Pia Penttala jyrähtää: Tämä koulujen alkuun liittyvä ajatus toistuu suomalaisissa perheissä liian usein
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/7acb52fa-0a3a-4b53-9bbe-620bd3…
Ensinnäkin: KUKA hitto on Pia Penttala? Supernanny?
Toiseksi: Kyllä. Arki alkaa.
Kolmanneksi: "Teini-ikäiseltä lapselta voisi Penttalan mielestä esimerkiksi kysyä vinkkejä, miten hänet saisi helpoiten ylös. Esimerkiksi teini-ikäiselle voisi Penttalan mukaan ehdottaa, laittaisiko vanhempi vaikka leivän jääkaappiin valmiiksi, jotta tämän olisi helppo lähteä kouluun"
Niin. Tai sitten teinejä voisi olla paapomatta, ja käskeä tekemään itse leipänsä.
Kommentit (48)
Meillä on ollut monta viikkoa sisällä hirveän kuuma. "Saunassa" nukkuminen on vaikeaa, jopa teinille, joten koko perhe on valvonut ja nukkunut myöhään, jotta saadaan nukuttua yleensä ollenkaan. Onneksi helteet ovat helpottamaan päin, joten eiköhän tästä taas saada rytmi käännettyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kai nyt teini osaa itsekin leivän tehdä? Vaikka nyt en sitä tyrmää että voi kysyä miten toimisi aamu helpommin, niin on karhunpalvelus opettaa kaiken tulevan valmiina pöytään. Mites sitten kun kohta muuttaa omilleen opiskelemaan eikä osaa edes leipää voidella?
Minusta perheessä jokainen yli 15v voisi tehdä omat ruokansa. Jotenkin kauhistuttaa nämä perheet, joissa isä ja äiti tekee vuorotellen koko perheelle ruuat sen sijaan, että opettaisivat itsensä ja lapsensa siihen, että valmiiseen pöytään pääseminen ei ole kenenkään oikeus.
Tossahan oli ymmärtääkseni kyse vaan tällaisesta koulun alun bonuspalveluksesta. Ei siitä, että jatkuvasti noin toimittaisiin.
Kyllä monessa työpaikassanikin, olemme ilahduttaneet toisiamme erilaisin pienin huomioin. Mikseipä perheessäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parasta olisi jos vuorokausirytmi olisi jotenkin järkevä koko vuoden. Jos kouluaamuina joutuu heräämään ennen seitsemää niin viikonloppuisin ja lomalla nousee yhdeksän aikoihin. Yksittäiset menot voivat tietenkin aiheuttaa. myöhäisempiä aamuja, mutta noin pääsääntöisesti.
Aamu-unisena olen tästä täysin eri mieltä. Olisi aika kamalaa pakottaa itsensä lomallakin nousemaan kukonlaulun aikaan.
Tässäkin on erilaisia ihmisiä.osalle rytmin kääntö onnistuu helposti.
Ja erilaista on myös näköjään kukonlaulun käsitys jos yhdeksän on sitä.
Ei mun nuoruudessa ollut mitään keskustelua siitä noustiinko aamulla kouluun tai töihin.
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo ylösnousu aamuisin oli jotenkin niinkuin itsestään selvää mun nuoruudessa? Vai muistanko mä väärin?
Leivät tms aamupalat voi tehdä vanhempi tai nuori itse illalla valmiiksi, sehän on järkevää ja nopeuttaa aamutoimia.
Ihan itse jouduin minäkin heräämiseni huolehtia yläasteen alusta saakka. Vanhemmat olivat aamunavetalla, eivätkä todellakaan tulleet kesken töiden herättelemään ja suostuttelemaan, että lähtisinkö nyt kouluun. Herätyskelloa oli toteltava ja itse saatava itsensä ylös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kai nyt teini osaa itsekin leivän tehdä? Vaikka nyt en sitä tyrmää että voi kysyä miten toimisi aamu helpommin, niin on karhunpalvelus opettaa kaiken tulevan valmiina pöytään. Mites sitten kun kohta muuttaa omilleen opiskelemaan eikä osaa edes leipää voidella?
Minusta perheessä jokainen yli 15v voisi tehdä omat ruokansa. Jotenkin kauhistuttaa nämä perheet, joissa isä ja äiti tekee vuorotellen koko perheelle ruuat sen sijaan, että opettaisivat itsensä ja lapsensa siihen, että valmiiseen pöytään pääseminen ei ole kenenkään oikeus.
Toki sellaisissa perheissä, joissa on varaa täyttää jääkaappi jokaisen ruokiin tarvittavilla tykötarpeilla. Useampi hella, uuni, mikro, työtaso, astiat ovat myös tarpeen yhtäaikaisten eri ruokien kokkaamista varten. Aika paljon edullisemmaksi tulee, kun ruokalista suunnitellaan ja tarvikkeet hankitaan esim viikko kerrallaan. Kattilallinen soppaa keitetään ja mielellään ruokaillaan yhdessä. Eri rajoitteisia ruokailijoita voi myös huomioida suunnittelussa. Ruuan kaikille voi valmistaa myös se 15 vuotias, jos se nyt siitä on kiinni, ettei teineille saisi tarjota valmista ruokaa, etteivät opi laiskoiksi. Koko porukallakin voi yhteistä ruokaa tehdä ja osallistuttaa sen valmistukseen kaikki. Tolkutonta olisi, että jokainen teini lämmittäisi uunia ja paistelisi ranskalaisia ja kananugetteja tunnin - parin välein. Joku teini lämmittelisi mikrossa lihapiirakoita. Valmiiseen pöytään pääseminen on mahtavaa ja siitä voi päästä nauttimaan vaikka kukin vuorollaan. Ruokailuhetki on paljon muutakin kuin mahan täyttöä. En ole vielä koskaan nähnyt teiniä, joka ei osaisi leipäänsä voidella.
