kalustetussa asunnossa onkin sitten kaikki, huonekalut, astiat, verhot, haarukat, hyllykot... ja yleensa esim seiniin ei saa kiinnittaa mitaan omia juttuja, ei edes sinitarralla! (mua kerran kiellettiin laittamasta tyton piirustuksia seinalle...). Sellaiseen paikkaan ei teidan omat huonekalunne mahdu...

Varastotilaa voi kylla vuokrata, mutta se on aika kallista; viimeksi itse maksoin £150 kuussa yhdesta kopista.

Vierailija
5/27 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

viela, eli siis minustakin (kuten ainakin yhdesta edellisestakin) tarkoittaa etta keittion kaapit jne. on suunniteltu keittiohuoneeseen sopiviksi, esim. hella ja astianpesukone yleensa integroitu kaapistoon, useimmiten myos jaakaappi (vaikka voi olla sellainen " free standing" :kin) ei siis mitaan yksittais- tai hajakappaleita jotka on vain " heitetty" huoneeseen (Briteissa ja muuallakin Suomen ulkopuolella voi nahda ihan mita tahansa tassa suhteessa, nimim. kokemusta on...). Kyseessa on siis sellainen vahan paremmin suunniteltu keittio, mutta voi ihan hyvin olla luokkaa Ikea jne. (itse pidan siis Ikean keittioita natteina mutta en erityisen hyvalaatuisina) eika termi kerro varustetasosta mitaan (onko astianpesukone, mikro? Minka firman koneet? jne jne). Ja sitapaitsi mainoksessa voi olla ihan mita vaan, eli aina pitaa paikan paalla itse kayda tsekkaamassa pitaako ihan tosi paikkansa (esim. itse olen nahnyt mielenkiintoisia " arkkitehdin suunnittelemia" keittioita, mieheni kysyikin kerran etta minkalainen arkkitehti taman on suunnitellut, puutarha-arkkitehtiko vai mika?).

Vierailija
6/27 |
18.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä sen verran että jos olette muuttamassa " tänne" pidemmäksi aikaa, niin suosittelen kalustamatonta kämppää ja Ikeasta halvat huonekalut jne. tai käytetyt paikallisesta lehdestä. Me muutettiin vuosi sitten kalustetusta kalustamattomaan ja sai huomata että se hintaero ei ole ihan sen väärti. Meidän jenkki naapurit asuu kalustetussa, tasan samanlaisessa kämpässä ja maksavat siitä ilosta £155 enemmän kuukaudessa ja kalusteet näyttävät vielä pahemmilta/eksoottisimmilta kuin Ikean halvimmatkin mööpelit. Paikallisillahan on vielä aika" kodikas" sisustustyyli ja mun monet vuokrakämpät täällä Aberdeenissä on olleet vaalean keltaisen, punaisen ja beigen ydistelmiä ja aina on löytynyt joku mintunvihreä huone tai kylppäri.

Kivoja, moderneja vuorkakämppiä löytyy esim. www.ukhomelets.com joissa me asutaan ja on siistit ja viihtyisät kämpät, erittäin neutraalilla deco.lla... Tsemppiä vaan hakuhommiin, mä kun olin vuokraamassa täällä ekaa omaa kämppää niin kävin katsastamassa noin 10 ennenkuin kelpuutin niistä yhden ainoan, jossa sitten muutaman kuukauden päästä ilmeni kiva kosteus/homevaurio että kyllä se vähän lottoomista on täällä valitettavasti.

PIIVI ! Miten menee Pohjois-Karjalassa ? Onko jo Haggista ikävä ?

Vierailija
7/27 |
18.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalustamatonta kämppää ollaan etsimässä. Olen netistä katsellut jo silloin tällöin kämppiä, ja olen ollut yllättynyt miten monet ovat ihan modernin näköisiä ja kylppäritkin laatoitettuja jne. Tosin on myös paljon sellaisia, joissa on kuva vaan ulkoa joten sisäpuolta voi vaan arvailla..... Ja paikanpäälle on sitten tarkoitus mennäkin asuntoja katsomaan. En uskaltaisi ottaa mitään näkemättä.

