**MAALIT 2007 viikolla 14**
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9921907&p=4&tmode=1&smode…
tuossapa edellinen viikko
Kommentit (60)
Olen täällä ainakin! :)
Käytiin just kaupungilla, piti viijä kaiverrettavaks tuo valokuvakehys, mutta mein vakkariliike olikin remontissa, joten jää tuo sitten myöhemmäksi..
Eilen annettiin pojalle nimi. Oi, kun oli mukavaa. Hermanni jaksoi seukata mein kanssa ja vieraita viihdytti ilmeillen pitkään, mut sit tuli uni ja kummisedän syliin nukahti. Harmi vaan, että sedälllä on ihan kamalan vahva ja kuuluva ääni eli joka kerta, kun alkoi puhumaan niin poika säpsähti hurjasti.
Hyvin on mennyt täällä, yösyötöt on sitä yhtä-kahta kertaa ja iltasin unille mennään siinä kybän-yhdentoist välillä ja aamusella noustaan seitsemän aikoihin. Saadaan siis me vanhemmatkin nukuttua ihan reilut unet. :)
Masukipruja on saman verran kuin aiemminkin ja sehän on vain hieno asia. Koko ajan silti pelkään, että milloinka se alkaa se koliikki.. No, ehkä lakkaan oottamasta sitä sitten, kun lapsi tosiaan on jo kolme kuukautta..? :D
Jaa niin.. En muista oliko tuolla viime viikon pinkassa jotain kommentoitavaa vielä. Vähän väliä kun oon käynyt neuvojani tuputtamassa. ;)
LEANNA oli vihdoin synnyttänyt, ONNEA hälle siitä! :)
Ja EMMI pääsi matkaan, ihanaa! Onnea! :)
Jahas, mein poju alkoi nyt heräillä, sitä ihanan tuttua maitotuhinaa jo kuuluu. Kohta mussunmussun, kun nyrkkiä koitetaan syyä ja sit " äää" -kurkkuäänne ja äiti rientää nänni märkänä paikalle. =D
Mä oon muuten aiempia ipanoita imettänyt peräti ehkä kaks viikkoa ja se jäi sit siihen ja alkoi pullottelu. Nyt kun on se kaks viikkoa jo takana niin mä oon ihan onnesta soikeena ja eniten siitä, että tää tuntuu niin älyttömän hienolta, ihanalta, hyvältä ja oikein nautin koko imetyshommasta! :) Toivoinkin, että tällä kertaa imetys onnistuis hyvin ja myös, että rinnat vois hyvin eikä niinkö menis rikki tms. Nyt siis kaikki ihanan kunnossa.
Kaikesta ihmeestä sitä voikin olla onnellinen.. =)
Papu ja Hermanni 18pv (jos oikein laskin)
Ei tänne koneelle ehdi, just iltaisin jaksan kuulumiset lukea, kun uni ottaa vallan.Päivät ovat todella työntäyteisiä, neljä alle kouluikäistä pitää siitä huolen.
Meidän juniori on uskomaton pieni ihmisen alku.Hereillä ollessa seurailee tyytyväisenä sitterissä tai sitten sylissä.Seuraa todella tarkkaan mitä ympärillä tapahtuu silmät suurina.Ja sitten taas nukutaan kunnon unet kun on saanut mahan täyteen maitoa.yöt menee yhdellä kahdella syötöllä, yleensä lypsettyä maitoa pullosta.Näin itse pääsen helpommalla ja lyhyemmällä valvomisella.Kun tahtoo olla että itse nukahan samoin tein kun vauvan saan rinnalle.Ja järkyttävää on se, etten itse herää vauvan itkuun, vaan mies herättää sitten aina ja nostaa vauvan rinnalle.Ja yöllä on hyvä reenata pullosta juontia, jos vaikka joskus sattus käymään niin että vauva jää isälle.
Mutta se on pääsiäisviikko...nyt vaakaan, kun kaksi pienintä nukkuu.Väsyttää!
Leannalle ja kaikille muille onnellisille, joilla synnytysurakka takana, suurenmoiset onnittelut!!!!!
uupu ja tytär keskiviikkona 6vkoa
Väänsin pitkän synnytyskertomuksen tuonne synnytyspuolelle, valitettavasti tuli hirveästi kirjoitusvirheitä!
Tuntuu, että koneelle ei meinaa keretä, eilen oltiin 1v synttäreillä, tais meidän neiti vetää eniten huomiota :).
