Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pia Penttala jyrähtää: Tämä koulujen alkuun liittyvä ajatus toistuu suomalaisissa perheissä liian usein

Vierailija
01.08.2025 |

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/7acb52fa-0a3a-4b53-9bbe-620bd3…

Ensinnäkin: KUKA hitto on Pia Penttala? Supernanny?

Toiseksi: Kyllä. Arki alkaa. 

Kolmanneksi: "Teini-ikäiseltä lapselta voisi Penttalan mielestä esimerkiksi kysyä vinkkejä, miten hänet saisi helpoiten ylös. Esimerkiksi teini-ikäiselle voisi Penttalan mukaan ehdottaa, laittaisiko vanhempi vaikka leivän jääkaappiin valmiiksi, jotta tämän olisi helppo lähteä kouluun"

Niin. Tai sitten teinejä voisi olla paapomatta, ja käskeä tekemään itse leipänsä.

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kai nyt teini osaa itsekin leivän tehdä? Vaikka nyt en sitä tyrmää että voi kysyä miten toimisi aamu helpommin, niin on karhunpalvelus opettaa kaiken tulevan valmiina pöytään. Mites sitten kun kohta muuttaa omilleen opiskelemaan eikä osaa edes leipää voidella?

Minusta perheessä jokainen yli 15v voisi tehdä omat ruokansa. Jotenkin kauhistuttaa nämä perheet, joissa isä ja äiti tekee vuorotellen koko perheelle ruuat sen sijaan, että opettaisivat itsensä ja lapsensa siihen, että valmiiseen pöytään pääseminen ei ole kenenkään oikeus.

Tässä on kyllä älyttömyyden huippu monella tavalla.

Miksi se 15-vuotias olisi jo vastuussa omista ruuistaan?? Onko 15-vuotias aikuinen?  Miksei perhe syö yhdessä valmiissa pöydässä?

Jokainen on vuorollaan vastuussa ruuan laittamisesta. Yhdessä voi silti syödä. Pahimpia on nämä perheet joissa teinit ei osaa mitään ja sitten pitäisi muuttaa omilleen. 

Vierailija
42/48 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tyhjästä ja tekemällä tehty juttu. Ihmiset lukee kun on otsikoitu jyrähtämisellä. Siis niin typerä juttu. Mun mielestä Sitten kun -elämä on kyllä ihan jotain muuta kuin koulujen alku ja erilaisen rytmin omaksuminen. Siis kyllähän nyt rytmi muuttuu itsestään sitten kun koulu alkaa ja on pakko nousta aikaisin. Niin se on aina ollut, eikä siihen tarvita Piia Penttalan jyrähdyksiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo ylösnousu aamuisin oli jotenkin niinkuin itsestään selvää mun nuoruudessa? Vai muistanko mä väärin?

Leivät tms aamupalat voi tehdä vanhempi tai nuori itse illalla valmiiksi, sehän on järkevää ja nopeuttaa aamutoimia. 

juu jotenkin ei ollut vaihtoehto myöhästyä koulusta. Ja juu on erikoista jos teinille pitää tehdä vielä voileipiä valmiiksi...jos ei osaa kasata viipaloidusta leivästä, viipaloidusta juustosta ja ehkä kinkusta itse kokonaisuutta, niin ei hyvältä näytä. Toki osa on tottunut kaupan kolmioleipiin.

Aina on ollut teinejä, jotka myöhästyy koulusta.

Ja sina on ollut vanhempia, jotka luo välittävää ilmapiiriä tekemällä leivän tai puuroa lapselleen (tai Vierailija tai työkaverille tai puolisole).

Kun on hyvä ja rakastava ilmapiiri, elämä on mukavaa.

Ei se teini ole mikään käskytettävä ja kurissapidettävä vaan rakas lapsi.

Vierailija
44/48 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kai nyt teini osaa itsekin leivän tehdä? Vaikka nyt en sitä tyrmää että voi kysyä miten toimisi aamu helpommin, niin on karhunpalvelus opettaa kaiken tulevan valmiina pöytään. Mites sitten kun kohta muuttaa omilleen opiskelemaan eikä osaa edes leipää voidella?