Ollaan sitten hulluja tai ei, niin aiotaan viedä omat huonekalut mukana, koska ollaan muuttamassa toistaiseksi. Maksan mielummin omien huonekalujen sinne muuttamisesta kuin niiden Suomessa varastoinnista ja sitten taas paikanpäältä uusien hankinnasta. Ja minusta ne omat huonekalut tekevät kodista kodin.

Vierailija
8/27 |
02.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fitted kitchen tarkoittaa sitä, että edellinen asukas ei ole muuttanut pois keittiönkaapit kainalossa (mikä on hyvin yleistä muualla Suomen ulkopuolisessa Euroopassa, l. jokainen hankkii oman keittiönsä ja muutossa ottaa sen mukaansa), vaan keittiöstä tosiaan löytyy kaapit ym. paikoiltaan. Ja cloakroom on vessa. Varaudu hieman " erilaisiin" asuntoihin kuin Suomessa... (mutta vanha ja ränsistynyt ei ole välttämättä negatiivista, sehän lisää vain asunnon " character" , niinkuin enkkulaiset itse sanoo). Ei vaan, hyviäkin asuntoja on, ja kummasti niitä ränsistyneempiäkin vaan aina välillä on ikävä, nyt kun en itse enää enkkulassa asu.

Vierailija
9/27 |
02.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

juu ja viela se, etta noi hehkutukset miten moderni ja upea keittio on voivat tarkoittaa ihan siistia tai suomalaisittain sellaista halpaa ja laadutonta peruskeittiota.

ikean keittiot ovat taalla tasokkaita ja kivoja.

tyon jalki ja toimivuus on mita on vaikka olisivat hiljattain remontoitu, tiskikoneellista taloa saimme etsia, sekottajia loytyy hanosta harvoin ja nuo kosteat tilat tuppaavat siita surkeasta ilmanvaihdosta ja sen seurauksista karsimaan.

mina suosittaisin sellaista kamppaa, jos on lapsia, etta sinne pystytte hankkimaan kuivausrummun. ei tarvitse kuivattaa pyykkia paivakausia ympari asuntoa (kosteassa ja viileassa eivat kuiva nopsaan) eika ne kosteudet vapaudu kamppaan vaan tiivistyvat sinne kuivurin sailioon.

Vierailija
10/27 |
02.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilonaOM:

Fitted kitchen tarkoittaa sitä, että edellinen asukas ei ole muuttanut pois keittiönkaapit kainalossa (mikä on hyvin yleistä muualla Suomen ulkopuolisessa Euroopassa, l. jokainen hankkii oman keittiönsä ja muutossa ottaa sen mukaansa), vaan keittiöstä tosiaan löytyy kaapit ym. paikoiltaan. Ja cloakroom on vessa.

Tiesinkin tuon, että muualla useinkaan keittiöt eivät kuulu asuntoihin kiinteinä. Mutta voiko siis vuokra-asuntokin olla ilman keittiönkaappeja?

Kaikki ne brittitalot, joissa itse olen vieraillut ovat olleet mielestäni siistejä. Ja olen tietoinen ja varautunut myös siihen että meidän asumisen taso laskee kun muutamme. Ei tällaista isoa omakotitaloa isolla tontilla siellä todellakaan ole varaa ostaa tai vuokrata. Ja huoneetkin ovat oman kokemukseni mukaan pienempiä kuin Suomessa.

Kiitokset selvennyksestä cloakroomin suhteen. Nyt tuo " cloakroom with shower" onkin ihan järkeenkäypä =)

Vierailija
11/27 |
02.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

fedjasetä:

mina suosittaisin sellaista kamppaa, jos on lapsia, etta sinne pystytte hankkimaan kuivausrummun. ei tarvitse kuivattaa pyykkia paivakausia ympari asuntoa (kosteassa ja viileassa eivat kuiva nopsaan) eika ne kosteudet vapaudu kamppaan vaan tiivistyvat sinne kuivurin sailioon.

Kuivausrumpu onkin sellainen vekotin josta en ihan äkkiä haluaisi luopua. Missä Britit yleensä pitävät kuivausrumpujaan? Vai onko siellä nykyään jonkinlaisia kodinhoitohuoneita? Monesti olen nähnyt pyykkikoneen keittiössä.