Jee, viime yönä neiti nukkui omassa sängyssä! Taisi disflatyl tehdä tehtävänsä. Kohta lähdetään neuvolaan, että täti laitta napaan laappista, kun vaikuttaa hieman tulehtuneelta tuo pienen raukan napa.
Tissi räjähtää, taidan häiritä tytön unia :).
RIMMA: Oliko teidän vauvauutiset lauantain lehdessä? Jos oli niin meidän esikoiset on saman nimisiä :)
TUKISUKKIS: Mitäs teidän perheeseen kuuluu? Onhan napa parantunut ja eihän ne biliarvot lähteneet nousuun? Mitenkäs se teidän hurmaava pikkumies on suhtautunut koupuksen aseman menetykseen?
Niin ne viikot kuluu. Keskiviikkona meidän tyttö on jo 6 viikkoa " vanha" . UUPU; me taidettiin synnyttää samana päivänä, kun sinäkin kirjoittelit vauvanne täyttävän 6 viikkoa keskiviikkona!
Meillä vietetään ristiäisiä ens sunnuntaina, joten silloin Ilonasta tulee jotain muuta kuin Ilona :) Itse olisin pitänyt Ilona-nimestä, ja olisin halunnut antaa tytölle sen nimeksi, edes toiseksi nimeksi, mutta mies ei pitänyt. Joten ei tule ilonasta ilonaa.
" ilona" yhä kovin vatsavaivainen. Tänään käytiin puntarilla neuvolassa. paino oli nyt 4210g, eli puolessatoistaviikossa oli painoa tullut 240g. Naftinlaisesti, mutta eipä auta. Pullosta annan rinnan lisäksi mitä menemään saan, joten muuta en voi tehdä :( Huono on tyttö syömään. Uusi punnitus ens viikolla taas :)
PALJON ONNEA LEANNALLE!
mentävä!
Caius
kun poju nukkuu pihalla jo toista tuntia ja itse mietin, että mitähän tässä uskaltaa alkaa tekemään, ennenkuin tuo poju tuolta heräilee. Isompi poju tuleekin tosin kohta koulusta/harrastuksista ja ehtii auttelemaan jos jää jotain pahasti kesken. Kävin kävelemässä tuntisen äsken pojua työnnellen, matka ei ollut kovin pitkä, mutta aikaa näytti menevän. Mun käskettiin rauhallisesti alotella liikunta, kun tuo selkä paukahtelee aikalailla ja lonkatkin tuntuu ihan löysiltä, nekin paukahtelee kävellessäkin. Poju on nyt nukkunut jo viikon verran joka päivä pitkät päikkärit ulkona ja joinakin päivinä kahdetkin.
Maitoa tulee ja poju pulauttelee aikalailla. Vaikea välillä sanoa, että onko poika nälkäinen vai onko syönyt liikaa kun masua kipristelee :/ Oltiin miehen kotona yökylässä viikonloppuna, eikä mulla ollut pumppua mukana ja tuntu, että poju pulautteli koko ajan, kun aina oli paita märkänä :( Itselle tulee vaan sellanen olo, että jäiköhän sinne mitään sisälle, kun niin paljon tulee ulospäin. Kotona pumppailen aina välillä hieman " vähemmäksi" , mutta eipä sitä tahdo tuolla pumpulla irrota niin paljoa. Mutta onpa poju kuiten kasvanut pituutta jos ei muuta, sillä joka pyykissä on jotain vaatetta mikä pitää siirtää pois käytöstä kun on jäänyt liian pieneksi. Meidän pojulla on muuten tajuttoman pitkä jalkaterä ja useimmat potkuhousut jää se vuoksi liian pieniksi.
Viikoloppuna hieman säikähdin kun jo parantunut napa alkoi vuotaa verta :( Niin kuulemma joskus vain käy, mutta hieman ihmetytti, että mikähän siellä navassa on rikki, kun ei mitään haavaa näkynyt ja silti joka kerta kun vaippaa vaihtoi niin oli kuivunutta verta tullut lisää. On aika pieni tuo napa, joten en viitsinyt venytellä kauheasti :/ Nyt veren tulo on kuitenkin loppunut ja en ole kauheasti uskaltanut puhdistella sitä napaa toistaiseksi.
