**MAALIT 2007 viikolla 14**
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9921907&p=4&tmode=1&smode…
tuossapa edellinen viikko
Kommentit (60)
Aikaakin siitä on jo kaksi viikkoa, mutta ei ole tullut kirjoiteltua.
Eli poika tuli 12 päivää yli lasketun ajan. Painoa 3915, pituutta 51 ja pää juhlalliset 37 cm. Koko homma vei virallisesti vajaat 4,5 tuntia ja loppu oli aika hurjaa menoa, kun puudutus tuli liian myöhään (parakervikaali). Luomuna siis maailmaan tuli hän.
Tuntuu, että elämä kahden kanssa on ollut helpompaa kuin oli aikanaan esikon kanssa. Kait sitä ottaa nyt rennommin. Esikko ei ole mustis, mutta ei kauheasti hoidakaan. Välillä kuitenkin innostuu.
Poitsu kasvaa kovaa vauhtia eikä lisämaitoa ole tarvittu. Viikon iässä oli painoa tullut jo syntymäpainoon +300 grammaa.
Rauhallinen ja tyytyväinen vauva, mutta syö öisin tunnin-kahden välein eikä kyllä nuku päivälläkään pitkää pätkää yhteen menoon.
Mitään mahan rutinoita ei ole ollut ainakaan vielä.
Ristiäiset on pääsiäisen jälkeisenä viikonloppuna. Hänestä tulee kai Jarmo. Ei taida liiaksi olla kaimoja ikätovereissa?
Sitteristä sen verran, että iskä meni tänään hankkimaan sellaista. Saa nähdä mitä on löytänyt.
Hyvää jatkoa kaikille ja palataan astioille!
rouva ja kaksi poikaa
..mutta uskaltaiskohan tuohon luottaa ???
http://metku.net/~pesu/ehkaisy/tilanteet.php
eli tuolta kohta " synnytyksen jälkeinen ehkäisy"
siellä lukee näin:
" Imetys käy ehkäisystä kuuden ensimmäisen kuukauden aikana vauvan syntymästä edellyttäen, että
* vauvaa imetetään lapsentahtisesti, eli että lapsi saa rintaa aina kun itse tahtoo,
* äidin kuukautiset eivät saa olla alkaneet eikä lapsi saa saada lisäravintoa, niin äidinmaidonkorviketta kuin kiinteitäkään ruokia,
* imetysvälin tulee olla enintään 4 tuntia ympäri vuorokauden, siis myös yöllä.
Tästä menetelmästä käytetään nimeä LAM eli Lactational amenorrhea method. Sen varmuus on oikein käytettynä 98%. Kuitenkin tulee käyttää lisäehkäisyä heti jonkun kohdan, erityisesti kolmannen, täyttyessä puutteellisesti."
Voipi olla, etten minä ainakaan osaa tuollaiseen luottaa :/ Niin helpolta kuin se kuulostaakin ;) Tosin meillä ei ole vielä oikein ajankohtainen, kun itse kärsin nuista tikeistä ja vuodoista, ne ei varmaan koskaan lähde pois... :/ Luulin jo, että vuoto on loppunut, mutta tänään on sitten vuotanut nuiden vuotamattomienkin päivien edestä :(
t. väsynyt punkeli ja nukkuva poju (miksi en siis itsekkin mene nukkumaan :))
Päivät menee johonkin ihme sfääreihin; tuntuu, ettei mitään tapahdu, mutta silti on taas yksi päivä illassa. Hassua.
Meidän pimu jatkaa eloaan kuten tähänkin asti: kiltisti. Toki hän kiukkuaa ja kovasti, jos asiat eivät mene juuri niin kuin HÄN suunnitteli, mutta pääpiirteissään tyttö on ollut oikein kiltti. Vainoharhaisena äitinä mie vaan pelkään koko ajan, milloin ne kamalat mahavaivat ja huudot alkavat. Hullua, miksi sitä ei ihminen voisi nauttia juuri tästä hetkestä, kun kaikki on hyvin? Tyhmää pelätä jatkuvasti jotain sellaista, mitä VOISI tapahtua, mutta ei VÄLTTÄMÄTTÄ tapahdu ollenkaan... No, minkäs näille harhoilleen voi...
EPPARISTA: Mulle tehtiin epparileikkaus, joka ilmeisesti vielä repesi lisää vauvan tullessa ulos. Sitä ihanaa haavaa on nyt tässä paranneltu kohta kolmisen viikkoa enkä vieläkään pysty istumaan normaalisti tai kävelemään pitempiä matkoja tai kovempaa vauhtia. Tuntuu, että tikit ritisee samoin tein pois. Haava vuotaakin vielä uloimmasta päästä, kun on jatkuvasti liikkeessä. Ei kiva, ei... Saa nähdä, milloin sekin parantuu. Ja ylipäätään jälkivuodot laantuu. Hoitsut niin kertoilivat, että parin viikon sisään verinen vuoto päättyy, mutta karitsan villat! Pyh ja pöh se mitään pääty!