Asunnon etsiminen onkin varmaan huomattavasti haastavampaa Briteistä kun se on täällä Suomessa.

Vierailija
12/27 |
02.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

hah hah haaa :-) hauska juttu kun asunnoista puhutaan. Taloissa sellainen voi vielä ollakkin, siis isoissa taloissa, mutta kun pesukone on keittiössä ja keittiö usein sellainen pieni ulokeboxi taloissa, niin tuskin sinne edes kokosuurta jääkaappia mahtuu, saatika mitään kuivausrumpua...

poikkeuksia toki löytyy, mutta nyrkkisääntönä pitäisin että astu 30 vuotta ajassa taaksepäin ja voit odottaa sellaista kodin varustelutasoa, niihin asuntoihin kun ei näet mahdu nykyajan mukavuuksia kun ovat rakennettu silloin kun ensimmäinen tv tuli taloon ...

Moderni todella tarkoittaa suomen 90-luvun ja jopa 80-luvun omistusasuntojen varustelutasoa. Mutta uusissa brittiasunnoissa on exclusive sitä ja executive tätä, eli kolmioissakin voi olla 2xensuite bathroom ja muita typeriä luxus ratkaisuja tekemään siitä modernia ... eli toimivia isoja perheasuntoja en ole kyllä nähnyt.

Meillä oli vuokra-asunnossa tuliterä fitted kitchen (joka oli toimiva ja hyvä, mutta niin kovin pieni että sinne mahtui ns puolikas jääkaappi ja, pikku astianpesukone ja pesukone, ja työnjälki oli huteraa ja kaappien ovet eivät oikein sopineet kiinni ... ja vasta rempattu kylppäri/vessa. Mutta suihkua esim, ei ollut, sen asentaminen olisi kuulemma tullut niin kalliiksi ... eli oli vain amme missä erilliset hanat kuumalle ja kylmälle vedelle ... what fun pestä hiuksia siinä, mutta kaikkeen sitä tottuu.

Ainoa mitä itse kaipaan englantilaisesta asumisesta on kaasuhella!

Ranskassa vuokrakämpässä oli ainoastaan pesuallas, kaikki muut piti hankkia itse, eli kyllä nää hullut muuttaa pitkin eurooppaa keittiöt mukanaan ...

Vierailija
13/27 |
02.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan ystävällismielistä hörähtelyä moisesta optimismista :-) mutta niinkuin sanottu, teillä voi käydä tuuri ja löytyä aivan kiva koti jos vaan jaksat etsiä! tsemppiä!

Vierailija
14/27 |
02.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lontoomami:

vaan ystävällismielistä hörähtelyä moisesta optimismista :-) mutta niinkuin sanottu, teillä voi käydä tuuri ja löytyä aivan kiva koti jos vaan jaksat etsiä! tsemppiä!

Arvelinkin kodinhoitohuoneen olevan lähinnä utopiaa =) Mutta kaverilla oli joskus Lontoossa yhden makkarin kämpässä hirveän iso kylppäri, johon olis ongelmitta sopineet sekä pesukone että kuivausrumpu ja vaikka mitä muuta lisäksi.

Sitä kaasuhellaa muuten kovasti odotan. Ongelmia tuottanee juuri keittiön pienuus. Ja miten ihmeessä sellaiseen yhteen pieneen jääkaappiin saa lapsiperheen kaikki ruoat... Erilaista tulee olemaan ja sopeutumista vaaditaan. Mutta silti odotan innolla muuttoa! Joskin aina välillä kauhunsekaisin tuntein =)

Vierailija
15/27 |
02.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä säännöt sanelee, että kylppäreissä ei saa olla lainkaan sähköpistokkeita. Eli siksi pesukoneet on sijoitettu yleensä keittiön puolelle. Keittiöissä taas harvoin on tilaa pyykinkuivauskoneelle, eli käytännössä monet tosiaan kuivaavat pyykkinsä makuuhuoneissa tms. Mutta onneksi pian on tulossa kesä, ja pyykit voi kuivata omalla pikku pihalla, jollainen löytyy lähes jokaiselta tässä pientalojen luvatusta maasta.

Vierailija
16/27 |
02.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli pakastin autotallissa ja sielta hakivat tarveen vaatiessa.