Ristiäiset on tosiaan vasta myöhemmin, joten niihin ei vielä ole kiirettä. Oikealla nimellä poikaa jo tosin kutsutaan ja lähisukulaiset tietää nimenkin. Mutta nyt isoveli tuli koulusta ja minä pääsen rauhassa touhuilemaan kun on vapaaehtoinen lastenhoitaja paikalla ;)
t. punkeli ja poju 3vk ! ( joka muuten heräsi just samalla ....)
Leannalle kovasti onnea.
Tänään tein ekan kunnon lenkin ja tyhmänä jätin pipon/pannan itseltäni pois. Meinas korvat jäätyä, oli niin pureva tuuli. Muuten olin hiestä likomärkä, taitaa mennä tovi ennenkun tää mamma on taas lenkkeilykunnossa.
Hippu syö ja nukkuu ja seurustelee, kovin on muutenkin rauhallinen. Eka väli yöunissa on pari kertaa ollut yli 6 tuntia, mutta aamusella 4-7 välillä tankkaakin sitten tiuhaan.
OM: onko kellään tehty epparia? Mun mielestä mun haava ei umpeudu nätisti ja tuntuu kun viimeinen (uloin) tikki repsottais. Vaikee tietty itse sanoa, kun en muista miten nopeasti haavan kuuluis parantua. Ja sit se lanka törröttää ulkona ja tarttuu siteisiin, ei kiva, sattuu välillä inhottavasti. Pitääkö mun odottaa jälkitarkastukseen vai meniskö jo omalle gynelle?
Taasen mentävä
-m- ja Hippu 3vk
Vihdoin on sairaalakäynnit ohi - siis sydän ultra sekä keuhkoröntgen ja EKG..poju oli niiiiin kiltti ettei mitään :) Ultraavan lääkärin mukaan sydämen väliseinämässä on kaks pientä reikää, mutta ne on vaarattomia ja menevät umpeen n. vuoden kuluessa kun sydän kasvaa. Eivät vaikuta vauvan vointiin mitenkään..eli sama vaiva kun mulla oli vauvana - sukuvika kun ei suksi luista. Keskiviikkona olis vielä lastenpolille aika lääkärille joka kai sitte kertoo noi samat asiat uudestaan.
SITTERIT;
Minkä ikäsenä siihen sitteriin saikaan muksun istuttaa? Kun sanovat ettei kovin pienenä vielä kuitenkaan..eli??
MAITO;
Välillä tuntuu ettei maitoa riitä, mutta kai sitä sitte kuitenki tulee tarpeeks. Tänään kun imetin pikapikaa yhdeksän tienoissa ja seuraavan kerran vasta vaille yks niin rinnat oli räjähdys-täynnä, muuten ovat tollaset lölleröt vaan :( Muksu vetelee kerralla toisen tyhjäks ja toisesta vielä jonkun verran lisäks. Pumpulla en saa irti yhteensäkään kun about 20ml, mutta kun imettää niin kerääjään kertyy toisesta jo tuo parikytä milliä..aika hassua. Suihkun jälkeen kai kannattas lypsää kun sillon tuntuu olevan varsinainen suihkutissi.
PAINO...oma siis;
Mullehan kerty loppujen lopuks sitte neuvolakortin mukaan 21kg!! Vikat viis tais olla vaan sitä turvotusta jota oli pari vikaa viikkoa lisääntyvissä määrin.
Nyt lähtöpainoon olis vielä n.5kg...sairaalaa ei jääny kun n.10kg, kotiin tultua paino putos tähän asti nopeesti mutta nyt näyttää juuttuneen..ja kaikki mahdollinen löytyy röllykkänä tuosta vatsalta - ällöttävä taikina. Vaan kaipa nuo tuosta lähtee, lenkkeilty ollaan joka pvä 4-6km, hiljalleen matkaa pidentäen että menee sopivasti aikaa. :)
Jooh..nyt ehtii ehkä vielä viskata pyykit narulle ennenkun alkaa ähinä..
Voikaa hyvin äitiliinit :)
Tappert ja ' Leevi' 17pv
Höh, miksei Puksu voinut olla vaan Puksu? En osaa ajatella sitä lainkaan Leeviksi.. :( Mulle on Puksu, piste.
Niin, sitteristä sen verran, että.. Kaupassa kun katseltiin miehen kanssa sittereitä niin yhdessä luki sitten, että 3kk tai 6kk (en tosiaankaan muista kumpi) iästä alkaen. Jäätiin sitä sit vähän ihmettelemään ja jätettiin tämä ostamatta.