TUKKOISESTA NENÄSTÄ viimeksi kirjoittelin. Se vaivaa vieläkin meitä. Etenkin yöllä on inhottavaa yrittää tiputella suolatippoja toisen nenään, kun hällä olisi jo niin nälkä. Sitten tippojen päälle pitää vielä vähän aikaa odotella,että nenä aukenee ennen kuin syöminen onnistuu. Mutta mieluummin tämä vaiva, kun mahanväänteet!
Nyt taidan lähteä vähän paikkoja raivailemaan; illalla tulevat meidän ekat vieraat vauvaa katsomaan. Ollaan siis otettu pari viikkoa oikein hiljaisesti eikä olla vielä ketään meille päästetty. Se onkin ollut oikein hyvä ratkaisu, on saanut itse rauhassa opetella tähän uuteen elämään ja vähän parannella myös omaa oloaan. Mutta nyt, hommiin!
Raisa ja prinsessa 16 vrk
Täälläkin Maalismasu, mikä kylläkin poksahti vasta huhtikuussa. Lapsivedet menivät 2.4, ja pikkuinen tytär syntyi 4.4 klo. 9.37.
Koko: paino 3200g ja pituus 46cm joten aika pieni paketti tuli, joten iso sf-mittani(38cm) ei kertonut vauvan koosta tuon taivaallista. Synntys oli raskas, koska kesti kauan, mutta siitä lisää myöhemmin. Nyt ollaan aivan onnesta mykkyrällä, kun tuolla laatikossa uinuu 4 päivän ikäinen tyttäremme-nyyh .. Kaikki toimii hienosti vauva syö, kakkaa ja nukkuu ja jopa seurustelee :-)) Eilen pääsin sairaalasta kotiin. Olisivat pitäneet mua siellä sairaalassa keskiviikkoon, mutta aloin hieman kyseenalaistaa tuota lääkkeen antamista ja pitkää sairaalassa oloaikaa, ja tutkimusten jälkeen päättivät, että voin kotiutua. Sairaalassa olin siis sen Willebrandt sairauden takia, ettei tule verensyöksyä. Nyt on vain tuo takapuoli niin taivaallisen kipeä ja vatsa ei toimi, muuten kaikki on hienosti. Niin ja luomusti synnytettiin ilman epiduraalia, mutta siitäkin sitten myöhemmin lisää.. Onkohan kaikki maalikset jo poksahtanu ? Luen kirjoitukset myöhemmin .. Kaikille terkkuja. t. onnellinen emmi ja ihana tummakutri tyttönen 4pv.
Niin innoissani olin kirjoittamassa, että OI EMMI, että karkasi handusta koko homma... :)
Joten: OI, EMMI! Onneksi olkoon oikein, oikein kovasti, ja ihanaa saada sinut tänne! Toivottavasti oma toipumisesi on alkanut hyvin ja vauva jakselee hienosti.
Meillä on sitten alkaneet NE kränät. Mahakränät. Gaad! Vielä toistaiseksi ei ole pahoja huutoja ollut, lähinnä lapsi vain örisee ja murisee ja öhkii ja kipruaa, etenkin unissaan. Kovasti pinnistelee, että saisi pierua aikaan, taikka kakkaa, ja tuntuu sattuvan kovastikin. Kävin apteekista Disflatylia ostamassa, ja sitä on annettu nyt kolmatta päivää. Vaikuttaisi, että se auttaa, tosin vain hetkeksi. Itsestä tuntuu vaan niin kamalan pahalta katsoa ja kuunnella toisen kipuilua, ja täytyy myöntää, että yön tunteina turhauttaa myös omasta puolesta kun nukkuminen on mahdotonta. Voi vitsi, kun ei vain mitään koliikkia alkaisi tästä! Ahdistaa...
Muutoin meidän prinsessa voi hyvin. Vieraille (joita on käynyt yllättävän vähän) hän on esitellyt parhaat puolensa; seurustellut silmät ammosen auki ja nukkunut kauniisti kunnon prinsessan tavoin. Toki hän on kiltti myös äiskälle ja iskälle, kiukkuaa lähinnä nälkäänsä tai alastomuutta (estoinen lapsi...), ja nyt siis örisee noita mahakipruja. Ristiäissuunnitelmia hän on kuunnellut tarkasti ja todennäköisesti muutaman vuoden kuluttua, kun puhetta tulee, antaa palautetta järjestelyiden mahdollisista epäkohdista ja puutteista :)Ristiäiset meillä on siis neljän viikon kuluttua.
