Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pia Penttala jyrähtää: Tämä koulujen alkuun liittyvä ajatus toistuu suomalaisissa perheissä liian usein

Vierailija
01.08.2025 |

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/7acb52fa-0a3a-4b53-9bbe-620bd3…

Ensinnäkin: KUKA hitto on Pia Penttala? Supernanny?

Toiseksi: Kyllä. Arki alkaa. 

Kolmanneksi: "Teini-ikäiseltä lapselta voisi Penttalan mielestä esimerkiksi kysyä vinkkejä, miten hänet saisi helpoiten ylös. Esimerkiksi teini-ikäiselle voisi Penttalan mukaan ehdottaa, laittaisiko vanhempi vaikka leivän jääkaappiin valmiiksi, jotta tämän olisi helppo lähteä kouluun"

Niin. Tai sitten teinejä voisi olla paapomatta, ja käskeä tekemään itse leipänsä.

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuo ylösnousu aamuisin oli jotenkin niinkuin itsestään selvää mun nuoruudessa? Vai muistanko mä väärin?

Leivät tms aamupalat voi tehdä vanhempi tai nuori itse illalla valmiiksi, sehän on järkevää ja nopeuttaa aamutoimia. 

Vierailija
2/48 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ziisus, mitä lässytystä.

Tämähän puhuu kuin joku bisneskonsultti. Bisneksen tilalle on nyt vaan laitettu LAPSI ja KASVATUS. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin se rytminmuutos on sujunut kaikilta meidän lapsilta/teineiltä tähänkin asti, niin eiköhän se suju tänäkin vuonna. Miksi ihmeessä kiusata heitä vielä loman viimeisinä päivinä? 

Vierailija
4/48 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten ihmetellään, miksi lapsista tuli ison uusavuttomia.  Ja miksi tuokin asuu vielä kotona, vaikka on jo kolmekymppinen. 

Vierailija
5/48 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkoinen JYRÄHDYS?

Vierailija
6/48 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyrähdelköön vaan, meillä nukutaan nyt ja kun koulu alkaa niin sitten herätään.

Vierailija
7/48 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teiniltä ei voisi kysyä? Minä kysyin omiltani aikanaan, lähtö kotoa oli 6.45 ja ihan kysymällä selvitin, että miten on paras toimia, herätän vai varmistan heräämisen ja mihin aikaan, kuka menee aamulla suihkuun, puuroa vai leipää jne. enkä kokenut, että se olisi jotenkin minun äitiydestäni pois, vaikka ei tehtykään minun standardieni mukaan.

Aamut on paljon helpompia, kun homman voi vetää läpi rutiinilla eikä niin, että jokainen on jääkaapilla miettimässä, mitä ottaisi.

Teini on ihminen, puheyhteys kannattaa säilyttää eikä ajatella, että keskustelu tarkoittaa automaattisesti paapomista. MInä halusin helpon elämän ja sellaisen sai ihan puhumalla siitä, miten on parasta toimia.

Vierailija
8/48 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei lomalla saa elää kuin pellossa? Sitä vartenhan loma on, palautumista varten. Kyllä sitä taas ehtii sitten 10 kuukautta elää kurissa ja nuhteessa.

Vierailija
9/48 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja veli kun oltiin lapsia ja teinejä niin joka aamu isä herätti syömään kaurapuuroa ja sitten kouluun. Ei muuten sanonut kuin kerran, että herätys! Koskaan ei koulusta myöhästytty ja pyörällä kouluun kesät/talvet.

M38

Vierailija
10/48 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kai nyt teini osaa itsekin leivän tehdä? Vaikka nyt en sitä tyrmää että voi kysyä miten toimisi aamu helpommin, niin on karhunpalvelus opettaa kaiken tulevan valmiina pöytään. Mites sitten kun kohta muuttaa omilleen opiskelemaan eikä osaa edes leipää voidella?

Vierailija
11/48 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta olisi jos vuorokausirytmi olisi jotenkin järkevä koko vuoden. Jos kouluaamuina joutuu heräämään ennen seitsemää niin viikonloppuisin ja lomalla nousee yhdeksän aikoihin. Yksittäiset menot voivat tietenkin aiheuttaa myöhäisempiä aamuja, mutta noin pääsääntöisesti. 

Vierailija
12/48 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerintä mitä voi tehdä, on pilata viimeiset lomapäivät jollain valmistutaan koulun alkuun hommilla.

Tuolloin pitää tehdä päin vastoin, eli ottaa kaikki viimeinenkin ilo irti niistä vapaista.

Vierailija
13/48 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kai nyt teini osaa itsekin leivän tehdä? Vaikka nyt en sitä tyrmää että voi kysyä miten toimisi aamu helpommin, niin on karhunpalvelus opettaa kaiken tulevan valmiina pöytään. Mites sitten kun kohta muuttaa omilleen opiskelemaan eikä osaa edes leipää voidella?

Minusta perheessä jokainen yli 15v voisi tehdä omat ruokansa. Jotenkin kauhistuttaa nämä perheet, joissa isä ja äiti tekee vuorotellen koko perheelle ruuat sen sijaan, että opettaisivat itsensä ja lapsensa siihen, että valmiiseen pöytään pääseminen ei ole kenenkään oikeus.

Vierailija
14/48 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parasta olisi jos vuorokausirytmi olisi jotenkin järkevä koko vuoden. Jos kouluaamuina joutuu heräämään ennen seitsemää niin viikonloppuisin ja lomalla nousee yhdeksän aikoihin. Yksittäiset menot voivat tietenkin aiheuttaa myöhäisempiä aamuja, mutta noin pääsääntöisesti. 

Meillä lukiolainen on tehnyt kolmivuorotyötä koko kesän ja pakkohan siinä on rytmiä muuttaa.

Vierailija
15/48 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen nuori herännyt kesäisin 9ltä, toinen puolilta päivin. Kun ens viikolla lukiot alkaa, se on vaan rise&shine. Ja ihan itse saavat aamupalaa, minä keittelen kahviani. 

Vierailija
16/48 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on aikoinaan tehty leipä valmiiksi tai keitetty puuroa. Samaa linjaa jatkoin oman lapsen kanssa.

Vierailija
17/48 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teineille eikä sitäkään nuoremmille +8v pennuille  mitään aamupaloja enää tehdä.

Vierailija
18/48 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa. Moni teini on ollut kesätöissä. Meidän 17-vuotiaalla työt alkoi tänäänkin klo 7. Koulu alkaa vasta 8.30. Ensi viikolla saa siis nukkua pidempään. 

Vierailija
19/48 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamu-unisena olen tästä täysin eri mieltä. Olisi aika kamalaa pakottaa itsensä lomallakin nousemaan kukonlaulun aikaan.

Vierailija
20/48 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapseni eivät söisi mitään aamiaista, jos saisivat itse päättää. En nyt tiedä, onko sekään ihannetilanne, vaikka sitten omillaan olisikin helppoa jatkaa opittua tapaa.