Lastahan saa istuttaa vasta sitten, kun itse istuu ja blabla, mutta aikaisintaan kait puolen vuoden iässä. Näistä on niin montaa eri mielipidettä ja neuvoa, etten nyt siihen puutu, mutta..
Meidän sitterin saa siis ihan makuuasentoon niin siihen voi vauvan laittaa. On about sama kun ois vaunuissa köllimässä. Mut joitain malleja ei ilmeisesti saa niin suoraks ja niihin ei vissiinkään sitten suositella laittamaan lasta ennenkö vasta tietyssä iässä. Jos jotain sattuu niin eihän se sitterivalmistaja halua vastuuta ottaa jne.
Mut eiköhän muillakin oo neuvoja tästä ja ehkä vähän enemmän asiantuntemustakin. Mulla näitä ehkä-kait-luultavasti-juttuja.. =D
Mein jätkä on kölliny tuolla vaunuissa lenkin jälkeen jo kaks tuntia ja tässä jo mietin, että käynkö hakemassa syömään väkisin vai lypsänkö, kun täällä räjähtää tissit. Tai ainakin toinen.
Me käytettiin Nooalalist jo kysissä tulehtuneen navan takia. Ei taidakaan olla oikein hyvä käytäntö se ettei mitään enää kunnolla desinfioida tai keitetä kun alkaa tulehtumaan. No nyt ollaan desinfieerattu kunnolla. Napatynkä läx tänään. Biliarvot rajoissa. Meidän hurmaava pikkumies on suhtautunut kuopuksen aseman menetykseen mustasukalla ja uhmalla. Testaa joka asiaa ja meidän suusta kuuluu koko ajan älälälälälää... nyt tuli syliin eikä kirjoittamisesta tule mitään, huomiseen.
Tää meni synnytyspalstallekin, heh! Tietää, että on aika käydä nukkumaan.
siispä uusinta:
Möhkis
Oli meidän ilmoitus lauantain lehdessä. Olikos teidänkin? Jäi vaan mieleen, että jollakin oli siellä saman niminen lapsonen.
Kaupungilla kuljeskelin puolikkaan päivän tuhlaillen rahaa. Lapsille vähän vaatetta ym. mukavaa. Kyllä olikin ihanan rentouttavaa, pitkästä aikaa!
Kotona sain nukkua pitkät päiväunet ja puolen tunnin iltalenkki tehtiin koiran kanssa. Jospa huomenna tekisi sitten pidemmän lenkin.
Nyt nukkumaan!
Tytön masuvaivat on loppuneet ja kaksi yötä on mennyt tosi hyvin, eilen illalla tyttö ei edes aloitanut sylittely hommia vaan nukkui kuin tukki :), ei kuitenkaan vielä huokaista.
Tytön napa ei ollut tulehtunut ja erittäminenkin on jo vähentynyt, tehtiin samalla mittaukset ym. niin ei neuvolantädin tarvii tulla kotona käymään. Tytön paino ei ollut noussut kuin 40g, mutta uskon, että saa tarpeeksi ruokaa. On nimittäin ylitarjontaa ;).
RIMMA: Oli meidänkin vauvauutiset siinä lauantain lehdessä :). Hyvä nimi teidän pojalla ;).
Piti vielä kirjoitella, että joko olette kerennytmiettiä ehkäisy asioita? Mulle nimittäin iski ongelma... Kysyin eilen neuvolan tädiltä kierukasta ja täti snli, että se laitetaan vasta kun menkat alkaa! Joten vuodeksi pitäisi ehkäisy keksiä, mitkään hormooni valmisteet ei käy, toiset masentaa toiset aiheuttaa migreeniä jaminipillerit sotkee mun elimistö täysin + masentaa. Kumille olen allerginen ja erikoiskortsut maksaa mansikoita, eikä muutenkaan innosta ajatus... Kääk.
Meillä on myös vauva syntynyt, ei kyllä yhtään niin kun oli suunniteltu.