Kipeistä luista olette jutelleet. Myös minulla oli häpyluu hirvittävän kipeä muutaman päivän synnäriltä kotiin tulonkin jälkeen, mutta sitten se siitä laantui. Nyt kun olen viime päivinä päässyt enempi liikkumaan, ja olen käynyt päivittäin kiipeämässä tuollaista metsäautotietä pitkin vaunuja työntäen yhdelle hehtaarimäelle, niin taivas sentään että paikat kipeytyi uudelleen! Häpyluu ja muut luut ja sidosaineet ja vaikka mitkä paukkuu ja ryskyy, ja koskee! Mutta minä sitkeästi puuskutan sitä mäkeä joka päivä, on meinaan aika hyvä persejumppaa :) Tänään meinasin koklata ihan oikeaa tietä pitkin sellaisen muutaman kilsan lenkin. Saa nähä, kuis akan käy...
Nyt kävi kutsu kehdosta ja tyttö roikkuu daisarissa :) Minä muutuin yksikätiseksi, mutta yritän kovasti pitää homman hallussa, vaikka humanisti olenkin...
Ehkäisyasioita olen miettinyt minäkin. Eikä aavistustakaan, mihin päätyisi. Kondomia varmaankin käytetään imetyksen ajan, mutta sitten... Vet inte! Pitänee jossain vaiheessa lekurin kanssa jutskata. Tosin meidän neuvolan lääkäri on aika epäluotettava ja omituinen, mutta meinasinkin käydä vielä yksityiselläkin jälkitarkastuksessa, niin josko siellä vaikka kyselisi asiasta. Yksityisellä käyn siksi, että repesin niin pahasti synnytyksessä, että haluan varmistaa mahdollisimman luotettavalta tohtorilta, onko kaikki kunnossa ja jokainen haava parantunut.
Mutta nyt taka-alalle! Voikaa hyvin äidit ja vauvat!
Raisa ja rimpsessa tasan 3 vk
Moikka piiitkästä aikaa! Ei oo paljoo ehtiny palstailla... Meidän neiti on aika vaativa vauva, jos ei ole tissillä niin känisee... no nukkuuhan se tietysti välillä ja päivissä on tosi paljon eroja, välillä syö ja nukkuu tyytyväisenä ja tosina päivinä mikään ei ole hyvin! Rinnanpäät on kovilla tuosta jatkuvasta imemisestä, toinen ihan verillä välillä ja tuskasta irivistelen kun neiti käy kiinni. Rytmi on ihan hakusessa, viime yö meni tosin todella hyvin eli pääosin nukuttiin.
Nyt pitää mennä, tiedätte kyllä miks!! :)
Aurinkoista viikkoa kaikille, palaan joskus taas asiaan...
Despelote ja neiti äkäpussi 2 vkoa 3 päivää
Nyt sitä tosiaan ihmetellään miten nopeasti aika kuluu kun vielä kuukausi sitten tuskailtiin miksi se ei kulu :O
Meidän tyttö on jo 3 viikkoa ja 2 päivää, huh.
Neiti on suhteellisen tyytyväinen tapaus, nukkuu hyvin ja syö kerralla kunnolla joten se takaa hyvät syöttövälit. Yöllä syö kerran ja toinen syöttökerta on n. klo 5 jonka jälkeen (onneksi) jatketaan vielä unia.
Massukitinöitä on jonkin verran, lähinnä kai siitä syystä että vetää niin paljon ilmaa syödessään. Maitoa tulee niin kovalla paineella, että vauva raukka joutuu nielemään urakalla. Kävinkin apteekista Rela tippoja ja kaipa ne ovat auttaneet koska yöitkut jäivät siihen paikkaan.
Keskimmäinen lapsemme (5 v) on oivaltanut mustasukkaisuuden taidon. Kyllä on neitokainen tekemässä vaikka mitä koiruutta kun silmä välttää. Tai paremminkin mustasukkaisuuskohtaukset ovat raivareita, tytöstä on ilmennyt aivan uusia puolia. Mutta ehkäpä tilanne rauhoittuu ajan myötä. Näin on uskottava.
Joko olette päätteneet nimen? Minä laitoin kuoren kiinni ja liimasin postimerkinkin, meinaan kiikuttaa sen huomenna postiin joten nimi on olemassa.
Täällä hoidetaan tarpeet edelleen lavuaarin, mut en kyllä ihan ilman vaippaa tuota tenavaa uskalla pitää. Mieluummin pitkään kuiva vaippa kuin se märkä vaatetus ja paljon pyykkiä. :D
Ilmat meni vähän kylmiksi, mut onneks ulkoilu onnistuu silti itseltäkin hyvin, kun pukee vaan vähän enempi päälle. Kateeks käy silti tuota, joka makuupussissa voi vaan pötkötellä suojassa viimalta ja nukkua tyytyväisenä..
