Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi te ette kouluta koirianne?

Vierailija
31.07.2025 |

Moni lähipiirissäni on viime aikoina innostunut koiran hankkimisesta. Usein kyseessä lapsiperheet, mutta myös pari pariskuntaa. 

Yhdessäkään perheessä koiraa ei ole kunnolla koulutettu. Yhteen hankittiin vaativa ja aktiivinen palveluskoira, joka tuhosi sohvan ja söi palan seinästä. Oli kuvasta päätellen hauska sattumus. Ei harrasteta muuta kuin 15 min x 2 talutuslenkkejä / päivä.

Näin kesäisin on ollut rippi ja valmistujaisjuhlia. Toisessa perheessä koira haukkui jokaiselle vieraalle ja kyttäsi vieressä ruokaa. Ei komennettu, maristiin vaan: Älä nyt viitti vieraille haukkua.

Kolmannessa perheessä rescuekoira (perheen ensimmäinen koira) haukkui ja näykki jos ihminen ei antanut huomiota. Yksi vieraana ollut lapsi ei halunnut silittää sitä ja vetäytyi vain pois päin. Omistajat sanoivat vain: silitä sitä, se haluaa vaan niin kovasti että silität. Lopulta lapsi purskahti itkuun ja koira aloitti haukkumisen ja sen jälkeen yllättäen lapsen kirputtamisen, kunnes vanhempi haki itkevän lapsen pois ja he lähtivät. 

Esimerkkejä olisi enemmänkin. Kaverin koira juoksee ja hyppää täysillä vasten. Ei komenneta. Naapurin koira haukkuu pihalla kaikelle mikä liikkuu, koska ei saa tarpeeksi liikuntaa. 

Mikä siinä on niin vaikeaa? 

Kommentit (78)

Vierailija
1/78 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En omista koiraa.

Vierailija
2/78 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En omista koiraa.

Olisin myös voinut muotoilla otsikon: Miksi te jotka omistatte koiran että kouluta koiraanne, mutta näin se oli lyhyempi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/78 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudesta kokemus koirasta, joka aina haukkui ja hyppi päälle. Muita syytettiin koiran käytöksestä, se kuulemma aisti sen, että sitä pidettiin pahana. Lisäksi koiralle tuli kuulemma paha mieli kun se laitettiin yksin toiseen huoneeseen.

Vierailija
4/78 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki olen kouluttanut, mutta kaikki eivät ole oppineet tai halunneet oppia. 

Vierailija
5/78 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli et ole ollut koiran kanssa määrätietoinen ja päättäväinen. Näin koira on oppinut, että sinua ei tarvitse totella. 

Vierailija
6/78 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä koiran käytös kertoo perheestä paljon. Mitä sekopäisempi koira, sitä sekopäisempi perhe. 

Jännästi myös elintapalihavuus siirtyy koiralle. 

Vierailija
7/78 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä myönnän että en ole mikään luontainen koirakouluttaja. Nyt olenkin ottamassa yhteyttä ammattilaiseen. Mutta kyse ei ole siitä ettenkö olisi yrittänyt. Olen todellakin yrittänyt, en vain ole osannut. 

Vierailija
8/78 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tulee isona koiran purulelu.

Vierailija
9/78 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kouluttanut pitbullini komennolle pus kii.

Vierailija
10/78 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä myönnän että en ole mikään luontainen koirakouluttaja. Nyt olenkin ottamassa yhteyttä ammattilaiseen. Mutta kyse ei ole siitä ettenkö olisi yrittänyt. Olen todellakin yrittänyt, en vain ole osannut. 

Saako koira tarpeeksi liikuntaa? Tarpeeksi VAPAATA liikuntaa? Remmilenkit ei eläimelle riitä. Sen täytyy saada juosta, mielellään metsässä vaihtelevassa maastossa. Jos luoksetulo (tärkein käsky) ei onnistu, niin sitten vaan koirapuistoon vaikka palloa heittämään. 

Useimmat koirat saavat aivan liian vähän liikuntaa. Vaikka sen kanssa juoksisi kilometrejä remmin kanssa, niin se ei silti poista tarvetta liikkua vapaasti ja juosta kovaa. 

Vierailija
11/78 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli et ole ollut koiran kanssa määrätietoinen ja päättäväinen. Näin koira on oppinut, että sinua ei tarvitse totella. 

Eiku 😁 siis, olipa kerran espanjalainen kulkukoira jonka mielestä kissat tuli tappaa, muiden koirien kanssa piti tapella ja ihminen oli jotain todella kamalaa eli kannattaa purra aina kun voi. Oppi se sen verran että oman perheen kissat jäi henkiin, oman perheen koirien kanssa ei tarvinnut tapella ja ruokkivaa kättä ei kannata purra. Täydellistä hihnakäyttäytymistä se ei oppinut, eikä siitä mitään koirapuistokoiraa tai ihmisystävällistä tullut, mutta hyvin sen kanssa vuosia pärjättiin. Toinen tyyppi on laumis joka tuntee käskyt ja on olevinaan tottiskoulutettu, mutta on sen verran itsenäinen ajattelija ja toimija, jotta yleensä katsoo pitkin kuononvarttaan ja nauraa minulle. Ehdottomasti ei koirapuistoainesta, eikä saisi tottisvalion arvoakaan 😂

Vierailija
12/78 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tulee isona koiran purulelu.