Yksi mita kukaan ei ole viela maininnut ja minakin yllatyin tasta kun etsimme asuntoa vuosi-pari sitten: monissa asunnoissa ei ole paikkaa ruokailua varten koska on yllattavan yleista etta ihmiset syovat iltaruuan olkkarissa pehmustetut tarjottimet sylissa.

Vierailija
17/27 |
02.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pangolin:

monissa asunnoissa ei ole paikkaa ruokailua varten koska on yllattavan yleista etta ihmiset syovat iltaruuan olkkarissa pehmustetut tarjottimet sylissa.

Tuokin on muuten yksi " huolenaiheeni" ,joka on ollut tiedossa. Tarvii vissiin jättää meidän massiivinen väh. 8 hengen ruokapöytä pois ainakin ekasta muuttokuormasta. Keittiöt todellakin on omankin kokemuksen mukaan pieniä niin ettei sinne mahdu juuri minkäälaista ruokapöytää eikä olohuoneeseenkaan.

Mutta ruokailutilan teen jonnekin vaikka väkisin. Meillä ei nimittäin sohvalla syödä.

Hyvä kun mainitsit tuon. Täytyy tehdä oikein lista, mihin kaikkiin asioihin pitää muistaa kiinnittää huomiota kun asuntoja katselee. Eikä vaan niin että " kivalta näyttää" .

Vierailija
18/27 |
02.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

me muutimme juuri isoon asuntoon ' terraced house' ja alakerrassa on keittion jatkeena ' utility room' eli kodinhoitohuone, on tosin kylma ja rahjainen, mutta ainakin paikka pesukoneelle ja kuivausrummulle.

ekassa asunnossa kuivausrumpu oli keittiossa, kyllahan se sita vahaista tilaa vei, mutta oli sen arvoista. ensimmaisessa asunnossa meilla oli myos pienessa olkkarissa pieni ruokapoyta ja tuolit. keittio oli niin typerasti suunniteltu, etta sinne poyta ei sopinut vaikka olisi saattanut jonkinlainen sopia toisella suunnittelulla.

nykyisessa asunnossa mahtuu keittioon iso ruokapoyta ja tuolit. olohuone voi siis olla olohuoneena. taalla pohjoisessa vuokrataso on halvempi, joten voi viela asua keskustan tuntumassa kohtalaisen kokoisissa tiloissa.

me emme muuttaneet suomesta mitaan huonekaluja ja hyva etta emme. olisivat olleet turhan hyvia tanne (ja menneet huonommiksi muuttelussa ja naissa taloisa ja ilmastossa) ... taalla on kuitenkin ikeaa ja ilvaa ja oxfamia ... ja nextia.

Vierailija
19/27 |
02.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asuimme 70-luvun talossa, johon oli onneksi uusittu kaksinkertaiset ikkunat, yksiotehanat ja keittiössä oli sähköliesi. Keittiöön mahtui pieni pöytä, mutta vieressä oli ruokahuone. Olohuone oli sitten erikseen.

Kodinhoitohuone sijaitsi keittiön vieressä ja siellä olivat sulassa sovussa öljypoltin, pesukone, kuivuri ja ylimääräinen jääkaappipakastin.

Kokolattiamatto peitti lattiat lähes kaikkialla, mutta muuten asuminen oli siedettävää. Talomme ei ollut vetoinen vaan melko lämmin, mutta toki ikkunapuitteita koristivat mustat asiaankuuluvat homepilkut. Vuokra tietysti oli melkoinen.

Vierailija
20/27 |
03.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on utility room joka on autotallin vieressä/takana, missä pidämme pesukoneen, kuivausrummun jne. eli toisin sanoen kodinhoitohuone. Meillä on myös hyvät, kaksinkertaiset ikkunat ja talo ei sinänsä paljoa Suomen asunnoista eroa. Täällähän on aika kummallinen tämä lämmityssysteemi, se ei ole yleensä päällä 24h niinkuin Suomessa, koska lämmitys on niin pirun kallista. Kun lämmitys on hetken pois päältä, talo on aivan jäinen. Englannissa riippuu aika paljon rahatilanteesta ja millaisessa talossa asut. Hyvätuloisten talot ovat jossain määrin jopa makeempia kuin suomalaiset box standard talot.