Käytiin lääkärissäkin sitten jo eka kertaa. Itselleni hain allergialääkkeitä, kun tuo katupöly ja siitepöly tekee olosta tuskaisen. Kurkussa on kaktus ja silmät vuotaa ja kutisee. Poika sai sitten silmätippoja, kun on keltaista rähmää pukannut muutamia kertoja silmänurkkaan. Halusin mennä nyt hakemaan reseptin, ettei tarvitse sitten pääsiäisenä istua päivystyksessä jonottamassa ja kypsyä. Hah, olinpas nokkela. :) Meidän lääkäri on kyllä niin ihana ihminen, että mieluusti asioin siellä useinkin, kun hän kuuntelee ja hänen kanssaan voi keskustella ja on hyvinkin ymmärtäväinen ja kertoo asiat niin, että asiakas varmasti pysyy kärryillä ja ymmärtää kaiken. Näitä kait on harvassa..
Jahas, mun huki hakea neiti eskarista. Mies kylvettää pojan, kun on kylpypäivä. Sitten käymmekin pääsiäisen viettoon. Neiti menee mummille yökylään, varmaan ahnehtii suklaamunia siellä. ;)
Iloista ja munarikasta (voiko sitä näissä olosuhteissa toivottaa edes??;) ) pääsiäistä kaikille!
Papu ja Hermanni 3vkoa, tasan
Ja jos jollain on aikaa ja energiaa kirjoitella niin huomenna vois tehdä pinon koko pääsiäiseksi..?
Suklaamunat kelpaa, mutta muut saa kyllä vielä unohtaa ;). Mulla on niin paljon limakalvorepeämiä, että alakerta muistuttaa lähinnä seepraa...
Onkos kukaan ommellut itse imetyspaitoja? Kaipaisin vinkkejä mistä hyvät ja mielellään helpot ohjeet + kaavat?
Minkäs ikäisenä vauvat alkaa hymyillä, mä voin melkein vannoa, että meidän neiti hymyili oikeasti aamuyöllä, ei ollut masun väännettä, kun hymy tuli vain silloin kun minä hymyilin ja katsoin silmiin ja teki näin monta kertaa ja yritti vähän nauraakin! Mutta ei kai näin pieni vielä osaa hymyillä (10vrk)?
Nyt on meidänkin pienokaisen iho alkanut hilseilemään, mutta se taitaa kuulua asiaan, annan siis olla.
Tänään varasin kirkon ja seurakuntasalin, ristiäiset siis 6.5 ja minun kummitäti tulee kastamaan. Kummitätini on eläkkeellä, mutta lupasi silti tulla meidän pienen kastamaan! Nyt sitten pitäisi nimi keksiä :), etunimi on ja periaatteessa kolmas nimi, mutta mikä keksittäisiin toiseksi nimeksi.
Pojalle nousi viime yönä kuume, nyt on ollut vaan lämpöä, joten saa nähdä vietetäänkö pääsiäinen sairastellen, lauantaina mieskin lähtee Helsinkiin, onneksi äiti tulee kaveriksi. Meillä kun ei voi lapsia jättää keskenään edes vessassa käynnin ajaksi, kun poika on varmasti siskon kimpussa!
Mä olen muuten aivan solmussa ton kantoliinan kanssa, mä en opi ikinä sitomaan kudottua liinaa, olenko hieman onneton :(.
möhkis ja Adalmiimi 10vrk kylläpä aika menee siivillä
Tosiaan ne ehkäisypuikot ei ole järin luotettavia, veljenpoika on " ehkäisty" ehkäisypuikoilla :). Sitten nissä on vielä sellainen tunnelman latistaja, että laiton jälkeen pitäisi odottaa 10min ennen kuin alkaa toimiin, eli ei kun kelloa kyttäämään :). Pitänee vakavasti jutella lääkärin kanssa ehkäisy asioista, mulle kun ei nuo hormoonit käy, mutta pakko kai se on jos ei muuta keksi, en varmaan saa miestä vielä lämpeämään kolmannelle ;).
Papu, teillähän on aivan ihana pienokainen siellä!! ;)
Eikös se ole mukavaa kun toinen on oppinut jo noin pienenä ettei sitä sovi housuihin kakata ja tekee sitten vessassa missä kuuluukin?
Me käytiin eilen siellä neuvolassa ja kaikki vaikuttaa olevan hyvin.Niitä mittoja en vielä saanut mukaani koska neuvolakortin saan vasta ens kerralla.Painoa ainaskin oli tullut sellanen 200g ja pituutta jopa 1cm,wau, sanon minä...neuvolatäti sanoi että toi painokin on ihan ok,vaikka musta se tuntu niin pieneltä,uskon kylä että neiti saa tarpeeksi ruokaa.