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo ylösnousu aamuisin oli jotenkin niinkuin itsestään selvää mun nuoruudessa? Vai muistanko mä väärin?
Leivät tms aamupalat voi tehdä vanhempi tai nuori itse illalla valmiiksi, sehän on järkevää ja nopeuttaa aamutoimia.
Aika kultaa muistot.
Vierailija kirjoitti:
Ei mun nuoruudessa ollut mitään keskustelua siitä noustiinko aamulla kouluun tai töihin.
Olen viisikymppinen ja kyllä mun nuoruudessani tuo oli joissakin perheissä todella kuuma aihe. Itse olin tottunut yksikseni heräämään ja huolehtimaan itseni kouluun eka-tokaluokkalaisesta lähtien. Mieheni taas oli kuulemma vähän väliä myöhässä koulusta, kun ei herännyt ja äiti sai olla jatkuvasti kiskomassa sängystä ylös.
Meidän lapsemme taas herää omia aikojaan ja menee kouluun ongelmitta, eikä olla erityisesti edes opetettu tai vaadittu mitään. Se vain alkoi hoitamaan itse omat asiansa, kun kasvoi.
Lapsia on oikeasti todella erilaisia. Se mikä toimii yhdelle, toiselle ei toimi ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksei osaisi?
Olen 56-vuotias ja äiti keitti puuroa joka aamu. Osaan kyllä itse keittää puuroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parasta olisi jos vuorokausirytmi olisi jotenkin järkevä koko vuoden. Jos kouluaamuina joutuu heräämään ennen seitsemää niin viikonloppuisin ja lomalla nousee yhdeksän aikoihin. Yksittäiset menot voivat tietenkin aiheuttaa myöhäisempiä aamuja, mutta noin pääsääntöisesti.
Meillä lukiolainen on tehnyt kolmivuorotyötä koko kesän ja pakkohan siinä on rytmiä muuttaa.
Kolmivuorotyötä ei ole hyväksi kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Ei minullakaan, mutta viikonloppuna ja lomalla sai kyllä nukkua iltapäivään saakka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parasta olisi jos vuorokausirytmi olisi jotenkin järkevä koko vuoden. Jos kouluaamuina joutuu heräämään ennen seitsemää niin viikonloppuisin ja lomalla nousee yhdeksän aikoihin. Yksittäiset menot voivat tietenkin aiheuttaa. myöhäisempiä aamuja, mutta noin pääsääntöisesti.
Aamu-unisena olen tästä täysin eri mieltä. Olisi aika kamalaa pakottaa itsensä lomallakin nousemaan kukonlaulun aikaan.
Kyllä 9 on teinille kukonlaulun aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohiksena, kun olin teini, naapurissa oli kesän ajan kukko. Kiljui kurkku suorana neljän - puoli viiden aikaan aamulla.
Vierailija kirjoitti:
nannyllä varmaan tussu kostuu kun näitä älypieruja jyrähtelee.
Sinä yliseksuaalisena luulet kaikkien reagoivan tavallisiinkin asioihin kostumalla. Voin kertoa, että näin ei ole asian laita.
Mä en ole koskaan ymmärtänyt näitä jotka herättää teinejä lomalla tai viikonloppuna ellei ole mitään menoja. Itse olen aina saanut nukkua ja omat teinit on saaneet nukkua niin kauan kuin haluaa.
Eikä muutenkaan kuri ja ikävä ilmapiiri kuulu keinovalikoimaan.
Vierailija kirjoitti:
juu jotenkin ei ollut vaihtoehto myöhästyä koulusta. Ja juu on erikoista jos teinille pitää tehdä vielä voileipiä valmiiksi...jos ei osaa kasata viipaloidusta leivästä, viipaloidusta juustosta ja ehkä kinkusta itse kokonaisuutta, niin ei hyvältä näytä. Toki osa on tottunut kaupan kolmioleipiin.
Vierailija kirjoitti:
Minä ja veli kun oltiin lapsia ja teinejä niin joka aamu isä herätti syömään kaurapuuroa ja sitten kouluun. Ei muuten sanonut kuin kerran, että herätys! Koskaan ei koulusta myöhästytty ja pyörällä kouluun kesät/talvet.
M38
Niin eli isä herätti. Miksi et laittanut itse her kelloa soimaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on kyllä älyttömyyden huippu monella tavalla.
Miksi se 15-vuotias olisi jo vastuussa omista ruuistaan?? Onko 15-vuotias aikuinen? Miksei perhe syö yhdessä valmiissa pöydässä?
Vierailija kirjoitti:
Parasta olisi jos vuorokausirytmi olisi jotenkin järkevä koko vuoden. Jos kouluaamuina joutuu heräämään ennen seitsemää niin viikonloppuisin ja lomalla nousee yhdeksän aikoihin. Yksittäiset menot voivat tietenkin aiheuttaa myöhäisempiä aamuja, mutta noin pääsääntöisesti.
Tämä on todella typeräajatusmalli. Toivon ettei monet nuoret joudu tällaisessa "kunnollisuudessa" elämään. Nuoruuteen kuuluu pitkään nukkuminen ja myös se kapinointi.
Minusta olisi kauhea ajatus, että jokainen tekisi itse omat ruokansa. Sehän olisi melkein kuin opiskelijasolussa elämistä. Söisikö myös jokainen yksikseen?
Meillä on kaikki nämä vuodet tehty joka päivä lämmin, ravitseva kotiruoka, vaikka olisi miten väsyttänyt. Nykyään vanhimmat lapset tarjoutuvat vapaaehtoisesti kokkaamaan, koska tietävät siten saavansa lempiruokiaan.