Voit ruveta maalimieheksi. 

Vierailija
13/78 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako koira tarpeeksi liikuntaa? Tarpeeksi VAPAATA liikuntaa? Remmilenkit ei eläimelle riitä. Sen täytyy saada juosta, mielellään metsässä vaihtelevassa maastossa. Jos luoksetulo (tärkein käsky) ei onnistu, niin sitten vaan koirapuistoon vaikka palloa heittämään. 

Useimmat koirat saavat aivan liian vähän liikuntaa. Vaikka sen kanssa juoksisi kilometrejä remmin kanssa, niin se ei silti poista tarvetta liikkua vapaasti ja juosta kovaa. 

Saa liikuntaa sekä omalla pihalla, koirapuistossa että metsässä. Luoksetulo vapaana kyllä onnistuu mutta hihnassa on ihan älytön rähjä. En tiedä onko se arkuutta vai mitä mutta mitenkään en ole onnistunut sitä kitkemään. 

Vierailija
14/78 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa liikuntaa sekä omalla pihalla, koirapuistossa että metsässä. Luoksetulo vapaana kyllä onnistuu mutta hihnassa on ihan älytön rähjä. 

Eikö asuinpaikkakunnallasi järjestetä koirien koulutusta esim. jonkun rotujärjestön tai pk-liiton toimesta? 

Vierailija
15/78 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa liikuntaa sekä omalla pihalla, koirapuistossa että metsässä. Luoksetulo vapaana kyllä onnistuu mutta hihnassa on ihan älytön rähjä. 

Ei välttämättä ole sinun syysi. Muut remmiräyhäävät koirat vaikuttavat toisiinkin koiriin negatiivisesti. Pari huonoa kokemusta pentuna tai vaan toistuvat huonot vastaantulijat, niin voi olla kova työ päästä siitä eroon. 

Vierailija
16/78 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiku 😁 siis, olipa kerran espanjalainen kulkukoira jonka mielestä kissat tuli tappaa, muiden koirien kanssa piti tapella ja ihminen oli jotain todella kamalaa eli kannattaa purra aina kun voi. Oppi se sen verran että oman perheen kissat jäi henkiin, oman perheen koirien kanssa ei tarvinnut tapella ja ruokkivaa kättä ei kannata purra. Täydellistä hihnakäyttäytymistä se ei oppinut, eikä siitä mitään koirapuistokoiraa tai ihmisystävällistä tullut, mutta hyvin sen kanssa vuosia pärjättiin. Toinen tyyppi on laumis joka tuntee käskyt ja on olevinaan tottiskoulutettu, mutta on sen verran itsenäinen aj

Eiks laumis o todella vaativa rotu! 

Vierailija
17/78 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiku 😁 siis, olipa kerran espanjalainen kulkukoira jonka mielestä kissat tuli tappaa, muiden koirien kanssa piti tapella ja ihminen oli jotain todella kamalaa eli kannattaa purra aina kun voi. Oppi se sen verran että oman perheen kissat jäi henkiin, oman perheen koirien kanssa ei tarvinnut tapella ja ruokkivaa kättä ei kannata purra. Täydellistä hihnakäyttäytymistä se ei oppinut, eikä siitä mitään koirapuistokoiraa tai ihmisystävällistä tullut, mutta hyvin sen kanssa vuosia pärjättiin. Toinen tyyppi on laumis joka tuntee käskyt ja on olevinaan

Todella vaativia, eivät sovi seurakoiraksi. Eri

Vierailija
18/78 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeassa olette. Laumikset eli laumanvartijat ovat haastavia rotuja joiden omistajalla tulee olla vahva koirakokemus, ja koirilla työ johon ne on tarkoitettu = eläinlauma jota vartioivat. Näin on myös oman laumikseni kohdalla. Se käy töissä eläintilalla.

Vierailija
19/78 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien rotujen edustajia ei pysty täysin totteluvarmaksi kouluttaa. Kokeileppa huutaa whipetsille tai suomenajokille seis kun se saa näköhavainnon pupusta tai kauriista ja katso totteleeki. 

Vierailija
20/78 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa liikuntaa sekä omalla pihalla, koirapuistossa että metsässä. Luoksetulo vapaana kyllä onn

Järjestetään ja mm. sinne olen yhteyttä ottamassa. Mietin vaan että pitäisikö ensin ottaa ihan yksityistunteja että päästään sille tasolle että voidaan yleensä ottaen mennä sinne muiden kanssa harjoittelemaan. Suorastaan hävettää kun olen epäonnistunut asiassa joka tuntuu suurimmalle osalle olevan helppoa. Varsinkin kun rodun (sheltti) pitäisi olla helppo koulutettava. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yksi