Ainaskin viime yönä nukkui 6h putkeen, joten en mä varmaan ihan kaikkea väärinkään tee.
Olenko mä ainut täällä joka ei aijo aloittaa mitään ehkäisyä??
Esikoisen ja tytön välillä kun on se 6 vuoden ikäero, ni enpä usko tulevani kovinkaan pian uudelleen raskaaksi.Joten miehen kanssa sovittiin et jos tulen raskaaksi, ni hyvä niin, jos en ni sitten en.
Ja siitä pääsiäispinosta, mä varmasti roikun täällä joten mun puolesta meillä vois hyvinkin olla se pääsiäis pino.
Ja minäkin uskallan toivottaa kaikille hyvää ja muna(=suklaa:) )rikasta pääsiäistä:)
Hanan ja neiti 13pvä
Koskapa lopetin pillerit aika tarkalleen 10 kk sitten niin enpä taida uskoa siihen, ettei heti tärppäisi uudelleen ;) Haluaisin kuitenkin hieman isomman välin kuin 10kk-1v sisaruksille jo omankin jaksamisen takia ja tälle nykyiselle vaaville oman vauva/taapero ajan :) ( Ei ehkä kuitenkaan sitä melkein 11v kuten oli näiden kahden ensimmäisen välissä:P)
Meillä kasvetaan ja nukutaan hyvin, vaikkakin parhaat/pisimmät yöunet nukutaan äiteen ja iskän välissä sängyllä :/ (Ei tän näin pitäny mennä... ) Viime yönä poju oli hereillä reilun tunnin, jonka aikana itse torkuin, koska näytti niin tyytyväiseltä (no tietenkin miedän sängyssä oli koko ajan), olis kuitenkin kivempi jos nuo valvomiset osuis päiväsaikaan... Tämän aamun poju onkin sitten nukkunut.
Pääsiäinen me vietetään sukulaisissa, eli säästytään itse ruuanlaitolta ;)
Mutta nyt vaativa huuto kuuluu tuosta hälyttimestä...
t. punkeli ja poju
kuulostelen just nukahtaako poju sänkyyn vai nou..arvatenkaan ei.
PUNKELI;
Säkö mietit luottaako siihen imetyksen voimaan ehkäsynä..kaverin poika on imetyksen tulos. Ja ihan kaikkien taiteen sääntöjen mukaan imetetty lapsen tahtisesti ja ilman lisäsafkoja sun muita. Älä siihen luota, älä.
Plaah..päivät kiitää niin ettei mukana meinaa pysyä. Mitään ihmeellistä ei tapahdu mutta silti päivät kiitää.
Meillä herätään vasta kymmenen tienoilla ja sen takia varmaan tuntuu että heti on jo puol päivä ja kohta ilta. Mutta kun Puksu-Leevi syö yöllä kahden-kolmen välillä ja sitte joskus 5-7 välimaastossa ni en millää jaksa sillon vielä nousta, sen jälkeen nimittäin nukutaan ne KUNNON unet sinne lähelle kymmentä.
Päivällä käydään koiran kera vaunulenkillä ja tehdään ruokaa ja siinähän se päivä sitte jo meniki..huisia.
Eilen käytii lastenpolilla kuulemassa " tuomio" sydämen sivuäänestä, eli vaaraton on niinkun epäilinkin, pari pientä reikää väliseinän yläosassa jotka menee umpeen sydämen kasvaessa. Vuoden kuluttua uusintatarkastus. Samalla mittailtiin poitsu..syntymäpainoon verrattuna painoa on tullu VAAN 40g!!! Ai iskikö paniikki että eikö mun maito riitä..mutta sit tajusin että kotiuttamispainohan oli n.100g alle syntymäpainon..eli kotona on paino noussu kuitenki 2,5vkon aikana sellaset 150g ainaki. Sen sijaan samassa ajassa jätkä on kasvanu pituutta KOLME (3) SENTTIÄ!! Ihmekö tuo jos ei energiaa riitä kertymää painoks jos tollasta kyytiä kasvaa pituutta. Sanovat kaiken olevan ok.
Ens vkolla onki sitte keskiviikkona neuvola.
RINTAKUMI;
Onko muita jotka käyttää rintakumia AINA imettäessä?? Mulla on niin matalat rinnanpäät ettei kakara saa kunnon otetta ja sen vuoks käytän aina rintakumia..tänään kokeilin kyllä ilmankin mutta ei sitä huutoa kestä kukaan. Jätkä on alusta asti kumin kera syöny ni vaikeeta on ilman. Tuntuu vaan jotenki kauheen hankalalta raahata sitä rintakumia joka paikkaan mukana ja asetella sitä paikalleen kun kaveri vielä kätösineen huitoo sen pitkin lattioita...oonko mä ainoo jolla on ongelmia näin yksinkertasen asian kanssa???