Minusta perheessä jokainen yli 15v voisi tehdä omat ruokansa. Jotenkin kauhistuttaa nämä perheet, joissa isä ja äiti tekee vuorotellen koko perheelle ruuat sen sijaan, että opettaisivat itsensä ja lapsensa siihen, että valmiiseen pöytään pääseminen ei ole kenenkään oikeus.

Tässä on kyllä älyttömyyden huippu monella tavalla.

Miksi se 15-vuotias olisi jo vastuussa omista ruuistaan?? Onko 15-vuotias aikuinen?  Miksei perhe syö yhdessä valmiissa pöydässä?

"Minusta perheessä jokainen yli 15v voisi tehdä omat ruokansa. "

Älytön ajatus.

Kyllä sekin on liikaa, jos koululainen tekee jatkuvasti kaikille ruokaa.

Vierailija
45/48 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mun nuoruudessa ollut mitään keskustelua siitä noustiinko aamulla kouluun tai töihin. 

Varmaan tosi kauan sitten. Lie ollut sitä aikaa, jolloin ei käyty muutakaan keskustelua. Hiihdettiin pitkospuita pitkin ylämäkeen mennen tullen. Nuoruudessani, kuusikymmentä vuotta sitten, mutta siitähän ei olekaan kauan, tuollaisia keskusteluja jo käytiin. Nuoret ovat aina tarvinneet paljon unta eikä iltavalvominen ole mikään uusi juttu. Itse luin salaa kirjoja, nykyään pläräävät puhelimia. Nukkumaanmenoaika oli, mutta konstit oli monet. Iltavirkuille aikaiset aamuherätykset ovat kidutusta. Nyt kun saisi aamulla nukkua niin eipä nukuta. Olisipa voinut näitä aamupirteyksiä siirtää sinne kymmenien vuosien taakse edes jokusen.

Vierailija
46/48 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan tyhjästä ja tekemällä tehty juttu. Ihmiset lukee kun on otsikoitu jyrähtämisellä. Siis niin typerä juttu. Mun mielestä Sitten kun -elämä on kyllä ihan jotain muuta kuin koulujen alku ja erilaisen rytmin omaksuminen. Siis kyllähän nyt rytmi muuttuu itsestään sitten kun koulu alkaa ja on pakko nousta aikaisin. Niin se on aina ollut, eikä siihen tarvita Piia Penttalan jyrähdyksiä.

Nuo jyrähdykset otsikoissa pitäisi lailla kieltää. Kuka 👹ne aloitti ja miksi👹niitä apinoidaan?Jyrähti, jysähti, pamautti, kun kyse on ympäripyöreästä, latteasta mielipiteestä ja tavasta millä asia on esitetty. Jokainen jyrähdys otsikko aiheuttaa sen, että juttu jää lukematta. Kun lässykäksi osoittautunut henkilö otsikoissa jatkuvasti jyrähtää, suorastaan Romahdan otsikon nähdessäni.

Vierailija
47/48 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parasta olisi jos vuorokausirytmi olisi jotenkin järkevä koko vuoden. Jos kouluaamuina joutuu heräämään ennen seitsemää niin viikonloppuisin ja lomalla nousee yhdeksän aikoihin. Yksittäiset menot voivat tietenkin aiheuttaa myöhäisempiä aamuja, mutta noin pääsääntöisesti. 

Meillä lukiolainen on tehnyt kolmivuorotyötä koko kesän ja pakkohan siinä on rytmiä muuttaa.

Kolmivuorotyötä ei ole hyväksi kenellekään.

Ei ole hyväksi, mutta silti osa joutuu sitä tekemään. Luuletko, että työnantajat ajattelee vaan työntekijöiden parasta?

Vierailija
48/48 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ja veli kun oltiin lapsia ja teinejä niin joka aamu isä herätti syömään kaurapuuroa ja sitten kouluun. Ei muuten sanonut kuin kerran, että herätys! Koskaan ei koulusta myöhästytty ja pyörällä kouluun kesät/talvet.

M38

Niin eli isä herätti. Miksi et laittanut itse her kelloa soimaan?

Silloin jo lapset pilattiin leillmällä, kun isä tai äiti herätti. Toista se oli ennen hyvään aikaan. Ei itketty eikä vätystelty tai tuupaan tuli ja kerrasta oppi. Se oli hyvää aikaa se! Jörön masentuneen sukupolven kasvatusta yhtä onnelliseen elämään kuin edeltäjillään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme seitsemän