Menin käynnistykseen la 17.3 aamulla, laskettu aikahan meillä oli jo ollut 2.3. Supistukset alkoi illalla 22 aikaan. Synnytyssaliin päästiin puolen yön aikoihin. Vauva syntyi hätäsektiolla 5.45 sydänäänten romahdettua. Lisähappea vauvalle piti antaa pari ekaa minuuttia, ja virkosi se sitten siitä. Apgarit oli 3/8. Mitat pojalla oli 55cm/4070g. Heräämössä mulla rupesi vielä kohtu vuotamaan runsaasti verta ja alkoi taas olemaan hätä kädessä, mutta vuoto saatiin loppumaan. Sairaalassa oltiin torstaihin asti. Haavassa oli pitkä rivi hakasia jotka kiristi inhottavasti ja haittasi liikkumista. Viikko leikkauksen jälkeen hakaset poistettiin ja miten ihana tunne olikaan kun ei enää kiristänyt!
Turvotus oli aivan järjetöntä, kun olin saanut tipan kautta mömmöjä jos jonkin moista. Kun sairaalassa punnittiin muutama pvä leikkauksen jälkeen, oli painoa tippunut ruhtinaalisen kilon verrattuna painoon ennen leikkausta (ja pelkkä vauvahan painoi jo yli 4kiloa). Viikko leikkauksen jälkeen painoa oli tippunut jo 10kg kun turvotuskin oli laskenut rajusti. Vielä mulla on kuitenkin tiputettavaa, kun painoa raskauden aikana tuli lähes 30kg.
Mulla oli verenpaineen kanssa ongelmia jo raskausaikana, johon sain lääkkeitä että paineet saataisi laskemaan. Ennen synnytystä puhuttiin vaan korkeasta verenpaineesta, mutta leikkauksen jälkeen puhuttiin jo toksemiasta. Eli raskausmyrkytykseksi se sitten kuitenkin luettiin.
Maitoa alkoi tulemaan sairaalassa taas tuttuun tapaan hyvin runsaasti. Vauva imi rinnanpäät rikki ja teki todella kipeää imettää. Poika on todella hyvä syömään, ihan muuta kun siskonsa! Josko tää imetyskin sujuisi tällä kertaa paremmin.
Poika nukkuu pari kolme tuntia putkeen syöttöjen välillä. Toisinaan kitisee vatsaväänteitä.
Esikoisella on nyt niin hirveä sirkus meneillään että pakko mennä puhaltaa peli poikki.
Heidi ja poika 16pvää
Vihdoin minäkin kömmin koneelle. Päivät ovat niin täynnä sylissä nukkuvaa pikkuneitiä ja kaikkea muuta arkipuuhaa, että sähköpostikin on varmaan ihan tukossa lukemattomista viesteistä.
Meidän neiti on nyt reilun viikon ikäinen ja tuntuu kuin hän olisi ollut meillä aina! Niin ihana ja suloinen ihminen! Molemmat tytöt ovat nyt ihan megasuloisia, vaikka esikko parhaillaan kiukuttelee, kun laitoin väärän muumivideon kuulemma ;).
Yöt meillä sujuu aika kivasti. Tyttö nukkuu meidän sängyssä (joojoo, ei näin pitänyt käydä ;-D) ja syö pari kertaa. Alkuun herätyskello soitti 4h välein, kun näin sairaalassa neuvoivat, mutta nyt terkkari sanoi että ihan turhaan kun vauva on isokokoinen (eilen jo 4300g) ja kaikki on kunnossa. Nyt syöttövälit ovat 3-5h, joskus iltaisin tiheämminkin...
Maitoa tulee tosi hyvin ja pieniä masukipristelyjä lukuunottamatta vauva on aikas tyytyväinen tyyppi.
Sitteristä:
Meillä on Emma -merkkinen, jonka saa ihan makuutasollekin ja siinä suositusikä on alk. 14vrk. Välillä olen tosin laskenut vauvan käsistäni turvakaukaloon, jos olen esim. syönyt ja vauva ei ole ollut sikeässä unessa.
Ehkä se täytyy vääntäytyä ulos nyt, kun omat aivot ovat ihan pehmeinä täällä sisällä ja vanhempikin neitokainen alkaa hermostumaan videoihin ;)
Onnea Leannalle ja kaikille muillekin mammoille. Voimia kaikille tuoreille äideille vauva-arkeen!