KANTOLIINA;
Möhkis, me ollaan sitte yhtä typeriä..tänää viimeks yritin - ja epäonnistuin. Sain sidottua liinan ihan ' oikein?' , mutta sen etuosan leveen kaistaleen kiristäminen saa koko liinan menemää myttyy. Sitte sen lapsosen sinne liinaa saaminen on yks ongelma..tänään sain takamuksen ja koivet ihan ok kohdalleen mutta miten hitossa se toinen puoli saadaan paikalleen...mättää mättää..mietin olisko se rengasliina sittenki tuota pitkää helpompi näin ekaks. Toiseksee ' Puksu-Leevi' tykkää olla pystyasennossa sylissä ja mietinki että mites sitte liinassa kun pitäs olla köllöttää sillee - sillee..vai pitäskö mun ootella että kakara kasvaa ja osaa kannatella päätään ja yrittää sitte pystyasentoa?! Vai pitäskö mun mennä jonnekin missä joku osaa neuvoa ja opettaa? Vai pitäskö mun viskata toi liina jorpakkoo?
Njääh, lootasta kuuluu kummaa vikinää..
VATSANVÄÄNTEET;
Mitä se rohto on mitä te aamuin illoin vatsavaivasille annatte? mihin se auttaa? mistä sitä saa?
Mä oon antanu iltapäivällä ja illalla ja yöllä sitä cuplatonta kun meill' ä huudetaan naama punasena ja selkä kaarella pitkin yötä että saadaan aikaseks meheviä pieruja..ja lopulta kunnon turaus. Mun mielestä toi ei ainaka oo juur auttanu, tuntuu että huuto jatkuu ihan yhtälailla anto sitä tai ei.
Syy väänteisiin taitaa olla siinä ettei tuo pikkuinen osaa puklata eikä röyhtästä (ellei tule hikkaa)..ei auta vaikka kantelee pystyssä ja taputtelee selkään, eikä auta vaikka kantelee käsivarrella roikottaen niin että masua ei paina..miten opetat röyhtäsemään nii?! Ja ilmaa vetää varmaan ton rintakumin takia - kun vähän väliä pitää taukoilla ja haahuilla ja sitte taas imeä niin rintakumissa on ilmaa aina jonku verran.
Oooo...kitinä yltyy huudoksi joutuu menee äkkiiiii
Tappert ja ' Puksu-Leevi' 20vrk
Esikoisella mäkin käytin aina rintakumia, hirvee huuto tuli jos ei kumia ollut ja se oli kyllä tosi hankalaa, kuletapa sitä kaikkialla matkassa.. Sitten kun poika oli muistaakseni n. 3kk niin osasikin imeä ilman kumia! (mullakin matalat rinnanpäät)
Kantoliinasta: Esikoisen kanssa kokeilin trikooliinaa ja se oli paljon helpompi sitoa! En tiedä pitäiskö tehdä trikooliina, ja heittää kudotulla vesilintua, vai tosiaan mennä jonkun oppiin vai yrittää ja yrittää. Tänään yritin imuroida tyttö kehtosidonnassa, mutta tyttö oli aivan kummallisessa asennossa ja tuntui kokoajan, että liina valahtaa olalta...
Oletkos kokeillut puksun kanssa kietaisu risti2:sta, siinä kun vetäsee liinan " pään yli" niin se tukee niskaa, meillä poika tykkäsi tuosta sidonnasta.
ovt siis historiaa. nyt äristään ja turistaan. sylissä näin kun on nin on hiljaksiin ja kirjoittaa voin ykssormijärjestelmällä ilman capslockeja.
täällä rintakumi on mun pop, ollut jokaisen kohdalla.
punkeli ja muut mietti ehkäisyä. minen ota mitään ja olis ihana kun olis tosi pieni ikäero lapsilla. eli etelleen toivon olevani kysillä tästä reilun vuojen päästä. eli tervetuloa mun kans pinoon !!
mä suunnittelin tiistaina jumppaan lähtöä mut uituiksmän kun ano tuli kylään.
nyty täää hermostuu, saukkista vaan ja munia. voi kun sais ees yhen tai yhtä...hih.
tsukkis ja nooa 11 pv kai
Meille kuuluu ihan hyvää!! Mitä nyt iltamyöhäsellä on silmät ristissä... :) Minusta tuntuu et 24 tuntia vuorokaudessa ei tunnu millään riittävän! Mä vielä touhuan kaikenlaista (pesen ja keittelen tutteja, pesen/ripustan pyykkiä jne) kun muut ovat jo nukkumassa...
