Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voinko ottaa/pyytää 13vuotiaalta pojaltani hänen kännykkänsä ja tutkia viestit, jotta vähän

Vierailija
02.04.2007 |

tietäisi missä mennään?

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
02.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kai poika on poistanut kaikki epäilyttävät viestit.

Vierailija
2/57 |
02.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö olisi reilumpaa pyytää saada katsoa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
02.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos poika maksaa itse puhelinkulunsa, sinulla ei ole kännykälle mitään asiaa, jos ei ole todella aiheellista epäillä jotain epämääräistä....

Vierailija
4/57 |
02.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni lapsenkin yksityisyyttä pitää kunnioittaa, eikä viestejä saa lukea salaa. Toisaalta, jos epäilisin että lapsi on todella vaikeuksissa tai esim. tekemisissä huumeiden kanssa, saattaisin rikkoa em. periaatetta.

Vierailija
5/57 |
02.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni vanhemman pitää valvoa lapsensa tekemisiä.

Vierailija
6/57 |
02.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

viestejä ja haluaisin tietää mitä siihen aikaan, sen verran kertoi, että joku nettituttu liittyy nettipeleihin (aloitin jo yhden aiheen asiasta).

Olen sitä mieltä, että lapsellakin tulee olla yksityisyytensä, mutta vanhempana mullakin pitää olla joitain oikeuksia, jos epäilen jotain kummaa.

Vierailija
7/57 |
02.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ainakin varma, että jos tutkit lapsen kännykän, hän opettelee pitämään asiansa paremmin salassa. Avointa ja luottavaista ilmapiiriä tuollaisella ei ainakaan saavuteta.

Vierailija
8/57 |
02.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos poika vapaaehtoisesti antaa lukea, ok. Ellei anna, et saa lukea. Tekstiviestit kuuluvat Suomessa kirjesalaisuuden piiriin!

Vierailija
9/57 |
02.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pyytäisin pojan keskusteluun. Selventäisin, että haluisin tietää, millaisista tekstiviesteistä minä vanhempana maksan. En lukisi viestejä salaa, en missään tapauksessa, ellei minulla olisi vahvoja epäilyjä jostain vakavaa laatua olevasta huolesta.

Istuisin pojan kans alas, ja keskustelisin. Pyytäisin nähdä tekstiviestit, mutta eihän niitä pakolla voi katsoa. Pojalla olisi vielä mahdollisuus poistaa viestejä, ellei halua niitä näyttää. Se kertoisi kyllä minulle jostain luvattomasta..

Keskustelemalla asiat selviävät. Yleensä lapset ja nuoret ovat hyvin helpottuneita, kun vanhemmat puuttuvat heidän asioihin, mikäli asia on nuorenkin mielestä inhottava ja esim. kielletty. Parempi tehdä asialle stoppi hyvän sään aikana.

Meidän nuoremme säästyi paljon pahemmalta, kun " saimme hänet kiinni" . Asia on toistaiseksi ok ja kontrollissa. Nuori vapautui ja elämä helpottui. Samat kuviot voivat olla edessä myöhemmin, mutta nuoremme on toivottavasti jo vähän järkevämpi sitten.

Luetko muuten itse puolisosi tekstiviestit? Tietääkseni monet tekevät niin; miksei sama ihminen voi sitten lukea lapsensa tekstiviestejä?

Vierailija
10/57 |
02.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta on vanhempien velvollisuus pysyä kärryillä lasten elämästä. Sun pitää olla hiljaa sitten kaikista pienistä jutuista mitä ehkä tulee ilmi.

Vierailija
11/57 |
02.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Alaikäisiä lapsia ei vaan kirjesalaisuudet yms koske...

Olet väärässä.

Vierailija
12/57 |
02.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika on netin kautta jollain keskustelupalstalla antanut numeronsa ja sen tyypin kanssa joka väittää olevansa 14 kirjoittelee myöhään. Eikö ole aihetta epäilyyn?

Vierailija
13/57 |
02.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjesalaisuus kattaa myös tekstiviestit eikä rajaa ulkopuolella alaikäisiä lapsia.

Vierailija
14/57 |
02.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Istuisin pojan kans alas, ja keskustelisin. Pyytäisin nähdä tekstiviestit, mutta eihän niitä pakolla voi katsoa. Pojalla olisi vielä mahdollisuus poistaa viestejä, ellei halua niitä näyttää. Se kertoisi kyllä minulle jostain luvattomasta..

Vierailija
15/57 |
02.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mihin poikasi kirjoittaa tai soittaa. Muutaman viimeisen numeron operaattori peittää, mutta ehkä jotain osviittaa saat.

Alaikäinenhän ei saa itse avata liittymää, joten sinä vastaan puheluista ja tekstareita loppujenlopuksi. Jos lapsesi tekee jotain luvatonta, niin sinä huoltajana vastaat. Kyllä olet oikeutettu katsomaan lapsesi kännykän viestit ja puhelut.

Vierailija
16/57 |
02.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netti on hulluja täynnä. Sinuna lukisin ne viestit salaa. Ota puhelin ja lue ne, ettei poika ehdi poistaa viestejä. Ja pidä huoli siitä, ettet jää kiinni!

Vierailija:

Poika on netin kautta jollain keskustelupalstalla antanut numeronsa ja sen tyypin kanssa joka väittää olevansa 14 kirjoittelee myöhään. Eikö ole aihetta epäilyyn?

Vierailija
17/57 |
02.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kyllä olet oikeutettu katsomaan lapsesi kännykän viestit ja puhelut.

Vierailija
18/57 |
02.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittymän voi katkaista, ellei juttu toimi. Mä ainakaan en suostu maksamaan mistä sattuu, vaikka kyseessä olisikin vain lapsi! Kun poika täyttää 18 v, hän voi tehtailla omalla liittymällään mitä tahtoo.

Vierailija
19/57 |
02.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siinä luki: " joo no mä olen 14v ja mun nimi on ..... ja asun suomussalmella" .

Epäilyttävää on se, että poika netin keskustelupalstan kauttaa antoi numeronsa, vaikka ollaan sellainen kielletty ja se toinen osapuoli laittaa puolikahdeltatoista yöllä viestiä!

Vierailija
20/57 |
02.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lues Holhouslaki ja siitä vanhempien vastuut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi seitsemän