Telma ja pikkuneiti 9vrk
Onnittelut vauvansa saaneille =) Ikävää kun se joskus menee pitemmän kaavan mukaan... itse olen miettinyt, että jos lääkäri ei ois silloin kokoarviossa alkanut ronkkimaan, niin meidän poika ei välttämäti ois vielä syntynytkään, tai no ainakaan ei ois vielä kolmea viikkoa :)
Epparista... mulla ei tehty epparia, mutta repes kuitenkin, eli ois pitänyt tehdä. Tikit on hankalat ja mietinkin että ois jo niidenkin aika lähteä, nimittäin vuotoa ei juuri tule, mutta tikkien kohdalta valuu verta välillä, siis ihan kirkasta veri verta ei mitään vuotoja. En tosiaankaan odota 12 viikkoa näiden kanssa niinkuin neuvolan täti sanoi :/ Ajattelin valitella tuolle lasten neuvolan tädille asiasta, jospa se ois järkevämpi tapaus.
Sitteriä ei meillä ole, mutta poika on pötkötellyt säkkituoliin muokatussa rakennelmassa aina välillä, eli siis säkkituoliin on laitettu sellanen taiteltu viltti, kun muutenhan toi poju uppoais sinne säkkituolin sisälle. Sitten kun tuo viritelmä on tuosas olohuoneen ja keittiön välillä niin voin tehdä kotihommiakin ihan sopivasti pojun pötkötellessä.
Möhköfantti84: täällä on ihan sama ongelma sen ehkäisyn kanssa, muulloin olen joutunut syömään kaikenmaailman pillereitä runsaiden kuukautisten vuoksi, mutta mikäpä niistä sopii imetyksen kanssa ? Ja viimeksikkin meni tosiaan melkein vuosi, ennenkuin menkat tuli takaisin synnytyksen jälkeen.
Muuten jutteleeko teidän vauvat ? Meidän poju on useinkin äänessä, että tietää kyllä millon on hereillä :)
Tuolla ulkona tuulee ihan kauheasti ja katolla joku paukkuu joku lauta tms ?, pitää käydä katsomassa, uskaltaako viedä pojua tuohon pihalle nukkumaan, ettei tuolta katolta tule jotain alas. Samalla vois tietenkin itse käydä pienellä lenkillä.
t.punkeli ja poju
Mitenkäs se nyt meni jos vauvan iho hilseilee?
Oltiin eilen kylvyssä ja nyt aamulla sitten huomasin et pienokaisen masu hilseilee aika kivasti.Annanko olla vai pitäiskö käyttä sellasta iho-öljyä?
Sitteristä:
Meidän sitterin saa myös makuu asentoon, joten tyttö on pieniä hetkiä siinä makoillut.Tykkää mielummin kyl olla sylissä, mutta yritän silti totuttaa tyttöä olemaan välillä siinä sitterissäkin eikä aina vaan äitin sylissä;)
Huomenna olis sitten ensimmäinen neuvola.Kiva nähdä sitä omaa neuvolatätiä nyt sitten oikein vauvan kanssa.
Oletteko te ostaneet jotain neuvolatädille nyt kun vauva on syntynyt?
Minä ajattelin viedä kukkia kiitokseksi kun kävi tämän raskauden minun kanssa läpi todella super hyvin::))
Tyttö on levoton täytyypi mennä.
Onnittelen viel tälläkin puolella kaikkia tuoreita äitejä!!!!! ONNEKSI OLKOON!!!
Hanan ja tyttö 11pvä
Laitoin uuden kasvupinon. Tuossa on linkki niille jotka tahtovat mukaan. http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9982325&p=1&tmode=1&smode…
Hyvin onnistui eilinen imurointi neitin ollessa rintarepussa. Siinä se vaan nukkua tuhisi. Innostuin jopa leipomaan pitkästä aikaa. Ja siivoilin vähän muutenkin.
Tänään en sitten ole saanutkaan mitään aikaiseksi. Tuntuu aina menevän päivä sekaisin kun anoppi tulee kylään, eikä kerkeä tekemään samalla tavalla kun yksin ollessa.
Meilläkin on emman sitteri ja olen totutellut jo neitiä pikkuhiljaa siihen.
Ähke kuuluu....
Mikä väsymys :/ Meillä tuo poika jostain syystä on nyt keksinyt kahtena yönä valvoa ja valvottaa äitiäkin noin 2-3h!!! Ei itkeskele vaan ärisee ja murisee ja massua kait vähän siinä vääntää ja kun nostaa ylös niin rauhoittuu syliin..saattaa siihen simahtaa ja jatkaa nukkumista sängyssä kun taas sitten hetken päästä alkaa sama ärinä.. en tiedä pitäiskö kokeilla iltaisin antaa niitä Disflatylejä?