Tänään oli " Inton" ensimmäinen neuvolakäynti. Poika on kasvanut ja kunnolla... Painoa oli kertynyt 5125g ja pituutta oli tullut 6 cm syntymästään. Kaikki oli oikein hyvin ja tissi maistuu... :)
Neuvolakäynti oli samalla mun jälkitarkastuskäynti. Hemoglobiini oli vain 109 (menetin paljon verta sen istukan kiinnijäämisen vuoksi ja sairaalasta lähtiessä se lukema oli vain 89). Paino oli tippunut 12 kg, minusta aika hyvin! Mutta tämä kiireinen äippä ei kerkeä oikein syömään... Eipä siis ihmekään, jos toi hemppa on noin huono!! No rautaa on pakko rueta syömään, vaikka siitä masuvaivoja tuleekin poitsulle... Neuvolatäti sitten rupesi heti ehkäisyasioista puhumaan. Mä en kuparikierukkaa halua, joten minipillerit ovat ainoa ehkäisykeino imettävälle kondomin lisäksi... Mä en noita hormonivalmisteita halua, joten meillä se jää ihan tuon kondomin varaan... :/ Mutta siitä olen varma että nyt saa nuo vauvat odotella tuloaan meidän perheessä muutaman vuoden!! Heh!
Tappi: Kirjoittelit rintakumista... Meidän esikoinen oli äärettömän huono tissin imijä, joten rinnanpäät eivät hänen imuistaan venyneet. Mullakin siis on todella matalat rinnanpäät, joten imettäminen onnistuu vain kumin avulla. Inhottavaa niitä on pestä ja keitellä ja raahata mukana!! Joku voisi muuten kehitellä siitä sellaisen värillisen version, sillä tuo läpinäkyvä on aina kateissa... :/ Lisäksi mulla tuota maitoa tulee paljon, et se kuppiosa on ihan täysi maitoa ja sitten kun tuo pieni huitoo käsillään sen irti niin maito lentelee ihan minne sattuu... Sen kanssa imettäminen on aika sotkuista puuhaa!!
Meidänkin pienokaisella on noita masuvaivoja. Nyt ovat kuitenkin jo vähän helpottaneet. Mä annan niihin kipristelyihin niitä Rela-tippoja päivittäin. Ne ovat auttaneet kummasti ja olen huomannut et ilma tulee paljon helpommin pois... Mulle apteekin täti sanoi et ne Cuplatontipat ei ole paras mahdollinen masuvaivaisen hoitokeino. Monilla vauvoilla se ilma jää vain sinne kiertämään eikä tule pois. Lisäksi niitä pitää antaa joka syöttökerran yhteydessä, Rela-tippoja vain 5 tippaa päivässä. Ne ovat siis huolettomampia!!
Meidän " Into" on myös todella laiska röyhtäisemään!! Olen huomannut että kunhan vaan jaksaa odotella niin ei noita masuvaivojaan ole... Joskus ruokailun jälkeen vie tunninkin että röyhtäisy tulee. Kiva siinä sitten yöllä sitä odotella, silmät ristissä!! Ei vaan pidä luistaa...
Mutta nyt syöttöpuuhiin...
Hanna ja pojat
ihanaa huomata etten ole ainoa joka kamppailee rintakumien kanssa - kylläpä taas helpotti oloa kummasti.
Kirottua kyllä ne kumit on aina kateissa kun ovat värittömiä, lisäks on vaikee kattoo millon se reuna lärpsähtää vauvan nenää vasten. No, kai se on vaan kestettävä - myös se että napero huitasee maitoa täys olevan kumin pitkin lattioita ja maito lentää omille ja vauvan vaatteille ja kaikkialle muuallekin..huokaus.
Kertokaa mitä mä teen kun en osaa vieläKÄÄN imettää kunnolla istuviltaan. Ahdistaa lähteä vauvan kanssa minnekään kun helpointa on imettää kyljellä maaten, vauvakin on tyytyväinen sillon. Kotona ei ole sopivaa tuolia jossa olis käsinojat oikeella kohdin joten täytyy jotenki polvet kippurassa ja pyyhkeellä tukien yrittää vekslata, ja siinä vaiheessa viimeistään se rintakumi on jo lattialla maitoineen päivineen. Imetystyynyn mutsilta jo tilasin, ja täytteeks kävin ostamassa paaaaljon styrox-palleroita..mutta auttaneeko tuokaan. Sairaalassa ei opetettu istuviltaan imetystä kun Puksu oli niin huono syömään että oli helpompaa olla se kaks tuntia kyljellään..nyt se sitte kostautuu. Kerta päivään oon taistellu että istuvilteen imetän ja pinnaa kiristän. Pakkohan sen on joskus alkaa sujua :(
SYNNYTYSjuttuja vielä..
Sectiolla " synnyttäneitä" ei taida tässä pinossa olla montaa..mutta onko sellasia joilla vaikka edellinen on syntyny sectiolla?
Kertokaa hyvät ihmiset millä mä taon päähäni ettei sectio ole sen huonompi tapa synnyttää kun alateitsekään! Jostain mun nuppiin on iskostunu että sectio on " helppo ja huoleton" - vähän sellanen " hälläväliä" -synnytys joka ei ees ole oikeesti synnytys..ihan kuin se olis jotenki huonompi tapa..tapa jossa pääsee helpolla.
Nyt mä sitte koen alemmuutta sen takia etten ole oikeesti synnyttäny - mut on vaan leikattu. :(
Osastollakin joku viisas mulle ilveili (potilas siis) että mä en ole ees synnyttäny enkä tiedä siis synnytyskivusta mitään..enkä siitä tuskasta mikä repeämästä tulee...sillon vielä tajusin napauttaa takas että " mä sen sijaan tiedän miltä tuntuu kipu kun on leikattu 20cm:n viilto alavatsaan kaikkien vatsanpeitteiden läpi..siinä ei enää pari tikkiä tunnu missään." (enkä siis tod. väheksy sitä kipua, se oli vaan nälväisy takaisin tuolle yhdelle mielen pahoittajalle). Siltikin..tuntuu etten mä ole Synnyttäny, mä olen vaan saanu pojan. Typerää ajatella näin mutta..tuntuu niin tyhmältä.
Tappert..lähtee katsomaan mikä on kitinän syy
Tappi;
Täällä kans yx rintakumin epätoivoinen käyttäjä! Ei todellakaan ole helppoa sen kumin kanssa, ja ilman sitäkään ei voi olla.
Mulle ei kukaan tullut laitoksella opastamaan sitä imetystä vaikka he tiesivät etten imettänyt esikoistani ollenkaan.Olen sitten joutunut ihan itekseni pähkäilemään miten sitä naperoa pitäis roikottaa et voisin ite istua eikä aina tarvis olla sängyllä makaamassa.
Ja meidän neiti kyl osaa päästää ääntä kun saa tarpeex imetyksestä ja et on aika saada pullosta ja heti!Tuon takia en edes viitsi yöllä ettii mitään kumeja vaan annan ihan kylmän rauhallisesti pullosta.
En tunne huonoa omaa tuntoa tuosta pullon käytöstä, koska nyt sentään saan imetettyä jonkin verran itse kun viimex ei onnistunut ollenkaan.Enkä mä muutenkaan viitsi ruveta murehtimaan tuota asiaa koska muuten rupeisin varmaan murehtiin kaikkia asioita mitä teen vauvan kanssa.
Ja siitä sektiosta.
Tappert hyvä, sä olet synnyttänyt lapsesi ihan yhtä aidosti tähän maailmaan kuin joku toinen joka on synnyttänyt alakautta.
Kukaan ei voi sanoa etteikö sektiolla syntyminen olisi mukamas " oikea" synnytys ollenkaan.
Älä ollenkaan päästä sellaista pientä pirulaista korviesi väliin,vaan ole ylpeä itsestäsi koska sinullahan on Leevi-Puksu nyt sylissä ja kaikki on hyvin:)
Hikka:
Miten ihmeessä voi ehkäistä ettei sitä saamarin hikkaa tule päivittäin??
Onko jotain ennalta ehkäisevää neuvoa kenelläkään???
Mua harmittaa tytön puolesta kun usein tulee toi hikka ja ei se varmaan kovin mukavaa ole.
Jospa menis viel tekeen jotain ennenkuin taas on liian väsynyt mihinkään. Tyttö kyl nukkui viime yönä eka 5h ja sitten pienen ruokailun jälkeen mä nukuin kasiin asti kun piti sada poika päiväkotiin.Tyttö ois kyl anatanut mun nukkua johonkin 10 asti jos vaan olisin voinut jatkaa uniani...
Hyvät illan jatkot kaikille.
Hanan
Muutama teistä on kertonut vauvan nukkuvan teidän sängyssä.Onko teillä joku koppa siin sängys tai jotain vastaavaa missä toinen nukkuu???
Hanan
Sitähän mä just mietin että onko siitä Disflatylistä pienintäkään tehoa jos vain iltaisin antaa..eli siis kantsii antaa aamuin illoin ennemmin niin näkee varmasti hyödyn jos sen siitä saa. Joo katson tässä vielä muutaman illan/yön kun ei mitenkään niin paha ole, ei itkeskele kovasti tms. murisee vain ;) mutta jos ei nosta syliin niin huuto alkaa.. Mä joudun vieläkin antaa niin paljon korviketta pullosta että se tekee heti tuon.
Oisko teillä Herpun kans vaan syntynyt tämä " kakkahätä-viestintä" mistä jotkut puhuvat eivätkä käytä vauvoillakaan vaippoja lainkaan :) Herppu on niin fiksu ;)
-Sinna