SItteri: Meillä on ja saa kyllä ihan makuuasentoon, vähän käytetty mutta välillä olen siihen laskenut hetkeksi, on kyllä niin makuulla ettei siitä voi mitään haittaa olla.
Meillä on se Koala riippumatto ja siinäkin on pidetty jonkun verran.
Ehkäisy: Mulla oli sama " gallupaihe" mielessä :) Ei mitään ajatusta että mitä ehkäisyksi. Kierukkaa viimeksi ehdotteli lääkäri, jotta vuodot saataisi loppumaan mun anemian vuoksi ja tosiaan ois pitänyt odotella sen aikaa että ekat kuukautiset alkavat. Mut en halua sitä kierukkaa, enkä haluais mitään hormoonivalmistetta mutta mitä sitten??? Eipä niitä ole oikein vaihtiksia.. Apteekit myy niitä Patentex oval ehkäisypuikkoja mutta niiden luotettavuus on aika heikko..
Kaffe aika :) Ihanaa kun tällain rauhallinen hetki päivästä kun kullat nukkuu ;)
Mä yritän kans kirjoitella tuon synnytystarinani tuonne jonain kauniina päivänä!
Sinna ja poika 11vrk
SINNA;
Mein neuvolatäti kehotti käyttämään Disflatyliä säännöllisesti aamuin illoin, jolloin siis sen tuloksen pitäis viikon päästä jo näkyä, jos on näkyäkseen.
Meillä Herppu kans murisee hurjasti, mut ei herää, joten annetaan murista. Tuskin itse on tietoinenkaan niistä murinoistaan. En silti oo huomannut, onko meillä lääkkeestä ollut apua, muttei ainakaan ole pahentunut ne masuvaivat ja yöt nukutaan hyvin kuitenkin. :)
HANAN;
Sen hilseilevän ihon voi antaa ihan vaan olla, kuulemma. Me kyllä käytetään kylpyöljyä kylvyn yhteydessä, joten en tiedä oisko se auttanut vai ei. Alkaa hilseilyt olla kyllä jo ohi, poju kohta 3vkoa.
Eikä olla aateltu kyllä neuvolatätiä huomioida mitenkään erikoisemmin tavan kiittelyn lisäksi, mutta toi on kyllä todella upea ajatus! =)
PUNKELI;
Ei mein vauveli oo päästänyt kuin vasta muutaman selkeän kurkkuäänteen ja se on kyllä joka kerta niin herkistyttävä ääni, että tippa tulee silmään. =)
EHKÄISYSTÄ;
Neuvolassa kerrottiin jo raskausaikana, että on joku uusi ehkäisypilleri, jota voi käyttää imetyksen aikana. En ole tästä vielä tarkemmin kysellyt, mutta otan selvää heti jälkitarkastuksessa sitten. Itse en aio kierukkaa ottaa, kun tarkoitus on käyttää ehkäisyä vain reilun vuoden verran. Tulkoot sitten lisää lapsia, jos on tullakseen..
Pakko kertoa, kun meillä on pojan kanssa sellai superouto juttu. Hän kun ei osaa oikein kakata vaippaan kunnolla. Tuntuu, että väkisin panttaa sitä kakkaa! Herra siis vitisee, sit pääsee pieni märkä pieru vaippaan, jolloin mies jo vie pesulle, koska muuten alkaa hitonmoinen huuto. Siellä lavuaarilla poika sitten oikein punnertamalla punnertaa ja joka ikinen kerta tulee siis pissi ja oikein kunnon kakat. Näin on ollut nyt lähes viikon, nykyisin jo muutaman kerran päivässä. Ihan aamusta alkaen. Toi on niinkö jotain niin käsittämätöntä, että pakko jutella siitä neuvolassa. Kun eihän nuo pienet kuulemma osaa pidätellä laisinkaan.. Meillä nyt jotenkin vaan näyttää osaavan. =D
Nyt ruoanlaittoon..
Papu ja Hermanni 2pvää alta 3vkoa
Joko alkaa olla ristiäis kiireitä kun ei näy ketään. Neiti napottaa hereillä niin meinasin kokeilla imurointia neiti rintarepussa. Saa nähdä onnistuuko. Muuten ei kerkeä kyllä tehdä mitään.
Kirjottelen myöhemmin lisää